• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Seniili autoilija aiheutti vaaratilanteen nähdessään pyöräilijän

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spirit
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koheltaja sanoi:
Jos suojatie on pätkäviivoitettu niin pyöräilijä voi ylittää suojatien ajamalla. Yhtenäisessä maalauksessa pitäisi taluttaa pyörä suojatien yli. Tähän käsitykseen olen jäänyt kun muutama vusi sitte touhuttiin opetuslupien kanssa. Mä en juurikaan eroittele kuka ja millä tai miten suojatie ylitetään, pyrin aina antamaan tilaa suojatien käyttäjälle vaikka mulla olisi etuajo oikeus.

Ja kyllä, aiempi kommentti oli osittain provona kirjoitetu mutta siinä piilee totuuden siemen. Suojatie on pyhä paikka jonka käyttäjiä tulee kunnioittaa.

Niin, saa sen pyörätienjatkeen todellakin ylittää fillarilla ajaen, fillaristin täytyy vain noudattaa väistämisvelvolisuuttaan muita tienkäyttäjiä kohtaan - tämä on se jutun juju, ja se on syytä erotella, onko jalankulkija, jota sinä väistät vai pyöräilijä, joka väistää sinua. Miten tuo voi olla niin vaikeaa sisäistää... :dunno:

Liikenteessä lähdetään kuitenkin vain yhdestä ja ainoasta lähtökohdasta: ennalta-arvattavuusolettamasta eli kaikki tienkäyttäjät toimivat niin kuin voi tieliikennelain perusteella ja tieliikenneasetuksen mukaisilla liikennemerkeillä olettaa käyttäytyvän. Jos kuljettajilta vaadittaisiin muuta, kukaan ei uskaltaisi liikkua kävelynopeutta kovempaa.

Jos lähdetään sillä mentaliteetilla liikkeelle, että tullaan STOP:n takaa pysähtymättä, pysäytetään ajoneuvo tielle, kun toisella tienkäyttäjällä on väistämisvelvolisuus jne. - niin nämä eivät ole niitä tilanteita, joita muilta oletetaan ennalta-arvattavina tiealueella. Sitten, kun näen jalankulkijan olevan menossa suojatietä kohti saati olevan astumassa tai jo kävelemässä suojatiellä, se on oletettavaa molempien näkökulmasta, että minä mp:llä tai autolla väistän häntä ja niin toimin. :thumbup:

Spirit sanoi:
Varhaisdementoitunut 50-60v nais-autoilija havaitsi suojatien vieressä polkupyöräilijän vasta ollessaan kohdalla ja veti jarrut lukkoon.
Juu nämä on ihan persiistä. Nyt asiaan voi myös vaikuttaa sen yhden pyöräilijän tappo ja osa autoilijoista on hieman herkkänä pyöräilijöiden kanssa.

Streethawk sanoi:
Juu nämä on ihan persiistä. Nyt asiaan voi myös vaikuttaa sen yhden pyöräilijän tappo ja osa autoilijoista on hieman herkkänä pyöräilijöiden kanssa.

Niimpä. Ihan oikein kyllä olla tarkkana ja joskus on tilanteita joissa väistämisvelvollisia on ok päästää ensin, mutta ennakoimattomia äkkiliikkeitä vain silloin kun se on tarpeellista.

Kiitän kaikkia jotka pitivät mulle puhuttelun suojatie käytännöstä, tuossa on pointtia ja pyrin jatkossa tunkeutumaan suojatielle rohkeammin ja tehokkaammin. Valitettavaa on se että jos kolahtaa pyöräilijän kanssa niin hän on aina kovimman tappion kärsijä, oli väistämisvelvollisuus tai ei. Moni pyöräilijä ei edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen vaan vedetään suruttomasti suojateiden yli, niin risteyksissä kuin tien ylityksissä.

Jatkan edelleen soveltavaa käytäntö kuten tähänkin asti, tilanteen mukaan ja taustapeiliä tarkkaillen.

Takana ajavien on syytä muistaa myös se yksi tärkeä liikennesääntö, turvaväli, joka pitää olla riittävä edellä ajavaan. Myös sillä tarkkaavaisuudella ja ennakoivalla käytöksellä voi pelastaa paljon, kaikki ei aina mene kuten metissä tai lakipykälissä kirjoitetaan. Joskus on turvallisempaa ottaa se takana tuleva ajoneuvo konttiin kun rullata suojatieltä väistämisvelvollisuuden velvoittama pyöräilijä kumoon ja kalmistoon.

Kukkahattuselle kotipoliisille se on epäilemättä erittäin hankala tilanne jos pyöräilijä rikkoo sääntöjä... Onneksi tienpäällä on myös lasten parhaita ystäviä, eli vetomiehiä.

Kun se komea ja lihaksikas vetomies tottuu sporttipyörällään kiertelemään koomalampaita korolloillaan ja pappoja homosohvillaan kuin pujottelukeppejä, niin on myös yllättävän helppoa antaa kävelijöiden mennä kadun yli ihan silloin kun haluavat. Myös pyöräilijöiden on helppo antaa elää, oli niillä oikeus tai ei ylittää sitä tietä.

Toisaaalta onhan siinä varmasti oma viehätyksensä kun ajaa alinopeutta reilulla turvavälillä ja keskittyy kyttäämään muiden "virheitä". Varmasti tulee erittäin "keskivertoa parempi kuljettaja" fiilis.

Koheltaja sanoi:
Kiitän kaikkia jotka pitivät mulle puhuttelun suojatie käytännöstä, tuossa on pointtia ja pyrin jatkossa tunkeutumaan suojatielle rohkeammin ja tehokkaammin. Valitettavaa on se että jos kolahtaa pyöräilijän kanssa niin hän on aina kovimman tappion kärsijä, oli väistämisvelvollisuus tai ei. Moni pyöräilijä ei edes tiedä olevansa väistämisvelvollinen vaan vedetään suruttomasti suojateiden yli, niin risteyksissä kuin tien ylityksissä.

Jatkan edelleen soveltavaa käytäntö kuten tähänkin asti, tilanteen mukaan ja taustapeiliä tarkkaillen.

Takana ajavien on syytä muistaa myös se yksi tärkeä liikennesääntö, turvaväli, joka pitää olla riittävä edellä ajavaan. Myös sillä tarkkaavaisuudella ja ennakoivalla käytöksellä voi pelastaa paljon, kaikki ei aina mene kuten metissä tai lakipykälissä kirjoitetaan. Joskus on turvallisempaa ottaa se takana tuleva ajoneuvo konttiin kun rullata suojatieltä väistämisvelvollisuuden velvoittama pyöräilijä kumoon ja kalmistoon.

Höpö höpö. Anna mennä vaan kun on oikeus. Silloin homma toimii kaikille ja darwin kyllä korjaa ne tyhmät pennut jotka ei opi tai voivat muuttaa saksaan.

Höpsistä Koheltaja. Tottakai suojatietä käyttäviä / aikeissa käyttää varotaan ja annetaan tietä niille joille kuuluu, ja niillekin joille se ei kuulu, mutta jotka käyttävät. Mutta jälkimmäisille sillä erotuksella, että annetaan torven soida kuuluvasti, ja jos tulee mutinaa niin annetaan opastusta - tarpeen vaatiessa.

Ensimmäinen lauseke on kirjoitettu tarkoituksella sarkastisesti, kyllä mä hommani hanskaan tilanteen vaatimalla tavalla suojatiellä liikkuvien osalta, kunhan perässä ajavat tekee samoin. Suojatie pitää pyrkiä pitämään tien turvallisena paikkana suojatietä käyttäville, vaikka he ei aina oikeassa olisikaan:)

Joustavuutta ja ennakointia nii homma sujuu. Jonkinlaiset perussäännöt liikenteessä kuitenkin oltava mutta eipä niistä monikaan kevyen liikenteen käyttäjä tiedä hölkäsen pölähtämää. Onneksi kuitenkin suurin osa väistelee kevyttä liikennettä vaikkei aina niin sääntöjen mukaan menisikään. Silti olen nyt opettanut koulutaipaleen aloittanutta tytärtäni joka liikkuu jalan/pyöräillen että älä koskaan luota siihen että auto väistää.

JukiW sanoi:
Muuttui tapoksi. Tyyppi ajeli vielä rekisteristä poistetulla autolla.

No ei kyllä ollut rekisteristä poistettu, oli vain väliaikaisessa käyttökiellossa. Jospa oli maksanut sentin liikaa ajoneuvoveroa.

Tokihan se tekee rikoksesta törkeän kun luvattomalla välineellä sen tekee. Kun ampuu kaverin luvallisella aseella niin pääsee ehdollisella.

Koheltaja sanoi:
Jos suojatie on pätkäviivoitettu niin pyöräilijä voi ylittää suojatien ajamalla. Yhtenäisessä maalauksessa pitäisi taluttaa pyörä suojatien yli.
Tuo saattaa olla tilanne vuonna 2018, kun asetuksen muutoksesta (TLA 37§, 625/2010) seuranneeen pyörätien jatkeen merkintätavan muutoksen siirtymäkausi on päättynyt. Sitä ennen saatetaan käyttää myös vanhaa pyörätien jatkeen merkintää. Ja lisäksi on vielä niitä päättyvän pyörätien jatkeena olevia suojateitä, joita pyöräilijä saa käyttää (mutta joita ei poliisin mukaan saa kutsua pyörätien jatkeeksi.). Toistaiseksi tilanne on pyörätien jatkeiden osalta hyvinkin sekava.

Viimeisessä lauseessa kiteytyi aika hyvin kokonaistilanne suojateistä:thumbup:

Siksipä mulla on käytäntönä että suojatiellä liikkujilla on aina etuajo-oikeus, jos perässä tulijat on eri mieltä niin se on heidän ongelma ja kuvastaa hyvin heidän liikennekäyttäytymistään.

Koheltaja sanoi:
Viimeisessä lauseessa kiteytyi aika hyvin kokonaistilanne suojateistä:thumbup:

Siksipä mulla on käytäntönä että suojatiellä liikkujilla on aina etuajo-oikeus, jos perässä tulijat on eri mieltä niin se on heidän ongelma ja kuvastaa hyvin heidän liikennekäyttäytymistään.

Pitäisikö kaikissa risteyksissä ottaa käytäntö, että unohdetaan liikennesäännöt ja kaikki väistää kaikkia? Nuo risteykset on kuitenkin kovasti sekavia ja väistämiskäytäntöjä on monia. Million oikealta tulevaa väistetään ja vasemmalta tulevaa ei väistetä. Joskus edestäpäin tuleva saa kääntyä edestäsi oikealle. Joskus on valoja. Joskus on kolmioita. Joskus on Stop-merkkejä. Joskus ei ole mitään merkkejä ja silti pitää väistää vasemmalta ja oikealta tulevia. Sekavaa. Unohdetaan kaikki.

Pitääkö kaikkien suojateiden kohdalla olettaa että siinä liikkuvat tietää liikennesäännöt, ja painaa suruttomasti suojatien yli koska tiedän olevani oikeassa ja suojatien käyttäjä väärässä? Suojatiellä kulkevalla ei ole peltipanssaria ympärillä, ei kypärää eikä nahkapukua. Sinne vaan suruttomasti koska olen oikeassa, eikö?

Jos tuolla ei halua ehdoin tahdoin jyrätä pyöräilijöitä hengiltä.... ihan sama ollaanko
risteyksissä, suojateillä.... ja oli väistämisvelvollisuus kenellä tahansa.....

PYÖRÄILIJÄÄN ON PAKKO SUHTAUTUA KUIN IRRALLAAN JUOKSEVAAN KOIRAAN
TAI 3-4 VUOTIAASEEN LAPSEEN !

Eli nuo kaikki kolme tekee ihan koska vaan mitä milloinkin sattuu päähän pälkähtämään.

Näillä vaan on mentävä.... tai tuloo rumihia :sad3:.

Koheltaja sanoi:
... Siksipä mulla on käytäntönä että suojatiellä liikkujilla on aina etuajo-oikeus, jos perässä tulijat on eri mieltä niin se on heidän ongelma ja kuvastaa hyvin heidän liikennekäyttäytymistään.

Tämä taitaa kuvastaa hyvin ajattelutapaasi https://www.youtube.com/watch?v=FBSAL1L9ATs, mitä niistä kaikille yhteisistä säännöistä, kun omat sääntösi menevät kaikille yhteisten sääntöjen ohi.

Omia käytäntöjä voi soveltaa muussa arkielämässä; näkkärin saa voidella kummalta puolelta tahansa, vessapaperin laittaa kiertämään joko seinän puolelta tai ei, ja voit käyttää nippusiteiden asemesta rautalankaa, jos se tuntuu omana käytäntönä parhaalta. Liikenne ei ole paikka, johon aletaan keksimään itse sääntöjä.

Ihan sama pätee myös radallle (kokemusta vain autopuolelta), löytyy läjä lippumerkkejä ja paksu sääntökirja lajista riippumatta. Liikennesäännöt selkiyttää elämää, niillä saattaa olla jopa turvallisuusnäkökulma takana... Eli liikenteessä kaikille samojen sääntöjen mukaan. Silloin kun joku keksii, että voi itse tehdä omia sääntöjä liikenteessä, se on: :hanuria:

Suojatie / pyörätien jatke on paikka väistää jalankulkijoita ml. rullasuksilla, -luistimilla, -laudoilla, kickbikella, potkukelkalla, -laudalla, pyörätuolilla (jäikö joku vielä pois?) menijät ja fillarin taluttajat. Kääntyessä toki väistetään kaikki, jotka siellä liikkuu, ihan niiden yhteisten sääntöjen mukaisesti. So simple! Ja edelleen lähden siitä oletuksesta, että mun edellä menijä ei ala sooloilemaan liikenteessä epämääräisesti.

Alle 8v lapsiin ja yli 80v vanhuksiin voi suhtautua epäilevästi, ja vaaraa välttääkseen voi painaa lyhyesti torvea, jos tilanne vaatii.

Ja kumma, ettei mulla ainakaaan jää yhtään fillaristia alle itsellä, silloinkaan kun heillä on väistämisvelvollisuus...

Niinpä niin, on hyvä että meillä on liikenteessä niitä jotka omasta mielestä ajavat aina täydellisesti liikennesääntöjen mukaan. Ihan turha alkaa jeesustelemaan koska 100% varmudella rikot liikennesääntöjä päivittäin, tai lähes päivittäin. Jos muuta väität niin valehtelet, tai sitten olet yksi miljoonasta oleva poikkeus.

Eikö ne liikennesäännöt päde jokaiselle ja kaikkien pitää niitä orjallisesti noudattaa, kaikissa tilanteissa, ja aina kun ollaan liikenteessä? Et varmaan ola eläessäsi ajanut ylinopeutta, tai jättänyt käyttämättä vilkkua, kaistanvaihdon teet aina pätkäviivan kohdalla ja ohitustilanteessa noudatat maksimi tikkarinopeutta etkä ylitä sitä?

Olet siis täydellinen kuljettaja joka ajaa sääntöjen mukaan, et vaaranna muita liikkujia omilla sovelluksilla tai liikennerikkomuksilla. Onneksi olkoon, anon sinulle -teiden ritari- arvonimeä suorituksesi johdosta:thumbsup:

Kaikkihan on tietty hyviä kuskeja siihen asti kun jotain sattuu. Mä en vaan luota siihen, että MINÄ kerkeisin huomaamaan jokaisen pyörätien jatkeelle eteeni tunkevan fillarin joka kaahottaa siihen jostain 20-40 kmh.

Siksi toivoisin että pyöräilijät noudattaisi risteyssääntöjä, jotta ei kävis huonosti. Ja olis kiva jos myös muut liikenteessäolijat ei tuudittais fillaristeja valheelliseen turvallisuuden luuloon ollessaan pyörätien jatkeella.

Back