• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratarengastusta ja -vinkkejä muutenkin kaivataan

Hm... mulla kans tulossa eteen tuo keulan korkeusasia. Toistaiseksi en ole säädellyt Tuonoa oikeastaan mitenkään, painumat on silmämäräisesti vilakistu olevan "sinnepäin"...
Nyt kun alkaa tuo pyörä tuntua tutulta, niin pyörä ikäänkuin "aliohjaa". Tarkoitan, että esim. Kemoran karusellissa kun yritän lisätä vauhtia niin linja tahtoo mennä leveäksi ja joudun käyttämään aika paljon voimaa pitääkseni pyörän maksimikallistuksessa jottei linja mene leveäksi.
Toisaalta sitten nopeissa mutkissa (varsinkin sisäntuloissa) pyörä on minusta yllättävän vakaa, lähinnä oma pää rajoittaa sitä kuinka kovaa uskaltaa mutkaan vetää...

Ymmärsinkö oikein, että keulan lasku voisi auttaa tähän? Takana on ollut tähänasti 190/50 rengas, tänään menee alle 190/55 joten jos jättäis korkeuden säädön tekemättä ja vaihtais vaan renkaan...
Mulla loppui puskeminen kun laitoin kaksi napsua lisää slow compressionia takapamppuun. Ekaa kertaa radalla uudella iskarilla ja kaikki asetukset olivat defaultissa.

Hmm... mulla kans tulossa eteen tuo keulan korkeusasia. Toistaiseksi en ole säädellyt Tuonoa oikeastaan mitenkään, painumat on silmämäräisesti vilkaistu olevan "sinnepäin"...
Nyt kun alkaa tuo pyörä tuntua tutulta, niin pyörä ikäänkuin "aliohjaa". Tarkoitan, että esim. Kemoran karusellissa kun yritän lisätä vauhtia niin linja tahtoo mennä leveäksi ja joudun käyttämään aika paljon voimaa pitääkseni pyörän maksimikallistuksessa jottei linja mene leveäksi.
Toisaalta sitten nopeissa mutkissa (varsinkin sisäntuloissa) pyörä on minusta yllättävän vakaa, lähinnä oma pää rajoittaa sitä kuinka kovaa uskaltaa mutkaan vetää...

Ymmärsinkö oikein, että keulan lasku voisi auttaa tähän? Takana on ollut tähänasti 190/50 rengas, tänään menee alle 190/55 joten jos jättäis korkeuden säädön tekemättä ja vaihtais vaan renkaan...

Edit: ja keskiryhmän vauhdeissa mennään edelleen.
Kokeile ensiksi tuo rengas. Sekin saattaa jo auttaa asiaan.

Syitä, joista tuo voi johtua:

- takapää painuu liikaa pitkässä mutkassa= liian löysä jousi / liian vähän esijännitystä tai liian vähän lo-comppia
- takapää on liian alhaalla / keula liian ylhäällä
- keulassa liian tiukat jouset tai liikaa esijännitystä = keula ui liian korkealla
- keulassa vähän paluuvaimennusta ja liikaa menovaimennusta = keula ei jää jarrutuksen jälkeen alas, vaan nousee liian äkkiä ylös = keula ui liian korkealla.

Tuossa joitakin asioita, mitkä saattaa aiheeseen vaikuttaa. Samoin sitten noiden kombinaatiot... Eli tyhjentävää ja suoraa "juu, tee näin" -vastausta ei pysty antamaan.

Onko muuten painumat mitattuna ja säädettynä kohdilleen?

Onko muuten painumat mitattuna ja säädettynä kohdilleen?
lyhyt vastaus: ei ole. Silmämäräisesti vilkaistu, että on sinnepäin kun kun kuski menee päälle. laiskuutta...

Ens viikolla Gotlandringillä pitänee ottaa joku avuksi laittaa ne painumat kohdilleen.

Mutta joo siis perusidea ilmeisesti on se, että aliohjaus johtuu tuosta että keula menee suhteessa liian ylhäällä.
Tähän vaikuttanee sekin, että kun olen suht pitkä ja suoratankoisella tuo ajoasento jää väkisin vähän takapainoiseksi?

Jani sullahan oli se S4R, eihän sekään ollut clipareilla? Onko mitään kokemuksia/vinkkejä ajoasennon suhteen?

Ajoasentoon sain jo apuja kuvien perusteella. Roikutan näköjään ihan reippaasti, mutta pää meni vielä turhan ylhäällä. Nyt juhannuksena yritin jo opetella painamaan päätä ja etukroppaa vielä enempi alas, mutta perse jää silti ihan taakse koska tanko on lähellä. Eturenkaalle on siis vaikea saada painoa ja sen pidon kanssa on ollut vähän vaikeuksia ihan hitaimissa taitoissa.

Jani sullahan oli se S4R, eihän sekään ollut clipareilla? Onko mitään kokemuksia/vinkkejä ajoasennon suhteen?

Ajoasentoon sain jo apuja kuvien perusteella. Roikutan näköjään ihan reippaasti, mutta pää meni vielä turhan ylhäällä. Nyt juhannuksena yritin jo opetella painamaan päätä ja etukroppaa vielä enempi alas, mutta perse jää silti ihan taakse koska tanko on lähellä. Eturenkaalle on siis vaikea saada painoa ja sen pidon kanssa on ollut vähän vaikeuksia ihan hitaimissa taitoissa.
Jep, sellainen oli ja ihan tangolla, ei clipareita.

Tuolla Kar1:n albumissa näytti olleen joitain kuvia niiltä ajoilta kun S4R:llä ajelin.

http://www.mp-foorumi.com/gallery/gallery.php?user=Kar1&gid=244

Ei siihen oikein sen kummempia ole, kuin että se mitä itse tuon kanssa ajelin niin roikottamista joutuu harrastamaan normi kyykkyä enempi, koska maavarat, tapeilta katsottuna, on pienemmät. Kuten kuvista näkyy niin en mäkään nyt niin kauhean eteen sitä päätä vie, lähinnä enemmänkin koko kroppaa sivuttain.

Painumat ja vaimennukset tuosta vakio-alustasta kohdilleen laitettiin, siis säätämällä, muutoin alustaan ei koskettu ja ihan passelisti se tuntui menevän.

Kysytään nyt vielä täällä vaikka koittanut lukee kaikki postaukset renkaista.

Tarkoitus nyt heinä/elokuun vaihteessa ajaa joka viikko radalla ja pitäs renkaat tietty vaihtaa ennen tätä rupeamaa. Vauhti kai sellasta keskiryhmän hitaampia.

Onko järkeä näihin vauhteihin ja ilman lämppäreitä ajellessa ostaa PIRELLI / 180/55 ZR 17 M/C TL 73W SUPERCORSA PRO ?

Tarkoitus nyt heinä/elokuun vaihteessa ajaa joka viikko radalla ja pitäs renkaat tietty vaihtaa ennen tätä rupeamaa. Vauhti kai sellasta keskiryhmän hitaampia.

Onko järkeä näihin vauhteihin ja ilman lämppäreitä ajellessa ostaa  PIRELLI / 180/55 ZR 17 M/C TL 73W SUPERCORSA PRO ?
Itse ostin juuri tuollaisen ja meinaan selvitä sillä kolme ratapäivää Gotlannissa, lämppäreitä ei käytössä. Tuo on katuseos joten se toiminee ihan hyvin kunhan malttaa lämmitellä tarvittavat kierrokset. Lämppärit vähentäis renkaan kulutusta kylläkin.

Tähän asti alla oli ymmärtääkseni hyvin vastaava Racetec K3, joka kesti Alastaroa ja Kemoraa vajaa 4 ratapäivää/150 kierrosta ja sen jälkeen oli oikea reuna aika loppu avauskohdasta.

Edit: vauhti mulla on varmaan org:n päivillä keskiryhmän nopeammalta puolelta.

http://www.mp-foorumi.com/gallery/gallery.php?user=Kar1&gid=244

Ei siihen oikein sen kummempia ole, kuin että se mitä itse tuon kanssa ajelin niin roikottamista joutuu harrastamaan normi kyykkyä enempi, koska maavarat, tapeilta katsottuna, on pienemmät. Kuten kuvista näkyy niin en mäkään nyt niin kauhean eteen sitä päätä vie, lähinnä enemmänkin koko kroppaa sivuttain.
Tuonon kanssa en ole saanut kertaakaan edes tappeja asfalttiin, vien pyörää ilmeisesti aika pystyssä. Silti sen kääntyvyyden ja etupään pidon kanssa on ongelmia.
kuva
Tuolta se ajo tällä hetkeltä näyttää, tosin Kemoran rata oli näin eka kertalaisella vähän hakusessa niin aika ei mennyt edes alle 1:20 (jäi 1:22). Juuri tuossa kohdalla missä kuva on otettu oli ensin etupyörän kanssa ongelmia, kertaalleen luisti irti kunnolla:tanko kääntyi vasemmalle kesken taiton ja yhtäkkiä tajusin vaan että polvella oli painoa hiukan enemmän. Vajaan metrin se etunen luisti ja sitten otti pidon takaisin, tuurilla pysyin pystyssä...
Karusellin jälkeen se hidas 180 vasen oli kans toinen missä etunen luisteli kun yritin siihen lisätä vauhtia ja kallistuskulmaa.

Tuosta vois ehkä hieman keulaa laskea, tai pehmentää että mutkassa kulkisi keula alempana. Ootko kattonu kuvista paljon painuu keskellä mutkaa etupumput?

Tuosta vois ehkä hieman keulaa laskea, tai pehmentää että mutkassa kulkisi keula alempana. Ootko kattonu kuvista paljon painuu keskellä mutkaa etupumput?
Joo, alan päätyä tuohon keulan laskemiseen samalla kun takarengas kasvoi jo 50->55 profiliseksi. Jenkkifoorumeilta löysin juuri kokonaisen ketjun jossa Factoryn alusta-asiaa puidaan, eli ei käänny ja menee leveäksi... Kertovat, että monella on keulan korkeus "4 rengasta näkyy" eli taitaa olla siis 2cm alempana kuin minulla... samoin löytyy viitteitä siitäkin, että vaimennuksen tehdasasetukset on liian kovat ja mulla taitaa olla vielä kovemmalla...

Joo, alan päätyä tuohon keulan laskemiseen samalla kun takarengas kasvoi jo 50->55 profiliseksi. Jenkkifoorumeilta löysin juuri kokonaisen ketjun jossa Factoryn alusta-asiaa puidaan, eli ei käänny ja menee leveäksi... Kertovat, että monella on keulan korkeus "4 rengasta näkyy" eli taitaa olla siis 2cm alempana kuin minulla... samoin löytyy viitteitä siitäkin, että vaimennuksen tehdasasetukset on liian kovat ja mulla taitaa olla vielä kovemmalla...
Ja vaiha seoskumit alle ennen kuin lippaat.
wink.gif

Täällä onkin jo kaikki sanottu. Olisko joku 10. ratapäivä. Alastarolla laspalmasissa powerbiken päivillä lähti avauksessa alta, 2. setti, 3. kierros, ei lämppäreitä. Edessä taitaa olla 2CT
biggrin.gif
ja takana joku Corsa. Se vaan kaatui alta ja luisti juuri ja juuri hiekalle kanttarin yli/päälle. Tuota ennen jotain tavanomaista rimpuilua ja ajattelin että täytyy nopeissa mutkissa ottaa tosi rauhallisesti ja ajellaan nyt tämä setti pois. Ei voinut uskoa että nyt luistellaan pyörän perässä, ei näin, ei tästä mutkasta, tästä kohdasta. R1: kytkinkoppa, kampikammion kansi, katteet.... mitä näitä nyt on oikealla kyljellä. Ei tarvinne kysyä mitä palikkkaa on ja mitä ei mutta tästä selvittänee. Itselle ei tullut muuta kuin tuumaustauko......... nimittäin että repäiseekö roikkuvan kirjaimen pois nahkoista vai ei
biggrin.gif

Saatanan saatana osa I: Lämmittelyä ja lottoilua. Aina kun alkaa ajo kulkea, sama setti tai seuraava niin lipsuu jo, sitten varikolle ja paineita pois, pari settiä ja taas. Vauhti lienee jotain keskinopean keskinopeaa eli välillä joutuu kiroamaan kun ei pääse ohi. Mä olen vähän laiska kiihdyttelemään. Pariin otteeseen joku on vetänyt suoralla ohi ja sitten oon kohta sitä ohittamassa, kun saa itse vauhdin päälle. Avauksissa en ole ohittanut ketään vaikka on tullut ulos paljon kovempaa, ei ole sitä luottoa. Kierrosajoista ei mitään pienintäkään käsitystä. Vuosi sitten olin ekaa kertaa radalla ja olisko ollut 2. tai 3. ratapäivä Ahvenistolla kun ekan kerran luisti ja mittasin (ylipäänsä 1. kerran) takaa yli kolmen paineet. Joka setissä se 2 kierrosta... Alkaa riittää.

En ole aikaisemmin harkinnut ainakaan kovin tosissani lämppäreitä tai seoskumeja. Radalla oon just sen takia että saa tykittää ja ettei tiellä tarvitsisi
062802moto_prv.gif
mutta en aluksi ajatellut että tähän tarvitsisi mitään varsinaisesti panostaa pyörän olemassaolon lisäksi. You thought wrong!

Älytön ajatus että vois varikolta lähteä täysillä!
Mistäs seoskumit ja lämppärit?

Kokemusta on mullakin siitä miten katukumit käyttäytyy radalla kun painetta on aivan liikaa ja kumin pinta sulaa liukkaaksi. Luulin oikeasti että nyt lähtee jos ei henki niin pyörä lunariin (Ahveniston neulansilmä ennen lähtösuoraa). Menin samantien varikolle haukkaamaan happea ja mittasin rengaspaineet, niin paineet olikin takana kuumana 3.4bar. Sen jälkeen olen suosiolla tiputtanut paineet riittävän alas ja lisään vaikka sitte ilmaa jos paineet menee liian alas.

Lämppärit on nyt seuraavana listalla yhdessä pukkien kanssa. Olen jo henkisesti varautunut siihen että 500e noihin väkisinkin menee. Ei oo vaan vielä saanut itseään niskasta kiinni että tilais sellaset. IRC Evojahan täällä on kehuttu, mutta niiden saatavuus tuntuisi olevan mitä on. Onko tietoa onko MotoGP-lämppärit mistään kotoisin?

Lämppärit on nyt seuraavana listalla yhdessä pukkien kanssa. Olen jo henkisesti varautunut siihen että 500e noihin väkisinkin menee. Ei oo vaan vielä saanut itseään niskasta kiinni että tilais sellaset. IRC Evojahan täällä on kehuttu, mutta niiden saatavuus tuntuisi olevan mitä on.
Kyllähän noita nettikaupoissa näyttäis olevan, esim:
http://www.igt-parts.de/Tire-Warmers-IRC

Yks vaihtoehto on noi chicken hawk digitalit:
http://www.chickenhawkracing.com/products.php?m=0&d=1

onko noilla dunlopin D211gp ja D211gp racerilla suurta eroa radalla? jos vaikka mediumina verrataan toisiinsa.

Kerran radalla käyneenä ja rengasasioita miettimättä päätin osallistua .orgin koulutusajoihin ahvenistolle tuossa heinäkuun alussa. Mulla on Hondan (CB1000R) alla takana orggisrengas jossa keskeltä alkaa jo urat loppumaan eli sakkokunnon rajamailla vedetään ja koska pyörällä ei ole radalla ennen käyty niin reunoilla olisi pintaa vielä jäljellä oikein mukavasti. Mietin että kannattaako mun vaihtaa alle tallissa odottelevat Metzlerin sportec M3:t alle ennen vai jälkeen tuon ratakäynnin eli onko järkeä kulutella vanhoista noita reunoja pois vai vaihtaa suosiolla uudet alle? Koulutusajoihin kun osallistun niin tarkoituksena ei todellakaan ole paukutella uusia rataennätyksiä.

Lisäksi etusessa on vielä pari milliä kulutuspintaa eli kannattaako tuokin vaihtaa samalla tuota takanakkia vastaavaan renkaaseen (odottelee myöskin tallissa) vai kannattaako suosiolla käyttää rengas loppuun? Mietin vain että onko kahden erimerkkisen renkaan käytössä jotain niin radikaalia, että tällaista rookieta rata-ajossa haittaisi? Tarkoituksena ei (ainakaan vielä tänä kesänä) ole alkaa harrastamaan rata-ajoa aktiivisesti.

Lämppärit on nyt seuraavana listalla yhdessä pukkien kanssa. Olen jo henkisesti varautunut siihen että 500e noihin väkisinkin menee. Ei oo vaan vielä saanut itseään niskasta kiinni että tilais sellaset. IRC Evojahan täällä on kehuttu, mutta niiden saatavuus tuntuisi olevan mitä on. Onko tietoa onko MotoGP-lämppärit mistään kotoisin?
Itse hommasin viime kesänä juuri ne Moto gp:eet Ja ne hajosi viime kuussa. Eli ei kannata hankkia niitä. Hommasin sitten tuollaset: Termorace Kolmen päivän käytön jälkeen suosittelten lämpimästi, lämmittää nopeasti ja mikä parasta niillä on kahden vuoden takuu.

Kerran radalla käyneenä ja rengasasioita miettimättä päätin osallistua .orgin koulutusajoihin ahvenistolle tuossa heinäkuun alussa. Mulla on Hondan (CB1000R) alla takana orggisrengas jossa keskeltä alkaa jo urat loppumaan eli sakkokunnon rajamailla vedetään ja koska pyörällä ei ole radalla ennen käyty niin reunoilla olisi pintaa vielä jäljellä oikein mukavasti. Mietin että kannattaako mun vaihtaa alle tallissa odottelevat Metzlerin sportec M3:t alle ennen vai jälkeen tuon ratakäynnin eli onko järkeä kulutella vanhoista noita reunoja pois vai vaihtaa suosiolla uudet alle? Koulutusajoihin kun osallistun niin tarkoituksena ei todellakaan ole paukutella uusia rataennätyksiä.

Lisäksi etusessa on vielä pari milliä kulutuspintaa eli kannattaako tuokin vaihtaa samalla tuota takanakkia vastaavaan renkaaseen (odottelee myöskin tallissa) vai kannattaako suosiolla käyttää rengas loppuun? Mietin vain että onko kahden erimerkkisen renkaan käytössä jotain niin radikaalia, että tällaista rookieta rata-ajossa haittaisi? Tarkoituksena ei (ainakaan vielä tänä kesänä) ole alkaa harrastamaan rata-ajoa aktiivisesti.
Vaihda ihmeessä ainakin se takarengas uuteen ennen koulutukseen tuloa. Vaikka reunalla on pintaa, on profiili kulunut varmasti jo niin kantikkaaksi, että renkaan käytös ei ole enää loogista. Lisäksi kun kallistus sattuu kantin kohdalle, on kumia paljon normaalia vähämmän tiessä kiinni, joten pito on huomattavasti huonompi kuin uudella renkaalla.

Sekarengastuksesta ei koulutusryhmän vauhdeissa ole haittaa, kunhan molemmat renkaat vain ovat pyörään sopivat. Toki uudet renkaat on aina mukavammat ja paremmat ajaa kuin jo reilusti kuluneet.

T: Kouluttajanretale.

Mietin että kannattaako mun vaihtaa alle tallissa odottelevat Metzlerin sportec M3:t alle ennen vai jälkeen tuon ratakäynnin eli onko järkeä kulutella vanhoista noita reunoja pois vai vaihtaa suosiolla uudet alle? Koulutusajoihin kun osallistun niin tarkoituksena ei todellakaan ole paukutella uusia rataennätyksiä.

N00bina komppaan opettajaa ja foorumilla olevia ohjeita, että kanttirenkailla ei kannata ihan oman turvallisuuden vuoksi lähteä. Ei ehkä tuu mitään haittaa mutta sit jos sen johdosta lipsahtaa / mokeltaa pihalle, niin jälkeenpäin miettiin n. sata vuotta, että "ois sittenkin pitänyt vaihtaa".

Jos vaihdat, niin mulla ainakin uusilla renkailla ekalla setillä oli hieman luotto kadoksissa. Olin saattanut myös laskea paineita vähä turhaan enkä tuosta johtuen saanut lämpöjä nouseen. Tokasta setistä eteenpäin olikin sitten jo huolettomampaa ja rupesi rengaskin lämpenemään. Koulutuksessa on se hyvä puoli, että ekat kierrokset mennään rauhassa joten on hyvää aikaa ajaa renkaat sisään.

Niinjoo, ja mun uudet oli nuo kysellyt Diablo Rosso Corsat, mutta mitään muuta niistä en osaa sanoo kuin "ihan jees" - ei mun vauhdeissa kyllä puutu pitoa...

Back