• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuksesi hinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mi16
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pekkavee sanoi:
Kai tämän maksavat ne, jotka hölmöilevät liikenteessä
Eikä me, joilla on 80 % bonus.
Sehän on ihan oikein.

Niinpä, toivotaan että ihmiset ovat ymmärtäneet mitä tarkoittaa bonusten muuttuminen ajoneuvokohtaisista henkilökohtaisiksi. Pelkistetysti se merkitsee sitä että jos omistuksessa on vaikkapa neljä ajoneuvoa ja ne ovat vakuutettuna samassa yhtiössä ja yhdellä ajetaan bonusmenetyksen aiheuttava vahinko koskee bonusmenetys kaikkia ajoneuvoja. Eli jokaisen ajoneuvon vakuutusmaksut nousevat bonusmenetyksen verran.

Vakuutusyhtiön ansaintalogiika perustuu tähän joten ei pidä töpeksiä millään - samaan yhtiöön vakuutetulla - kulkineellaan. Parhaassa asemassa on hän jolla ei ole kuin yksi vakuutettu ajoneuvo.

Patukka sanoi:
Vakuutusyhtiön ansaintalogiika perustuu tähän joten ei pidä töpeksiä millään - samaan yhtiöön vakuutetulla - kulkineellaan. Parhaassa asemassa on hän jolla ei ole kuin yksi vakuutettu ajoneuvo.
Joo, kyllä vakuutusyhtiöt osaavat todennäköisyyslaskentaa ja vakuutusmatematiikkaa sen verran, että homma ei mene miinukselle.

Patukka sanoi:
Niinpä, toivotaan että ihmiset ovat ymmärtäneet mitä tarkoittaa bonusten muuttuminen ajoneuvokohtaisista henkilökohtaisiksi. Pelkistetysti se merkitsee sitä että jos omistuksessa on vaikkapa neljä ajoneuvoa ja ne ovat vakuutettuna samassa yhtiössä ja yhdellä ajetaan bonusmenetyksen aiheuttava vahinko koskee bonusmenetys kaikkia ajoneuvoja. Eli jokaisen ajoneuvon vakuutusmaksut nousevat bonusmenetyksen verran.

Taitaa tarkoittaa ajoneuvoluokkaa. Ei taida autolla tötöily viedä mopedistakin bonukset, vai?

minun käsityksen mukaan kun bonukset ovat nykyään henkilökohtaisia ei niinkään ajoneuvokohtaisia niin vahingon sattuessa vaikutus näkyy kaikissa vakuutetuissa kulkupeleissä esim. itselläkin laski vakuutusmaksu moottoripyörässä jonkin verran tänä vuonna uudistuksen myötä ja jos töppään autolla niin tämä myös näkyy moottoripyörän vakuutusmaksussa

harald73 sanoi:
Taitaa tarkoittaa ajoneuvoluokkaa. Ei taida autolla tötöily viedä mopedistakin bonukset, vai?

Jep. Ainakin ifillä bonus laskee vain sen ajoneuvon vakuutuksesta millä vahinko sattuu. Lisäksi jos on ifin loistokuskietu eli bonukset 80% niin yhdestä korvattavasta vahingosta ei bonukset alene ollenkaan. Siten jos neljän vuoden sisään sattuu lisää vahinkoja niin alkaa bonukset laskemaan.

carpenter sanoi:
minun käsityksen mukaan kun bonukset ovat nykyään henkilökohtaisia ei niinkään ajoneuvokohtaisia niin vahingon sattuessa vaikutus näkyy kaikissa vakuutetuissa kulkupeleissä esim. itselläkin laski vakuutusmaksu moottoripyörässä jonkin verran tänä vuonna uudistuksen myötä ja jos töppään autolla niin tämä myös näkyy moottoripyörän vakuutusmaksussa

Ei ainakaan ifillä mene näin. Jos töpää autolla niin vain auton bonukset laskee.

Vakuutusyhtiöt saavat nyt aika vapaasti itse määritellä mikä bonus tippuu ja kuinka paljon kun kolaroi. Että mitään yleissääntöä ei enää ole. Kannattaa siis lukea ne vakuutusehdot tarkkaan.

Onko helvetti jäätynyt?

Laskin piruuttani Ifillä fiiattiin liikennevakuutuksen. 291,32 €/ vuosi vuodenaikahinnoittelulla.

Kaupat tuli. Kaskotkaan eivät olleet mahdottoman hintaisia, jos jollekin reissulle sellaista taas jossain vaiheessa halajan.

Pyörä siis 02 Aprilia RSV Mille.

Vuodenaikahinnoittelu, eli turha seisotella.

Edit:

Kotariin, 625 SXC, samalla hinnoittelulla 273,29 €. Kaupat tuli.

TOT: 564,61 €/ vuosi.

Joskus maksellut lähes samaa pelkän fiiatin liikennevakuutuksesta.

Ei ainakaan '12 Tuonoa haluta edelleenkään Iffissä vakuuttaa. 650€ pelkkä liikenne ja törmäysturvalliset kaskot alkaen 2400€.

Suzuki Pop-vakuutuksessa ympäri vuoden liikenne+osakasko (bonarit 83 ja 70%) yhteensä 169,63€.

Ja mä olen 43 vuotias ja asun kansakuntamme kapitaalissa.

harald73 sanoi:
Suzuki Pop-vakuutuksessa ympäri vuoden liikenne+osakasko (bonarit 83 ja 70%) yhteensä 169,63€.

Ja mä olen 43 vuotias ja asun kansakuntamme kapitaalissa.

Näin tää menee. Just muutin popilta pois, vaikka puol vuotta sitten se oli ylivoimaisesti halvin. Kovaa kierrätystä yhtiöiden politiikka aiheuttaa ainakin mulle.

JMH sanoi:
Vuodenaikahinnoittelu, eli turha seisotella.

Kaikissa yhtiöissä homma ei mene noin. Mulla ympärivuotinen vuodenaikahinnoiteltu Turvassa, jossa liikenteen sekä kaskon (törmästurva-osuuden) saa poikki liikenteestäpoisto-ilmoituksella. Talvella siitä ei ihmeitä hyödy, mutta kun pyörä seisoo nyt ainakin kuukauden, niin kyllä siinä jotain säästää... Joo ei ole kortti kuivumassa, ihan muu syy :p

carpenter sanoi:

Jos kaksi autoa, niin menee noin. Jos auto ja mp, niin ei. Minulla muuten pyörässä täydet bonukset, mutta autoon en saanut. Ollut vuosia työsuhdeautoilija ja bonukset kun kertyivät firmalle. Toisaalta, jos olisin tehnyt vahinkoa työsuhdeautolla, niin se ei olisi aiheuttanut minulle henkilökohtaisia bonusmenetyksiä.

Kikka kakkonen käyttöön: Omistan henkilöauton + pakun, mutta vaimo on niissä haltijana = täydet bonukset ainakin toistaiseksi :paikallatuulee:

J@ck sanoi:
Kaikissa yhtiöissä homma ei mene noin. Mulla ympärivuotinen vuodenaikahinnoiteltu Turvassa, jossa liikenteen sekä kaskon (törmästurva-osuuden) saa poikki liikenteestäpoisto-ilmoituksella. Talvella siitä ei ihmeitä hyödy, mutta kun pyörä seisoo nyt ainakin kuukauden, niin kyllä siinä jotain säästää... Joo ei ole kortti kuivumassa, ihan muu syy :p
Turvassa minimi seisonta-aika on 1 kuukausi, mikäli mielii palautusta maksuihin. Elikä kesällä ei voi paljoa säästellä. Painotus maksuissa on kesällä suurin, joten talviseisotuksella ei taas säästä juuri mitään.

Aakku sanoi:
Turvassa minimi seisonta-aika on 1 kuukausi, mikäli mielii palautusta maksuihin. Elikä kesällä ei voi paljoa säästellä. Painotus maksuissa on kesällä suurin, joten talviseisotuksella ei taas säästä juuri mitään.

Näinhän se on, paitsi että vallankin kesällä voi säästää.. Myös talviseisonnasta (liikenteestä poisto) tulee säästöä.
Kallein, se "varsinainen" ajokausi on muistaakseni huhtikuusta alusta lokakuun loppuun. Joten jos tietää, ettei ei ole ajoa vähintään kuukauteen 1.4. - 31.10. välisenä aikana, niin 6 euron hintainen liikenteestä poisto kannattaa aivan varmasti.
Kalleimmat kuukaudet ovat kesä, heinä ja elokuu, jolloin jo yhden kuukauden poistolla saa melkoisen hyödyn.

2017 minulle on kertynyt täysiä kasko- ja liikennevakuutusmaksuja vasta 2,5 kk, eli toukokuun alusta > heinäkuun puoliväliin. Pahimmillaan voi olla, ettei pyörää tarvitse ottaa liikenteeseen enää kuluvalla ajokaudella :no: Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy ja pääsisispä iikenteeseen vielä edes syyskuussa, jolloin ajokelit ovatkin usein parhaimmillaan :orgmp:

Lisääänpä vielä, kun en osannut ajatella asiaa ihan loppuun.. Säästön suuruus on toki kiinni vakuutusten laajuudesta, bonareista, pyörästä, omistajan / haltijan iästä, asuinpaikkakunnasta jne.. Vallankin jos vanhemmassa, tehopainosuhteeltaan "vakuutusyhtiöille sopivassa" pyörässä on pelkkä liikenne + ehkä myös osakasto, niin säästö voi tosiaan olla minimaalinen. En jaksa lähteä tutkimusmatkalle, mutta mahtaa olla liikenne + täyskaskossa aika erilainen hinnoittelu esim. sinun R 1100 RS vs. minun S 1000 XR.

Viimeksi muokattu:
J@ck sanoi:
En jaksa lähteä tutkimusmatkalle, mutta mahtaa olla liikenne + täyskaskossa aika erilainen hinnoittelu esim. sinun R 1100 RS vs. minun S 1000 XR.
Joo, mulla tuolla pyörävanhuksella on enää pelkkä liikennevakuutus. Se on niin pieni, että pitäisi olla seisonnassa vähintään 2 viikkoa, jotta 6€ kulu peittyisi. Kerran on ollut seisonnassa kesäkuussa, kun olin autolomalla.
Toisaalta tässä pyörässä on seisonta-ajallinen hinnoittelu, jossa on sama kuukausihinta niin kesällä, kuin talvellakin. Tietää tarkkaan, mikä on vakuutuksen hinta päivässä. Ja vakuutusmaksu katkeaa heti seuraavasta päivästä, toisin kuin joissakin yhtiöissä.

Tänään tuli IF:istä uuden bonusjärjestelmän mukainen vakuutusmaksu Zetorista.
Liikennevakuutus 204€/vuosi ja osakasko 127€ / vuosi, ympärivuotisena..... Moottoripyöräilystä on tullut halpa harrastus:)

Back