• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaan vaihto käsipelissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jmheik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
shyhander sanoi:
Onko kukaan muuten koittanut vääntää auton renkaita? Onnistuisko.. Tosin noi tarttis kuitenkin tasapainotuttaa jossain, että taitaa olla turhaa säästön hakua.

On noita autonrenkaitakin tullut manuaalivehkeillä vaihdeltua. Samoja fysiikan lakeja nekin tottelee. Toki joku 20 tuumainen ison nopeusluokan matalaprofiilirengas saattaa olla hiukka haastava :grin:

Minulla on tuollainen niille tapauksille jotka ei pistolapiolla tai jalalla lähde. Parit auton renkaat polkaisee kolmessa vartissa jos antaa selän vähän kastua.
Kerran sattui sellainen jumirengas että 2.5tdi:n etunurkka nousi ilmaan, istuin kakkosnelosen toiseen päähän ja surffasin hetken netissä odotellen että alkaa narista.
Tasapainotuskonetta pääsen käyttämään.

Liitetiedostot

• Resizer_15674472823270.jpg
    Resizer_15674472823270.jpg
    100,2 KB · Katselut: 136
Nitrous sanoi:
Pois ottaessa rasva helpottaa, asennuksessa sitten oman harkinnan mukaan. Ainakin mulla tuopee Dunlopin takaset pyörimään vanteella, jos lotraa liikaa rasvaa ja/tai rengas ei ehdi päivää asettumaan ennen ajoa.
Joku väitti kivenkovaan joskus jollain keskustelupalstalla, että on täysin mahdotonta että rengas pyörisi vanteella, mutta onhan se täysin loogista. Mä olen käyttänyt vahvaa Fairy seosta...helppo suihkutella.

Pet_M sanoi:
Joku väitti kivenkovaan joskus jollain keskustelupalstalla, että on täysin mahdotonta että rengas pyörisi vanteella, mutta onhan se täysin loogista. Mä olen käyttänyt vahvaa Fairy seosta...helppo suihkutella.

Luulen, että ongelma ei koske kaikkia renkaita/vanteita, mutta kai sille on syynsä, että uudempien mopojen vanteissa on renkaan huulelle pyällys lisäjarruna. Loppukaudesta piirtelin liitumerkin aina renkaan vaihdon jälkeen vanteeseen ja renkaaseen, joiden perusteella rengas pyörähti vanteella 0-30cm. Jos varikolla vaihtaa ja lyö samoin tein alle niin ainakin dunlopit kannattaa laittaa päälle kuivana. Jos ajaa vasta seuraavana päivänä niin rasva ei näytä niin paljon aiheuttavan pyörimistä, kun ehtii kunnolla kuivahtaa.

Nitrous sanoi:
Luulen, että ongelma ei koske kaikkia renkaita/vanteita, mutta kai sille on syynsä, että uudempien mopojen vanteissa on renkaan huulelle pyällys lisäjarruna. Loppukaudesta piirtelin liitumerkin aina renkaan vaihdon jälkeen vanteeseen ja renkaaseen, joiden perusteella rengas pyörähti vanteella 0-30cm. Jos varikolla vaihtaa ja lyö samoin tein alle niin ainakin dunlopit kannattaa laittaa päälle kuivana. Jos ajaa vasta seuraavana päivänä niin rasva ei näytä niin paljon aiheuttavan pyörimistä, kun ehtii kunnolla kuivahtaa.

Samanlainen havainto, kyllä se rengas joskus pyörähtää kutosessakin vanteella. Useimmiten juurikin kun lähtee pian ajoon asennuksen jälkeen. Itse huomaan sen renkaan merkinnöistä, kun laitan sen renkaan keveimmän kohdan (merkitty yleensä kahdella keltaisella täplällä) siihen vanteen painavimpaan kohtaan. Painavin kohta ei aina ole se venttiilin kohta.

Itsellä Michelin BiBUP spray toimi kivasti verrattuna jos veti rasvaa pensselillä.
Pysyi huomattavasti paremmin rengas paikoillaan. Toki kokemusta vain 600cc pelistä.

Mutta muutenkin tuotteena oli ihan hyvää kamaa. Vuodet vierineet, tiedä sitten onko saatavilla enää.

Pet_M sanoi:

Fairylla saa vanteen pyörähtämään renkaan sisällä koska Fairy jää kuivuessaan liukasteeksi renkaan ja vanteen väliin. Rengasrasvat ovat märkänä liukkaita ja kuivuttuaan ne menevät tahmean kitkaiseksi ja antavat paremman gipin kun saippuat. Kiinteitä rengasrasvoja ei sitten kannata jättää talveksi kylmään paikkaan säilöön koska kaikki rengasrasvat ei kestä pakkasta.

Kivenkovaa väittävät voivat laajentaa harrastuksia kurapyörien ja mönkijöiden pariin, molemmissa on vanteet pyörähdellyt ilman lisägrippiä, rengaslukkoja tai beadlockkeja. Katupyörien vanteiden pyörähtämisestä ei ole kokemuksia.

Huhujen mukaan jotkut ovat todenneet hiuslakan hyväksi rengasrasvaksi.
Märkänä liukasta, kuivuu nopeesti, ja kuivana liimaa renkaan kiinni.
Tarvis itekkin kokeilla.

En muista mistä mun rengasrasva oli ostettu, mutta se on mustaa ja tuntuu kuivuvan liiankin nopeesti. kun alkaa rautoja laittaan niin alkaa jo hennommista paikoista olla kuiva :blink:

scuuba sanoi:
Huhujen mukaan jotkut ovat todenneet hiuslakan hyväksi rengasrasvaksi.
Märkänä liukasta, kuivuu nopeesti, ja kuivana liimaa renkaan kiinni.
Tarvis itekkin kokeilla.

Itte käytän muuten polkupyörien tupeissa tuota hiuslakkaa, menee nätisti paikoilleen märkänä ja kun kuivaa nii hyvin on pysyny maastossa tupit tangossa.

Hyvä ketju. Tähän asti olen käyttänyt irtovannetta kumikorjaamolla, mutta ehkä yleinen kulutaso on noussut kun päällelaitto ja tasapainotus oli nyt 30€. Lisäksi siellä käymiseen menee aikaa (tunti vähintään), että tuossa ajassa jo itsekin ehtisi jotain tehdä.

Zumma zummarum, rautoja on, muovipurkista saa vanteelle suojauksen, joten puuttuu tasapainotuspukki ja painot. Saako sillä riittävän hyvän tuloksen?

Kotarikuski sanoi:
puuttuu tasapainotuspukki ja painot. Saako sillä riittävän hyvän tuloksen?
Saa toki, mutta tuo ducatin vanteen kiinnitys akseliin vaatii sorvia käyttävän kaverin.

Näemmä kaupalliset ratkaisut ovat ~100e

Thingiversessä oli 3d-printattu ratkaisu, pitääpä tutkia.

Viimeksi muokattu:
wbaum sanoi:
Saa toki, mutta tuo ducatin vanteen kiinnitys akseliin vaatii sorvia käyttävän kaverin.

Näemmä kaupalliset ratkaisut ovat ~100e

Thingiversessä oli 3d-printattu ratkaisu, pitääpä tutkia.

Hmm, velipojalla on kyllä sorvi, sillä sopiva kartio kyllä syntyis. Mut saattais niitä löytyä valmiinakin, harvoin kannattaa tehdä jos valmiina saa ilman price Premiumia...pienen surffauksen jälkeen näyttää siltä että tasapainotusakselin kartioineen saa noin satkulla tai toisesta paikasta pelkät kartiot sillä hintaa.

Saattaapa olla että biltsikan satsi plus kotikutoiset kartiot vois tulla kysymykseen, tjaa, se näyttäis olevan 34€. Onkohan laakerit herkät vai olisko vaikka skeittilaudan laakerit paremmat?

Viimeksi muokattu:
Kotarikuski sanoi:
Saattaapa olla että biltsikan satsi plus kotikutoiset kartiot vois tulla kysymykseen, tjaa, se näyttäis olevan 34€. Onkohan laakerit herkät vai olisko vaikka skeittilaudan laakerit paremmat?
Ihan ok setti se biltsun on, mutta samaan hintaan kai saa ihan pukin+akselin motonetistä. Tosin ne kartiot on paremmat ja isommat biltsussa, mutta ne biltsun kartiot lienee liian pitkät ja loivat kun ducatin vannetta laittaa kiinni. Tai ainakin kannattaa katsoa millaista adapteria tekee.

Kotarikuski sanoi:
Laakereina toiminee mitkä tahansa skeittilaudan tms laakerit, ja rasvana voi käyttää vaikka CRC:tä jos haluu laakereista oikein herkät. Niihin kun ei käytännössä tule rasitusta tai liikettä.

katuajoon riittää kun työnnät jonkuin tangon vaan läpi laakereista. ei tarvitse olla edes lähellä

Olen viitisen viimeistä vuotta teettänyt vannetyöt liikkeessä, jossa ei pysty mp-vanteita tasapainottamaan.

En ole huomannut epätasapainoa mitenkään ajaessa enkä renkaiden kulumisessa. Max ajovauhtini on tosin 150 km/h.

Back