• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vielä kerran moottoriöljyistä:

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Delvac- öljyt ovat tarkoitettu pääsääntöisesti diesel- tai hydrauliikka- käyttöön.
ÖLJYVALMISTAJA suosittelee niitä pääsääntöisesti diesel moottoreihin.

Niin, mikseipä suosittelisi? Jospa vaikka vertaat metsäkoneen ja mopon öljytilavuutta ja vuodessa kuluvaa moottoriöljymäärää.

Mutta en kehoita käyttämään sitä. Pitäähän Motoliikkeidenkin saada tuloja.

Delvac- öljyt ovat tarkoitettu pääsääntöisesti diesel- tai hydrauliikka- käyttöön.

http://search.exxonmobil.com/ledr....A&ty2=w
Delvac-sarja on todellakin kehitetty dieseleihin. Sellainen pieni epätarkkuus jutussasi on, että muutamat tietyt delvac mallit (MX ja 1300) ovat YLEISÖLJYJÄ, jotka on tarkoitettu sekä dieseliin, että bensamoottoriin. Ameriikan kielellä "multifleet", kuten tuossa Shellin linkissäkin on mainittu. Eli jos motskariin laitatte, älkää ostako traktoriöljyä, vaan Delvacin tai esim Rotellan yleisöljyä, jossa on korkea bensamoottoriluokitus, esim. API SJ tai SL. Tällöin öljy täyttää viimeisimmät bensamoottoriluokitukset, mutta silti ne eivät sisällä kytkimenluistatuslisäainetta.

Laadultaan nuo öljyt ovat mineraaliöljyjen eliittiä ja tarkoitetut raskaasti kuormitettuihin moottoreihin korkealla ahtopaineella, kaasu pohjassa tunnista toiseen ja pitkillä öljynvaihtoväleillä. Eli mitään paskoja halpisöljyjä ne eivät todellakaan ole. Öljyä menee kerralla paljon ja sitä myydään isossa pytyssä, jolloin litrahinta jää paljon halvemmaksi. Litran purkissa ostettuna Delvac on kallis mineraaliöljyksi.

Mielestäni tasan päinvastoin  
tounge.gif
Nämä tusinat Delvac-ketjut perusteluineen ja vasta-sellaisineen mielestäni osoittavat sen kuinka jokainen tulee uskollaan autuaaksi!  
baaa.gif
Kommentoijat ehkä tulevat autuaiksi uskollaan mutta ei se usko Delvacin ominaisuuksiin vaikuta...  
tounge.gif

Ostin paikallisesta säästöhallista teboilin superbike 15w50 öljyä. Kai se parempaa on kuin 10kk vanha, talven koneessa seisonut... 4l maksoi 30e. Täyttää ja ylittää reippaasti ohjekirjassa esitetyt vaatimukset.

Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä taidankin suorittaa seuraavan koejärjestelyn:

Otetaan vanha suodatin irti ja lirutellaan suodattimen öljyt kippaan. Puran suodattimen osiin ja tutkin voiko silmämääräisesti havaita suodattimen suodattaneen yleensäkään mitään. Suodattimeen jäänyttä öljyä pyrin vertaamaan uuteen vastaavaan. Noki mustaa öljyn, mutta en itse pidä sitä vielä täysin aukottomanan todisteena siitä, että öljy silloin olisi menettänyt voiteluominaisuutensa. Tutkitaan saako asiaan mitään informaatiovalaistusta. Olisi mielenkiintoista jos joku muukin testin tekisi. Mitään laboratorio-olosuhteita ei käytössä ole, mutta tutkitaan nyt saako tavan maallikko mitään selvyttä yksinkertaisilla tempuilla tähän niin mystiseen asiaan. Jos mitään ei selviä, niin asia jää uskon asiaksi, ja vahvistuu jälleen kun moottoria taas talveksi availlaan. Lisäjujua hommaan tuo, että moottori on turboahdettu ja öljyjäähdytteinen.

Paljon ulkomaalaisia artikkeleita, paljon mutua, paljon hyviä kokemuksia, ja paljon uskomuksia. Viime kesä menikin delvaceilla ja hintaa kannulle jäi 30€/20L. Öljykeskustelut ovat aina erittäin mielenkiintosia. Hommassa kiehtoo se, ettei aivan hirveän monella, itse mukaanlukien, ole kovin tarkkaa ja varmaa tietoa siitä miten jokin tietyn merkkinen/mallinen öljy sopii koneeseen. Harva niitä prätkän koneita kuitenkin availee tulppaa pidemmälle. Moottorinviritysaste ja kuljettajan ajotyyli ovat varmasti koko yhtälössä tärkeitä muuttujia, mutta tarkalleen kuinka suuressa osassa, se jää arvailun varaan.

Liian mielenkiintoinen aihe jälleen kerran
smile_org.gif

Itse ostin paikallisesta Shellistä X-100 Super 20W-50 öljyä 4l/11e. Täyttää ja ylittää valmistajan vaatimukset. Useita erimerkkisiä pyöräöljyjä aikaisemmin käyttäneenä eron huomasi autoöljyn eduksi, joka suhteessa. 5 vuoden ajot 3 eri pyörällä (Kawa Z 1000 -78,-79,-80) tuon öljyn kanssa omaa kokemusta, kaikissa sama vaikutus. Tälläinen öljy taisi olla ainoa tarjolla noihin mosiin, kun niitä suunniteltiin.
Mutta kuten Jimjak tuossa jo aikaisemmin sanoikin, en kehoita käyttämään sitä, pitäähän jonkun jäädä elättämään mp-öljyjen myyjätkin.

Edit. liiat kirjaimet välistä.

Niitä varsinaisia epäpuhtauksia mitkä suodattimen tarkoitus on
poistaa on ihan turha yrittää selvittää ilman Mobilin tai jonkun
muun laboratoriota . Suodattimen tarkoitus ei olekkaan poistaa
kaikkia partikkeleita , vaan sellaiset jotka mahtuu moottorin
välyksiin ja sitä isommat . Pienemmistä ei ole paljon haittaa :
pahimpia ovat ne välyksien kokoiset . Ja nimenomaan se öljy
pitäisi tutkia . Jos suodattimesta jotain löytyy , niin silloin
kaikki ei oo kondiksessa .
(Olis tainnu sopia tää horina suodatinosastolle )

sanoi:
Seuraavan öljynvaihdon yhteydessä taidankin suorittaa seuraavan koejärjestelyn:
Joo, varmaan se on ihan kivaa hommaa ja sopivaa nörtti-namnamia ajokauden ratoksi. Toinen vaihtoehto voisi tietty olla vaikka sellainen, että pistää koneeseen sopivaksi katsomansa öljyt ja ajelee menemään, nauttien kesästä ja visiiriin pläsähtelevistä kärpäsistä.

Minusta tunttuu että taidan itse kallistua tuon jälkimmäisen järjestelyn puolelle.
wink.gif

http://search.exxonmobil.com/ledr....A&ty2=w
NO JOPAS UUTISEN PUKKASIT! Kannattaisi varmaan lukea koko thread läpi ennen kommentointia. Kenellekään ei varmaan ole epäselvää mille markkinasegmentille Delvac on tähdätty.

Tuostahan varmaan ei ollut kysymyskään vaan siitä ovatko Delvacin ominaisuudet riittävät (tai jopa hyvät!) myös muunlaiseen käyttöön.

Mä siirryin viime kesänä Delvaciin, ku kytkinlevyjen vaihdon jälkeen ennen käyttämälläni BelRayn öljyllä alko kytkin tarraan kiinni ku mopo seisoi yön yli. Delvacilla kytkin ja vaihteet pelaa taas ihan niinku pitääki  
smile_org.gif
Niin mopona on pc25 cebari

edit: kirotusvireet...

Joo, varmaan se on ihan kivaa hommaa ja sopivaa nörtti-namnamia ajokauden ratoksi. Toinen vaihtoehto voisi tietty olla vaikka sellainen, että pistää koneeseen sopivaksi katsomansa öljyt ja ajelee menemään, nauttien kesästä ja visiiriin pläsähtelevistä kärpäsistä.

Minusta tunttuu että taidan itse kallistua tuon jälkimmäisen järjestelyn puolelle.  
wink.gif
Tekemisessä homman juju piileekin. Kun ei muita usko, niin on itse todettava mikäli mahdollista. Mitä ihmeen nörttinamnamia? En ymmärrä. Tuo öljyt pataa ja tuppi nurin on jo nähty juttu, ei sen suhteen ongelmaa. Totta varmasti, että ei hyvää heilu jos sutari on täynnä roskaa
tounge.gif

Kaikille niille pk-seudulla asuville jotka pelkäävät mopojen muuttuvan traktoreiksi, tiedoksi että siitä Allwrongin vieressä olevasta sekatavarakaupasta saa jotain muistaakseni 10-W50 esteripohjaista täyssynteettistä litkua alle 30€/4L. Olisko ollut Motulia. Teboilin SuperBike taisi olla 26€/4L.

Kyllä kelpaa  
062802moto_prv.gif
eikä kukaan hauku kepulaiseksi...  
smile_org.gif

Tuntuu että näitä keskusteluja sävyttää aina sellainen tunnelma jossa sanat Diesel ja Raskaskalusto on peikkoja. Miksi?

Puristussuhdehan on dieselmoottorissa huomattavasti korkeampi kuin esim. moottoripyörässä. Diesel vehkeessä puristus on helposti 20/1, jopa 24/1, kun moottoripyörässä jäädään alle 14/1. Tämä puristushan nimenomaan sytyttää seoksen dieselissä, eikä tulppia tarvita, poislukien hehkutulppa joka esilämmittää ilman ennen käynnistystä. Kyllä tämmöinen puristus kuormittaa moottoria ja laakeripintoja aika tavalla ja voisin ainakin kuvitella että se asettaa myös öljylle kovia vaatimuksia.

Jos ei muuta niin ainakin voidaan haudata kirves sen väittämän osalta että "Laitan mp-öljyt koska pyörässä on niin kova puristussuhde että vaatii mp-öljyt". Vaiko jooko?

wink.gif
Tekemisessä homman juju piileekin. Kun ei muita usko, niin on itse todettava mikäli mahdollista. Mitä ihmeen nörttinamnamia? En ymmärrä. Tuo öljyt pataa ja tuppi nurin on jo nähty juttu, ei sen suhteen ongelmaa. Totta varmasti, että ei hyvää heilu jos sutari on täynnä roskaa  
tounge.gif
En minäkään ymmärrä mikä vika siinä on, jos haluaa itse perehtyä asiaan?
Ja voihan ne sopivaks katotut öljyt olla Delvaciakin.Ja sitten vaan...
062802moto_prv.gif

Jostain kumman syystä nämä öljykeskustelut saa aina oudon sävyn? Aivan kuin porukka olis sitä mieltä, et niitä koitetaan huijata rikkomaan pyöränsä.
Eihän se ole pakko käyttää Delvacia, jollei tahdo.
Mutta mikä vika siinä on, et jos joku on kyseistä öljyä jo vuosia käyttänyt, voi todistaa sen hyvyyden puolesta?Eikö sitä saa kertoa kellekään?
Aivan kuin se olis loukkaus niitä kohtaan, jotka käyttää kallita öljyjä?
Kummia on ihmisten asenteet?

wink.gif
Tekemisessä homman juju piileekin. Kun ei muita usko, niin on itse todettava mikäli mahdollista. Mitä ihmeen nörttinamnamia? En ymmärrä.
Juu, siitä vaan tuumasta toimeen. Se namnami oli ehkä hiukan huonosti valittu sana, mutta juuri tuonkaltaista touhuamista se tässä yhteydessä tarkoittikin.

sanoi:
En minäkään ymmärrä mikä vika siinä on, jos haluaa itse perehtyä asiaan?
Ja voihan ne sopivaks katotut öljyt olla Delvaciakin.Ja sitten vaan...
No voehan hertzyykkelis sentään kun meinaa joillakin olla herkkähipiäistä taas kerran. Pitääkö kaikki aina vääntää rautalangasta?
Koko kommentti oli alunperin sarkastinen, eikä siinä ole missään vaiheessa otettu kantaa mihinkään erilliseen öljymerkkiin. Viesti sisältää sanat "sopivaksi katsomansa öljyt", jonka ainakin minusta pitäisi olla aika selvää suomenkieltä. Minulle nyt on ihan sama mitä ihmiset koneisiinsa laittavat, oli se sitten vaikka kalanmaksaöljyä.

sanoi:
Jostain kumman syystä nämä öljykeskustelut saa aina oudon sävyn?
Niinpä, mistähän tuo vois sitten johtua, mietipä sitä.

sanoi:
Kummia on ihmisten asenteet?
Sinäpäs sen sanoit.
wink.gif

Sen verran vakuuttunut olen käydyistä keskusteluista ja tuotetietojen lukemisesta, että taitaapi ensi kerralla cebariin lorahtaa Delvacit sisään. Ja tämähän oli vain minun mielipiteeni...
062802moto_prv.gif
buttrock.gif
talktohand.gif

Alkaa jo v....tamaan tää Delvac keskustelu. Yks kysyy asiallisesti mielipiteitä ja kokemuksia ko.öljystä ja ne joilla on kokemuksia yrittävät parhaansa mukaan auttaa, sitten on nää s...tanan "asiantuntijat" joilla ei ole pienintäkään käsitystä ko.öljyn kohdalta, tulevat tänne turhaan lässyttämään ja uskoaan julistamaan. Jos jollakin näistä on oikeasti kokemusta (omakohtaista) Delvac:in huonoudesta nii siitä vaan... kiinnostaisi muitakin. Mutta muuten vois jättää nää joutavat kommenttinsa tästä keskustelusta pois!

Itse kommentoin ko.öljyä heti kun olen saanut käyttökokemusta tästä, MX 15/40 on jo koneessa sisällä odottelemassa ajokelien alkamista
smile_org.gif

Jos ei muuta niin ainakin voidaan haudata kirves sen väittämän osalta että "Laitan mp-öljyt koska pyörässä on niin kova puristussuhde että vaatii mp-öljyt". Vaiko jooko?
No mutta, tankkaahan moni 98:a, vaikka vähimmäisvaatimus ohjekirjassa olisi 91 tai 95. Se nyt vaan on parempaa, kun maksaa enemmän, eikä sitä saa Lidlistä. Btw, täällä meilläpäin 95:n ja 98:n hintaeo on vain muutamia s€nttejä/litra.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back