Täällä on helppo viisastella kyselyn asenteellisuuksilla ja kuinka siinä on helppo olla epärehellinen yms...
Ei se kuulkaa noin yksinkertaista ole. Tiedän, että tässä, kuten muissakin vastaavissa tutkimuksissa otetaan myös virhemahdollisuudet huomioon. Kysymyksiä testataan laajasti ennen liikkeellelaittoa. Tunnetaan esimerkiksi aika tarkasti etukäteen "valehtelijoiden" määrä tämän tyyppisissä kyselyissä.
Yhtään kyselyä en ole itse tehnyt, mutta aika moneen olen vastaukset kerännyt ja tulosanalyysit miettinyt ja niistäkin paljastui melko usein kysymyksiä, jotka toimivat huonosti.
Tällä kokemuksella olen edelleen olen sitä mieltä, että sanamuodot olivat paikka paikoin huonosti valittuja. Oletan tutkimuksen laatijan ammattilaiseksi, joka ei ammu tahallaan omaan kinttuunsa tekemällä tietoisesti huonoa jälkeä, mutta muutamaan kysymykseen oli silti jäänyt aika rajusti tulkinnanvaraa. Tästä seuraa, että rehellinen vastaus voi tarkoittaa hyvinkin erilaisia asioita.
Ja sen vuoksi riippuukin vastaajan ja kysyjän arvoista, tuleeko vastaus ymmärretyksi oikein.
"Kuinka usein sinulle on sattunut" osion ensimmäinen laatikko on rajattu liikenteeseen. Ovatko seuraavat, joissa asiaa ei mainita?
Onnettomuuksia ei ole erikseen rajattu liikenteeseen. Mutta rastitettava ruutu "ratalippa" puuttuu.
Olen minä kokeillut miltä tuntuu ajaa kovaa. Jopa yli 150. Jopa kaikki mitä rakkine kulkee. Ja vieläpä "silloin tällöin" tai jopa "aika usein". Tämän perusteella tulkitsija luonnollisesti ymmärtää, että nopeuskokeeni tapahtuvat AINA joko lentokentällä tai Kemorassa. Viimeisin ylinopeussakkoni on 27 vuotias.
Olen myös "avannut hanan ja antanut mennä" maantielläkin. Ja sulkenut hanan parin sekunnin kuluttua ettei mene yli rajoituksen. Luonnollisesti tulkkaaja saa tämänkin selville...niin mistä?
Olen myös kokenut ajamisen rasittavana, mutta eri kerroilla eri syistä. Uskotko, että pehmeässä sorassa on aika rasittavaa ajaa Pannarilla? Useinko? No melko usein, koska mökkitien loppupätkä sattuu olemaan sellaista. Kovapohjainen hiekkatie vastalanatulla kuulalaakerilla on jo eri asia, sehän on suorastaan kivaa! Joskus pidemmällä matkalla tuon Pannarin äärikyykky ajoasento on myös rasittanut harteita, mutta raiserit olen ajatellut tilata talven aikana. Ai niin, ja väsyttikin joskus, mutta en ehtinyt sitä huomata, koska nopeuden vaihtelu, ajolinjan vaeltelu, vallitsevan rajoituksen ja vilkun unohtuminen tms. ehti jo ennen sitä pakottaa pysähtymään virhetilin täytyttyä. Ja sitten pysähdyttyäni huomasin olevani rasittunut.
Rajoitusten mukaan ei juuri tule ajetuksi ja siinä suhteessa tuo maantierajoituksen 20 ylitys oli hyvä tarkistus. Kaupunkirajoitusta taidettiin kysyä myös, vaan sielläpä ei ylityksen suuruus kiinnostanutkaan.
Ei tämä tutkimuksesta pilallista tee, mutta osoittaa, että lyhyiden rasti-ruutuun kysymysten vastaaja saatta tulkita tutkijan vilpittömästi laatiman kysymyksen myöskin aivan vilpittömästi ja silti eri tavoin.
Siksi olet aivan oikeassa, että rasti-ruutuun kysärien tekeminen ON haastavaa.