• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vielä kerran moottoriöljyistä:

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Niin - ja todistettavasti myös Bemari on pysynyt kasassa ja käynyt hyvin Delvacilla
smile_org.gif

Ainakin mun käytössä.

Luulisi öljy-yhtiönkin jotain tuotteistaan tietävän...
Ei ne tiedä. Kaverit tietää paremmin...  
tounge.gif
Kyllähän tuo Shellin perustelun luulis jo vakuuttavan skeptisemmänkin kaverin  
cool.gif
 Ei auta vaikka kuinka mutuilee, siltikin luokitukset täyttävä öljy on ihan hyvää prätkäänkin, vaikka purkissa lukisi että se on traktoriin tarkoitettu...
Näin on. Sivuillahan mainittiin mm. tämä:

"In many cases, a premium heavy-duty universal oil capable of serving both diesel and gasoline engines is the best choice for your bike."

Näin siis sanoo Shell heidän raskaan kaluston öljystään ja siitä kuinka hyvin toimii moottoripyörässä.

Tässä vielä linkki: Shellin mielipide

Ps. Kevättä odotellessa. Eilen asensin uuden suodattimen ja tuoreet Delvacit Kawasakiin.

Ota tässäkin nyt sitten selvää mitä kannattaa tehdä!
withstupid.gif

Kyselin eilen samankaltaista asiaa suzukin maahantuojalta. Ihmetytti tuo vanhaan autoon tarkoitetun mineraaliöljyn suosittelu ohjekirjassa...

Saa nähdä mitä maahantuojan "asiantuntija" on mieltä.

withstupid.gif

Kyselin eilen samankaltaista asiaa suzukin maahantuojalta. Ihmetytti tuo vanhaan autoon tarkoitetun mineraaliöljyn suosittelu ohjekirjassa...

Mun Suizan ohjekirjassa käsketään käyttää hyvälaatuista, vaatimukset täyttävää öljyä, "moottoripyöräöljyistä" ei puhuta mitään...(vaikka siinä sellaiset onkin)

withstupid.gif

Mun Suizan ohjekirjassa käsketään käyttää hyvälaatuista, vaatimukset täyttävää öljyä, "moottoripyöräöljyistä" ei puhuta mitään...(vaikka siinä sellaiset onkin)
hämmenetään vielä. jos valmistajan mielestä pitäisi ehdottomasti käyttää mp-öljyjä ,niin kai se hemmetti olisi mainittu owner´s manuaalissa! bisnes is bisnes... ikuisuus kysymys taitaa olla tämä. kaikki ovat sopivasti oikeassa
062802jumpie_prv.gif

withstupid.gif

hämmenetään vielä. jos valmistajan mielestä pitäisi ehdottomasti käyttää mp-öljyjä ,niin kai se hemmetti olisi mainittu owner´s manuaalissa! bisnes is bisnes... ikuisuus kysymys taitaa olla tämä. kaikki ovat sopivasti oikeassa
062802jumpie_prv.gif
Speed Triplen ohjekirjassa KIELLETÄÄN käyttämästä mineraaliöljyä ja KÄSKETÄÄN käyttämään moottoripyöräöljyä (JASO MA).

Banditissa vaatimuksena oli muistaakseni "nelitahtimoottoriöljy".

Itsellä on kannullinen perusmineraaliöljyä Mobil Super 10w-40:ä ja ajattelin tuupata sen myllyyn. Mikäli ei tunnu hyvältä niin sitten vaihdetaan, ei niillä öljyillä kovin montaa tuhatta kuitenkaan ajeta...
smile_org.gif

se Mobilin pdf, vaikkapa tämä ei-kaupasta-löydy mp öljy:Mobil Extra 4T 10w40 on täysin (?) mitta-arvoiltaan sama kun henkilöautojen Mobil Super S 10w40. Ainoastaan JASO MA lisänä, mutuna ripaus kytkin lisäainetta.
Eli jos vaihteet et kytkin toimii sitten 100%, niin homma kunnossa.

Se on kans hyvä että a:sta ööhön marketeista löytyy autoöljyä, mutta joku onneton mp purkki pitää aina tilata/maksaa paikallinen ökyhinta. Kieltämättä markka-aikaan 66 euron mp-öljykannu olis aiheuttanut suurta hilpeyttä
wink.gif

Taidan tilata edeniltä pöntön lähdevettä, eikös se ole jokaisen oma asia mitkä öljyt koneeseen laittaa kun kuitenkin itse joutuu maksamaan remontin jos kytkin/kone hajoo...
tounge.gif

Puhutaan öljynvaihtovälin tihentämisestä näillä "köyhän/viisaan" miehen öljyillä.

No BellRayta olen ennen käyttänyt, mutta joku tuolla jo mainitsikin että nokkaketju alkoi rallattaa . Aivan samanlainen kokemus Transalpin kanssa.
Nyt FJ 1200. sen vaihduttua rapina löytyi kaupanpäälle ja kone suorastaan vaatii tömäkämpää öljyä eli yläarvo W50

Mikä on tällä Delvacilla sitten turvallinen öljynvaihto väli ? Riittääkö 5tkm?

sanoi:
Olen vähän ihmetellen lueskellut näitä aikaajoin toistuvia delvac-keskusteluja.
Mitä noita suotta ihmettelemään, sehän on vaan yksi lukuisista varmoista kevään merkeistä siinä missä talitintin titityy-äänikin.
Ei tule kesää ilman ainakin yhtä Delvac -keskustelua, ketjukolaria pääkaupunkiseudulla sekä takatalvea lumimyräkköineen.
wink.gif

Kaikkien näiden pähkäilyjen ja kinastelujen lukemiseen kuluvassa ajassa ehtisi jo hyvin vaihtaa ne mopon öljytkin, suodattimineen. Märkäkytkinmopoissa hyviksi havaittuja Shellin Advance ja vaikka Motorex 15W50 -ölljyjä saa 4L tonkan suodatin mukaanluettuna 35-45 eurolla, ja siitä jää vielä reilusti yli seuraavaankin vaihtoon. Eli ei mikään oleellisen suuri menoerä ajokauden kokonaisbudjetissa, eikä aikaa ja energiaa kulu turhaan kaikenmaailman lillukanvarsien tai 'periaatteiden' kanssa pähkäillessä.

Mutta kukin taaplaa tyylillään ja makuasioista voi kiistellä, vaikka se aika turhaa onkin.
Kunhan edes jotain öljyä muistaa sinne laittaa, säännöllisin väliajoin.
smile_org.gif

ei kyllä jaksa vieläkään ymmärtää miksi jotku karsastaa tuota delwaccia, kerta se kuitenkin täyttää ja ylittää kaikki mp-valmistajien vaatimukset ja tirektiivit...
Kun lukee topiccia läpi, niin tekniikasta ymmärtävät ja sen kanssa (työkseen?) pelaavat tuntuisivat suosivan Delvaccia ja mutupohja-asiantuntijat erikoisöljyjä. Itselläni myös autoöljyt (tosin ei just nyt Delvacit) koneessa ja kytkin sekä loota pelittää paremmin kuin edeltäneillä täyssyntisillä erikoismotosuperhypereillä. Kyllähän se on pojjaat niin, kuin moni on jo tuolla maininnut, että jos litku täyttää moton valmistajan vaatimukset, niin pitäisi kelvata. Jos valmistaja vaatii täyssyntisiä superöölejä valmistajalta X, niin silloinkin voi yrittää selvittää luokituksen ja käyttää ne täyttävää toista merkkiä.
Otetaanpa esimerkiksi peräöljyt; olen Jammuissa käyttänyt ennen Fjärrää Mobilin hypoidia, vaan Fjärräänpä annetaankin vain Yamahan osanumero merkin omalle peräöljylle. No, öljyistä jotain ymmärtävänä entisenä alan miehenä ei ollut niin kauhean vaikea päättää, että uskaltaisko sinne laittaa tuota, mitä kotikylän putiikista löytyi, kun se täyttää kaikki tähänastiset luokitukset avaruussukkulan lukkoperää lukuunottamatta...

ei kyllä jaksa vieläkään ymmärtää miksi jotku karsastaa tuota delwaccia, kerta se kuitenkin täyttää ja ylittää kaikki mp-valmistajien vaatimukset ja tirektiivit...
Kun lukee topiccia läpi, niin tekniikasta ymmärtävät ja sen kanssa (työkseen?) pelaavat tuntuisivat suosivan Delvaccia ja mutupohja-asiantuntijat erikoisöljyjä. Itselläni myös autoöljyt (tosin ei just nyt Delvacit) koneessa ja kytkin sekä loota pelittää paremmin kuin edeltäneillä täyssyntisillä erikoismotosuperhypereillä. Kyllähän se on pojjaat niin, kuin moni on jo tuolla maininnut, että jos litku täyttää moton valmistajan vaatimukset, niin pitäisi kelvata. Jos valmistaja vaatii täyssyntisiä superöölejä valmistajalta X, niin silloinkin voi yrittää selvittää luokituksen ja käyttää ne täyttävää toista merkkiä.
Otetaanpa esimerkiksi peräöljyt; olen Jammuissa käyttänyt ennen Fjärrää Mobilin hypoidia, vaan Fjärräänpä annetaankin vain Yamahan osanumero merkin omalle peräöljylle. No, öljyistä jotain ymmärtävänä entisenä alan miehenä ei ollut niin kauhean vaikea päättää, että uskaltaisko sinne laittaa tuota, mitä kotikylän putiikista löytyi, kun se täyttää kaikki tähänastiset luokitukset avaruussukkulan lukkoperää lukuunottamatta...
Mitäs meinaat voiko laittaa perämoottorin peräöljyä motskarin perään
biggrin.gif

Mulla olis vanhaa peräöljy varastoo näissä perärutku tuubeissa niisä lukee Yamaha muttei ole mitään luokituksia
omg.gif

Tuoksu on kyllä hyboidin mutta mutta
nixweiss.gif

Ei mulla välitöntä pakkoa sitä ole prätkään laittaa kiinnostaa vaan yleisesti
wink.gif

itse uskoisin enemmän näihin "avaruusajansuperturpohypersynteettisiin" kuin johonkin traktori öljyihin. tuskimpa ne huvin vuoksi ovat keksineet kaiken maailman synteettisiä litkuja jos mineraali öljy on kerta parempaa ja eipä tuo öljyn osuus käyttökuluista kovin suureksi pääse muodostumaan vaikka mitä öljyä käyttäisi.

Mielestäni tasan päinvastoin
tounge.gif
Nämä tusinat Delvac-ketjut perusteluineen ja vasta-sellaisineen mielestäni osoittavat sen kuinka jokainen tulee uskollaan autuaaksi!
baaa.gif

itse uskoisin enemmän näihin "avaruusajansuperturpohypersynteettisiin" kuin johonkin traktori öljyihin. tuskimpa ne huvin vuoksi ovat keksineet kaiken maailman synteettisiä litkuja jos mineraali öljy on kerta parempaa ja eipä tuo öljyn osuus käyttökuluista kovin suureksi pääse muodostumaan vaikka mitä öljyä käyttäisi.
No tossa -linkissä- ,minkä aikaisemmin pistin, on alimpana taulukko, missä näkyy testattujen öljyjen viskositeetit 800 ja 1600 mailin jälkeen suhteessa uusiin. Kyllä synteettiset Mobilin autoöljyt on selkeästi parhaimmin säilyttäneen ominaisuutensa. Testin huonoimmat taas ovat prätkän mineraaliöljyt.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back