Mut montako asennekasvatus-oppituntia olis voitu autokoulussa pitää siellä koulun lähellä ajaville rattijuopoille, toisten hitaasta ajosta ja kameratolpista hermostuville ja sitten ylinopeutta ja lasten yli epähuomiossa ja kiihtymyksessä ajaville hermokimpuille?
Nyt aletaan päästä siihen asiaan, jota olen yrittänyt sanoa.
Asennekasvatusta/uudelleenkoulutusta autoilijoille, jotka ovat jo ajokorttinsa saaneet. Kamerat ja kyttääminen pienemmälle. Poliiseja enemän valvomaan liikennettä, niillä on enemän uskottavuutta, kuin kameroilla.
Olen yrittänyt jo monta kertaa sanoa, että kaikille pakolliseksi ajallisesti ehdollistettu ajokortti, aivan kuten ilmailussa (tietopuolinen + tarkastusajo). Tsemppi siitä, että pitää korttinsa tietopuolen sekä ajokokeen lisäksi, pitää ryhtiä toiminnassa. Tästä on ilmailussa niin hyvää näyttöä toiminnasta.
Liian moni kuljettaja on tuolla liikenteessä ihan yksin omat jo kenties vanhentuneen tietonsa kanssa. Autoilijoiden ja ajokortillisten uudelleenkoulutus aika-ajoin ei olisi mikään mahdottomuus hanskata.
Lisää poliiseja liikenteeseen valvomaan stadissa ja muutenkin ruuhka-aikaan kusipää-ajajia ja kiilareita. Ne on ne, ketkä on vaarallisia. Siitä näytteenä yksi kuollut motoristi Tuusulantiellä Helsingin ja Vantaan rajalla.
Opettajasysteemin käyttöönotto. Poliisi valvoessaan liikennekuria, kirjoittaisi passituksen autokouluun, sen sijaan että saisi minkäänarvoisen sakon. Sakot ja niiden hinta kun ei ole aina missään suhteessa siihen tekoon ja vaarallisuuteen. Kaikki kuljettajat niin SDP:n kannattajat, kuin tavalliset ihmiset saisivat tasa-arvoisen kohtelun. Rikkaat sikariistäjätkin joutuisi koulun penkille.
Joka tapauksessa rattijuopot pitää saada pois liikneteestä. Ylinopuksilla ei ole mitään tekemistä sen riskin kanssa, jota r-juopot aiheuttaa.
Minun terveiseni on oikeaastaan se, että käyttäkää sitä rahaa oikeisiin ja todella tehokkaisiin tapoihin estää onnettomuuksia. Kameratolpat on oikeasti ihan huu-haata. Niillä ei saada yhtään mitään todellista vaikutusta Suomen kattavaan tilastoon. Niillä tehdään ihmiselle selväksi, että automaattinen kyttääminen on tulossa muotiin. Itse vihaan kaikkea tuollaista kyttäämistä viimeiseen saakka, niin että menee vihaksi saakka.
Jos joku luulee, että meikäläinen on saanut paljon sakkoja, hän erehtyy. Viimeisen 20-vuoden aikana olen saanut yhden ylinopeussakon.
Mä en oikein mitenkään pysty ymmärtämään tätä kamera-asiaa ja niitä, ketkä sen vilpittömästi hyväksyy. Ne kun ei todella tehoa niihin todellisiin kaahareihin, joiden asenne on ihan pe*****. Ne ei tehoa rattijuoppoihinkaan mitenkään.
Jos joku ihminen liikenteessä saa turvallisuudentuntua itselleen kameroilla, niin niiden maksama hinta tälle henkilöjoukolle on väärä. Niiden kameroiden pitäisi estää väärä toiminta, mutta nepä onkin sitten kierrettävissä teknisin laittein.
-M