• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Uhkaavia pilviä nousi EU:n suunnalta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lunastar
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässähän alkaa pala palalta hieman edes "hahmottumaan"
asioihin vaikuttamisen kokonaisuus ja mekaniikka
biggrin.gif
.

Tarvitaan järjestöä, keskustelua, mielipiteitä, juridista ja hallinnollista osaamista ja rutiinia kovien "faktojen" saamiseksi
selkeään kirjalliseen asuun....... ja monen muun asian lisäksi
E H D O T T O M A S T I LAAJAMITTAISTA
näkyvää ja mielummin vielä kansainvälisen huomion saavuttavaa "pullistelua" käytännön tasolla. (vrt. Ranska)

Erinomaisena esimerkkinä totaalisen epäonnistuneesta ja....
suorastaan lapsellisen naivista "asioihin vaikuttamisyrityksestä" käynee tuo "muutaman hampin julkisella paikalla vetelehtimiseen" kiteytynyt "nettiyleislakko".
Sori nyt kielenkäyttö.... tarkoitus on lähinnä kuvata hienon ajatuksen / lopputuleman surkeutta hieman vallattomasti.

Maailma ja Suomi on turvoksissa erilaisia "etujärjestöjä" joiden
konkreettinen anti melkein millä tavoin tahansa arvottaen jäsenistölleen on pääasiassa "maksamisen ilon suominen".
Tämä noin kokonaisuutena, ei erityisesti moottoripyöräilyyn liittyen.

Eli ON vaativa laji kyseessä. Tämä unohtuu varsin helposti ja
usein.

No sä kun hahmotat kokonaisuuden ja muutenkin tiedät kaiken niin uskomattoman hyvin, niin mitäs jos vaikka itse alkaisit konkretisoimaan sitä tietoasi, osaamistasi ja hahmotuskykyäsi meidän kaikkien eduksi täällä pään aukomisen sijaan?

EDIT: Ai niin sori, eihän siitä olekaan mitään hyötyä. Kaikki otetaan vaan vastaan, mitä lainsäätäjä tarjoaa. Ainahan lait voi jättää huomiotta, jos ne ei itseä satu miellyttämään.

NOH,NOH!!
Mites muuten noin käytännön tasolla toimii tärkeistä asioista tiedottaminen orgin jäsenille ja sen sivustojen seuraajille??? Onko joku nimetty joka seuraa aktiivisemmin EU:n Road Safety osaston,FEMAN,SMOTON jne. tapahtumia ja ajankohtaisia asioita? Olisi tietysti tärkeää saada mahdollisimman nopeasti tietoa koska tuntuu että kyselyt yms. tulee todella nopealla aikataululla. Ymmärrän että toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja kaikkien tulisi seurata tapahtumia mutta usein käykin niin ettei KUKAAN satukkaan huomaamaan tapahtumia silloin kun niihin tulisi reagoida heti.
omg.gif

No sä kun hahmotat kokonaisuuden ja muutenkin tiedät kaiken niin uskomattoman hyvin, niin mitäs jos vaikka itse alkaisit konkretisoimaan sitä tietoasi, osaamistasi ja hahmotuskykyäsi meidän kaikkien eduksi täällä pään aukomisen sijaan?

EDIT: Ai niin sori, eihän siitä olekaan mitään hyötyä. Kaikki otetaan vaan vastaan, mitä lainsäätäjä tarjoaa. Ainahan lait voi jättää huomiotta, jos ne ei itseä satu miellyttämään.
Eiköhän tässä enemmänkin koitettu tuoda esiin edes palasia
siitä kokonaisuudesta jota todellinen, konkreettinen asioihin vaikuttaminen ihan aikuisten oikeesti vaatii.

Jos tuota hieman kiteyttää, kestäisi jo useita vuosia ylipäänsä edes luoda sellainen "organisaatio" esim. vain MP-kenttään,
jolla olisi lähtökohtaiset edellytykset laittaa luuta kurkkuun ja tupaan byrokraattinysväreille.

Ei missään tapauksessa ole tarkoitus dissata minkäänlaista aktivismia, mutta ainakin taaksepäin tarkastellen tulokset
ovat yhtä ohkaisia kuin Spagujen uroteoista viime sodissa kertova eepos
biggrin.gif
...... eräitä satunnaisia valopilkkuja
lukuunottamatta.

Sori vaan, mutta viherpiiperöt ja esimerkiksi "GP" ovat
iskukyvyltään ihan toisessa terässä kuin yksikään
"moottoriporukka".
Jos vaikka hieman miettisi, mistä moinen johtuu...
Olisiko osaamisellakin joku sija asiassa?

Omasta puolesta voisin todeta, että kohta 40v. "Outlaw- hengessä" liikkeellä moottoriajoneuvoilla.... jälkikasvu seuraa
samaa latua.... joten eiköhän tässä kätevä keinot keksi
naatiskella vielä seuraavan puoli vuosisataa
biggrin.gif
.

Sitäpaitsi.... eikös biker-filosofiaan jotenkin ihan olennaisena
elementtinä liity hieman outlaw- henkeä
confused_orig.gif

Ei se kaveri.... kukas se nyt oli... kun niiden tuulimyllyjen tökkimiseen tuhlas elämänsä.. kovin onnelliselta vaikuttanut
biggrin.gif
.

Tuleehan sitä ihmisellä aina kaikenlaista äkkiseltään mieleen... kuten hattarallakin kerran "eteläsuomessa" ajellessaan...
nähdessään kyltin: Kullimaa.

Meinas kuulema ensin hakea kansalaisuutta..... mutta teki sitten ihan hyvän ratkaisun... Ajatteli että ajelee vaan
biggrin.gif
.

Elämä on lyhyt.... ja ajamatonta baanaa ihan helvetisti !
Ajattelin enemmän keskittyä olennaiseen vapaa-ajalla.

siitä kokonaisuudesta jota todellinen, konkreettinen asioihin vaikuttaminen ihan aikuisten oikeesti vaatii.

Jos tuota hieman kiteyttää, kestäisi jo useita vuosia ylipäänsä edes luoda sellainen "organisaatio" esim. vain MP-kenttään,
jolla olisi lähtökohtaiset edellytykset laittaa luuta kurkkuun ja tupaan byrokraattinysväreille.

No olisiko sitten aika alkaa tekemään asialle jotain?

Omasta puolesta voisin todeta, että kohta 40v. "Outlaw- hengessä" liikkeellä moottoriajoneuvoilla.... jälkikasvu seuraa
biggrin.gif
.

Mun viitseliäisyys ei ainakaan riitä kerran vuodessa muuttamaan kalustoa vakioksi. Ja tosiaan, voin vaan kauhulla ajatella, kuinka näitä "turvallisuutta vaarantavia" muutoksia sisältäviä mopoja tässä kontrollirunkkarien maassa kohdeltaisiin, niiden paljastuessa esim onnettomuustutkinnassa.

confused_orig.gif

Joopa, yksilöllisyys ja kapina. Sitä on hyvä toistella itselleen, kavereilleen ja kertoa ulkopuolisillekin kovaan ääneen. Lainaan Bill Maheria: "It's like saying you have a big dick. If you have to say it, chances are it's not true."

Ei se kaveri.... kukas se nyt oli... kun niiden tuulimyllyjen tökkimiseen tuhlas elämänsä.. kovin onnelliselta vaikuttanut  
biggrin.gif
.

Entäs aikamme suuri ajattelija Homer Simpson? "You Tried Your Best and You Failed Miserably. The Lesson Is, Never Try."

Mielummin mä vaikka sitten otan paskan vastaan, tietäen, että olen ainakin jotain tuulimyllyä koittanut huitaista, ja vielä jos sen Sancho Panzan olen mukaani saanut, niin tiedän, että kaikkeni olen tehnyt. Jos haluat hypätä itse hautaan ja vielä mullallakin itsesi peittää, niin sepä kiva. Itse kaadun mielummin sappaat jalassa.

Lupaan ja vannon, että jos tämä paska menee läpi, hommaan jostain jonkun täysin säätelemättömän aikakauden mopedin ja rakennan siitä piruillessani juuri niin anti-direktiivipyörän kuin mielikuvitus vaan myöden antaa. Ja kaikki muutokset tulee olemaan otteessa.

Lupaan ja vannon, että jos tämä paska menee läpi, hommaan jostain jonkun täysin säätelemättömän aikakauden mopedin ja rakennan siitä piruillessani juuri niin anti-direktiivipyörän kuin mielikuvitus vaan myöden antaa. Ja kaikki muutokset tulee olemaan otteessa.
Hieno lupaus. Mulla on jo semmonen...
cool.gif
062802moto_prv.gif

Kyllä monenlaista saa aikaan, jos jaksaa painaa duunia järkyttävän paljon. On kokemusta. Toki pitää osatakin monenlaista, pitäis olla mm. insinööri, taloustieteilijä ja lakimies...

Mutta mun mielestä olis kiva nähdä vähän enemmänkin aktiivisuutta motskariporukassa. Tähän saakka kaikki ns. edunvalvontahommat on hoitanut vain kourallinen ihmisiä. Se ei ole hyvä juttu, aktiivinen väki vaan polttaa itsensä loppuun.

Mä oon jotenkin kateellinen noille ranskalaisille. Toki tollaset mielenilmaukset ovat siellä osa kulttuuria, mutta silti, on se kova juttu saada 40000 motskariharrastajaa barrikaadeille. Voi kunpa näkisin vielä sen päivän, kun tämä tapahtuisi Suomessakin. Toistaiseksi on saanut nähdä pääasiassa viranomaisaloitteista kyykyttämistä ja harrastajien rutinaa netissä.

Mä oon jotenkin kateellinen noille ranskalaisille. Toki tollaset mielenilmaukset ovat siellä osa kulttuuria, mutta silti, on se kova juttu saada 40000 motskariharrastajaa barrikaadeille. Voi kunpa näkisin vielä sen päivän, kun tämä tapahtuisi Suomessakin. Toistaiseksi on saanut nähdä pääasiassa viranomaisaloitteista kyykyttämistä ja harrastajien rutinaa netissä.
Samaa olen ajatellut monestikin. Täällä vain puidaan nyrkkiä taskussa ja maristaan sitten jälkeenpäin (minäkin). Barrikaadeille, perkele.

Samaa olen ajatellut monestikin. Täällä vain puidaan nyrkkiä taskussa ja maristaan sitten jälkeenpäin (minäkin). Barrikaadeille, perkele.
samaa oon kaipaillu, mutta suomalainen kun suuttuu niin se pistää kädet nyrkkiin, nyrkin taskuun. sitten kiroillaan ja se oli siinä.

hitto kun oisin työtön opiskelija vailla muuta aktiviteettia niin voisin tarjoutua vaikkapa maffin duunariksi jos vain suinkin avuksi olisin.. pyöräni on kyllä silkkaa anarkiaa (jopa minuakin kohtaan) ja kaikki muutokset otteessa. ja maksan toki MMAF:n jäsenmaksun tulevaisuudessakin. iso käsi näille aktiiveille jotka jaksaa rautalankaa vääntää ja saavuttaa jotain hyvää meille tavan ropellihatuille.
bowdown.gif

No olisiko sitten aika alkaa tekemään asialle jotain?

biggrin.gif
.

Mun viitseliäisyys ei ainakaan riitä kerran vuodessa muuttamaan kalustoa vakioksi. Ja tosiaan, voin vaan kauhulla ajatella, kuinka näitä "turvallisuutta vaarantavia" muutoksia sisältäviä mopoja tässä kontrollirunkkarien maassa kohdeltaisiin, niiden paljastuessa esim onnettomuustutkinnassa.

confused_orig.gif

Joopa, yksilöllisyys ja kapina. Sitä on hyvä toistella itselleen, kavereilleen ja kertoa ulkopuolisillekin kovaan ääneen. Lainaan Bill Maheria: "It's like saying you have a big dick. If you have to say it, chances are it's not true."

biggrin.gif
.

Entäs aikamme suuri ajattelija Homer Simpson? "You Tried Your Best and You Failed Miserably. The Lesson Is, Never Try."

Mielummin mä vaikka sitten otan paskan vastaan, tietäen, että olen ainakin jotain tuulimyllyä koittanut huitaista, ja vielä jos sen Sancho Panzan olen mukaani saanut, niin tiedän, että kaikkeni olen tehnyt. Jos haluat hypätä itse hautaan ja vielä mullallakin itsesi peittää, niin sepä kiva. Itse kaadun mielummin sappaat jalassa.

Onk-onk siellä Oobun suunnalla jotenkin vaikea nyt ymmärtää, että jossain on tosiaan vedetty nysväämättä pilkkujen ja pykälien kanssa, pitempään kun toiset on kävellyt, ihan hyvillä
mielin, hyvillä vehkeillä..... ja aiotaan täst edeskin vetää.
biggrin.gif

Näin tekee aika moni, enkä ihmettele.
Jos sitten jossain ei tahdota mahtua omiin nahkoihin, ei se sitä tarkoita että EU-laskee allensa ja alkaa nyyhkyttämään
biggrin.gif

Kyllä siihen tosiaan tarvitaan hieman enemmän kun
palstoille halkeilua.
Ei moisesta kyllä mitään haittaakaan ole, ei sillä.

Sorry.... näin se on menny... ja menee edelleen.
Ruoka maistuu, uni tulee... taas mennään ja pelit laulaa
biggrin.gif

Koit sääki välil.... tekee ihan hyvää
biggrin.gif
.

Mut ihan vakavasti: Voimia... ja MALTTIA !

Tämmönen putkahti sähköpostiin just:

---------------------------------------------------------
Liikenne- ja viestintäministeriö
Tiedote 25.11.2010
---------------------------------------------------------

Tiukemmat tyyppihyväksyntärajat kevyille moottoriajoneuvoille

Euroopan unionin komissio haluaa tiukentaa L-luokan ajoneuvojen, kuten mopojen, moottoripyörien ja mopoautojen, turvallisuutta ja ympäristöä koskevia tyyppihyväksyntävaatimuksia sekä markkinavalvontaa. Suomessa luokkaan kuuluvia ajoneuvoja on reilut 500 000 kappaletta.

Komission ehdotus nostaisi L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen teknistä vaatimustasoa ja kaventaisi muun muassa mopoautojen turvallisuuseroa suhteessa henkilöautoihin. Esimerkiksi kevyisiin nelipyöriin vaadittaisiin etu- ja takasuojarakenteita sekä hyväksytyt turvavyöt ja pääntuet myös matkustajille. Kaksipyöräisiin ajoneuvoihin vaadittaisiin muun muassa lukkiutumisenesto- tai yhdistetyt jarrujärjestelmät.

Päästörajoituksia kiristettäisiin vastaamaan henkilöautojen päästötasoja ja päästöjen pysyvyydelle asetettuja vaatimuksia. Uudet päästövaatimukset kohdistuisivat ensimmäisenä mopoihin, jotka ovat merkittävä tieliikenteen hiilivetyjen (HC) lähde.

Ehdotus myös täsmentäisi L-luokan luokitusta. Jatkossa moottoripyörät jaettaisiin ajokorttivaatimusten mukaisiin alaluokkiin A1 ja A2 ja luokituksia tiukennettaisiin tehorajan ylitystä ehkäisevillä rakenteellisilla vaatimuksilla. Myös kevyet nelipyörät jaettaisiin kahteen luokkaan siten, että mopoautot ja maantiemönkijät saisivat omat erilliset turvallisuusvaatimuksensa.

Tarve myös kansalliselle sääntelylle

Komission ehdottama tyyppihyväksyntää ja markkinavalvontaa koskeva asetus korvaisi nykyiset tyyppihyväksyntää koskevat säännökset ja olisi sellaisenaan kaikkia jäsenmaita sitova. Ehdotuksen mukaan komissiolle annettaisiin myös valtuudet säätää teknisistä kysymyksistä itsenäisesti ilman jäsenmaiden erillistä täytäntöönpanoa. Uusi asetus tulisi voimaan tammikuussa 2013.

Hallitus lähetti 25. marraskuuta 2010 eduskunnalle kirjelmän, jossa se pääosin kannattaa komission ehdotusta. Erityisen tärkeänä hallitus pitää mopoautoihin ja tehorajoitettuihin moottoripyöriin tulevia turvallisuusvaatimuksia.

Hallitus ei kuitenkaan antaisi komissiolle avointa valtaa päättää asetukseen tulevista teknisistä vaatimuksista. Jäsenvaltioilla tulisi olla liikkumavara kansallisille tyyppihyväksynnän vaatimuksille ja menettelyille, jotta hallinnollisista ja teknisistä lisävaatimuksista syntyvät kustannukset pysyvät mahdollisimman vähäisinä. Odotettavaa on, että lisäkustannukset välittyvät ajoneuvojen hintoihin.

Asetuksen markkinavalvontaa koskevan osuuden odotetaan tuovan hyötyjä parantuneena kuluttajasuojana sekä huolto- ja korjaamotoiminnan lisääntyneenä kilpailuna. Ehdotuksessa ajoneuvojen valmistajat velvoitetaan luovuttamaan korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittavat tiedot jatkossa myös riippumattomien toimijoiden käyttöön.

Lisätietoja:

Yli-insinööri Maria Rautavirta, puh. (09) 160 28577, 040 718 5975

Komission ehdottama tyyppihyväksyntää ja markkinavalvontaa koskeva asetus korvaisi nykyiset tyyppihyväksyntää koskevat säännökset ja olisi sellaisenaan kaikkia jäsenmaita sitova. Ehdotuksen mukaan komissiolle annettaisiin myös valtuudet säätää teknisistä kysymyksistä itsenäisesti ilman jäsenmaiden erillistä täytäntöönpanoa. Uusi asetus tulisi voimaan tammikuussa 2013.

Toi olis niin helvetin vaarallinen juttu jos läpi menis!!!!!!!

Asetuksen markkinavalvontaa koskevan osuuden odotetaan tuovan hyötyjä parantuneena kuluttajasuojana sekä huolto- ja korjaamotoiminnan lisääntyneenä kilpailuna. Ehdotuksessa ajoneuvojen valmistajat velvoitetaan luovuttamaan korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittavat tiedot jatkossa myös riippumattomien toimijoiden käyttöön.

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Huumoriihmisiä noi  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Huumoriihmisiä noi  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Huumori-ihmisiä tosiaan. Tossa käy täsmälleen päinvastoin: ns. viralliset merkkihuollot saavat käytännössä monopoliaseman, koska tarvikeosien hyväksyntäkulut ja -prosessi tappavat pienet osavalmistajat. Siinä ei paljon auta, vaikka valmistajat luovuttaisivat mitä tietoa.

Toisin sanoen kilpailu vähenee, hintataso nousee ja kuluttajan valinnanvara pienenee. Jeeee!!!
shaun.gif

Ehdotuksessa ajoneuvojen valmistajat velvoitetaan luovuttamaan korjaamiseen ja huoltamiseen tarvittavat tiedot jatkossa myös riippumattomien toimijoiden käyttöön.
Velvoitetaan luovuttamaan? Tuossa ei puhuttu mitään että korvauksetta vai korvausta vastaan! Pitäisi olla selkeästi mainuttu kumpaa tarkoitetaan ja jos korvausta vastaan niin silloin jokainen varmaan arvaa että ko. tiedot saa kyllä mutta maksaa varmasti "mansikoita ja mustikoita"...........
Ja mitä oikeastaan tarpeellistä luovutettavaa tietoa siin on?
Eiköhän nä pienet korjaamot ylensä muutenkin tietää mitä tekee?
Toista ehkä jos tarvii jonkun sikakalliin koneen misä painetaan ENTER et pyörän aivot (muutenkin ihan perseest koko touhu kun pyöris on "aivot") tietää että vika korjattu,niin semmoista vehkettä ne ei välttämättä ole hankkineet?
Eikä jatkossakaan hanki.

Kuka on muuten riippumaton toimia?
Minä?

Eli vissin kaikki korjaamot mitkä ei ole valtuutettuja jonkun merkkikorjaamo nimikkeellä?

Siis ymmärsinkö oikein...ABS tai CBS (combined braiking system) vaadittaisiin kaikkiin pyöriin. Miten rata- tai off-road pyörät. Samaan aikaan tietysti täytyisi myös käsitellä se että systeemin voisi kytkeä pois päältä. Asia joka EU:n taholta on saanut vastatuulta siksi että pelätään että motoristit ei osaa käyttää mahdollisuutta oikein???..."kaikki jonoon ja pitäkää kiinni hyppynaruista"
buttrock.gif

Siis ymmärsinkö oikein...ABS tai CBS (combined braiking system) vaadittaisiin kaikkiin pyöriin.
Ymmärsit. Piikkisissä voi olla joko ABS tai CBS, isommissa pyörissä vain ABS. Poiskytkennän mahdollisuudesta keskusteltiin, mutta komissio ei siihen ainakaan toistaiseksi suostunut.
Ilman poiskytkentää niin tulee ainakin onnettomuudet kasvamaan kaikilla muilla alustoilla kun piellä!
Hiekka/sora/lieju/ruohikko/ym tiellä ei sitten saa jarrutettua jos ei ole tarpeeks pitkä suora ennen mutkaa (mallia PITKÄ).
Ja ennenkuin joku "viisas" taas jottain kommentoi niist abstinenssi jarruist ja hiekkatieistä niin kaikki ei ajaa semmoista hissukseen 20-30 kilometriä tunnissa hiekkatiellä!
wink.gif

Sekin on tarpeeks pahaa et joka rööki tai muu tauon jälkeen pitää taas muistaa kytkeä abstinenssi pois kun pistää pyörän käyntiin taas.

CBS ja talviajo varmaan onkin jo mielenkiintoisempi homma,samaa märän nurmikon tai saviliejun päällä ajaessa  
tounge.gif

Ilmeisesti nää hienot ihmiset jotka istuvat jossain 70 kerroksessa ja limulla liikkuvat töihiin/kotiin ei ole tietoisia semmoisesta alustasta/olosuhteista mikä ei olis pikeä
confused_orig.gif

SMOTO tiedottaa L-luokkien tyyppihyväksyntädirektiiviin liittyen:

sanoi:
Liikenne- ja viestintäministeriö on antanut tänään tiedotteen L-luokkien tyyppihyväksyntädirektiiviin liittyen. Positiivisena viestinä on se, että hallitus on ilmaissut, ettei komissiolle tule antaa avointa valtaa päättää asetukseen tulevista teknisistä vaatimuksista vaan tarve kansalliselle sääntelylle tunnustetaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön 25.11.2010 tiedote kokonaisuudessaan:

Tiukemmat tyyppihyväksyntärajat kevyille moottoriajoneuvoille

Euroopan unionin komissio haluaa tiukentaa L-luokan ajoneuvojen, kuten mopojen, moottoripyörien ja mopoautojen, turvallisuutta ja ympäristöä koskevia tyyppihyväksyntävaatimuksia sekä markkinavalvontaa. Suomessa luokkaan kuuluvia ajoneuvoja on reilut 500 000 kappaletta.

Komission ehdotus nostaisi L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen teknistä vaatimustasoa ja kaventaisi muun muassa mopoautojen turvallisuuseroa suhteessa henkilöautoihin. Esimerkiksi kevyisiin nelipyöriin vaadittaisiin etu- ja takasuojarakenteita sekä hyväksytyt turvavyöt ja pääntuet myös matkustajille. Kaksipyöräisiin ajoneuvoihin vaadittaisiin muun muassa lukkiutumisenesto- tai yhdistetyt jarrujärjestelmät.

Päästörajoituksia kiristettäisiin vastaamaan henkilöautojen päästötasoja ja päästöjen pysyvyydelle asetettuja vaatimuksia. Uudet päästövaatimukset kohdistuisivat ensimmäisenä mopoihin, jotka ovat merkittävä tieliikenteen hiilivetyjen (HC) lähde.

Ehdotus myös täsmentäisi L-luokan luokitusta. Jatkossa moottoripyörät jaettaisiin ajokorttivaatimusten mukaisiin alaluokkiin A1 ja A2 ja luokituksia tiukennettaisiin tehorajan ylitystä ehkäisevillä rakenteellisilla vaatimuksilla. Myös kevyet nelipyörät jaettaisiin kahteen luokkaan siten, että mopoautot ja maantiemönkijät saisivat omat erilliset turvallisuusvaatimuksensa.

Tarve myös kansalliselle sääntelylle

Hallitus lähetti 25. marraskuuta 2010 eduskunnalle kirjelmän, jossa se pääosin kannattaa komission ehdotusta. Erityisen tärkeänä hallitus pitää mopoautoihin ja tehorajoitettuihin moottoripyöriin tulevia turvallisuusvaatimuksia.

Hallitus ei kuitenkaan antaisi komissiolle avointa valtaa päättää asetukseen tulevista teknisistä vaatimuksista. Jäsenvaltioilla tulisi olla liikkumavara kansallisille tyyppihyväksynnän vaatimuksille ja menettelyille, jotta hallinnollisista ja teknisistä lisävaatimuksista syntyvät kustannukset pysyvät mahdollisimman vähäisinä. Odotettavaa on, että lisäkustannukset välittyvät ajoneuvojen hintoihin.

Tiedote lmv.fi -palvelussa

Toi olis niin helvetin vaarallinen juttu jos läpi menis!!!!!!!

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Huumoriihmisiä noi  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Siinähän se tuli tärkeimmät sanottua.

Hyvä että eivät haluaisi antaa komissiolle teknistä päätäntävaltaa. Tässä ei muuttuisi pelisäännöt, vaan koko peli ihan toiseksi. Ja moottoripyöräilijästä tulisi peliväline.

Ja todella. Tuo markkinavalvontaa koskeva osuus ei ole todellisuuden kanssa millään tavoin tekemisissä.

"Hallitus ei kuitenkaan antaisi komissiolle avointa valtaa päättää asetukseen tulevista teknisistä vaatimuksista. Jäsenvaltioilla tulisi olla liikkumavara kansallisille tyyppihyväksynnän vaatimuksille ja menettelyille, jotta hallinnollisista ja teknisistä lisävaatimuksista syntyvät kustannukset pysyvät mahdollisimman vähäisinä. Odotettavaa on, että lisäkustannukset välittyvät ajoneuvojen hintoihin."

Tässä kai se tärkein oli.

Asetusta ei ole vielä annettu. Nyt käydään keskustelua. Mielestäni komissiolle ei pitäisi antaa tuossa esityksessä tarkoitettua valtaa tehdä kauppapolitiikkaa meidän kustannuksellamme.

Muuten olen sitä mieltä, että Bryssel on hävitettävä.
biggrin.gif
biggrin.gif
Reps.

Eu oli hieno idea, olin 10v. sitten aivan innoissani. Se ehditään vielä sössiä täysin lisäämällä ihmisiä raivostuttavaa byrokratiaa. Jotenkin surullista että pykälänvääntäjien arroganssi saattaa loppupeleissä kääntää enemmistön koko EU:ta vastaan. Ei se ole edes pelkästään tämä uusi mp asetus, sieltä tulee paljon paskaa. Ja suurin osa menee suurfirmojen pillin tahtiin. Jännä juttu.

Back