• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Rata-ajon aloittaminen 13v.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Loosah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Loosah sanoi:
...ja siivet kasvaa selkään about kuinka usein harrastelijoilla? Liikennekuolemia on koko ajan, mutta omiin silmiin en muista osuneen yhtään ikävämpää uutista Suomen radoilta. Vai huijaanko vaan itseäni?

En ole kuullut yhdestäkään.

SM-skaboissa kyyti on jotain ihan muuta kuin vaikka keskinopeassa ajohorjoitteluryhmässä. Totta kai kaikkea voi sattua, lumilaudalla tai skeittirampeilla tai radalla. Jotenkin ajattelisin krossin tai enduron olevan kainista reikäpäisintä hommaa, kun vedetään puiden seassa jossain rännissä tai sorapolulla, tai ryskytetään hyppyreissä, siinä kun iskari pettää niin selkä on morjens. Radalla ei ole esteitä ja asvaltin ulkopuolella on pehneää soraa tai nurme. No, ei kaikilla radoilla kyllä, mutta Alastarossa ainakin.

Tänks Jonezi, entäs tuo rata-kilpaileminen Suomessa? Kuinka usein rengas lentää nurkkaan ja kypärä lentää taivaaseen?

Ihan vitun tyhmiä kysymyksiä, mutta näitä faktoja on helkutin vaikea löytää.

Loosah sanoi:
Tänks Jonezi, entäs tuo rata-kilpaileminen Suomessa? Kuinka usein rengas lentää nurkkaan ja kypärä lentää taivaaseen?

Ihan vitun tyhmiä kysymyksiä, mutta näitä faktoja on helkutin vaikea löytää.

No viimeksi tänä vuonna Imatralla, joka tosin on katurata ilman turva-alueita. Eli ei sinänsä verrattavissa.

Sitä edeltävät taitaaki olla -80, -70 luvulta?

Shyhander, kiitos. Ihan samalla tavalla mietin itse. Äkkipysähdys tavalla tai toisella satuttaa ja tappaa.

Jonezi sanoi:
No viimeksi tänä vuonna Imatralla, joka tosin on katurata ilman turva-alueita.

Joo. Katurata on ihan oma juttunsa. Siitä luettiin uutisista :(

Alastarossa tms motorointiin tarkoitetulla radalla ei tällaisia kuitenkaan satu ihan joka vuosi tai edes vuosikymmen.

Kiitoksia paljon taas kaikille!

Jonezi sanoi:
En ole kuullut yhdestäkään.

Minun muistin mukaan Suomessa on kaksi kuljettajaa kuollut rataharjoittelutilanteessa viimeisen 12 vuoden aikana (yksi Motopark ja yksi Kemora). Korjatkaa, jos olen väärässä.

Tässä valossa hevosurheilukin on vaarallisempaa.

Kolmone sanoi:
Minun muistin mukaan Suomessa on kaksi kuljettajaa kuollut rataharjoittelutilanteessa viimeisen 12 vuoden aikana (yksi Motopark ja yksi Kemora). Korjatkaa, jos olen väärässä.

Tässä valossa hevosurheilukin on vaarallisempaa.
Joista ainakin kemora oli sairaskohtaus

Motopark oli muistaakseni sellainen että sieltä lampimontusta ylämäkeen varikkoa kohti kiihdyttäessä oli lähtenyt pyörä vatkaamaan, siitä nurin ja kuski oli liukunut pää edellä rengasvalliin. Jotain -08 seutua, muistelen.

Loosah sanoi:
...ja siivet kasvaa selkään about kuinka usein harrastelijoilla? Liikennekuolemia on koko ajan, mutta omiin silmiin en muista osuneen yhtään ikävämpää uutista Suomen radoilta. Vai huijaanko vaan itseäni?

Moottoriurheilussa on aina riskinsä ja ratapyöräily lienee turvallisempaa kun krossi tai enska, näissä on myös sattunut enemmän vakavia loukkaantumisia ja kuolemantapauksia, viimeksi alkukesästä.

Omat paikat on osittain hajotettu noissa touhuissa, poika joutui lopettamaan alle parikymppisenä enskan kokonaan veneluun murtumien johdosta, kaksi kertaa leikattu ja kolmannella kerralla jäykistetään ranne jos kivut jatkuu. Molemmilla sama tuomio ortopediltä, ei enään yhtään kaatumista ja viisainta on jos ei kaksipyöräisellä ajettaisi enään ollenkaan.

Oman alaikäisen lapsen kohdalla vanhemmat tekee päätökset ja kantaa mahdollisesti syyllisyyttä lopun ikänsä jos jotain vakavampaa sattuu. Ei ole helppoa tehdä päätöksiä jos liikaa alkaa miettimään näitä asioita, pahasti voi sattua ilman riskialttiita harrastuksia.

Voihan siellä enskareitillä tai asfalttiradalla cruisailla huvikseenkin; ajotaito kehittyy ja riskit ovat noin 1/100 kilpailutilanteeseen verrattuna. Samalla tavalla voi opetella ajamaan autolla, vaikkei ajaisi F1:llä kilpaa.

Sitten jos nimenomaan haluaa ajaa kilpaa ja menestyä siinä, on tietenkin ulosmitattava jokaiset sekunnin osat mitä vain mistään irtoaa.

Tietä pitkin voi ajella "ihan huvikseen", radoilla tai spoorissa pitää olla pää käytössä koko ajan. Eikä tähtäimessä tarvii olla mestaruuskilpailut, tai kilpailut missään muodossa että voi harrastaa tosissaan ja täysillä. Kiksejä voi saada ihan jostain muusta kun kilpailemisesta kuten omasta kehittymisestä, kunnon ylläpitämisestä jne. Eikä silloin ajeta tai harrasteta "ihan huvikseen".

EDIT: Ehkä tarkoitamme samaa asiaa vähän eri näkökulmasta:;):

Viimeksi muokattu:
Nonni. Ihan vakio YZF-R 125 vm. 2013 hankittu. Sit vaan ratapäiville treenaamaan. Ottakaa poika armollisesti vastaan, jos tulee seuraanne.

Loosah sanoi:
Nonni. Ihan vakio YZF-R 125 vm. 2013 hankittu. Sit vaan ratapäiville treenaamaan. Ottakaa poika armollisesti vastaan, jos tulee seuraanne.

Hyvä valinta.

Ja siitä poika mukaan AT II kurssille heti alkuun.

Loosah sanoi:
Ottakaa poika armollisesti vastaan, jos tulee seuraanne.
Enpä tiedä että ketään olisi vinoon katsottu tai syrjitty ratapäivillä ellei ole tullu paikalle totaalinen hv asenne päällä.

Kyllä siellä kaikki on yhtä perhettä.

Joko sulla on Loosah ratalippu ostettu? Mulla on lauantaille (17.8) ostettuna jäsenhintainen lippu alastarolle jota tuskin tulen itse käyttämään, saattasin sen hyvään tarkoitukseen lahjottaa teille jos laitatte erotuksen väliin itte (joku 15€)

Rekkamasa sanoi:
Joko sulla on Loosah ratalippu ostettu? Mulla on lauantaille (17.8) ostettuna jäsenhintainen lippu alastarolle jota tuskin tulen itse käyttämään, saattasin sen hyvään tarkoitukseen lahjottaa teille jos laitatte erotuksen väliin itte (joku 15€)

Ei ole lippua vielä hankittu. Pistähän yv:tä, niin ostan lipun pois!

Back