• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Renkaan vaihto käsipelissä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jmheik
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
jaket sanoi:
katuajoon riittää kun työnnät jonkuin tangon vaan läpi laakereista. ei tarvitse olla edes lähellä

Pyörissähän on jo valmiiksi akseli ja takahaarukka. Ei muuta ku jarrukilkkeet sivuun ja ketju pois, ei se sen ihmeempää vaadi.

jaket sanoi:
katuajoon riittää kun työnnät jonkuin tangon vaan läpi laakereista. ei tarvitse olla edes lähellä
marwec sanoi:
Pyörissähän on jo valmiiksi akseli ja takahaarukka. Ei muuta ku jarrukilkkeet sivuun ja ketju pois, ei se sen ihmeempää vaadi.

Ette voi olla tosissanne. :D

Omilla laakereilla olen välillä puntittanut, välillä en ole vaivautunut ollenkaan. 5g painon vaikutuksen näkee terveillä laakereilla selvästi joten on tuossa peränsä.

scuuba sanoi:
Toi on hyvää, ja siihen voi (tai itse asiassa pitääkin ajoittain, varsinkin jos unohtaa sen aurinkoon kansi auki) lisätä vettä:
https://www.biltema.fi/autonhoito/autonhuolto/suoja-aineet/rengasasennuspasta-2000023377

Onko tietoa kestääkö pakkasta vai kuivuuko rakeiseksi pölyksi?

Jonezi sanoi:

Kyllä ollaan ihan tosissaan. Useat renkaat puntitettu ilman punttipukkia kun ei ole jaksanut sitä kaivaa esille. Yleensä kyllä punttipukin kanssa ja silloinkin luokkaa 5g toleranssiin.

^Empä tiedä tuota.

Tulipa mieleen että CRC:llä herkistetyissä laakereissa on se huono puoli, että alle 5 grammankin epätäsapaino näkyy nopeana liikkeenä. Voi aiheuttaa herkemmälle hifistelijälle ahdistusta.

Mikeyx sanoi:
Olen viitisen viimeistä vuotta teettänyt vannetyöt liikkeessä, jossa ei pysty mp-vanteita tasapainottamaan.

En ole huomannut epätasapainoa mitenkään ajaessa enkä renkaiden kulumisessa. Max ajovauhtini on tosin 150 km/h.

Pitkään tasapainottelin katupyörän renkaita ja yhtä pitkään olen nyt ollut tasapainottamatta. En ole eroa huomannut. En ole jaksanut väsätä adaptereita yksipuoliselle takahaarukalle. Piikkipyörät olen tasapainottanut, kun vannelukko painaa yli 100g. Omatekoinen laakeripukki.

Käsipelissä vaihtelen kun renkaat tulevat ulkomailta. Raudoilla vaihtaa nopeammin omassa tallissa kuin roudaa rengasliikkeeseen ja takaisin plus ei maksa mitään.

Kolme bilteman rengasrautaa, pistolapio, motonetin kilon purkki rengasrasvaa, vannesuojat ja 15” Mazdan vanteesta tehty vaihtopukki sekä kompura. Toimii aina ja kaikkiin pyöriin.

B12 sanoi:
Kolme bilteman rengasrautaa, pistolapio, motonetin kilon purkki rengasrasvaa, vannesuojat ja 15” Mazdan vanteesta tehty vaihtopukki sekä kompura. Toimii aina ja kaikkiin pyöriin.

Melkein sama setti oli käytössä vuosikaudet. 5kpl Bilteman lusikkaa, isolla ruuvipenkillä renkaan painaminen vanteelta ja 12v kompura.

Sitten kyllästyin rautajumppaan, vanteiden varomiseen ja sisärenkaan puhkaisuun rengasraudalla, tapahtuu helposti tiukan renkaan kanssa. Nyt on vaihtopukki ja "mojolever" vääntövarsi, vielä helpompaa ja nopeampaa kun raudoilla eikä tarvii vannesuojia eikä jää jälkiä. Ei myöskään riko renkaan huullosta jos on käytössä tubeless vanteet ja renkaat menee vielä uudestaan käyttöön.

marwec sanoi:

Ketju ei lähde duksussa katkaisematta joten irrallinen pukki kuulostaa paremmalta. Taidan kuitenkin seuraavaksi kokeilla ilman tasapainotusta. No ehkä jos on tiedossa Saksan motaria niin sitten voisi painottaa, vaikka ei tolla matkalehmällä juuri viitsi yli kahta markkaa ajaa.

Jonezi sanoi:

Kyllä vaan.
Jos vedetään tolla kartioiden varassa olevalla tangolla rengas/vanne punttiin, niin tuleehan siinä kuitenkin penkin laakereiden välys ja epätasapaino mukaan.
Sitten taas kun vedetään yhdistelmä punttiin niiden laakerien varassa(pyörän laakerit) joiden varassa se pyörii normaalisti, niin eipä tuo tilanne juuri muutu.

marwec sanoi:
Kyllä vaan.
Jos vedetään tolla kartioiden varassa olevalla tangolla rengas/vanne punttiin, niin tuleehan siinä kuitenkin penkin laakereiden välys ja epätasapaino mukaan.
Sitten taas kun vedetään yhdistelmä punttiin niiden laakerien varassa(pyörän laakerit) joiden varassa se pyörii normaalisti, niin eipä tuo tilanne juuri muutu.

Tuskimpa saat tuolla tavalla sitä edes 10g toleranssiin, mutta kukin taplaa tyylillään.

Eikä toi pyörässä tasapainottaminen ole kovinkaan näppärää jos sattuu olemaan työn alla jotkut muut vanteet kuin ne paikallaan olevat...

Jonezi sanoi:
Tuskimpa saat tuolla tavalla sitä edes 10g toleranssiin, mutta kukin taplaa tyylillään.

Miten niin ei noin saisi tasapainoon? Ei kai toi ole kuin viitseliäisyydestä kiinni kuinka tarkkaan tekee.
On esitetty kaksi staattista tasapainotustyyliä ja en minä keksi miten toinen olisi parempi...:O
Dynaaminen tasapainotus(tasapainotuskone) on helpompaa kun kone kertoo tarkan määrän painolle, staattisella joutuu vaan koittamaan paljon menee.

marwec sanoi:
Miten niin ei noin saisi tasapainoon? Ei kai toi ole kuin viitseliäisyydestä kiinni kuinka tarkkaan tekee.
On esitetty kaksi staattista tasapainotustyyliä ja en minä keksi miten toinen olisi parempi...:O
Dynaaminen tasapainotus(tasapainotuskone) on helpompaa kun kone kertoo tarkan määrän painolle, staattisella joutuu vaan koittamaan paljon menee.

Vanne ei pyöri niin herkästi omalla akselillaan/laakereillaan kuin pukilla jossa on juuri tuo kapeampi akseli, jolloin se ei näytä niin tarkasti painon mahdollista paikkaa. Siksi epäilen vahvasti että sais edes jotenki relevanttia tulosta, varsinki kun nuo katupyörän painon heitot on tuolla 10-20g paikkeilla.

Dynaaminen on sitten täysin asia erikseen.

Jonezi sanoi:
Vanne ei pyöri niin herkästi omalla akselillaan/laakereillaan kuin pukilla jossa on juuri tuo kapeampi akseli, jolloin se ei näytä niin tarkasti painon mahdollista paikkaa. Siksi epäilen vahvasti että sais edes jotenki relevanttia tulosta, varsinki kun nuo katupyörän painon heitot on tuolla 10-20g paikkeilla.
Ja roskisrenkailla ajavalla persaukisella ratakuskilla 0-200g...

Jonezi sanoi:

Dynaaminen on sitten täysin asia erikseen.

No onhan tuo noinkin ja sitä tuolla aiemmin vähän meinasin sillä laakereiden välyksillä.
Mutta kuten muutama on tuolla maininnutkin, niin puntittamatta toimii kans puörät.
Itellä ollut pyöriä enskasta matkalehmään ja välillä olen laittanut vaan venttiilin merkin kohdalleen ja hyvin on pelannut.
En sano että se on ainoa oikea tapa, mutta maailmalla kovasti koeteltu ja hyväksi todettu muidenkin toimesta.

Seikkailu_R sanoi:
Eikä toi pyörässä tasapainottaminen ole kovinkaan näppärää jos sattuu olemaan työn alla jotkut muut vanteet kuin ne paikallaan olevat...

Niin... ei varmaan ole:right:
Eipä se meidän talokaan tule paremmaksi jos naapuri maalaa omaansa.

marwec sanoi:
No onhan tuo noinkin ja sitä tuolla aiemmin vähän meinasin sillä laakereiden välyksillä.
Mutta kuten muutama on tuolla maininnutkin, niin puntittamatta toimii kans puörät.
Itellä ollut pyöriä enskasta matkalehmään ja välillä olen laittanut vaan venttiilin merkin kohdalleen ja hyvin on pelannut.
En sano että se on ainoa oikea tapa, mutta maailmalla kovasti koeteltu ja hyväksi todettu muidenkin toimesta.

Kokeiltu on, ja jos o paljo pielessä nii rengas kuluu soikeaksi. :D

Ei kauhean kiva kovissa vauhdeissa.

Koheltaja sanoi:
Jos nyt lopetetaan se mutuilu.

En tiedä susta, mutta missään pyörässä mikä mulla on ollut tai mihin olen rengasta vaihtanut ei ole rengas pyöri tarpeeksi herkästi pyörän haarukallaan näyttääkseen 10g heiton.

Back