Meneekö 16/46 välityksillä ja 120-lenkkisellä ketjulla kaikki renkaat 55,60,65 profiileilla mukisematta? Ei ota millään vaihtoehdolla kiinni swingiin?
Muutatko mitään alustassa profiilin vaihtuessa, vaiko perä vain nousee/laskee ja sillä sipuli?
Menee kun asennusvaiheessa sen ottaa huomioon (tai kokemusperäistä tietoa ei vielä ole, mutta rako oli swingiin viitisen senttiä, joten aika paljon saa kehä kasvaa jos ottaisi kiinni). Eilen siis Jarin kanssa laiteltiin (Jari laittoi, minä kaivoin nenää). Takarattaan sentään osasin ihan itsekin laittaa.
Edellisen kerran kun herra Ollin kanssa laiteltiin, niin tuli laitettua vähän turhan lyhyeksi ja jo 190/55 pallo otti kiinni swingiin. Sen jälkeen lenkillä vai parilla pidennettiin ja mahtui hyvin pyörimään 190/65 sateinenkin.
En muuta mitään alustassa, mutta mä olenkin tällainen jonka mielestä kaikki säädöt ovat ihan yhtä hyviä. Pyörään unohtui viime syksyn sadekelin säädöt (Jyrkin laittamat) ja niillä on tämä kesä ajeltu ja hyvin on mennyt. Suurempi profiili nostaa hieman perää ja pyörä taittuu mutkaan paremmin. Saa nyt nähdä tuliko heitettyä liian pitkä välitys kun kisan ajattelin ajaa 190/60-17 kumeilla. Jos tuo Scuuban kaava pitää kutinsa, niin ajelen 190/55-17 renkailla jatkossa 46 piikkisellä ja 190/60-17 gummeilla taas 47 piikkisellä. Ei sotke sitten pahasti vaihtovälejä. Tuolla tiheämmällä välityksellä 55 profiilisellä alkaa Rytkönen naukumaan rajoittajaa vastaan nelosella pääsuoralla kun taas 60 profiilisella meni ihan nätisti eikä pomppinut niin tolkuttomasti pystyyn Palmasissa eikä kahvilanmutkassa.
Toistaiseksi tämä on sellaista ihmettelyä ja kun tavoitteena on YCC:n palkintopallisijoitus A-lähdössä kaudella 2013 tai 2014, niin ei tässä niin kiirus. Jos vauhtia tulee liikaa, rahat loppuvat. YCC:n kisoissa pokaalille voi päästä rahjuskin pienellä budjetilla pitkässä juoksussa, joten katsellaan ja kuulostellaan. Pitänee mennä tässä vielä päivänä muutamana testailemaan Alastaroon kuinka eri välitykset toimivat. 190/60-17 renkaalle tuo 16/47 oli minun vauhteihin kuin nyrkki silmään, Wehnälle aivan liian tiheä. Joten tuo vauhtikin pitää ottaa huomioon kun noita välityksiä pohtii. Minä tulen ja lähden mutkasta ehkä hieman hissummin kuin Kari, joten välityskin voi olla hieman tiheämpi kun tavoitteena kuitenkin suurinpiirtein samat rundit mittarissa.
Eli näin mutuna uskaltaisin väittää, että ne välitykset jotka sopivat minulle Alastarolla 1:26-1:27 välisiin aikoihin eivät sovi 1:35-1:40 väliä ajaville eikä 1:17-1:18 ajaville. Tämä siis jos lähdetään hakemaan sitä parasta kiihtyvyyttä mutkista ulos. Olen antanut itseni ymmärtää, että välitykset on tärkeintä säätää oikeiksi vaihteille 2 ja 3, muilla nyt ei niin justiinsa.
Jukka