• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Meeting Helatorstai 25.5. Östersundom

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hmmm, vaikuttaa ettei homma sujunut ihan niin kuin olis ollut tarkoitus...

Lainaan itseäni viime viikon ajelu-topikista:
sanoi:
Muistutuksena ennenkin mukana olleille ja informaationa niille, jotka pohtivat uskaltautuako mukaan:

-nämä eivät ole "racing-kisoja", vauhdit sovitetaan rajoitusten ja olosuhteiden mukaan
-letkat ovat melko isoja/pitkiä (tähän saakka ollut aina yli 30 mopoa)
-letkoissa on "vetäjä" (useasti Petri) sekä häntäpään valvoja (useasti minä), mutta aina em. tehtävät ottaa joku hoitaakseen
-letkoissa ajetaan "limittäin" niin, että ensimmäinen pyörä on ajokaistansa vasemmassa reunassa, seuraava oikeassa reunassa, seuraava vasemmassa ja niin edelleen. Tämä antaa kaikille ryhmässä ajaville paremman näkyvyyden eteenpäin, pidemmät jarrutusmatkat ja tilaa sivusuunnassa tapahtuville väistöille
-tällöin myös esim. risteykseen/liikennevaloihin pysähdyttäessä muodostuu automaattiseti parijono
-jos joku poistuu letkasta, takana olleet muut siirtyvät sen mukaisesti että sama muoto jatkuu
-jos ja kun letka venyy, niin "oman" ryhmän viimeisin odottaa aina seuraavan ryhmän ensimmäistä risteyksessä, josta aiotaan kääntyä. Jokainen on "viimeisenä ajava" ja huolehtii siitä, että perässätulijoille on selvää, minne ollaan menossa ja mihin suuntaan käännytään
-letkan venymisestä on turha olla huolissaan, usein tiet missä ajellaan on outoja (siis vieraita), useita "pimeitä" kurveja, mahdollisesti hiekkaa, routavaurioita yms. Missään tapauksessa ei pidä ottaa stressiä ja yrittää väkisin pitää näköyhteyttä edellä ajavaan. Pahimmassa tapauksessa ylitetään joko kuljettajan taikka ajoneuvon raja, sitä ei haluta
-letkan vetäjä pitää aina jossain sopivassa risteyksessä/paikassa sen verran taukoa että koko porukka on taas koossa

Ai niin, tankki on hyvä laittaa täyteen ennen lähtöä, *katsoo myös peiliin*

Jatkossakin vain kaikki muutkin rohkeasti mukaan, pyörän kokoon/ikään/tyyliin katsomatta.

Niin kenen tarkoitus, letkan vetäjän vai häntäpään valvojan?

Mutta oikeesti homma ei voi toimia jos:
1. Letkan vetäjä ajaa liian lujaa
2. Letkan vetäjä ajaa liian lujaa
3. Letkan vetäjä ajaa liian lujaa

Siinä on ihan turha muka soitella ja odotella hitaampia siellä sun täällä sillä näiden hitaampien innostus osallistua ajoihin karisee ihan varmasti moisella ajotyylillä. On ikävä yrittää väkisin pysyä mukana ja on myös ikävä odotuttaa muita. Ei siinä fiilikset juurikaan nouse...

Järkevintä on antaa kaahareiden kaahata omalla tavallaan ja järjestää rauhallisemmin ajaville oma ryhmä. Mutta mikäs yhteisajo se enää on?

Magna, itse en ehtinyt ko. lenkille mukaan, mutta muistuttaisin kuitenkin kaikkia rivin ensimmäisestä lauseestani:
-nämä eivät ole "racing-kisoja", vauhdit sovitetaan rajoitusten ja olosuhteiden mukaan

Niin kenen tarkoitus, letkan vetäjän vai häntäpään valvojan?

Mutta oikeesti homma ei voi toimia jos:
1. Letkan vetäjä ajaa liian lujaa
2. Letkan vetäjä ajaa liian lujaa
3. Letkan vetäjä ajaa liian lujaa

Siinä on ihan turha muka soitella ja odotella hitaampia siellä sun täällä sillä näiden hitaampien innostus osallistua ajoihin karisee ihan varmasti moisella ajotyylillä. On ikävä yrittää väkisin pysyä mukana ja on myös ikävä odotuttaa muita. Ei siinä fiilikset juurikaan nouse...

Järkevintä on antaa kaahareiden kaahata omalla tavallaan ja järjestää rauhallisemmin ajaville oma ryhmä. Mutta mikäs yhteisajo se enää on?
Etkö sinä MagnaMan ole kuullut tästä haitariliikkeestä?
Sitä tulee, ajoi letkan vetäjä kuinka rajoitusten mukaan tai ei. Toiset uskaltaa ajaa ne mutkat rajoitusten mukaan, toiset ei. "Hitaammat" jää näin ollen väkisinkin jälkeen. Ja sen takia heitä sitten pitäisi odotella. Mielestäni tämä odottelu on parempi ratkaisu kuin hajoittaa jengi kahteen eri letkaan. Ne keitä "hitaampien" mukanaolo ja odottelu jotenkin haittaa, jäävät sitten pois...

Köpi, olepas rehellinen.
wink.gif

Oletko ollut mukana yhdessäkään viikkomiitin ajossa, jossa olisi noudatettu mainitsemaasi varsin hyvää ohjetta?

Helpoin konsti saada porukka pysymään kasassa on nopeusrajoitusten noudattaminen.
Kuten sumppa tossa jo totesikin niin ihan rajoitusten mukaan ajamallakin se haitari tulee esiin kun lyödään 30-40 pyörää letkaan. Letka venyy ja venyy...

Mielenkiinnosta pakko kysyä että kuinka monella pk-seudun lenkillä Magna on ollut viimeisen vuoden aikana?

Nopea ryhmä ei ole sanonut vielä yhtään mitään koko asiaan, mutta silti veri lentää taas kerran tämänkin aiheen tiimoilta.

Juuri tätä mä tarkoitin edellisellä viestilläni. Miksi aina pitää väitellä samasta asiasta kun homma on ratkaistavissa tasan niin helposti, että muodostetaan sovinnolla kaksi eri ryhmää jo lähtiessä? Joka tapauksessa ryhmiä on vähintään kaksi jo kilometrin ajamisen jälkeen.

Minusta yhteisajelu ei ole pilalla jos ajetaan kahdessa eri ryhmässä. Asia on pikemminkin päin vastoin koska silloin kummankaan ryhmän kuljettajien ei tarvitse niuhottaa toisilleen kun vauhti ei miellyttänyt.

Helpoin konsti saada porukka pysymään kasassa on nopeusrajoitusten noudattaminen.
Kuten sumppa tossa jo totesikin niin ihan rajoitusten mukaan ajamallakin se haitari tulee esiin kun lyödään 30-40 pyörää letkaan. Letka venyy ja venyy...

Mielenkiinnosta pakko kysyä että kuinka monella pk-seudun lenkillä Magna on ollut viimeisen vuoden aikana?
Taitaa olla kohta 2 vuotta kun viimeksi olen ollut orgin yhteisajoissa mukana. Ja siihen on syynsä.

Mutta voinhan olla väärässä ja se selviää kysymällä
smile_org.gif

Ajetaanko nykyään yhteisajoissa aina nopeusrajoitusten mukaan? Markku ja Jassu, rehellisyys peliin
biggrin.gif

Taitaa olla kohta 2 vuotta kun viimeksi olen ollut orgin yhteisajoissa mukana. Ja siihen on syynsä.
Joo, eli se siitä.

sanoi:
Ajetaanko nykyään yhteisajoissa aina nopeusrajoitusten mukaan? Markku ja Jassu, rehellisyys peliin
biggrin.gif
Se miten jokainen ajaa on ihan siitä kuskista itsestään kiinni, sanotaanko näin että jos keula ajaa tutkaan niin ei ole useimmiten pysäytysrajat rikki.

Sanoisin että sitä miljoonaa on enemmänkin tulleet ne siellä haitarin sisällä olevat jotka pelkäävät jäävänsä kelkasta.

Joo, eli se siitä.

sanoi:
biggrin.gif
Se miten jokainen ajaa on ihan siitä kuskista itsestään kiinni, sanotaanko näin että jos keula ajaa tutkaan niin ei ole useimmiten pysäytysrajat rikki.

Sanoisin että sitä miljoonaa on enemmänkin tulleet ne siellä haitarin sisällä olevat jotka pelkäävät jäävänsä kelkasta.
Ei vastausta sieltäkään
wink.gif

No Markku?

Kyllä mun mielestä tässä on tärkeintä korostaa sitä, että jokainen muistaa(jos ei ole viimeinen), että sieltä tulee muita perässä ja tosiaan odottaa että perässä tulevat näkevät mihin mennään.
Ongelmat syntyy juuri siitä että ei huomioida tätä asiaa.
Mä en usko että siitä olis mitään haittaa vaikka kärki menis miljoonaa, jos tämä asia tosiaan tiedostetaan.
Eikö tämä sääntö juurikin auttaisi siihen, että ei tule pelkoa kyydistä putoamisesta.
Ja tosiaan toi vauhti on usein kovinta juuri siellä letkan puolivälissä, se haitariliike kun tulee sinne väkisin pitkässä letkassa.
Eli, jos kaikki ensikertalaiset ja kokeneemmatkin letka-ajajat tämän sisäistävät, ei luulisi olevan ongelmaa lähteä mukaan vähemmälläkin kokemuksella.
Kaikki me on oltu siellä joskus sen ensinmäisenkin kerran.
smile_org.gif

Ei vastausta sieltäkään
wink.gif
Pitääkö sulle tavata vai ymmärrätkö ihan ilman ?
Olen tyhmä, myönnän
smile_org.gif

Eli saisinko selkeän vastauksen? Vaikka tavaamalla, kiitos
cool.gif
Vastaus löytyy tuolta ylemmästä, jos et usko niin tervetuloa mukaan katsomaan ennenkuin mutu-tuntumalla arvot enempiä. Minä olen ollut aika monissa ajoissa viimeisen parin vuoden aikana mukana, joten minä tiedän - en arvaile.

Jos kysyt ajetaanko letkassa _aina_ nopeusrajoitusten mukaan niin siihen on mahdotonta vastata, siellä on 30-40 erilaista motoristia ajamassa ja jokainen vääntää sitä kahvaa ihan itse. Vaikka keula ajaisi kokoajan rajoitusten mukaan niin siellä haitarin sisällä voi joku ottaa mitä nopeuksia vaan.

Jos itse ajat _aina_ nopeusrajoitusten mukaan niin hyvä, itse en siihen pysty vaan joskus saatan ajaa mittarin mukaan esim 10km/h yli vaikka todellinen nopeus olisi vaikka 1-2 km/h yli rajoituksesta niin silti pilkunnussija voi todeta että "hahaa, ylinopeutta".

Back