Koheltaja sanoi:Jos suojatie on pätkäviivoitettu niin pyöräilijä voi ylittää suojatien ajamalla. Yhtenäisessä maalauksessa pitäisi taluttaa pyörä suojatien yli. Tähän käsitykseen olen jäänyt kun muutama vusi sitte touhuttiin opetuslupien kanssa. Mä en juurikaan eroittele kuka ja millä tai miten suojatie ylitetään, pyrin aina antamaan tilaa suojatien käyttäjälle vaikka mulla olisi etuajo oikeus.
Ja kyllä, aiempi kommentti oli osittain provona kirjoitetu mutta siinä piilee totuuden siemen. Suojatie on pyhä paikka jonka käyttäjiä tulee kunnioittaa.
Niin, saa sen pyörätienjatkeen todellakin ylittää fillarilla ajaen, fillaristin täytyy vain noudattaa väistämisvelvolisuuttaan muita tienkäyttäjiä kohtaan - tämä on se jutun juju, ja se on syytä erotella, onko jalankulkija, jota sinä väistät vai pyöräilijä, joka väistää sinua. Miten tuo voi olla niin vaikeaa sisäistää...

Liikenteessä lähdetään kuitenkin vain yhdestä ja ainoasta lähtökohdasta: ennalta-arvattavuusolettamasta eli kaikki tienkäyttäjät toimivat niin kuin voi tieliikennelain perusteella ja tieliikenneasetuksen mukaisilla liikennemerkeillä olettaa käyttäytyvän. Jos kuljettajilta vaadittaisiin muuta, kukaan ei uskaltaisi liikkua kävelynopeutta kovempaa.
Jos lähdetään sillä mentaliteetilla liikkeelle, että tullaan STOP:n takaa pysähtymättä, pysäytetään ajoneuvo tielle, kun toisella tienkäyttäjällä on väistämisvelvolisuus jne. - niin nämä eivät ole niitä tilanteita, joita muilta oletetaan ennalta-arvattavina tiealueella. Sitten, kun näen jalankulkijan olevan menossa suojatietä kohti saati olevan astumassa tai jo kävelemässä suojatiellä, se on oletettavaa molempien näkökulmasta, että minä mp:llä tai autolla väistän häntä ja niin toimin.
.