• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nyt V---U oikeasti autoilijat!

Mietin vaan sitä, että mitä kivittäjiä myö ollaan, kun itse oltiin nuorena samanlaisia reikäpäitä äänekkäillä mopoilla...
Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven:thumbsup:

Tulipa aloitettua vilkas ketju :grin:
Jo aiemmin on tullut todettua että osalla autoiljoista on joku idioluutio toteutumassa, ajokäytös on sen näköistä.

Usein tullaan vastaan keskiviivaa hipoen, jopa sen päällä ja aivan suorallakin tiellä. Sisäkurvissa sitten toki reilusti vastaantulijan kaistalla, asenteella "muut väistää kun MINÄ ajan tässä". Haittaa enemmän auton ratissa vaikka joskus on mopollakin ahdasta.

Myös usein on näitä jotka kääntyvät sivutieltä päätielle kuin hidastetussa elokuvassa, ajavat 100-500m neljääkymppiä edessä ja sitten kääntyvät johonkin. Tietenkin ilman vilkkuja koko suoritus.:vi**ttaa:

Sitten "hermostuneita" kuskeja joiden jarruvalot vilkkuvat joka välissä ilman mitään näkyvää syytä. Ajonopeus vaihtelee jossakin 50-120km/h välimaastossa. Itse ainakin jotenkin kammoksun näitä, ei voi tietää mitä seuraavaksi keksitään.

Seuraavaksi ne joita sanon Vakionopeuskuljettajiksi. Eli ajetaan sitä n.70km/h hyvinkin tasaisesti mutta rajoituksesta riippumatta. Ohitat tämän satasen pätkällä ja kun tuleekin 50:n taulu niin tämä meinaa ajaa konttiin sisälle.

Mainittakoon vielä liikennevalokäyttäytymisestä. Vaikka itsekin syyllistyn joskus menemään valoista kun oranssi jo vaihtuu, lähes aina sieltä tahtoo tulla joku vielä punaisilla ja vauhdilla. No sitten vihreiden vaihtuessa siinä tussaroidaan sekunteja ja katsotaan että On se tosiaan vihreä! Sitten liikkeelle mutta kiduttavan hitaasti ja jätetään kahden-kolmen auton mittainen välimatka edellä lähteneeseen. Turvaväli on hyvä olla mutta ei kuulu tähän paikkaan.

Tässä muutama esimerkki jotka ärsyttävät ja aiheuttavat suoranaisia vaaratilanteita. Uskallan väittää että kohtalainen prosentti onnettomuuksista johtuu juuri kahden tai useamman em. kuljettajatyypin kohtaamisista. Esim. kaksi näitä keskiviivanpolkijaa samaan aikaan ja peltiromuahan siinä tulee.:sad:

Tunnistan kaikki nuo kuljettajat ja eniten hymyilyttää ne jarrun polkijat ilman syytä.
Sitä välillä unohtuu yksin päissään miettimään, että mitä siellä edellä ajavan auton kuskin paikalla tapahtuu.
Joskun on vaan leppoisampaa ajaa etu- kuin takapuolella.

Mitenkähän käy kun tuplakeltaiset muutetaan valkoisiksi? No sankarit jatkaa samalla linjalla. Eli ajetaan puskurissa kiinni kunnes tulee tuplat, sitten paahdetaan ohi.

Nykyliikenteessä eniten ärsyttää ylivarovaisuus täällä Helsingin liikenteessä. Porukkaa ajaa kuin pelokkaat zombiet. Kameravalvonta on tehnyt autoilijoista hermosairaita hiiriä, jotka säpsähtävät jokaista rasahdusta. Eilen yritin illalla päästä Mannerheimintietä Erottajalta Töölöön. Ei helvetti sitä matelua, verrattuna 90-lukuun jolloin ajoin samalla kadulla taksia pari vuotta. Muistaako kukaan termiä "vihreät aallot"?. Varmaan täysin moraaliton idea tänä päivänä sekin. Porukkaa ajaa nykyään ikään kuin passiivis-aggressiivisesti, mielenosoituksellisen hitaasti, italialaisessa lakossa.

Tämä nyt on ihan kivikautista sanoa, mutta tätä jalankulkijoiden nykyistä palvontaa en ymmärrä. Loppukin eteneminen pysähtyy kun pysähdytään jokaisen valottoman suojatien eteen jossain Manskun tyyppisellä valtaväylällä. Kannatan kyllä että jossain pikkuteillä annetaan aina jalankulkijalle tietä mutta isolla valtaväylällä liikenne stoppaa ihan täysin.

En tykkää myöskään jalankulkijana että autot pokkuroivat minua hermoheikkoina. Ennen oli niin selkeää ja jouhevaa, kun oli selvää että autot eivät pysähdy. Odotit että auto menee, ja ylitit tien, Toimi helvetin hyvin. Katso ensin oikealle - sitten vasemmalle - sitten vielä oikealle, voitko ylittää tien, opetettiin. Mulla on yhä se refleksi, jään aina kadun reunaan odottamaan että auto menee, ennen kuin ylitän kadun jalan. Lopuksi ihmettelen nykyään, että eikö sille kuudenkympin alueelle voi hidastaa autolla ihan vain löysäämällä kaasua. Onko aina pakko painaa jarrua jokaisessa mahdollisessa paikassa jossa pelkkä kaasun hölläys riittäisi ihan hyvin? Sama alamäkien kanssa, eikä niitä voi ihan vain rullata jarruttelematta vanhaan tyyliin?

Ennen liikenne oli täynnä sellaista dynaamista nuoruuden energiaa. Nykyään ei todellakaan tarvitse maalaisen pelätä Helsingin liikennettä. Ainoa vaara on nukahtaminen.

Zen sanoi:
Lopuksi ihmettelen nykyään, että eikö sille kuudenkympin alueelle voi hidastaa autolla ihan vain löysäämällä kaasua. Onko aina pakko painaa jarrua jokaisessa mahdollisessa paikassa jossa pelkkä kaasun hölläys riittäisi ihan hyvin? Sama alamäkien kanssa, eikä niitä voi ihan vain rullata jarruttelematta vanhaan tyyliin?

Olen täysin samaa mieltä tuosta.:thumbup:
Muuhun viestiin en ota kantaa... Asunhan täällä periferiassa. Ainakin PK-seutuun verraten.:;):

vapaaduunari sanoi:
No sitten vihreiden vaihtuessa siinä tussaroidaan sekunteja ja katsotaan että On se tosiaan vihreä! Sitten liikkeelle mutta kiduttavan hitaasti ja jätetään kahden-kolmen auton mittainen välimatka edellä lähteneeseen. Turvaväli on hyvä olla mutta ei kuulu tähän paikkaan.
:

Tuo on ärsyttävää, vie aikaa ja polttoainetta, muttei vaarallista.
Mopolla haittaa vähemmän, kun usein pääsee ohi tai välistä.

Auton ratissa ihmetyttää, kun valoista ehtisi kyllä koko kadun pätkän autojono,
mutta "taloudellisesta" ja "turvallisesta" ajotavasta johtuen,
puolessa minuutissa pääsee vain muutamia autoja.

Lähes jokainen odottaa jotain muutaman sekunnin ennen kuin liikahtaa hitaasti.
Onneksi vaaratilanteita on harvassa, kun ennalta arvattava reaktioaikakin voi olla 3sek.

Tarkoitinkin tuossa lähinnä liikenteen yleistä sujuvuutta, en niinkään vaarallisuutta. Ärsyttävää ja hidastavaa kuitenkin.

Zen sanoi:
Lopuksi ihmettelen nykyään, että eikö sille kuudenkympin alueelle voi hidastaa autolla ihan vain löysäämällä kaasua. Onko aina pakko painaa jarrua jokaisessa mahdollisessa paikassa jossa pelkkä kaasun hölläys riittäisi ihan hyvin? Sama alamäkien kanssa, eikä niitä voi ihan vain rullata jarruttelematta vanhaan tyyliin?

Samaa ihmettelin vuosikaudet kunnes automerkki vaihtui, vakkarista kun pudottaa nopeutta 20kmh niin nopeuden hidastuminen tapahtuu jarruttamalla eikä rullaamalla. Alkuun tuntui oudolta mutta nyt en sitä ominaisuutta vaihtaisi pois kun enään ei tarvii ennakoida 60 aluetta 300m etukäteen. Sama juttu alamäissä, vakkari huolehtii jarruttamalla asetetun nopeuden säilymisen.

Vakkari tekee tämän nykyautoissa moottorijarrutuksella. Ainakin mitä mekaanikkona auton reaaliaikaista dataa seuraan testerillä niin ei koskaan ole tullut tilannetta että hidastaessa olisi ollut jarruvalo aktiivinen. Siis vakkari kytkettynä. Olen tätä vartavasten joskus kokeillut.
Toki se voi kevyesti jarruttaa mutta jarruVALOA ei ole kytkenyt vakkarilla missään merkissä joita olen testerillä noin seurannut.

Koheltaja sanoi:
Samaa ihmettelin vuosikaudet kunnes automerkki vaihtui, vakkarista kun pudottaa nopeutta 20kmh niin nopeuden hidastuminen tapahtuu jarruttamalla eikä rullaamalla. Alkuun tuntui oudolta mutta nyt en sitä ominaisuutta vaihtaisi pois kun enään ei tarvii ennakoida 60 aluetta 300m etukäteen. Sama juttu alamäissä, vakkari huolehtii jarruttamalla asetetun nopeuden säilymisen.

Automaattiloota?

vapaaduunari, aamen:thumbup:

Zen sanoi:
Katso ensin oikealle - sitten vasemmalle - sitten vielä oikealle, voitko ylittää tien, opetettiin. .
Eikä, toihan kuulostaa vaaralliselta, kun se auto tulee ensin vasemmalta, kun nykyään jengi kattoo ihan väärään suuntaa, sehän on ensin vasemmalle, sitten oikealle ja sitten vasemalle. Sama kuin käännyt autolla sivutieltä vasemmalla, kun nykyään jengi kattoo toiseen suuntaa ja auto liukuu tielle samalla, niin sillain niitä vaaratilanteita saattuu. Mulle on opetettu ensin vasemmalla, sitten oikealle ja kun lähetään ylittää, niin samalla vasemmalla tai mielellään ennen kuin astuu.

Kyllä miekin muistasin että ensin vasemmalle!? Sinne aina katson kuitenkin. Ja sitten kyllä molempiin suuntiin monesti ennen tielle menemistä. Olin sitten mopolla tai autolla.

Koheltaja sanoi:
enään ei tarvii ennakoida 60 aluetta 300m etukäteen. Sama juttu alamäissä, vakkari huolehtii jarruttamalla asetetun nopeuden säilymisen.

Minusta olet tuon sanomalla vastuuton kuski. Ainahan ajaessa pitää ennakoida. Oli sitten vakkareita tai ei. Puhumattakaan ABS tai ESP-järjestelmistä. Kummassakaan pyöristäni niitä ei ole, nykyisessä autossani on kyllä.

vapaaduunari sanoi:
Vakkari tekee tämän nykyautoissa moottorijarrutuksella. Ainakin mitä mekaanikkona auton reaaliaikaista dataa seuraan testerillä niin ei koskaan ole tullut tilannetta että hidastaessa olisi ollut jarruvalo aktiivinen. Siis vakkari kytkettynä. Olen tätä vartavasten joskus kokeillut.
Toki se voi kevyesti jarruttaa mutta jarruVALOA ei ole kytkenyt vakkarilla missään merkissä joita olen testerillä noin seurannut.

Kyllä ainakin etäisyystutkalla, automaattihätäjarrutuksella ja automaattilaatikolla varustetussa Volvossa vakkari painaa oikeasti jarrua mikäli nopeus poikkeaa asetetusta ylöspäin yli 10km/h. Jarruvalo syttyy (näkee pimeällä taustapeilistä) ja jarrupoljin painuu ihan fyysisesti alaspäin, ohjekirja jopa varoittaa olemaan laittamatta jalkaa polkimen alle puristumisvaaran vuoksi. Tuossahan vakionopeussäädin osaa jonoajossa jarruttaa pysähdyksiin ja jatkaa sitten kun jono taas liikkuu. Toiminto on kylläkin niin kulmikas ja viivyttelevä, että itse luovun vakkarista tuossa kohtaa.

Ja kun nyt tuo moottorijarrutus mainittiin, niin mainitussa kulkineessa moottorijarrutusta ei 80->60-muutoksessa käytännössä voi hyödyntää lainkaan, kun kasivaihteella kierrokset ovat niin matalat, ettei se vaan kertakaikkiaan hidasta vauhtia. Pienemmissä nopeuksissa moottorijarrutusta tulee vähän paremmin, ja jarruvalon verran poljinta painamalla laatikko vielä pyrkii avustamaan moottorijarrutusta vaihtamalla pienemmälle.

vapaaduunari sanoi:

Ainakin entinen 2010 e-mallin mese jarrutti (ja sytytti siis jarruvalonkin) jos vakkarilla pudotti nopeutta tai jos nopeus karkasi alamäessä liian isoksi

Kun aktiiviset vakkarit tuli markkinoille, niin jarrut valjastettiin auton hidastamiseen.
Automaattivaihteiset autot jopa pyhähtyi vakkarilla esim. liikennevaloihin.
Liikkeelle ne ei vielä vissiin tajua lähteä...:grin:

vapaaduunari sanoi:

Tämä on mielestäni aika iso probleema. Jos itse pidän hyvän turvaetäisyyden edellämenijään, se ilman mitään näkyvää syytä, vilkkua tms. hiljentää vauhtia tuntuvasti. Turvaetäisyys ehtii kutistua kummasti ennenkuin huomaa edellämenijän hidastavan. Ja juuri tässä hetkessä sitten syttyvät jarruvalot ja vasta sen jälkeen vilkku. Muutaman kerran on tullut talvikelillä oikeasti kiire hiljentää, nimenomaan kaupunkinopeuksilla ja turvaetäisyydetkin ovat omasta mielestäni kohillaan.

vapaaduunari sanoi:
Minusta olet tuon sanomalla vastuuton kuski. Ainahan ajaessa pitää ennakoida. Oli sitten vakkareita tai ei. Puhumattakaan ABS tai ESP-järjestelmistä. Kummassakaan pyöristäni niitä ei ole, nykyisessä autossani on kyllä.

Kiitos kauniista sanoista :D

Niitä ennakoivia kuskeja on tiellä riesaksi asti, toiset ennakoi liukasta keliä keskellä kesää ja ajelee kuuttakymppiä 80-100 alueella. Jotkut ennakoi pimeää ja ajelee kuuttakymppiä 80-100 alueella. Sitten on niitä jotka ennakoi 60 alueita ajamalla kuuttakymppiä 80-100 alueella... puhumattakaan niistä jotka ennakoivat moottoritein päättymistä ja siellä kääntymistä vasemmalle, tämän johdosta he ennakoivat ja ajavat nippanappa kahdeksaakymppiä vasemmalla kaistalla kymmeniä kilometrejä...

Voin ylepänä sanoa että ajan aktiivisesti liikennerytmin mukaan enkä aina ennakoivasti, vapaaduunari lienee tieliikennesääntöjen perikuva ja käyttää aina vilkkua kun lähtee parkista liikkeelle sekä noudattaa turvavälejä ja nopeusrajoituksia uskollisesti, ja ajaa aina kuten inssissä.

Bullshit sanon minä tuolle jeesustelulle :ohmy:

Ja kyllä, jotkut autot käyttää jarrua nopeuden hidastamiseen sekä vakiona pysymiseen alamäissä.

Viimeksi muokattu:
Back