• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Nyt V---U oikeasti autoilijat!

kerran viimekesänä ,kun kerrankin ajelin ihan körötellen kotiin päin, vilkaisin mäessä peiliin kohdassa josta näkee koko taaksejäävän tieosuuden kirkonkylille saakka eikä ketään näkynyt missään, menin edessä olevan nyppylän yli jossa on muutama pihatie ja suojatie sekä pyörätie kulkee ihan vieressä, ketään ei näkynyt missään ja töppäreen jälkeen kun pysäytin risteyksessä Stopille, katsoin ensin vasemmalle ,sitten oikealle ja näin kun siviilipyörällä jostain viereeni teleporttaantunut konstaapeli purskahti nauruun kun hyppäsin säikähdyksestä :pissed::pissed:

SAATANA että säikähtdin, yhtään en tiedä mistä se siihen tuli...

kai tollasenkin vois jollain lailla kieltää:blink:

TimoV sanoi:
Sama.

Pahimpia roikkujia ja kiilaajia on siviilipoliisit -mitä omalle kohdalle on osunut. Sekä autolla, että pyörällä. Yrittävät provosoida.

Minulle sattui tilanne 1990, kun Lada Samara esti pääsyn vas. Kaistalle, kun oli tarkoitus seuraavasta risteyksestä kääntyä vasemmalle.
Avasin pikkuisen enemmän Webberiin läppiä ja pääsin siihen vasemmalle kaistalle.
Jatkoin matkaa ja kohta oli kaksivärinen 626 masukka takana punainen ja sininen valo katolla iloisesti vilkkuen.

Siitä sitten masukan takapenkille odottelemaan ja kohta siihen parkeerasi se samaran Lada.
Ladasta nousi mies ja tuli siihen minun viereen takapenkille.
Sataa kuulema ajoin ja ohitin samaran erittäin törkeästi.
Kysyin, että tarkka on tutkalukema ja mies läväytti poliisilätkän esille ja sanoi, että tässä ei mitään tutkia tarvita.
No siinähän tuli heti näkemysero nopeudesta ja siitä, että kuka mitä häh.
Etupenkillä ollut vanhempi poliisi sanoi sille takapenkin poliisille, että lähetääs tuonne ja se nuorempi polliisi jäi sitten autoon minun kanssa.
Se sano, että hän kirjoittaa miule lapun jossa on nopeus 70km/h (50km/h rajoitus) ja homma on sillä selvä. Sopiiko näin? Kysyin, että paras tarjous on vissiin esitetty...

Sen jälkeen en ole kokenut mielivaltaa poliisin suunnalta, vaikka joskus on jotain pientä vääntöä ollut...

Harald Hirmuinen sanoi:
Hassua, olen tässä vuosien varrella ajellut parhaimmillaan 60 000 km vuodessa, siis joka vuosi tällä vuosituhannella 30 000 - 60 000 km, enkä ole koskaan törmännyt tähän urbaanilegendaan.

Jos sä asut jossain syrjäseudulla? :) Täällä syrjemmässä ei ole poliiseja ollut moniin vuosiin. No, joskus tulevat ratsaamaan rattijuoppoja - olikohan kerran syksyllä ja kerran keväällä. Eipä niillä ole aikaa täällä tyhjiä teitä turhan päiten valvoa.

Itse en myöskään ole koskaan törmännyt provoilevaan poliisiin. Mutta mua jostain syystä luullaan poliisiksi aika usein, vaikka en kiilaile enkä roiku perässä. Tänään viimeksi Lahdessa, kun kuvajahdissa kävin (ja myöhästyin :rant:). Kun pistin mopon parkkiin ja ryhdyin valokuvaamaan ja samalla juttelin alkuasukkaiden kanssa (toinen oli motoristi evp), niin sanoi, että luulivat minua siviilipoliisiksi...?!?!? Eikä ollut edes se nahkapuku päällä, vaan farkut ja musta takki. Sama juttu viikko sitten Hesassa. Ja Lahden tiellä. Autot eivät uskaltaneet ohittaa mua!?!? Todellista vauhtia mulla oli noin 123-125. :blink:

Hassua. Kerran kokeeksi lainasin kaverin sinistä Sinisalo Enduro pukua, valkoinen Tour-X päähän ja heijastin rähinäremmi ja alla sininen Tenere. Hyvin pystyi ohjaamaan liikennevirtaa pelkällä katseella ja tilaa löytyi kaistan vaihdoissa. Mä luulen että seuraava ajopuku on sininen, valkoinen kypärä mulla on ollut jo vuosia. Tuo yhdistelmä lienee paras turvaväri ja vähentää kusipäiden hyökkäilyjä.

yöLiitäjä sanoi:
Jos sä asut jossain syrjäseudulla? :) Täällä syrjemmässä ei ole poliiseja ollut moniin vuosiin. No, joskus tulevat ratsaamaan rattijuoppoja - olikohan kerran syksyllä ja kerran keväällä. Eipä niillä ole aikaa täällä tyhjiä teitä turhan päiten valvoa.

Itse en myöskään ole koskaan törmännyt provoilevaan poliisiin. Mutta mua jostain syystä luullaan poliisiksi aika usein, vaikka en kiilaile enkä roiku perässä. Tänään viimeksi Lahdessa, kun kuvajahdissa kävin (ja myöhästyin :rant:). Kun pistin mopon parkkiin ja ryhdyin valokuvaamaan ja samalla juttelin alkuasukkaiden kanssa (toinen oli motoristi evp), niin sanoi, että luulivat minua siviilipoliisiksi...?!?!? Eikä ollut edes se nahkapuku päällä, vaan farkut ja musta takki. Sama juttu viikko sitten Hesassa. Ja Lahden tiellä. Autot eivät uskaltaneet ohittaa mua!?!? Todellista vauhtia mulla oli noin 123-125. :blink:

En asu, ihan tässä Tampesterin vieressä ja kilometrit tulleet enimmäkseen rahtautuessa tätä isompien kaupunkien kolmiota essuntaa.

Olen kanssa miettinyt että poliisiksikohan luulevat kun porukka jättää ihan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta meikäläiseen kunnon välin takana. Valkoinen pyörä, valkoinen kypärä, seköhän sen tekee? ja kameran linssi näkyvissä rekisterikilven päällä? no, en pistä pahakseni.... :D

Mulla kävi kerran silleen, että ajelin Tampereella 60 alueella vasuri lonkalla noin 70 km/h. Katselin peilistä, että mikäs auto sitä on renkaaseen ihan yllättäen liimaantunut. Justiin, kun olin aikeissa kääntyä ympäri satulassa katsomaan tarkemmin, tämä auto pyyhkäisi ohi peili stongaa hipoen.
Seuraavassa liikennevalossa ajoin auton viereen ja koputtelin ikkunaan. Autossa oli 60+ ukko ja kun kysyin että mitä vittua se pelleilee, oli vastaus, että moottoripyörän paikka on kaistan reunassa. Siitä kun hieman korotin ääntä, niin sedälle tulikin yhtäkkiä taas kova kiire.

Ihme porukkaa. Jotkut kyllä on elossa pelkästään sen takia, että niiden tappamisesta saa saman kuin ihmisestäkin.

Harald Hirmuinen sanoi:
Valkoinen pyörä, valkoinen kypärä, seköhän sen tekee? ja kameran linssi näkyvissä rekisterikilven päällä? no, en pistä pahakseni.... :D

Jos vielä vaihtais noi pehmeät mustat sivulaukut valkoisiin pehmeisiin sivulaukkuihin... maalaisi tankin valkoiseksi ja siihen "Suzuki" sinisellä värillä.

yöLiitäjä sanoi:
Jos vielä vaihtais noi pehmeät mustat sivulaukut valkoisiin pehmeisiin sivulaukkuihin... maalaisi tankin valkoiseksi ja siihen "Suzuki" sinisellä värillä.

valkoisella är ykkösellä ny muutamana iltana ajellu ja sillä tuntuu olevan samanlainen vaikutus :)-:)-

täytyy kokeilla viel tuleeko lisävaikutusta valkoisella kypärällä..

Valkoinen pyörä ja valkoinen kypärä herättää aina kun vastaan tulee, sitten alkaa silmät etsimään tarkempia tuntomerkkejä. Kyllä noi on niitä tehokkaimpia huomiovärejä.

Iskä sai aikoinaan ajella suht rauhassa sen jälkeen ku hommas Suzun 1100gsxf:ään sivulaukut ja itellensä valkosen potan. Monet naurut sain perässä autolla ajaessa ku meikästä pyyhällettiin talla pohjassa ohi ja sit jäätiin isän kuolleeseen kulmaan roikkumaan ja ihmettelemään.

Pahiten oon ärsyttäny autoilijoita peräkärryä vetäessä. Seuraavan kerran ku oon pärrällä liikkeellä ja joku jää rekkariin nuohoomaan ohituksen avittamisesta huolimatta, niin meinaan kokeilla (ajohousuja polviin jumppaamatta) näyttää persettä, eli siis oikasta koivet ja pyllistää. Jos oikeen kunnolla vituttaa niin saatanpa vähän keikuttaa. Kattotaan miten käy... Jos sattuu sivarit taakse ja ottavat jutulle, niin vetoan puutuneeseen perseeseen ja viattomaan pikaverryttelyyn.

Harald Hirmuinen sanoi:
Olen kanssa miettinyt että poliisiksikohan luulevat kun porukka jättää ihan muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta meikäläiseen kunnon välin takana. Valkoinen pyörä, valkoinen kypärä, seköhän sen tekee? ja kameran linssi näkyvissä rekisterikilven päällä? no, en pistä pahakseni.... :D

Voisin jopa vahvistaa tuon luulon todeksi. Itsellä alla valkoinen pyörä valkoisille laukuilla sitä samaa merkkiä ja mallia jota virkavaltakin käyttää. Valkoinen kypärä ja musta ajoasu, tosin ilman mitään "rähinäremmiä" eikä pyörässäkään ole kameraa eteen eikä taakse, mutta silti saa välillä ajella kohtuullisen rauhassa. Lisämaustetta elämään saa sillä jos sattuu pysähtymään johonkin pysäkille, levitykselle tai P-alueelle juomaan tms ja nostaa vain kypärän leukaosan ylös :grin:

Aikoinaan meidän kylällä poliisilla oli valkoinen tunnukseton 240 Volvo.
Kaverin isällä oli samanlainen ja kaveri tykkäsi pitää ajellessaan järkkäriä kojelaudan päällä...:D

Joskus se onnikin potkii ja karman laki toimii.

Olimme kaverin kanssa ajelemassa ja saimme kiinni autoletkan, joka koostui autoista, parista karavaanarista ja kuormurista. Risteykseen, josaa yleensä liikenne jakaantuu, ei ollut tolkuton matka. Lisäksi autojonssa oli...siis ei ollut turvavälejä, keskitiellä pääosin keltaista viivaa, vastaan tuli liikennettä...totesin että körötellään rauhassa, ei kiirettä. Hetken köröteltyämme huomasin että jonossa lisäksi ohitellaan riskipaikoissa melko päättömästi ja tungetaan paniikissa itsensä sinne olemattomaan turvaväliin, kun joku tulee vastaan. Ei tehnyt mieli sekaan. No, kaverini perään liimautui mustanpuhuva maasturi, joka aikansa roikuttuaan hanurissa kiinni puhalsi meistä ohi. Sama "roikun perseessä ja ohittelen päättömästi" -meno jatkui siittä jonosta. Pääsi kait lopulta kaikista ohi. Kun tultiin siihen risteykseen, niin sama musta maasturi oli bussipysäkillä mopo- ja autokonstien puhuttelussa. Myöhemmin ko. partio tuli huoltsikalle, jossa pidimme pitstoppia ja näytti olevan tiimissä musta rs focus. Se kait oli tullut jossain kohtaa vastaan

Kun näin sen maasturin siinä pysäkillä, tuli aika pörröinen olo, puhdas vahingonilo valtasi mielen.

Mihinkähän tää mun selostus kuuluisi... tapahtui kotimatkalla. Varmaan tähän ketjuun, jossa on tätä vuorovaikutusta mopojen ja autojen välillä pohdittu.

Mahtoikohan olla tuolla facebookin puolella, kun joku harmitteli sitä, että kukaan ei tule edes kysymään tarvitsisiko apua, kun tienposkessa mopon kanssa könöttää jakoavain kädessä sen näköisenä, että ei mittää hätää. No siinä autoletkan perässä ajellessa - tänään mentiin muuten aika hyvin kahdeksaakymppiä kiltisti alkumatka - yksi auto (ei muuten mikään romu) yht'äkkiä heitti hätävilkut päälle ja kurvasi pysäkille. Minä aloin miettiä, että tartteekohan se ihan oikeesti apua, vaikka onkin kotilo. Joten vilkku päälle ja pysäkille ja sen jälkeen se harjoiteltu uukkari (joo, ei mee vielä kovin sujuvasti), takaisinpäin ja uukkari ja siihen pysäkille hätävilkkuauton taa Jerry Cottoneista opiskellulla tyylillä. Hätävilkut sammu siihen, vilkku vasempaan syttyi ja kotilo meinas siitä karkuun lähteä, muttei päässyt, kun takaa tuli autojono... sitten hätärit syttyi taas ja etuikkuna laskeutui alas... :)-

Minä siirsin mopon siihen viereen. Autossa oli ei-kantasuomalaisen näköinen hyvinpukeutunut herrasmies ja hänen vieressään hyvin pukeutunut ja laittautunut daami. Sellainen sopusuhtainen ulkomaalaiselta näyttävä pariskunta. Kysyin sitten, että onko jokin hätänä. Mies ei näyttänyt osaavan suomea, vaikka tämä niin helppo kieli onkin. Vierustoverinsa puhui suomea, mutta ei ihan sujuvasti. Ei mitään hätää, ei mitään hätää. Minä sitten sanoin, että hyvä, halusin vain tarkistaa onko jokin vialla. Ei siis ollut. Tai ei ainakaan mulle kehdanneet sanoa. Vähän pelästyneiltä näyttivät... :blink: . lapset sanoo mua nolikseksi :grin: mutteivat sentään ala itkeä minut nähdessään, joten tuskin kauhean pelottavalta näytän.

Heitin vilkun vasemmalle, katsoin että jonoon tuli aukko ja kiihdytin aika vikkelästi siihen. Jonossa varmaan olivat huomanneet, että jotain tavallisuudesta poikkeavaa siinä oli, kun tuommoinen mopon kokoinen vehje oli kommunikoinut kotilon kanssa. Siispä matka jatkui kuuttakymppiä (80-alueella!?!?), sitten vähän kovempaa, kun oli etummainen huomannut 80-lätkän tien varressa (vai onko se tikkari?).

Sitten tuli satasen alue. Etummaiset kotilot alkoivat kadota horisonttiin, mutta peräkärriauto edessäni olevan auton edessä jostain ihmeen syystä jatkoi kahdeksaa kymppiä. Yleensä nuo menee sataa kokemusteni mukaan - ainakin aamulla meni, kunnes huomasi minut. Pistin vähän vaihdetta alemmas ja menin ohi (jos menin yli sataa, niin ihan vähä, mut pääsin kuiteski tyhjällä ja näkyvällä tien osuudella, ja kyllä tästäkin moposta kivat äänet lähtee,kun kierrokset saa sinne 12,000 tuntumaan - jolloin sopivalla vaihteella vauhti on noin 98km/h). Saavutin niitä edessämenijöitä ja aattelin, että hyvä, tänään mennään sataa satasen alueella. Ja sitten ne alkoivat hidastaa vauhtia, kunnes mentiinkin vaan kahdeksaa kymppiä - satasen alueella!?!??! Ihan oikeesti. :no: Nämä varmaan luulivat ajavansa ylinopeutta - alkoivat mennä alinopeutta. Ei auttanut muu, kuin tehdä hidas ohitus. Ja sen jälkeen nopeusrajoitusten mukaisesti (kuten - korostan - koko aika) kotio. Jäivät silti kuin pallit kalliolle. :O

Tämä tarina on tosi suurimmaksi osaksi - en minä 12,000 niitä kierroksi veivannut. Johan tää kone leikkais kiinni. Paitsi eilen illalla ei leikannut. :right:

Liekö helteisen kesän aiheuttama, vai lähestyvä eläkeikä, syynä pieneen pehmentymiseen. Enää ei aina, huom. aina, viitsi lähteä ohittelemaan jonoa, vaan tyytyy ihan vaan ajelemaan sen jatkeena, ainakin pienen tovin. Etenkin tilanteissa, jossa määränpää tai risteävälle tielle kääntyminen alkaa olla lähitulevaisuutta. Toki edelleenkin ohitusherkkyys pyöräillessä on suurempi, kuin nelipyörällä liikkuessa.
Ulkomaan reissun jäätyä tältä kesältä kokonaan pois ohjelmasta. On tullut ajeltua poikkeuksellisen paljon kotimaassa. Siispä on tullut seurailtua kuluneen kesänä näitä, lähinnä autoilijoiden liikkeitä jonoissa. Tulee eittämättä mieleen, että kovinkin monella kyky lukea liikennettä, on joko tyystin tai osittain hukassa. Käsittämättömiä ohituksia, moottoritiellä ajo ihan hanurista, vasemman kaistan valtaajat, sokkona eteen vasemmalle kaistalle, köröttelijät vasemmalla kaistalla. Ylipäätään peileihin ei kannata katsoa.

Vastaantulijan huomiointi ohitustilanteissa, kyllä useasti, liian usein siis, tullut kolmen kimppa. Kaksi vastaantulevaa autoa ja minä pyörällä kolmantena. Toki joskus aina arviointivirheitä sattuu, mutta useimmiten lienee kyse pelkästä piittaamattomuudesta. Kyllä se pyörä väistää vaikka pientareelle. Kun ei se uusi rs Skoota kuitenkaan ole muuta, kuin vähän piristetty perheauto. Kannattaisi siis silläkin punnita ohituspaikat huolella.
Tokihan sitä motoristina on tullut syyllistyttyä ylinopeuteen ja joskus railakkaisiin ohituksiinkin. Pääsääntöisesti kuitenkin toisen huomioon ottavalla ajotavalla. Sanoisin kuitenkin, että asenteet mooottoripyöräiljöitä kohtaan ovat kiristyneet tai sitten ollaan vaan muuten täysin piittaamattomia.

Ohhoh, kylläpä olo helpottui, kun sai avautua.

En tiedä, ovatko asenteet kiristyneet sinänsä meitä kohtaan, niitä vain vituttaa kun meitä ei kamerat käräytä. En usko että siinä muuta on taustalla. Tuo kamerahelvetti täällä etelässä vituttaa montaa autoilijaa ihan simona, moni autoilija on lopettanut autoilun niiden takia. Mikä lie sitten viivan alle jäävä kokonaisvaikutus aina tulopuolesta kiinnostuneelle valtioille, vaikea sanoa. Kelatkaa nyt, tyypillä alla sadan kilon Bemari ja vittu yhtään et voi hapettaa linssiluteena kun tulotkin on yläkvartaalissa. Siiten joku saatanan mopoilija tonnin mopolla vetelee vaan rennosti menemään. No ainakin mä voin alkaa körötellä! Passiivis-agressiivista kapinaa.

Olen ollut kesän mittaan huomaavinani lähinnä sellaista kiusaamista, että jos pyörä tulee perään niin aletaan ajaa jäykästi alinopeutta. "Ahaa, pyörä takana, eipä pidetä kiirettä enää". Tuo vasemmalla kaistalla köröttely on kyllä yleistä nykyään. Pelkästään eilen täytyi vetää kolme kertaa oikealta ohi, mikä oli helppoa kun kaista oli täysin tyhjä. Saatana jumitaan vasemmalle kaistalla ajamaan just tasan tikkaria Skodan mittarin mukaan.

Nopeusrajoituksemme ovat nykyään naurettavia, etenkin suhteessa kehittyneeseen kalustoon. Sekin vaikuttaa että nuoriso ei enää autoile siinä mitassa kuin ennen. Liikenne on nykyään vanhainkoti, ennen se oli nuorisotalo. Sitten seistään jarrupolkimella alamäissä! Haloo, valot vaan loistaa. Mäkien päällä jos vetää pyörän kytkimen sisään ja jää rullaamaan tyhjäkäynnillä, niin kaikki tulee perä edellä vastaan. Jengi ei uskalla rullata alamäkiä enää edes vapaalla. Ai että oli kiva ajella aamulla jonkun eestiläisen perässä. Meni joustavasti turhia viilaamatta.

Aamen noi nopeusrajoitukset on syvältä.Ja ohitettaessa ei saisi ajaa yhtään ylinopeutta,se vaatiikin pitempää kiitorataa kun lähtee ohittamaan rekkaa nekin ajaa90h joten ei siinä kovin moni auto kerkiä ohittamaan jos joutuu itse ajamaan sitä 100h:vi**ttaa:

Back