• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuksesi hinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mi16
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka helvetin kalliilla vehkeillä ajelette kun pitää olla täyskasko. Materiaahan se vain on.
Liikenne on noin 200 €/vuosi täysillä bonareilla IFissä.

motohtori2 sanoi:
Omaan mt-10 sp sain halvimmalla vakuutukset Turvasta. Lähti 200e pois op hinnasta joka oli edellinen halvin. Nyt täysillä bonareilla karvan yli 800e/v.

Taitaa mennä mullakin ens kaudelle tuohon haarukkaan..

Suiza1400 sanoi:
Kuinka helvetin kalliilla vehkeillä ajelette kun pitää olla täyskasko. Materiaahan se vain on.

Kalleus on suoraan suhteessa omaan varallisuuteen. Mä olen sen verran persaukinen ettei huvita pitää lähemmäs 20k€ pyörää ilman täysvakuutusta..

TiJuKo sanoi:
Kalleus on suoraan suhteessa omaan varallisuuteen. Mä olen sen verran persaukinen ettei huvita pitää lähemmäs 20k€ pyörää ilman täysvakuutusta..
Onhan se varmaan niinkin. Jälkiviisaana voi todeta "tienanneensa" yhden tuon hintaisen pyörän tässä mopoilu-uran aikana, säästämällä vakuutuksista :p

Suiza1400 sanoi:
Onhan se varmaan niinkin. Jälkiviisaana voi todeta "tienanneensa" yhden tuon hintaisen pyörän tässä mopoilu-uran aikana, säästämällä vakuutuksista :p

Itse taas ajattelen myöskin jälkiviisaana olleeni suht fiksu, kun kaksikin suhteellisen arvokasta pyörää mennyt lunastukseen. Molemmissa oli täysvakuutus. Täydellinen ja kaiken aavistava kuljettaja ei tuollaisia tietenkään tarvitse. Huuhaata ja turhaa rahanmenoa virtuooseille. Tai no, toinen nyt pöllittiin keskieuroopassa...

Suiza1400 sanoi:

Kannattaa noita miettiä oman vahinkohistorian ja varsinkin alla olevan laitteen "ehjäys"kulujen suhteen.

Johonkin, ehjään ja siistiinkin pyörään melkein sopisi hieman lisää "katu-uskottavuutta" ja kulut nolla.
Joku muoviräpyskä taas ei ole oikeastaan enää ajokelpoinenkaan kun sen kippaa vaikka vaan paikaltaan:D.
Ei ainakaan hölkkävauhtia kovempaa enää kestä ajaa... tai ilman rullallista mustaa gorillaa:D.

Hieman vaikuttaa pyörätyypin lisäksi noihin ehjäyskuluihin myös laitteen ikä, yleisyys, omistajan
peukaloiden sijoittuminen kämmenessä, ostamisen osaaminen..... vai onko aina mentävä marmoritiskin kautta:D.

Pitikin tämän ketjun taas osua silmiin. Näyttää joka tammikuu vaihtuvan vakuutusyhtiö :;):

POP nosti hiukan olemassa olevan vakuutuksen hintaa ja IFin laskuri antoi ympärivuotisen huokeammalla kuin mitä POPin 5-6 kuukauden vakuutus maksaisi.

Säästö kympeissä ja vakuutusturva parani hieman kun POP ei suostu korvaamaan yli 20 vuotta vanhojen ajoneuvojen hinauksia, kun taas IFillä ikä ei ole rajoite.

Summasummarum
Mies, 47, Riihimäki, Honda CBR1000F -93, ympärivuotinen liikennevakuutus + osakasko 80/70 bonuksilla = vuosimaksu 237,-

-perttu- sanoi:
Pitikin tämän ketjun taas osua silmiin. Näyttää joka tammikuu vaihtuvan vakuutusyhtiö :;):

POP nosti hiukan olemassa olevan vakuutuksen hintaa ja IFin laskuri antoi ympärivuotisen huokeammalla kuin mitä POPin 5-6 kuukauden vakuutus maksaisi.

Säästö kympeissä ja vakuutusturva parani hieman kun POP ei suostu korvaamaan yli 20 vuotta vanhojen ajoneuvojen hinauksia, kun taas IFillä ikä ei ole rajoite.

Summasummarum
Mies, 47, Riihimäki, Honda CBR1000F -93, ympärivuotinen liikennevakuutus + osakasko 80/70 bonuksilla = vuosimaksu 237,-

Eihän tuokaan paha ole mutta melko isoja eroja vieläkin syntyy samankaltaisen, eri merkkisten, pyörien välille. Mistä sitten johtuneekin. En kuitenkaan oikein ymmärrä miksi CBR on lähes puolta kaliimpi vakuutettava kuin BMW R1100S.

If:issä samoilla bonuksilla ja ympärivuotisena BMW R1100S liikennevakuutus 89€ ja osakasko 52€ eli 141 euroa vuosi. F650 Bemarin liikennevakuutus 81,40 euroa / vuosi. Kahden pyörän vakuutukset yhteensä 222,40.

2014 Duke 690 -14 Espoo 730€ Liikenne ja osakasko. Tuo halvin ja yhtiö LähiTapiola. Liikenteestä poisto hyvitetään per päivä. Minun työssä tuo tekee noin 200-300€ pois hinnasta per kausi. Vakuutus ympäri vuotinen ja ajan kun siltä tuntuu.

TiJuKo sanoi:
Itse taas ajattelen myöskin jälkiviisaana olleeni suht fiksu, kun kaksikin suhteellisen arvokasta pyörää mennyt lunastukseen. Molemmissa oli täysvakuutus. Täydellinen ja kaiken aavistava kuljettaja ei tuollaisia tietenkään tarvitse. Huuhaata ja turhaa rahanmenoa virtuooseille. Tai no, toinen nyt pöllittiin keskieuroopassa...

Tosiaan joillekin sitä sattuu ja tapahtuu. Eipä ole elämä tylsää.

Suiza1400 sanoi:
Mä olen niin vitun rikas, että ajan 28 vuotta vanhalla Suitsalla (osakaskolla 169€/vuosi) ja kohta 9 vuotta vanhalla Trumpalla (täyskaskolla n.400€/vuosi ja liikennekäytöstä poistettuna näköjään sen 56€/vuosi).

Jos en olis vitun rikas vaan suorastaan sikaöveririkas, ajaisin varmaan pakasta vedetyillä vehkeillä, jotka vaihtuis vuoden välein uusiin. Vitun rikkaana joutuu tinkimään jostain.

Ai niin, mutta nyt kysyttiin vehkeiden hintaa? No, sen määrittää myyntitilanne, enkä ole myymässä, joten paha lähteä sanomaan. :dunno:

Suiza1400 sanoi:

Koko kaskovakuutuksen idea on siinä että se tasaa kustannuksia niin ettei tule ylläreitä. Vakuutustoiminta on kannattavaa liiketoimintaa, ja jo siltä pohjalta taloudellisesti mitään vakuutusta ei kannattaisi ottaa. Keskimäärin tulee halvemmaksi maksaa kaikki vahingot omasta pussista. Ongelma vaan on että "keskimäärin" ei ota huomioon ääripäitä. Jos olet kuumassa saunassa nivusia myöten jäävesialtaassa, niin keskimäärin lämpötila ihollasi on just sopiva ja keskimääräisen iholämpötilan perusteella voisit olla siinä viikkokausia. Suurin osa tulee siis maksaneeksi pyöränsä moneen kertaan vakuutusmaksuina, mutta se ei paljon lämmitä sitä yksilöä joka kolaroi uuden kalliin pyörän (kallis suhteutettuna henkilökohtaisiin rahavaroihin) heti ekalla lenkillä eikä tilillä olekaan rahaa ostaa toinen samanlainen.

Ja siis osakaskohan on ainakin puoliksi järkevä, koska muuten ei esim. palo- tai varkaustapauksessa saa mitään ja pyörä meni. Toki siinäkin todennäköisyydet ovat sinua vastaan, mutta tuntuu kohtuuttomalta että jos vaikka joku nisti saa hyvän päähänpiston, niin sinä maksat kaikki kulut. Osakaskon ja täyskaskon hintaero taas ei välttämättä ole kovin paljon. Sitä eroa voi katsoa sillä silmällä että ajaako tyylillä "jos itse töpeksin niin itse maksan", vai haluaako minimoida taloudellisen iskun riskin mutta keskimäärin pitkällä aikavälillä jäädä tappiolle.

Tarkistinpa taas, mitä maksan.

Vakuutusyhtiö IF:

Aprilia RSV Mille 2002: 291.35
KTM 625 SXC 2005: 273.32

TOT: 564.66

Molemmissa liikennevakuutus 75% bonuksilla.

Suiza1400 sanoi:

Mulla se raja menee jossain 7-10te paikkeilla. Tuo on harmaata aluetta, halvemmat on osakaskolla ja kalliimmat täyskaskolla. Vakuutuksen hintaa en nyt muista, mutta näemmä minimitaksa nousi 13e->50e.

GSA.ssa if.ssä liikenne 210,39 vuosi ja kasko 161,66 eli yht. 372,05 vissiin kaikilla bonuksilla. En jättäis maksamatta kaskoa....

3JJ sanoi:
Koko kaskovakuutuksen idea on siinä että se tasaa kustannuksia niin ettei tule ylläreitä. Vakuutustoiminta on kannattavaa liiketoimintaa, ja jo siltä pohjalta taloudellisesti mitään vakuutusta ei kannattaisi ottaa. Keskimäärin tulee halvemmaksi maksaa kaikki vahingot omasta pussista. Ongelma vaan on että "keskimäärin" ei ota huomioon ääripäitä. Jos olet kuumassa saunassa nivusia myöten jäävesialtaassa, niin keskimäärin lämpötila ihollasi on just sopiva ja keskimääräisen iholämpötilan perusteella voisit olla siinä viikkokausia. Suurin osa tulee siis maksaneeksi pyöränsä moneen kertaan vakuutusmaksuina, mutta se ei paljon lämmitä sitä yksilöä joka kolaroi uuden kalliin pyörän (kallis suhteutettuna henkilökohtaisiin rahavaroihin) heti ekalla lenkillä eikä tilillä olekaan rahaa ostaa toinen samanlainen.

Ja siis osakaskohan on ainakin puoliksi järkevä, koska muuten ei esim. palo- tai varkaustapauksessa saa mitään ja pyörä meni. Toki siinäkin todennäköisyydet ovat sinua vastaan, mutta tuntuu kohtuuttomalta että jos vaikka joku nisti saa hyvän päähänpiston, niin sinä maksat kaikki kulut. Osakaskon ja täyskaskon hintaero taas ei välttämättä ole kovin paljon. Sitä eroa voi katsoa sillä silmällä että ajaako tyylillä "jos itse töpeksin niin itse maksan", vai haluaako minimoida taloudellisen iskun riskin mutta keskimäärin pitkällä aikavälillä jäädä tappiolle.

Moni asiahan on periaatteessa yksinkertainen ja selvä.... mutta näyttäytyy silti erilaisena
monien normaalien arjen muuttujien takia:D.

Siihen perinteiseen.... skruudaa enemmän ku tsjeenaa, tai ainakin jatkuvasti sen verran, yksi juttu:D.

Kuka tai mikä estää ihmistä "pankittamasta" vaihtoehtoisten ratkaisujensa "säästöjä"... tai jopa
laittaa niitä ujosti poikimaan ?

No ei kukaan. Eikä tuohon... jos ihan rehellisiä ollaan.... tarvita edes kovin huimaa ansiotasoa.

Siitä ei toki pääse mihinkään, että noin rationaalinen toiminta päivä/viikko/kuukausitasolta kauaskantoisemmin
on jo suorastaan "epäinhimillistä :p.

JMH sanoi:
Tarkistinpa taas, mitä maksan.

Vakuutusyhtiö IF:

Aprilia RSV Mille 2002: 291.35
KTM 625 SXC 2005: 273.32

TOT: 564.66

Molemmissa liikennevakuutus 75% bonuksilla.

Tarkistappa paljon on SXC:n vakuutus Folksamissa, oli aika edullisia nimittäin, liikenne +100e, osakasko 209e, täyskasko 330e tms.. otin juuri täyskaskon omaan SXC:hen ihan vain koska oli niin halpa.

edit: tarkistin hinnat..

Superkasko + Liikennevakuutus
351 €/vuosi

Palo ja varkaus + Liikennevakuutus
209 €/vuosi

Vain Liikennevakuutus
174 €/vuosi

Z-man sanoi:
Tarkistappa paljon on SXC:n vakuutus Folksamissa, oli aika edullisia nimittäin, liikenne +100e, osakasko 209e, täyskasko 330e tms.. otin juuri täyskaskon omaan SXC:hen ihan vain koska oli niin halpa.

edit: tarkistin hinnat..

Superkasko + Liikennevakuutus
351 €/vuosi

Palo ja varkaus + Liikennevakuutus
209 €/vuosi

Vain Liikennevakuutus
174 €/vuosi

Antoi vahinkohistoriaan kyllä vastaten kotarille 305 € & fiiatille 417 €. Liikennevakuutus, joka sisältää kampanjatarjouksen, eli 30% alennuksen ensimmäiseltä vuodelta.

Olen sinua suurempi riski.

Back