• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuksesi hinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mi16
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
If haluaa vakuuttaa pappojen mopoja. Näkyy suoraan hinnoitelussa.
No jaa... mun kuussatasen ninjan liikennevakuutu (ei vahinkovistoriaa) tais olla jotain vähän alle 150€ viiden kuukauden ajomäärällä. Otin siihen vielä 70€ "varkauskaskon" kun se on niin siistikuntoinen että kiinnostaa varmaan piristejä pelkällä ulkonäöllään.

shyhander sanoi:
No jaa... mun kuussatasen ninjan liikennevakuutu (ei vahinkovistoriaa) tais olla jotain vähän alle 150€ viiden kuukauden ajomäärällä. Otin siihen vielä 70€ "varkauskaskon" kun se on niin siistikuntoinen että kiinnostaa varmaan piristejä pelkällä ulkonäöllään.

Laitas tiedot. Ikä mopon ja ukon jne.

shyhander sanoi:
No köh.. 2005 zx6r ja 29 vuott.. noei.. 42 vuotta.. Uudellamaalla.

No sitten minä saan maksaa vain siitä kaupallisesta merkistä. Me ollaan lentokentän länsipuolella ja olen vuotta sua vanhempi. Bonuksiakin on vaikka myytäväksi.

TheArska sanoi:
Muoviluodissa kuutioitkin vaikuttaa aika paljon. 600cc vs. Tonninen niin hinnat pomppaa aika hyvin.

Yksi syy miksi ajankin tyttöjen pyörällä. :grin:

Jotenkin näistä hinnoista välittyy mielikuva siitä, että vakuutusyhtiöt rahastavat myös liikennevakuutuksissa enemmän niiltä, joiden pyörän nykyarvo on korkeampi.

Mikeyx sanoi:
Jotenkin näistä hinnoista välittyy mielikuva siitä, että vakuutusyhtiöt rahastavat myös liikennevakuutuksissa enemmän niiltä, joiden pyörän nykyarvo on korkeampi.

Ifissä 2002 busa liikennevakuutus 193€.
2015 busalla samainen vakuutus 417€.
Op-Pohjolassa 438€,vuosimallista riippumati...

Mikeyx sanoi:

Se on vakuutumatikkaa. Uuden, lue kalliimman, mopon korjaus on kalliimpaa, kuin vanhan jota ei kannata korjata lipan jälkeen. Ei se sen kummempaa ole....

Niin miten se on? Saako vakuutusyhtiö prätkän liikennevakuutuksen hinnassa huomioida vaikka autoilijan vahingon kalleutta prätkälle? Suuremmat kustannuksetny varmaan tulee prätkämiehiinän sairaanhoito yms -kuluista. Kaskossa sit tietty pyörän arvo vaikuttaa niinkuin vaikuttaa prätkäilijän kustannuksiin, mutta jos liikennevakuutukseen niin sehän llis jonkinlainen siirretty vastuu tms.

Joskus näitä selvittelin, niin IFiltä ainakin sanottiin, että kaikkien pyörämallien, joista on olemassa korvaustietoja, vakuutushinnat lasketaan niiden perusteella. Jos tietoja ei vielä ole, niin sitten arvioidaan.

adenauer300 sanoi:
Se on vakuutumatikkaa. Uuden, lue kalliimman, mopon korjaus on kalliimpaa, kuin vanhan jota ei kannata korjata lipan jälkeen. Ei se sen kummempaa ole....

Mun logiikka ei oikein taivu siihen, että miksi laitteen hinta vaikuttaisi liikennevakuutuksen hintaan. Kun eihän liikennevakuutus korvaa senttiäkään syyllisen osapuolen ajoneuvosta... Meikäläisen oikeustajuun ei mahdu ajatus ”maksa enemmän siitä että voit joutua syyttömänä onnettomuuteen”.

sami1024 sanoi:
Mun logiikka ei oikein taivu siihen, että miksi laitteen hinta vaikuttaisi liikennevakuutuksen hintaan. Kun eihän liikennevakuutus korvaa senttiäkään syyllisen osapuolen ajoneuvosta... Meikäläisen oikeustajuun ei mahdu ajatus ”maksa enemmän siitä että voit joutua syyttömänä onnettomuuteen”.
Tuossa on ehkä vakuutusyhtiöiden keskinäinen sopimus takana.
Maksetaan vuoron perään kalliiden syyttömien pyörien vakuutuskorvauksia niillä korotetuilla liikennevakuutusmaksuilla.

Ei tuo juttu oikein sovi minunkaan oikeustajuuni, mutta vakuutusyhtiöiden kannalta se voisi olla kannattavaa, mikä ei välttämättä olekaan yleisesti hyväksyttävää.
Kyllä ne vakuutusmatemaatikot ovat tämänkin laskeneet.

sami1024 sanoi:

Jokainen ajoneuvoryhmä (autot, motot, traktorit, linja-autot) vastaa käytännössä omista vakuutusyhtiön korvauksistaan vakuutuksensa muodossa. Näin se oli ennenaikaan. Siksi jotkut pyörät ovat edullisia vakuuttaa tietyissä yhtiöissä koska siellä suoritetaan valintaa vakuutushinnoilla. Esim. IF ei taatusti halua KTM;iä koska se on hinnoitellut ne ainakin toistaiseksi ulos. Sen sijaan taas BMW:n GS:t käy hienosti johtuen todennäköisesti niiden vahinkohistoriasta ja vanhemmasta käyttäjäkunnasta. Taitaa olla max bonuksilla alle 150:n kaikki mallit liikennevakuutus.

rellonen sanoi:
Sen sijaan taas BMW:n GS:t käy hienosti johtuen todennäköisesti niiden vahinkohistoriasta ja vanhemmasta käyttäjäkunnasta. Taitaa olla max bonuksilla alle 150:n kaikki mallit liikennevakuutus.
Juu, näin on. Minulla on koko vuoden IF liikennevakuutus 97.- euroa mun R1100GS pyörään. Täydet bonukset.
Ei harmita.

rellonen sanoi:
Jokainen ajoneuvoryhmä (autot, motot, traktorit, linja-autot) vastaa käytännössä omista vakuutusyhtiön korvauksistaan vakuutuksensa muodossa. Näin se oli ennenaikaan. Siksi jotkut pyörät ovat edullisia vakuuttaa tietyissä yhtiöissä koska siellä suoritetaan valintaa vakuutushinnoilla. Esim. IF ei taatusti halua KTM;iä koska se on hinnoitellut ne ainakin toistaiseksi ulos. Sen sijaan taas BMW:n GS:t käy hienosti johtuen todennäköisesti niiden vahinkohistoriasta ja vanhemmasta käyttäjäkunnasta. Taitaa olla max bonuksilla alle 150:n kaikki mallit liikennevakuutus.

Liikennevakuutuksen hinnoitteluperusteet määrätään pitkälti laissa, joten yhtiöillä ei ole kovin paljon mahdollisuutta suorittaa kuvailemaasi valikointia. Hinnoittelun pitää olla suhteessa korvausmenoihin, eikä se saa olla syrjivä. Ainakin osittain yhtiökohtaiset erot selittyvät myös sillä, että kyseinen yhtiö vaan on sattunut joutumaan kalliisti maksumieheksi juuri sille pyörämallille.

Kaskojen suhteenhan hinnoittelu on sitten vapaata, eikä niitä ole edes pakko myöntää ellei halua. Esimerkiksi Popvakuutus kieltäytyy varkausvakuutuksesta isoon osaan KTM:n malleja.

Back