• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ratarengastusta ja -vinkkejä muutenkin kaivataan

Jos vaihdat, niin mulla ainakin uusilla renkailla ekalla setillä oli hieman luotto kadoksissa. Olin saattanut myös laskea paineita vähä turhaan enkä tuosta johtuen saanut lämpöjä nouseen.
Menee jo hieman aiheen viereen, mutta ohjeistetaan nyt kun kerran tuli puheeksi:

Koulutusryhmässä ei ole mitään syytä laskea rengaspaineita yhtään katupaineista. Veltto rengas vain tekee ajamisesta hankalampaa, eikä koulutusryhmän vauhdeissa renkaan pito ole rajoittava tekijä muutenkaan, joten paineen lasku on turhaa.

Toki ennen radalle tuloa tai viimeistään aamulla varikolla on hyvä tarkistaa, että renkaissa varmasti on suurinpiirtein oikeat (valmistajan katuajoon suosittelemat) paineet. Jos sopivasta paineesta omaan pyörään/renkaaseen on epäselvyyttä, osaavat kouluttajat kyllä ohjeistaa asiassa. Karkeana nyrkkisääntönä n. 2,5bar viileään renkaaseen toiminee lähes pyörässä kuin pyörässä ellei valmistajan tietoa ole sillä hetkellä saatavana.

T: Edelleen kouluttajanretale

Onko tietoa onko MotoGP-lämppärit mistään kotoisin?
Noita eulämppäreitä sai vaihdella takuuseen useamman. Sen jälkeen itse korjaten. Stormikin poisti nuo valikoimista juuri tuon onnettoman laadun/kestävyyden vuoksi.
Joo, meilläkin on tallissa jo muutama puhkipalanut motoGP-lämppäri. Jotain muuta merkkiä kannattaa miettiä, tsekkailepa Gotlannissa että mitä porukka käyttää.

//Andy

Noita eulämppäreitä sai vaihdella takuuseen useamman. Sen jälkeen itse korjaten. Stormikin poisti nuo valikoimista juuri tuon onnettoman laadun/kestävyyden vuoksi.
Joo, meilläkin on tallissa jo muutama puhkipalanut motoGP-lämppäri. Jotain muuta merkkiä kannattaa miettiä, tsekkailepa Gotlannissa että mitä porukka käyttää.

//Andy
Jos toi vastuslanka palaa poikki se on mahdollista korjata.. Jatkos siihen puristamalla kiinni kuten normaaliin sähköjohtoon. Ei siitä enää uuden veroista saa, mutta varalämppäriksi kelpaavan.

- T -

//Andy
Jos toi vastuslanka palaa poikki se on mahdollista korjata.. Jatkos siihen puristamalla kiinni kuten normaaliin sähköjohtoon. Ei siitä enää uuden veroista saa, mutta varalämppäriksi kelpaavan.

- T -
Joo, tuo on tiedossa ja to do-listalla kun joskus on aikaa.

Osaisko joku sanoa paljon power one 2ct tarvis olla lämminpaineet radalla.
withstupid.gif

Jep jep, ekat Metukan Racetecit ostettu, mutta radalle pääsee testaamaan vasta kuukauden päästä. Saas nähdä mikä on ero noiden katurenkaiden (Metukan M3) jälkeen? Viimeksi Alastarolla oli M3 paras aika 1.30.9 joten jos noilla RaceTec:llä sais sekunnin/kaks pois? No kuukauden päästä paljon viisaampi.

withstupid.gif
Tuohan on käsittääkseni Power Onen ns. katuversio. Noissa katurenkaissa toimii hyvin sellainen 2,4 barin paine edessä ja takana lämpimänä heti radalta tulon jälkeen mitattuna.

En tiedä vauhtejasi, mutta aloita vaikka kylmäpaineilla 2,2 eteen ja taakse ja pudota ekan setin jälkeen lämminpainetta jos/kun tarvii. Noita paineita kannattaa muuten seurata päivän edetessä, kun vauhdit yleensä tuppaa kasvamaan
smile_org.gif

withstupid.gif
Mulla on ollu vanhassa pyörässä misukat alla ja niihin pistin aurinkoisena päivänä kylmäpaineet radalle: Eteen 2,1 ja taakse 2,4.

Eilen kun Alastarolla kurvailin, niin ennen lähtöä pistin nykyisiin Dunlop Qualifier RR = D209 edessä 2,1 ja takana oli saman valmistajan D208, niin pistin 2,4.

Katupaineet mulla on noille rinkuloille kylmänä eteen 2,5 ja taakse 2,9.

Hyvin ja ketterästi ovat toimineet mulla katurenkaat näillä paineilla radalla.

Suosittelen siis sulle noihin misukoihin samoja arvoja, elikkäs pistä eteen se karvan yli kaks ja taakse se karvan ali kaks ja puol.

Näin siis neuvona tämmöiseltä satunnaiselta hidas-ryhmän ratailijalta.
smile_org.gif

withstupid.gif
Tuohan on käsittääkseni Power Onen ns. katuversio. Noissa katurenkaissa toimii hyvin sellainen 2,4 barin paine edessä ja takana lämpimänä heti radalta tulon jälkeen mitattuna.

En tiedä vauhtejasi, mutta aloita vaikka kylmäpaineilla 2,2 eteen ja taakse ja pudota ekan setin jälkeen lämminpainetta jos/kun tarvii. Noita paineita kannattaa muuten seurata päivän edetessä, kun vauhdit yleensä tuppaa kasvamaan  
smile_org.gif
Itsehän en asiasta mitään tiedä, MUTTA omissa metukan M3:ssa olen käyttänyt lämminpaineita n. 2.4-2.5 ja kylmänän ollut etu 2-2.1 ja taka 1.9-2. Hyvin on noilla paineilla pärjännyt keskinopeassa ryhmässä ja rengaskin on kulunut nätisti.

Noista Raceteceistä ei ole oikein hajua mitkä juurikin ostin, mutta käsittääkseni lämminpaineet pyörii 2-2.2 ympärillä? Joku viisaampi korjatkoon, jos olen väärässä?

Omat ongelmansa on kun ei ole rengaslämppäreitä joten rauhassa kurvaillaan ekat kiekat. Ens kesän ostoslista on pitkä ja pohjaton!!!!

Noista Raceteceistä ei ole oikein hajua mitkä juurikin ostin, mutta käsittääkseni lämminpaineet pyörii 2-2.2 ympärillä? Joku viisaampi korjatkoon, jos olen väärässä?
Niin mitkä Racetekit? K3:lla käytin noin 2,3-2,4 lämminpaineita sekä edessa ja takana. Ymmärtääkseni uudet interactit toimii alemmilla paineilla.
Kuluu suht nätisti, tosin nyt se etunen sitten lähti kertaalleen alta niin en välttämattä ole paras neuvomaan...

Niin mitkä Racetekit? K3:lla käytin noin 2,3-2,4 lämminpaineita sekä edessa ja takana. Ymmärtääkseni uudet interactit toimii alemmilla paineilla.
Kuluu suht nätisti, tosin nyt se etunen sitten lähti kertaalleen alta niin en välttämattä ole paras neuvomaan...

Voisin heittää villin arvauksen, että hieman on liikaa painetta.. Voi ne toki noinkin korkeilla toimia, mutta itse ajelen noin 1.8-1.9 bar (kuumana, eli 80-90 C) sekä edessä, että takana ja kumit siis 2009-2010 paistettuja k2 raceteccejä ja tarkennukseksi, että eivät ole interacteja. Kuluvat täydellisesti, joskin siihen ehkä vaikuttaa se, että availen kiltisti ja alustasta on painaumat säädetty about kohdilleen. Muihin kliksuttimiin en ole koskenut enkä koske ennen kuin tajuan niistä jotain..

Semmoinen disclaimer noihin, että hitaan, tai hitaamman keskiryhmän vauhdissa (ajelin EAK:ssa ja hitaassa ryhmässä possujunaa noin 1:40 aikoja samoilla kumeilla) varsinkin takakumi kaipaisi vähän enemmän painetta koska lämmöt eivät pysy riittävän korkeina ja seurauksena rengas alkaa muljahdella hieman.

-Lauri

Voisin heittää villin arvauksen, että hieman on liikaa painetta.. Voi ne toki noinkin korkeilla toimia, mutta itse ajelen noin 1.8-1.9 bar (kuumana, eli 80-90 C) sekä edessä, että takana ja kumit siis 2009-2010 paistettuja k2 raceteccejä ja tarkennukseksi, että eivät ole interacteja. Kuluvat täydellisesti, joskin siihen ehkä vaikuttaa se, että availen kiltisti ja alustasta on painaumat säädetty about kohdilleen. Muihin kliksuttimiin en ole koskenut enkä koske ennen kuin tajuan niistä jotain..  

Semmoinen disclaimer noihin, että hitaan, tai hitaamman keskiryhmän vauhdissa (ajelin EAK:ssa ja hitaassa ryhmässä possujunaa noin 1:40 aikoja samoilla kumeilla) varsinkin takakumi kaipaisi vähän enemmän painetta koska lämmöt eivät pysy riittävän korkeina ja seurauksena rengas alkaa muljahdella hieman.

-Lauri
Ihan normi RaceTecit, etunen K1 seoksella ja takanen K2 seoksella.

(ajelin EAK:ssa ja hitaassa ryhmässä possujunaa noin 1:40 aikoja samoilla kumeilla) varsinkin takakumi kaipaisi vähän enemmän painetta koska lämmöt eivät pysy riittävän korkeina ja seurauksena rengas alkaa muljahdella hieman.

-Lauri
Saako kysyä, että millä radalla? Jonkin verran eroa kuitenkin 1:40 vauhdilla käsittääkseni esim apparan ja pohjanmaan ratojen välillä.

Edit. Siis ihan mielenkiinnosta kyselen, koska itselle tulossa vastaavaa kumia alle kesän aikana ja tuota possujunaakin tulee välillä vedettyä perässä.

Viitsisikö joku mitata 190/55-profiilisen Supercorsan/Racetekin leveyden kun se on asennettu 5,5tuuman vanteelle? Vakiona tuossa omassa pelissä 180/55 kumi takasena, mutta tuota 190/55-kokoa näyttäisi löytyvän huomattavasti paremmin käytettynä näin persaukisen ostettavaksi.

Michelinin PP 2CT tuli aavistuksen turhan lähelle ketjua 190-leveänä, mutta jotenkin on sellainen kutina, että Supercorsa ja Racetek olisivat aavistuksen kapeampia vanteella.

(ajelin EAK:ssa ja hitaassa ryhmässä possujunaa noin 1:40 aikoja samoilla kumeilla) varsinkin takakumi kaipaisi vähän enemmän painetta koska lämmöt eivät pysy riittävän korkeina ja seurauksena rengas alkaa muljahdella hieman.

-Lauri
Saako kysyä, että millä radalla? Jonkin verran eroa kuitenkin 1:40 vauhdilla käsittääkseni esim apparan ja pohjanmaan ratojen välillä.

Edit. Siis ihan mielenkiinnosta kyselen, koska itselle tulossa vastaavaa kumia alle kesän aikana ja tuota possujunaakin tulee välillä vedettyä perässä.
Joo Alastaro siis toki oli kyseessä. Hitaassa ehkä 1:50 osuu lähemmäs, mutta jotkut halusivat ajella vähän kovempaakin vauhtia välillä. 1:40 oli aika hihasta heitetty raja, mutta jossain siitä hitaammassa kyydissä kuitenkin alkoi muljua. Ei mitän vakavaa silti, eli jos vaan muutaman kiekan heittää niin tuskin haittaa suuremmin..

Tänään tuli heitettyä eka ratakeikka Pirellin Supercorsilla. Eipä lipsunut enää. Ero aikaisemmin alla olleisiin M3:iin sama kuin yöllä ja päivällä.

Noniin, nyt on vaihdettu ketjut+rattaat ja renkaat.
Mittailin renkaiden kehät, tässäpä tulokset (Mitattu vanteilla paineissa).
Vanhat(Ajettu 7000km):
Etunen Dunlop Qualifier RR 1895mm
Takanen Dunlop Qualifier RR 1985mm
Uudet:
Pirelli Supercorsa sc1 1895mm
Metzeler racetec k2 2053mm

Mikäli oikein tuosta lasken, niin perä nousee ~1.08cm
Ottaen huomioon, että ainakin takanen oli keskeltä selvästi kulunut, ero voisi olla varmaan jossain 8-10mm välillä? Uusista vastaavista kun en millään saa mittaa.
Kysymys tietty kuuluu, mitenkä tuota lähdetään huomioimaan?

Edit: Sitten kun joku ehdottaa, että nosta keulaa niin onnistuuko se yksin vai ajanko suosiolla paikkaan jossa saan tämän tehtyä (ei ole koskaan tarvinnut keulaa nostaa)? Tai vastaavasti, ja mielummin, kuinka perää lasketaan? Ohjekirjasta löytyy nopealla vilkaisulla vain preloadien säädöt, ei korkeussäätöä.

Käväsin MJL:llä niittauttamassa ketjut (ajelin sinne sokkalukollisella liitospalalla). Kyllähän tuossa eron huomaa, selvänkin. Kääntyilee aika helposti versus edellinen rengas, mutta kyllähä tuommoisella kokoonpanolla ajaa, ei ongelmaa. Huomenna sitten alastarolle...

Itse en lähtisi muuttelemaan mitään asetuksia jos renkaan nimellismitat eivät vaihdu. Pyörän ajo-ominaisuudet on suunniteltu sille uudelle renkaalle, eikä vanhalle keskeltä kuopalle kuluneelle kumille.

Jos jotain muutoksia tehdään, niin ne pitäisi mielestäni tehdä nimenomaan niin, että takarenkaan kuluessa lasketaan keulaa jolloin pyörän käyttäytyminen "voisi pysyä" samana koko renkaan eliniän. Käytännössä renkaasta loppuu parhaat pidot jo ennen kun se on edes kulutusrajassaan ja muutenkin ominaisuudet heikkenee renkaan muodon muuttuessa alkuperäisestä.

Summa summarum: Jos et ole hifistelevä huippukuski, niin ei muuta kuin uusilla kumeilla kovaa ajoa.

Itse en lähtisi muuttelemaan mitään asetuksia jos renkaan nimellismitat eivät vaihdu. Pyörän ajo-ominaisuudet on suunniteltu sille uudelle renkaalle, eikä vanhalle keskeltä kuopalle kuluneelle kumille.

Jos jotain muutoksia tehdään, niin ne pitäisi mielestäni tehdä nimenomaan niin, että takarenkaan kuluessa lasketaan keulaa jolloin pyörän käyttäytyminen "voisi pysyä" samana koko renkaan eliniän. Käytännössä renkaasta loppuu parhaat pidot jo ennen kun se on edes kulutusrajassaan ja muutenkin ominaisuudet heikkenee renkaan muodon muuttuessa alkuperäisestä.

Summa summarum: Jos et ole hifistelevä huippukuski, niin ei muuta kuin uusilla kumeilla kovaa ajoa.
Takarenkaan profiili vaihtui 50-->55. Eli nousi se perä, mittas sitten vanhasta tai uudesta. Mutta, en lähde säätelemään sen kummemmin, ajoa vain.

Back