• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Turvallisuuskysely

tai sitten olen vain vainoharhainen  
withstupid.gif
Olet kyllä... :tyhmäsinä:

Näyttäis siltä, että 99% vastaajista pitää ajatusta nopeudenrajoittimista aivan älyttömänä, joten mikä hätä tässä nyt oikein on?

Kysely oli pullollaan kaikkia hyviä kysymyksiä ja porukka muistaa niistä kaksi... Ehkä tästä keskustelun tilastollisuudesta olisi myös jotain pääteltävissä :tyhmäme:

Ja jos nyt puhutaan sitten yleisellä tasolla liikenneturvan parantamisesta viime vuosina.
Kuinka moni teistä OIKEASTI uskoo, että esim.nopeuskamerat on parantaneet tieturvallisuutta?
Mitä muita turvallisuuteen liittyviä uudistuksia on tullut?
Keskikaiteet.Pelastaa paljon henkiä?
Eikö?
Vai onko ne kamerat pelkkä rahankeräämiskonsti?
No, onko syytä suhtautua epäluuloisesti kyselyihin, joista ei ihan varmuudella tiedä onko ne puolueettomia. Tai tarkoitushakuisia?
Eikö?
Onnittelen sinua sinisilmäisydestäsi ;)
Äänestä jatkossakin julkkiksia ja katsele telkkarista tosi-TV:tä.
Tämä tietysti kärjistettynä?

Ja jos nyt puhutaan sitten yleisellä tasolla liikenneturvan parantamisesta viime vuosina.
Kuinka moni teistä OIKEASTI uskoo, että esim.nopeuskamerat on parantaneet tieturvallisuutta?
Eikö?
No, onko syytä suhtautua epäluuloisesti kyselyihin, joista ei ihan varmuudella tiedä onko ne puolueettomia. Tai tarkoitushakuisia?
Eikö?
Tämä  tietysti kärjistettynä?
Terse. Joku taisi sinua nimittää neiti söpöläiseksi vai miten se meni mutta minä en sille tielle lähde.
Fakta on kuitenkin se että nopeuskamerat pudottavat onnettomuuksien määrää kyseisellä tieosuudella 20%.
Keskikaiteet poistavat kuolemaan johtavat kohtaamisonnettomuudet lähes kokonaan. Nämä on vain tilastoja mutta niillä noita yleensä tupataan mittaamaan.

Äsken mainitut myös vääristävät todellista tilannetta. Todellisuudessa liikenteessä kuolleissa ollaan hieman yli vuoden 2000 tason ja loukkantuneissa kasvua on lähemmäs 20%.

Kuinka moni teistä OIKEASTI uskoo, että esim.nopeuskamerat on parantaneet tieturvallisuutta??
Tää on vähän niin ja näin. Nykyään noita on esim. tiellä 25 laitettu risteysalueille isompien teiden liittymien kohdilla. Uskon että parantaa turvallisuutta. Keräsi myös rahaa minulta ekalla kerralla pitkään aikaan 85€...

sanoi:
Keskikaiteet.Pelastaa paljon henkiä??
Uskon että näin todellakin on. Nokkakolarit vähenee miltei kokonaan pois. Inhottaa kyllä ajella mopolla vaijerikaiteiden vieressä.

sanoi:
No, onko syytä suhtautua epäluuloisesti kyselyihin, joista ei ihan varmuudella tiedä onko ne puolueettomia. Tai tarkoitushakuisia??
Ehdottomasti, terveellä tavalla...?

sanoi:
Onnittelen sinua sinisilmäisydestäsi ;)?
Kiitos. Syntymälahja. Jos ihan totta puhutaan, niin kyllä mullakin näitä epäluuloja aika tiuhaan syntyy. Olen oppinut vanhemmiten hiukka kompensoimaan softalla sitä mitä HW välillä prosessoi todella nopeasti ensimmäiseksi vasteeksi  
cool.gif

sanoi:
Noi ei oo mua varten...
talktohand.gif

Eikö?
Eikö?
Terse. Joku taisi sinua nimittää neiti söpöläiseksi vai miten se meni mutta minä en sille tielle lähde.
Fakta on kuitenkin se että nopeuskamerat pudottavat onnettomuuksien määrää kyseisellä tieosuudella 20%.
Keskikaiteet poistavat kuolemaan johtavat kohtaamisonnettomuudet lähes kokonaan. Nämä on vain tilastoja mutta niillä noita yleensä tupataan mittaamaan.

Äsken mainitut myös vääristävät todellista tilannetta. Todellisuudessa liikenteessä kuolleissa ollaan hieman yli vuoden 2000 tason ja loukkantuneissa kasvua on lähemmäs 20%.
Se on hyvä jos niin on.
Täällä pohjoisessa homma menee käytännössä niin, että kun kaikki tietää missä kamerat on, vauhtia pudotetaan 70 km/h siinä tolpan kohdalla ja sit taas kaasu pohjaan.
Eli silmänpalvonta on ainoa arvokas asia joka sillä on saavutettu?
Voi olla etteä etelässä noilla on suurempikin merkitys?

Ja en kyllä ymmärrä miks sun pitäs minua nimitellä miksikään, olihan hiukan asiatonta?

Se on hyvä jos niin on.
Täällä pohjoisessa homma menee käytännössä niin, että kun kaikki tietää missä kamerat on, vauhtia pudotetaan 70 km/h siinä tolpan kohdalla ja sit taas kaasu pohjaan.
Eli silmänpalvonta on ainoa arvokas asia joka sillä on saavutettu?
Voi olla etteä etelässä noilla on suurempikin merkitys?

Ja en kyllä ymmärrä miks sun pitäs minua nimitellä miksikään, olihan hiukan asiatonta?
No enhän mä nimitelly. Muistui vaan mieleen ku joku sovinisti tuon keksi
smile_org.gif

Kyllä tuo itseänikin ihmetyttää että kamerat pudottavat onnettomuuksia. Omien kokemuksien perusteella tuota kaasun pumppausta tapahtuu ihan jokaisessa osassa Suomea.

Kuinka moni teistä OIKEASTI uskoo, että esim.nopeuskamerat on parantaneet tieturvallisuutta??
Tää on vähän niin ja näin. Nykyään noita on esim. tiellä 25 laitettu risteysalueille isompien teiden liittymien kohdilla. Uskon että parantaa turvallisuutta. Keräsi myös rahaa minulta ekalla kerralla pitkään aikaan 85€...

sanoi:
Keskikaiteet.Pelastaa paljon henkiä??
Uskon että näin todellakin on. Nokkakolarit vähenee miltei kokonaan pois. Inhottaa kyllä ajella mopolla vaijerikaiteiden vieressä.

sanoi:
No, onko syytä suhtautua epäluuloisesti kyselyihin, joista ei ihan varmuudella tiedä onko ne puolueettomia. Tai tarkoitushakuisia??
Ehdottomasti, terveellä tavalla...?

sanoi:
Onnittelen sinua sinisilmäisydestäsi ;)?
Kiitos. Syntymälahja. Jos ihan totta puhutaan, niin kyllä mullakin näitä epäluuloja aika tiuhaan syntyy. Olen oppinut vanhemmiten hiukka kompensoimaan softalla sitä mitä HW välillä prosessoi todella nopeasti ensimmäiseksi vasteeksi  
cool.gif

sanoi:
Noi ei oo mua varten...
talktohand.gif
Sanoinhan että se on kärjistettyä.
Juu, olis mukava uskoa että kaikki asiat tapahtuu meidän parhaaks, mutta käytäntö on osoittanut, että taustalla on varsin usein poliittiset perusteet, rahankeruu jne...
Aina pitää kysellä motiiveja.
Mut mistä mä tiedän, ehkä tuosta kyselystä poikii jotain hyvää, mä vaan tulkitsen asiat huonosti?
Mut en ehkä niin kamalan huonosti, koska sen täytin ja toivoin sen johtavan johonkin hyvään ja turvalliseen.

Ei voi tietää, mut kysymykset vaikuttaa oudoilta.
Just nimenomaan tuo mutkaan tai kadunkulmaan tulo?
Epäileekö se.. ettei ihmiset osaa jarruttaa..ei anna kamalan vakuuttavaa kuvaa kyselijästä?
Sehän nyt on ihan fakta että motoristit ei osaa jarruttaa. Kuinkahan suuri osuus onnettomuuksista tapahtuu siksi, että eturengas saadaan lukkoon väärässä tilanteessa tai liian kovaa jarruttamalla?

Ainakin omalla osallani 100%
Onnistuin keväällä saamaan vuokra vehkeen etupyörän lukkoon 2 kertaa ja toisella niistä sitten lipesi
withstupid.gif

Tästä sitten tuli se tilastomerkintä  
crazy.gif

Pari naarmua kaatumarautaan ja hetkellinen v*t*t*s
033102beer_1_prv.gif

Ainakin omalla osallani 100%
Onnistuin keväällä saamaan vuokra vehkeen etupyörän lukkoon 2 kertaa ja toisella niistä sitten lipesi
withstupid.gif

Tästä sitten tuli se tilastomerkintä  
crazy.gif

Pari naarmua kaatumarautaan ja hetkellinen v*t*t*s
033102beer_1_prv.gif
Huomaatkos,

onnettomuuttasi ei olisi tapahtunut, jos sinulla olisi ollut edes toinen moottoripyörän todellista liikenneturvallisuutta edistävää laitetta käytössäsi:
1. tehon rajoitin
2. nopeuden rajoitin

Ajoit kuitenkin ylitehoisella pyörälläsi ylinopeutta ja tämän takia sinua nyt vituttaa. Olenko oikeassa vai onko minun tapani ajatella väärä?

biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

-M

Eikö?
Eikö?
Kaikkea ne yrittää siellä tiehallinnossa tehdä, mutta yhteen yksittäiseen suurimpaan onnettomuuden (lue kuolonuhreja) aiheuttajaan ei vieläkään tehdä mitään. Rattijuopot saa sulassa hiljaisuudessa tappaa 80 ihmistä vuosittain, ilman että kukaan siihen puuttuu.

Lapsellisinta ja huvittavinta soopaa mitä on ikinä saanut lukea, että laittamalla kamerat, eräällä tieosuudella laski onnettomuudet 20 %. Voi helvetti sentään, ihan 20 %... Nyt ollaan sitten tyytyväisiä, kun sekin kiinnijäämätön rattijuoppo vaan morjenstaa kameralle ja ottaa huikat... Taas pelastettiin maailma, kun valvottiin ylinopeutta. Esim. lapsi Kontulassa on edelleen rattijuopon armoilla, mutta onneksi Hanko-Hyvinkääntiellä on nyt sitten kamerat, joilla olisi voitu palkata poliiseja.

Mä en ainakaan haluaisi nähdä yhdenkään suomalaisen yhtiön johdossa ihmisiä, jotka oikeasti on sitä mieltä, että tämmöiset kameravalvonnat ja nopeusrajoittimet on tehokkaita välineitä torjumaan sitä asiaa, mikä eniten aiheuttaa ongelmia. Nämä ihmiset, jotka on omistautunut tälle ajatukselle on kuin se eräs jäniksen poikanen, joka laittoi pään pensaaseen, kun metsästäjä oli kintereillä. Jänis siihen uskoi, kun ei muuta ymmärätänyt...

Kun on hyvä ystävä kuollut rattijuopon yliajamana, se on ihan sama kuka hullu se oli joka tappoi. Suomessa, kuin muuallakin Euroopassa yksilön suoja ja koskemattomuus tulee jatkossakin turvaamaan sen, että 80 ihmistä kuolee vuosittain rattijuopon käden kautta. Koska liikennekuolema tavoitteet on laitettu 2010 mennessä alle 100:n kuolleeseen, tullaan näkemään paljon muitakin rajoittimia, kuin alkometrit. Saatte nähdä, että eduskunta ja lainsäädäntö ei koskaan pääse sille asteelle, että tuo 80 kuolemaan saataisiin kuriin.

sad_orig.gif

-M

Mä en ainakaan haluaisi nähdä yhdenkään suomalaisen yhtiön johdossa ihmisiä, jotka oikeasti on sitä mieltä, että tämmöiset kameravalvonnat ja nopeusrajoittimet on tehokkaita välineitä torjumaan sitä asiaa, mikä eniten aiheuttaa ongelmia. Nämä ihmiset, jotka on omistautunut tälle ajatukselle on kuin se eräs jäniksen poikanen, joka laittoi pään pensaaseen, kun metsästäjä oli kintereillä. Jänis siihen uskoi, kun ei muuta ymmärätänyt...

Kun on hyvä ystävä kuollut rattijuopon yliajamana, se on ihan sama kuka hullu se oli joka tappoi. Suomessa, kuin muuallakin Euroopassa yksilön suoja ja koskemattomuus tulee jatkossakin turvaamaan sen, että 80 ihmistä kuolee vuosittain rattijuopon käden kautta. Koska liikennekuolema tavoitteet on laitettu 2010 mennessä alle 100:n kuolleeseen, tullaan näkemään paljon muitakin rajoittimia, kuin alkometrit. Saatte nähdä, että eduskunta ja lainsäädäntö ei koskaan pääse sille asteelle, että tuo 80 kuolemaan saataisiin kuriin.

sad_orig.gif

-M
Sulla on kuollut ystävä rattijuopon takia? Jollain muulla se voi olla jonkun muun takia, jonka jälkeen tapahtuu sitä sun aiemmin kyselemää biasoitumista eri asioiden suhteen, vai kuinka?

Kyllä siinä edelleen mun mielestä kyseltiin aika tasaisesti niistä asioista, vaikka vain muutamaan kohtaan saikin essee-tyyppisesti kirjailla.

Kyllä siellä oli niin rattijuopumukseen, suistumisonnettomuuksiin, ylinopeuteen ja turvaliiveihin liittyvät kysymykset kuin myös omaan ajotaitoon ja -kokemukseen sekä muiden aiheuttamiin muihin vaaratilanteisiin liittyvät kysymyksetkin??

Lapsellisinta ja huvittavinta soopaa mitä on ikinä saanut lukea, että laittamalla kamerat, eräällä tieosuudella laski onnettomuudet 20 %. Voi helvetti sentään, ihan 20 %...
Hetkinen, nyt muistan.
Eikös joku sanonut että kyseisellä tienpätkällä oli aikas lailla kunnostustöitä?
Levennettiin jne...
Muistaakseni se kirjoittaja arveli liikenneturvallisuuden parantuneen muista syistä kuin kameroista???

sad_orig.gif

-M
Sulla on kuollut ystävä rattijuopon takia? Jollain muulla se voi olla jonkun muun takia, jonka jälkeen tapahtuu sitä sun aiemmin kyselemää biasoitumista eri asioiden suhteen, vai kuinka?

Kyllä siinä edelleen mun mielestä kyseltiin aika tasaisesti niistä asioista, vaikka vain muutamaan kohtaan saikin essee-tyyppisesti kirjailla.

Kyllä siellä oli niin rattijuopumukseen, suistumisonnettomuuksiin, ylinopeuteen ja turvaliiveihin liittyvät kysymykset kuin myös omaan ajotaitoon ja -kokemukseen sekä muiden aiheuttamiin muihin vaaratilanteisiin liittyvät kysymyksetkin??
Minähän en ole koskaan sanonut, että kysymyssarja olisi ollut huono ja roskaa. Ne kaksi kysymystä irroitettuna kaikesta muusta teki mielestäni sen vinoutuneeksi, koska niiden painoarvoa haluttiin nostaa.

Kyllä, olen biasoitunut rattijuoppojen osalta. Ne ovat vaarallisia ja ennalta-arvaamattomia, ne tappaa ja on vaaraksi kaikille. Ne ovat suurin liikennekuolemia aiheuttava yksittäinen ryhmä, jonka toimet olisi mahdollista rajoittaa tai poistaa.

Miksi hyvän kyselysarjan seassa olleet kaksi "b-proriteelilla" olevaa asiaa halutaan nostaa AKE:n taholta esille ja mikä on niiden kysymysten takana oleva ajatus? En usko, että AKE:n kaltainen laitos haluaisi itse nostaa ao. kysymyksiä erilleen muista. Oliko ne kaksi kysymystä kenties vain itsensä kirjoittajan / laatijan aivotuksia. Jos olivat, ihmetyttää miksi ammatti-ihminen asettaa kaksi toisarvoista kysymystä jalustalle.

Tästä tehorajoitus ja nopeusrajoitus -asiasta ei tule todellakaan muuta mieleen, kuin se ymmärtämättömyys mp-harrastukseen, jota niin moni potee. "Vain nuhapumppu moottoripyöräily on sitä oikeaa, koska minullakin on sellainen". Se, että kysymysten laatija harrastaa moottoripyöräilyä, tai kuka niistä kahdesta kysymyksestä onkaan vastuussa, voi selvästi lukea rajoittuneen tavan ajatella asioita ja toisten ihmisten intresseja ja sitä todellisuutta, jotka ovat oikeasti turvallisuusseikkoja.

Lopuksi voisin sanoa, että n hirveän sääli AKE:n kannalta se, että he nimellään ottaa osaa tällaiseen kyselyyn. Tuo kaikki oheinen (lue ne hyvät kysymykset) on jo ollut kaikkien instanssien tiedossa jo pitkään, joten ihmettelen miksi tällainen kysymyssarja (hyvät + 2 kpl sairaita) pitää ylipäätään tehdä. Tällainen saattaa oikeasti pilata moottoripyöräharrastuksen, jos näihin laitteisiin aletaan tulevaisuudessa laittaa rajoittimia. Kukkahatuille se on aivan sama, koska ne harrastaa omalla laillaan moottoripyöräilyä. Kukkikset vaan ei pysty mitenkään ymmärtämään miten joku muu haluaa harrastaa.

Itse osaan sen verran elekrtoniikkaa, ettei mun mopossa olisi joka tapauksessa kauaa mitään rajoittimia. Lisäksi osaan tuotannollistaa mahdolliset laitteet, joilla se kierretään. Osaan jakaa niitä alan harrastajille, jotka myös kiertäisivät rajoittimet. Loppujen lopuksi vain kukkahattujen pyörässä olisi rajoittimet... Miksi ette jo etukäteen laita niitä itsellenne, kun ne ovat niin turvallisia?

Nyt loppu mun osalta tämä keskustelu.

terv,

-Matti

Miksi hyvän kyselysarjan seassa olleet kaksi "b-proriteelilla" olevaa asiaa halutaan nostaa AKE:n taholta esille ja mikä on niiden kysymysten takana oleva ajatus? En usko, että AKE:n kaltainen laitos haluaisi itse nostaa ao. kysymyksiä erilleen muista. Oliko ne kaksi kysymystä kenties vain itsensä kirjoittajan / laatijan aivotuksia. Jos olivat, ihmetyttää miksi ammatti-ihminen asettaa kaksi toisarvoista kysymystä jalustalle.
Ehkä juuri siksi, että on itsekin motoristi ja ajattelee just samalla tavalla kuin me muutkin?

99,9% kuitenkin vastannu, että nopeudenrajoitin on jonkun fundamentalistikukkiksen märkä unelma ja sota syntyy jos semmoista edes mietitään... ...ja saanut vielä monisanaisesti perustella vastauksensa, eiks tää nyt oo ihan hyvin hanskassa?

Tehonrajoitukset on jo käytössä, ollut monta vuotta, 11kW sekä 25kW. Siihen vielä finninaamojen lisäksi kellogs-korttilaisille joku tolkku pariks vuodeks, ettei mene niin helposti tuoreita hyvin hankkivia perheenisiä ja vaareja, kun nuoruudenkaipuussaan muuten ostaa paukauttaisivat juurikin sen markkinoiden tehokkaimman vehkeen kun rahhoo on niin paljon että alimmat mätänöö... ...tajuamatta niistä motoristijutuista vielä yhtään mitään...

Vastattu on.

Vielä on Honda pysynyt renkaat alaspäin kuten kuuluu, nii oli aika helppo homma...

Kypärä mulle, kiitos!!

Täällä on helppo viisastella kyselyn asenteellisuuksilla ja kuinka siinä on helppo olla epärehellinen yms...
Ei se kuulkaa noin yksinkertaista ole. Tiedän, että tässä, kuten muissakin vastaavissa tutkimuksissa otetaan myös virhemahdollisuudet huomioon. Kysymyksiä testataan laajasti ennen liikkeellelaittoa. Tunnetaan esimerkiksi aika tarkasti etukäteen "valehtelijoiden" määrä tämän tyyppisissä kyselyissä.
Yhtään kyselyä en ole itse tehnyt, mutta aika moneen olen vastaukset kerännyt ja tulosanalyysit miettinyt ja niistäkin paljastui melko usein kysymyksiä, jotka toimivat huonosti.

Tällä kokemuksella olen edelleen olen sitä mieltä, että sanamuodot olivat paikka paikoin huonosti valittuja. Oletan tutkimuksen laatijan ammattilaiseksi, joka ei ammu tahallaan omaan kinttuunsa tekemällä tietoisesti huonoa jälkeä, mutta muutamaan kysymykseen oli silti jäänyt aika rajusti tulkinnanvaraa. Tästä seuraa, että rehellinen vastaus voi tarkoittaa hyvinkin erilaisia asioita.

Ja sen vuoksi riippuukin vastaajan ja kysyjän arvoista, tuleeko vastaus ymmärretyksi oikein.

"Kuinka usein sinulle on sattunut" osion ensimmäinen laatikko on rajattu liikenteeseen. Ovatko seuraavat, joissa asiaa ei mainita?

Onnettomuuksia ei ole erikseen rajattu liikenteeseen. Mutta rastitettava ruutu "ratalippa" puuttuu.

Olen minä kokeillut miltä tuntuu ajaa kovaa. Jopa yli 150. Jopa kaikki mitä rakkine kulkee. Ja vieläpä "silloin tällöin" tai jopa "aika usein". Tämän perusteella tulkitsija luonnollisesti ymmärtää, että nopeuskokeeni tapahtuvat AINA joko lentokentällä tai Kemorassa. Viimeisin ylinopeussakkoni on 27 vuotias.

Olen myös "avannut hanan ja antanut mennä" maantielläkin. Ja sulkenut hanan parin sekunnin kuluttua ettei mene yli rajoituksen. Luonnollisesti tulkkaaja saa tämänkin selville...niin mistä?

Olen myös kokenut ajamisen rasittavana, mutta eri kerroilla eri syistä. Uskotko, että pehmeässä sorassa on aika rasittavaa ajaa Pannarilla? Useinko? No melko usein, koska mökkitien loppupätkä sattuu olemaan sellaista. Kovapohjainen hiekkatie vastalanatulla kuulalaakerilla on jo eri asia, sehän on suorastaan kivaa! Joskus pidemmällä matkalla tuon Pannarin äärikyykky ajoasento on myös rasittanut harteita, mutta raiserit olen ajatellut tilata talven aikana. Ai niin, ja väsyttikin joskus, mutta en ehtinyt sitä huomata, koska nopeuden vaihtelu, ajolinjan vaeltelu, vallitsevan rajoituksen ja vilkun unohtuminen tms. ehti jo ennen sitä pakottaa pysähtymään virhetilin täytyttyä. Ja sitten pysähdyttyäni huomasin olevani rasittunut.

Rajoitusten mukaan ei juuri tule ajetuksi ja siinä suhteessa tuo maantierajoituksen 20 ylitys oli hyvä tarkistus. Kaupunkirajoitusta taidettiin kysyä myös, vaan sielläpä ei ylityksen suuruus kiinnostanutkaan.

Ei tämä tutkimuksesta pilallista tee, mutta osoittaa, että lyhyiden rasti-ruutuun kysymysten vastaaja saatta tulkita tutkijan vilpittömästi laatiman kysymyksen myöskin aivan vilpittömästi ja silti eri tavoin.

Siksi olet aivan oikeassa, että rasti-ruutuun kysärien tekeminen ON haastavaa.

Back