• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha FZS 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kaasaeiden puhdistus ultraäänipesurilla tai keittämällä lienee tarpeen. Siis tyhjäkäyntipiirissä on kakkaa.

Jos mittasit niin,että kohot painoivat jousta,niin mitasta tuli melko varmasti väärä.Ei olisi kannattanut,kuin vaihtaa se neulakupin o-rengas.Katoitko että kohot on ehjiä?Noi suuttimet kannattaa käydä läpi.Täältä löytyy hyviä vinkkejä esim noihin kaasarisäätöihin:http://www.cartestsoftware.com/fz1/
Multa löytyy käyttämätönsuutinsarja(dynojet,jenkkimalli) ja vapaavirtaussuodatin,jos niille tarvetta.Myös noita kuppien o-renkaita löytyy.En suosittele irrottamaan noita kaasareita toisistaan,tuon puhdistuksen vuoksi.Hukkaat vain ne jouset,jotka säätelee noita läppiä ja joudut hyvällä tuurilla säätämään ne läpät uudestaan.Ja sitten joudut vielä uusimaan nuo bensalinjan o-renkaat.

Koitin mitata kaasarit vähän kallellaan ettei painaisi jousta. Avasin seosruuvia vähän lisää nyt 2,5 kierr. auki ja tuntuisi olevan aika lähellä. Ryyppy päällä käyntiin ja kun kone lämpenee, niin vastaa jo kaasuun kohtalaisen hyvin. Ehkä ihan alakierroksella vähän epätasainen käynti. Seuraavaksi ajoa alle ja katsellaan sit miltä tuntuu. Pyörään on vaimennin vaihdettu ja k&n suodatin. Suuttimet ja neulat vakioita. Ja jenkkimallin pyörä kyseessä.

TKD sanoi:
Koitin mitata kaasarit vähän kallellaan ettei painaisi jousta. Avasin seosruuvia vähän lisää nyt 2,5 kierr. auki ja tuntuisi olevan aika lähellä. Ryyppy päällä käyntiin ja kun kone lämpenee, niin vastaa jo kaasuun kohtalaisen hyvin. Ehkä ihan alakierroksella vähän epätasainen käynti. Seuraavaksi ajoa alle ja katsellaan sit miltä tuntuu. Pyörään on vaimennin vaihdettu ja k&n suodatin. Suuttimet ja neulat vakioita. Ja jenkkimallin pyörä kyseessä.

joo toi on oikea keino noihin kaasareihin.Mittasitko muuten tuon bensanpinnankorkeuden ennenkuin vaihdoit noi o-renkaat. silloin olisi nähnyt oikean kulman (kun olisi saanut sen ohjearvon tulokseksi,muuten mittaustulos olisi ollut melko varmasti väärä).K&N heivaisin itse pois ja synkkaisin kaasarit.Miltä muuten tulpat näyttää?

Enpä tajunnut mitata kohoja ennen uusia osia. Jep, k&n pois ja testiä, sen jälkeen katselen myös tulpat. Täällä Savossa on vaan niin pirun kylymä, että ensilenkit saa vielä hetken odottaa...

Onko se kei et en -suodatin öljyttävää mallia ja jos on niin onko öljytty (oikein), ilman öljyä taitaa päästää liikää ilmaa läpi, mutta vaikuttaako se noin dramaattiseeti käyntiin.. niin ehkä tuskin.

Joskus XJ600 kanssa mulla oli neula pykälän liian alhaalla (neulan sokka siis pykälän ylemmässä lovessa), niin tyhjäkäynti ok, mutta kaasua käännettäessä tukehtui bensan putteeseen, varovasti "kutitellen" sai kierrokset nousemaan. Toin perusteella miettisin neulan, luistin, kalvon ja neulaputken ilmasuuttimien toimintaa/tukkoisuutta. :dunno:

Ja edelleen jaksan mutista siitä että kohon yhteydessä toimivaa neulaventtiiliä sanotaan neulaksi. Neula kun on tietty osa kaasarissa ja tekee täysin eri asiaa mitä neulaventtiili, minkä istukan o-renkaita vaihdellaan.

Nhtmf sanoi:
Pitääpä kokeilla lähipäivinä lisää taistella niin jospa ne sieltä tulee :) kiitti vinkistä. Ite ajattelin että ne ei mahdu tulemaan tuolleen..

Varovainenkin paineilma ampuu sitten ne männät ihan perkeleesti sieltä ulos. Missään nimessä ei sormia välissä, eikä ilman pehmentävää puukalikkaa. Vaihdoin mäntää joskus ja painoin ulos ilman puuta, kilahdus oli kova että korvissa soi. Sitten vielä jos ja kun männät on kummallakin puolella, niin tarkkaile että kummankin puolen männät tulee samaa tahtia pois. Mulla ekakertaa popsahti toisen puolen männät ulos, minkä seurauksena toisen puolen mäntiä ei meinannut saada pois kun paineilmasta ei ollut enää avuksi :peukutpystyyn:

shyhander sanoi:
Varovainenkin paineilma ampuu sitten ne männät ihan perkeleesti sieltä ulos. Missään nimessä ei sormia välissä, eikä ilman pehmentävää puukalikkaa. Vaihdoin mäntää joskus ja painoin ulos ilman puuta, kilahdus oli kova että korvissa soi. Sitten vielä jos ja kun männät on kummallakin puolella, niin tarkkaile että kummankin puolen männät tulee samaa tahtia pois. Mulla ekakertaa popsahti toisen puolen männät ulos, minkä seurauksena toisen puolen mäntiä ei meinannut saada pois kun paineilmasta ei ollut enää avuksi :peukutpystyyn:

Sormet on ehjänä ja ne tiivisteet on vaihdeltu :)

Nhtmf sanoi:
Sormet on ehjänä ja ne tiivisteet on vaihdeltu :)

Hyvä homma sormille ja seuraavalla kerralla kannatta painella vaan ihan sillä jarrukahvalla ne männät ulos, sopivat vanerinpalat vaan toppariksi satuloihin palojen tilalle väliin , niin onnistuu helposti ilman männän ampumisia. Voi joutua välillä lisäämään hieman ehkä jarrunestettä, mutta samallahan vaihtuu nekin kunnolla.

avanoma sanoi:
Hyvä homma sormille ja seuraavalla kerralla kannatta painella vaan ihan sillä jarrukahvalla ne männät ulos, sopivat vanerinpalat vaan toppariksi satuloihin palojen tilalle väliin , niin onnistuu helposti ilman männän ampumisia. Voi joutua välillä lisäämään hieman ehkä jarrunestettä, mutta samallahan vaihtuu nekin kunnolla.

Jep :) Ja tulihan nuo vaihdeltua jarrunesteetkin samalla...

Nyt on Fazu jälleen iskussa! Tärähtää hienosti heti tyhjäkäynniltä kaasua avatessa! Eli Dynojetin suutinsatsi paikoilleen, seosruuvit 2,5 kierr. auki ja vakio ilmanputsari. Kiitokset neuvoista ja Tyhjäbussille osista!

TKD sanoi:
Nyt on Fazu jälleen iskussa! Tärähtää hienosti heti tyhjäkäynniltä kaasua avatessa! Eli Dynojetin suutinsatsi paikoilleen, seosruuvit 2,5 kierr. auki ja vakio ilmanputsari. Kiitokset neuvoista ja Tyhjäbussille osista!

Hienoa että sait jammun rokkaamaan :WAZAAP:

Mikäs Fazun etukatteessa alkaa resonoimaan siinä 4-6k kierroksen välissä? Muistaakseni vastauksen säikeestä joskus olen lukenut mutta nyt en vastausta tähän löytänyt.

Tulipahan ostettua Fazu takaisin 10v tauon jälkeen. Montaa pyörää tuli tauon aikana ajettua mutta ei mikään oikein omalta tuntunut, keväällä Fazulla koeajolle ja ensimmäisen kilometrin jälkeen ostopäätös oli tehty :D:D

Sleeper sanoi:
Mikäs Fazun etukatteessa alkaa resonoimaan siinä 4-6k kierroksen välissä? Muistaakseni vastauksen säikeestä joskus olen lukenut mutta nyt en vastausta tähän löytänyt.

Tulipahan ostettua Fazu takaisin 10v tauon jälkeen. Montaa pyörää tuli tauon aikana ajettua mutta ei mikään oikein omalta tuntunut, keväällä Fazulla koeajolle ja ensimmäisen kilometrin jälkeen ostopäätös oli tehty :D:D

Se on mahtava vääntö,mikä saa sen muovin väpättämään :D

Moi kaikille. Olen uusi tällä foorumilla ja tänään ostin ekan oikean moottoripyöräni, FZS 1000:n. Aiemmin ajelin 400 cm3 skootterilla. Fazulla on ajettu 64 tkm ja kulkee hienosti, mutta pari seikkaa mietityttää: Onko normaalia, että kun kytkimen päästää irti vaihde vapaalla niin pientä kahinaa kuuluu voimansiirrosta?
Kuutosella satasen vauhdissa lievää tärinää ja tyhjäkäynti voisi ehkä tasaisempikin olla. Olen siis tänään ajanut kyseisellä pyörällä n. 100 km, siinä kaikki. Tehoa ja vääntöä mahtavasti ja ajoasento tosi hyvä. Aika näyttää mikä ostos tuo oli.:)

Fasufisu sanoi:
Moi kaikille. Olen uusi tällä foorumilla ja tänään ostin ekan oikean moottoripyöräni, FZS 1000:n. Aiemmin ajelin 400 cm3 skootterilla. Fazulla on ajettu 64 tkm ja kulkee hienosti, mutta pari seikkaa mietityttää: Onko normaalia, että kun kytkimen päästää irti vaihde vapaalla niin pientä kahinaa kuuluu voimansiirrosta?
Kuutosella satasen vauhdissa lievää tärinää ja tyhjäkäynti voisi ehkä tasaisempikin olla. Olen siis tänään ajanut kyseisellä pyörällä n. 100 km, siinä kaikki. Tehoa ja vääntöä mahtavasti ja ajoasento tosi hyvä. Aika näyttää mikä ostos tuo oli.:)
Vaihteisto (tai kytkin) rallattaa vähän vapaalla, se on ihan normaalia eikä aiheuta mitään toimenpiteitä
:)
Tuo lievä tärinä satasen vauhdissa saattaa johtua renkaiden painoheitosta tai sitten itse renkaasta. Toinen vaihtoehto on ketjut /rattaat.

Ketjut ja rattaat oli vaihdettu vajaa 10 tkm sitten. Eturenkaasta on kyllä yksi paino ilmeisesti ironnut kun liimajälki vain on. Hyvä jos kytkin saa vähän rallattaa. Kyllä kuskikin meinaa rallattaa kun tuolla ajelee - onhan siinä 100 heppaa enemmän kuin edellisessä menopelissä ( Piaggio X8 400 cm3 skootteri ).

Vielä vähän ihmetyttää, että 10 asteen lämpötilassakaan ei kylmällä koneella kestä pitää ryyppyä päällä vaan ilman ryyppyä käynnistyy hyvin kun vähän kaasuttelee. Onko tuo ryyppy ihan pakkaskelejä varten vai käykö mun Fazu liian rikkaalla? Ite kyllä alan jo ottaa ryyppyä kun on näin kylmä ja juhannus lähestyy:D

Onko kenelläkään tarvetta Fazerin Givin takaboksin telineelle, tai Bagsterin tankkilaukulle? Löytyis tallista ylimääräisinä.

Viimeksi muokattu:
Fasufisu sanoi:
Vielä vähän ihmetyttää, että 10 asteen lämpötilassakaan ei kylmällä koneella kestä pitää ryyppyä päällä vaan ilman ryyppyä käynnistyy hyvin kun vähän kaasuttelee. Onko tuo ryyppy ihan pakkaskelejä varten vai käykö mun Fazu liian rikkaalla?

Kuulostaa että olis aika paksulla. Perheessä on ollut kaasaripeleinä tonnifasu ja R1 joista molemmat vaatii käytännössä aina kylmällä koneella ryyppyä että pysyy käynnissä. Molemmissa oli suutinsatsit ja R1 vielä penkitetty että on sopat kohdallaan. Vasta sitten kun nesteenlämmöt nousee about 40 asteseen niin alkaa pysyä käynnissä ilman ryyppyä.

- T -

Back