• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Meeting Helatorstai 25.5. Östersundom

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Milloin on seuraava .org ajo  
confused_orig.gif
Tämän luettuani haluan ehdottomasti mukaan paitsi kahville jutustelemaan myös ajamaan omaa tahtia kärjessä tai keskijoukossa...

Mielenkiinto kasvaa nyt kun selvästi hommassa on särmää ... otetaanko vaikka lenkki jo nyt heti aamulla sunnuntaina porkkalaan tai porvooseen ;-)) vai pitääkö odottaa torstaihin ?

.Org ainakin yrittää järjestää tapahtumia joka on todella ainutkertaista, osallistuminen on vapaaehtoista - ja varmaan .Org nettisaitti toimii hyvänä kanavana jos joku muukin haluaa järjestää jotain muita lenkkejä. PMR:t mukaan niin tieto kulkee oli organisaattori kuka tahansa...

Ja näiden kirjoitusten jälkeen se kynnys osallistua miitteihin kasvaa koko ajan suuremmaksi!
sad_orig.gif

Eipä juurikaan kuulosta houkuttelevalta lähteä ensinnäkin jo ajamaan ensin täysin vieraalle paikkakunnalle tapaamiseen, sitten lähteä yhteiselle ajolenkille ja löytää itsensä perille johonki, jossa joku mahdollisesti opastaa kotiin, kun kuski sattuu olemaan oikeen superkukkahattu ja ei varmasti aja ku max. +10km/h ylinopeutta ja sitte kukaan ei jää odottamaan!
eek.gif

Tiedä sitten mikä totuus on, mutta tämän "tappelun" jälkeen ei juurikaan koe hirveätä halua lähteä edes ottamaan selvää!

Eli taidan jatkaa harvojen mopoilevien ystävieni kiusaamista, että lähtevät edelleen kukkahattuilemaan mun kanssa, kun tunnen rajani eikä tee mieli niitä ylittääkään. Ensin menään hiljaa, että hyvä tulee ja oppii tuntemaan pyörän ja sitten vasta ruvetaan kanttailemaan, jos edes sitten.

Kaikenkaikkiaan tästä topikista jäi erittäin p***a fiilis päälle...
confused_orig.gif

Terveisin Entistä Epävarmempi Aloittelija
Vinha pointtihan tuossa kirjoituksessasi oli, mutta on se kumma miten toisella foorumilla ollaan niin "vetonaista" ja täällä sitten kas kummaa se itseluottamus sitten kummasti on karistunut?

Ai jäi paska fiilis päälle, no olisiko parempi painua sinne hevostalli.net:iin postailemaan sillä tonnisella ja ajotaidoilla sitten, niin ei tule paha mieli täällä. PUSIPUSI
biggrin.gif

Ja näiden kirjoitusten jälkeen se kynnys osallistua miitteihin kasvaa koko ajan suuremmaksi!
sad_orig.gif
Tulet mukaan vaan. Kerrot ennen lenkkiä sille peräpään valvojalle että olet ekaa kertaa mukana ja että et tunne reittejä - sopimalla voit vielä saada lenkin päätteeksi ajo-ohjetta mihin suuntaan sun kannattaa lähteä jotta pääset oikeaan suuntaan
smile_org.gif
Jos olet tuppisuuna niin sillonhan ei kukaan voi lukea ajatuksiasi joten kaikki lähtee sinusta itsestäsi.
Ihan oikeasti näin, siellä on kivaa!!

Tätä jutustelua lukeneena ja viimmeisimmällä torstaimiitillä mukana olleena voisin todeta seuraavaa. Ajettiinhan siellä 10-20 ja paikkapaikoin ylikin sallitun ja takuulla myös kärjessä eikä vaan johtavan kolmanneksen peräpäässä jossa itse ajelin, eikä vaan kiihdytyksissä. Viimme torstaina keula ajoi sen mitä ajoi joka on mulle ihan sama omalla vastuullahan siellä pöristellään. Mutta olishan se keula voinut käännyttävissä risteyksissä ootella sitä perää ja peilistä takana tulevan kadottanut odotella risteyksessä seuraavaa mikäli keula olisi jatkanut matkaa. Näin ei kyllä tapahtunu kertaakaan ennen Porvoon Esson palopuheita tiedä sitten Porvoon kahvittelujen joista eteenpäin mulla ei oo havaintoja koska liukenin sateen mukana takaisin kotiin. Tämä viimme torstaista, omalta paikaltani katsottuna.

Parannukseksi ehdottaisin että keula tosiaan odottelisi joka kerta risteyksissä joissa käännytään niinkuin tähän mennessä onkin ollut tapana, ainakin niillä letkoilla mitä Petri on vetänyt ja hienosti onkin vetänyt
bowdown.gif
Se vetää kellä on munaa ja taitoa! Mutta sitä munaa pitää löytyä siihenkin että ootellaan välillä peräpäätäkin
smile_org.gif
Ei se ajo oo tähänkään mennessä siitä paljoa kärsinyt jos välillä onkin ooteltu häntäpäätä se rauhottaa muutenkin sellasta kisailua. Nyt vaan oli "kokematon" vetäjä tai mä en ainakaan ollu ennen nähny, rohkeaa menoa anyway, minusta itsesäni ei siihen olisi jo pelkästään kehnon suunnistustaidon kannalta.

Mielestäni porukkaa ei pitäisi alkaa jakamaan nopeisiin ja hitaisiin ja sitä kautta kahteen eri ryhmään, kukapa sellaisen jaon tekisi? Ei niitä heppuja pyörän ja kuskin koon mukaan siinä alkuryhmittymisessä kukaan kykene arvioimaan. Jokainen voi toki itse miettiä ajon aikana että jos edellä menevä katoaa ja takana tulevalla olisi rahkeita nopeampaankin menoon niin rohkeasti vaikka kädellä merkkiä että siitä vaan, toki turvallisissa paikoissa tai sitten tauoilla kun ootellaan hitaampia. Jos porukka jaettaisiin kahteen eri ryhmään niin enpä oikein jaksa uskoa että ryhmät löytäisivät toisensa sovitussa määränpäässä. Ainakaan ilman puhelinyhteyttä enkä senkään toimivuuteen tässä rallissa paljoa laskisi. Tuolla kun on noita teitä ja risteyksiä sen verran paljon että jossain vaiheessa mentäis aivan varmasti eriteille ja sitä myöten määränpääkin olis mitä olis. Ja eikös se oo paljon hienompaa ajella esim taajamissa pidemmässä letkassa toki rajoitusten mukaan niinkuin meillä on yleensä ollut tapanakin, sellainen luo yhteenkuuluvuuden tunnetta
smile_org.gif

Muutakin paranneltavaa ajoissamme olisi, esim. huomion kiinnittäminen lomittain ajeluun ja risteyksistä lähdettäessä rajummin oman ajolinjan pitäminen myös vauhtia himmailtaessa tahi jarruttaessa eikä lähdettäis peippaileen puolelta toiselle, saattaa nimittäin aiheuttaa perässä tulevalle
crazy.gif
olon..

Kuljettajapalaverin pitäminen ennen ajelua olis myös asiallinen juttu, niinkuin joku tässä jo mainitsikin.

Tarkoitukseni ei ole aiheuttaa kenellekkään pahaa mieltä kirjoittelullani ja toivon että vasta mopoilunsa aloittaneetkin uskaltautuvat mukaan. Ei sielä kukaan pakota ajamaan yli omien taitojen tai yli sallitun
thumbs-up.gif
Magnakin vaan rohkeesti mukaan. Ja muutkin, turha siellä on huudella jos ei oo ollu mukana
cool.gif

Tähän tuli varmaan kamala määrä kaikenlaisia kirjoitusvirheitä sun muuta mutta niistä on turha alkaa jeesustelemaan, kirjottakaa itse paremmin parin promillen kännissä. Asiani takana kuitenkin seison
tounge.gif

Mika & sininen Hornetti

Jos keskustelu ajonopeuksista ja letkan venymisistä alkaa sillä että ihastellaan kuinka kovaa siellä ajettiin ja sen jälkeen puhutaan että ei siellä liian kovaa ajettu, niin jossain on varmaan vikaa.
Tästä omalta osaltani siihen ajovauhtien ihasteluun...

Vedin "viimeisen letkan" Järvenpäästä Tuupakkaan. Jengin koko 9 henkeä. Itse ajoin omaa vauhtiani. En velvoita ketään ajamaan perässä yhtä kovaa/ yhtä hiljaa. Ja näin myös kävi. Letka "katkesi" kahtia, hieman hiljempaa ajaviin, ja ei niin hiljaa ajaviin. Jokaikisessä risteyksessä häntäpäätä odotettiin, tiedettiin kuka siellä hännillä tulee, ja kun hän risteykseen saapui, jatkoimme matkaa. KUKAAN ei tippunut kyydistä, eikä nurissut vauhdista. Ajovauhteja saan mielestäni ihastella, oli hyvät pätkät ja hyvä fiilis.

En ymmärrä tätä itkua. Älytöntä. Itse kaikki sitä kaasua kääntää. Näin se vaan on. Keula menee minkä menee, muut tulee perässä loppujen lopuksi ja risteyksissä odotetaan. Piste. Minä en tule mahdollisista ylinopeussakoista syyttämään ketään muuta kuin itseäni. Ei taida setä siniselle mennä läpi, että letkanvetäjän syy... Se ajo niiiiiiin kamalan kovaa... (jos edes ajoi...)

En ymmärrä tätä itkua. Älytöntä.
Idea lienee siinä, että jos ajetaan yhdessä niin sitten ajetaan
yhdessä. Jos ei ajeta tai ei ole tarkoituskaan ajaa yhdessä, niin
sen voi sitten etukäteen sanoa ääneen. Joillekin näyttää jääneen
harhainen käsitys, että kaikki ajavat yhdessä varsinkin, kun
porukalla on vetäjä sekä häntäpään valvoja. Äkkiä siinä käy
mielessä, että pysytään sitten yhdessä - kohtuullisesti tietenkin.

Jos ideana on, että "viimeinen perillä maksaa ylläpidon kaikille",
niin veikkaanpa, että sen enempää sinä kuin minäkään emme
pääse ilmaiseksi - aina on niitä joille häviämme varmasti, jos ei
muuten niin aikaamyöten ikä tekee tehtävänsä tuossa asiassa.

Jos taas on tarkoitus tehdä iso joukko pikkuryhmiä, niin senkin
voi tietystikin sanoa etukäteen - ääneen siis kaikille. Ei siinäkään
mitään pahaa ole. Silloin vain tarvitaan pienryhmän vetäjiä
ainakin yksi ryhmää kohden. Sitten kaikki ryhmät voivat ajella
ihan mihin kukin haluaa. Kimppa-ajelua kauneimmillaan - vai?

Ymmärtääkseni tapahtumien kulku kuitenkin on ollut ja on
varmaan vastakin, että kun lähdetään ajamaan "yhdessä", niin
joku reitin osaava ajaa keulilla ja joku perässä ja silloin nuo
tyypit ikäänkuin "paketoivat" yhteenkuuluvuuden.
Nyt sitten 15 centin kysymys .. kuinka oletettavaa on, että joku
muu sattuisi tietämään reitin? Tätä kannattaisi miettiä, kun
mukana kumminkin on mekein aina joitakin "tulisin mukaan ekaa
kertaa .. jos kelpaan"-tyypejä. Uudet mukaantulijat ovat ihan
kivoja sinänsä ja suotaviakin, mutta onko tarkoitus, että he
ovat mukana ekaa ja vikaa kertaa saman tien? Eksyttämällä ne
porukoista tuo vika kerta on mahdollisuutena ihan mahdollinen.

Mitä tulee siihen, että jokainen vastaa liikenteessä itsestään, on
aivan totta. Tämä koskee yleisesti liikenteessä olemista - eilen,
nyt ja iankaikkisesti - amen. Tämä koskee mahdollisa pellolle
ajamisiakin. Kuitenkin on niin, että vauhdin ollessa rookiellekin
sopivan rauhallinen, ulosajojen vaara tai mahdollisuus on paljon
pienempi ja ryhmäkin pysyy läjässä huomattavasti paremmin.
Tämä EI tarkoita, että jäämällä kotiin nukkumaan voi välttyä
pahalta maailmalta - joten liioiteluunkaan ei ole välttämättä
tarvetta tai syytä tässä asiassa.

Mikä tekee kimppa-ajamisesta kimppa-ajamista? Riittääkö se,
että ollaan ryhmänä suurin piirtein saman läänin alueella hujan
hajan vai pitäisikö olla mahdollisesti tiiviimmin nipussa? Roomasta
katsoen Uudellamaalla hujan hajan olevat ovat suhteellisen
lähellä toisiaan, mutta Uudeltamaalta katsoen välimatkat voivat
olla satoja kilometrejä - ainakin melkein. Ehkäpä yhdessä olevalla
ryhmällä tarkoitetaan todella, että ryhmä on yhdessä - ei
sentään kolhi toisiaan, mutta muuten liikenteellisesti soveliaan
lähekkäin.

Virtuaaliryhmät ovat sitten erikseen - yksi vaikka Suomessa,
joku Kanadassa, joku Ausseissa ja joku vaikka Etelä Afrikassa etc.
Joskus voitaisiin kokeilla vaikka kimppa-ajelua saksalaisten,
ameriikkalaisten, italialaisten ja brasialialaisten kanssa yhtä aikaa.
Mutta virtuaaliryhmistä sitten myöhemmin lisää - ehkä tai sitten ei.

smile_org.gif

Öööh
omg.gif
uskomatonta
biggrin.gif

Miten "yhteisajosta" saakaan väännettyä näin paljon shittiä
confused_orig.gif

Yleensähän se on toiminut niin, että he jotka uskovat hallitsevansa ajoa ja pysyvänsä mukana kärjessä, siirtyvät lähelle jonon kärkeä kun ollaan tekemässä lähtöä. Hitaimmat, aloittelijat, tai muuten vaan hissukseen ajavia hakeutuvat jonon hännille. Ja tuttu tyyli, kun tulee risteys, niin viimeinen jää risteykseen odottamaan hitaampia. Ei ole vaikeeta, ja on toiminut tähän asti, jos jengi vaan muistaa tsiigata taakseen joskus.
nixweiss.gif

Vinha pointtihan tuossa kirjoituksessasi oli, mutta on se kumma miten toisella foorumilla ollaan niin "vetonaista" ja täällä sitten kas kummaa se itseluottamus sitten kummasti on karistunut?

Ai jäi paska fiilis päälle, no olisiko parempi painua sinne hevostalli.net:iin postailemaan sillä tonnisella ja ajotaidoilla sitten, niin ei tule paha mieli täällä. PUSIPUSI
biggrin.gif
Voisitko ystävällisesti kopioida tänne ne tekstit, joissa olen väittänyt olevani "vetonainen"? (Tiedä edes mitä se tarkottaa...)

Mulle turvallisuus on kaiken a ja o liikenteessä, oli alla mikä tahansa kulkupeli!

Ja tietääkseni en ole kyllä missään kehunut ajotaitojani, pikemminkin vähättelen omaa osaamistani lajissa kuin lajissa! Lähinnä olen käynyt väittelyjä siitä, onko tollanen tonnisatanen sopiva vasta-alkajalle vai ei!

Ja toistaiseksi ainakin olen pärjännyt, jollen nyt hyvin mutta ainakin kohtuullisesti ja toivon sen myös jatkuvan niin.
thumbs-up.gif
Ajohistoriaa mulla takana niinkin hurjasti kuin viime syksynä ajettu A-kortti ja tuhat kilometriä omalla pyörällä tälle kesää.

Joten miksi ihmeessä kehuisin (lähes) olemattomilla ajotaidoillani?
eek.gif
Ainoa asia, jonka olen todennut, on ollut se, että olen kaikista teorioista, insseistä ja käsittelykokeista (A BE CE-kortti) selvinnyt elämäni aikana yhdellä yrittämällä ja hyvillä arvosanoilla. Tuollako nyt sitten ansaitsee "vetonaisen" tittelin? Mystistä...

Pusipusi vaan sullekin, tuu ottaan hihasta kiinni, niin voidaan jutella face to face miten asiat on, eikä tarvi ruveta netissä nimimerkin takaa huutelemaan!
sad_orig.gif

Ja kiitos vaan Jassu rohkaisusta, mua ei tuppisuuksi saa kyllä tekemälläkään, mieluummin ihmiset yleensä haluaa vaientaa mut, kun en ole sieltä hiljasimmasta päästä.
wink.gif
Kyselen yleensä paljon ja tyhmiä kysymyksiä ja varmistelen melkeen vesiselviä asioita uudestaan ja uudestaan, mutta mun mielestä on parempi kysyä kuin kokeilla kantapään kautta oppimista.

Onkos näitä miittejä muuten muulloin kun arkena? Kun on hieman vaikea to-iltana irrottautua mihinkään, kun on tuo jälkikasvu huollettavana ja mies tulee töistä yleensä vasta 20 jälkeen illalla...
confused_orig.gif

Mun täyty oikeen käydä kattomassa vanhoja mopotteluun liittyviä aiheita tuolta ht.netin puolelta, enkä kyllä vieläkään löytänyt yhtään kirjoitusta, jossa olisin ajotaitojani kehunut!
eek.gif

Joten oletkohan Seven sekoittanu mut johonki toiseen henkilöön, kenties?

Ja millähän nimimerkillä itse mahdollisesti sinne kirjoittelet? Olis kiva tietää, kuka puun takaa ampuu...
wink.gif

Yleensähän se on toiminut niin, että he jotka uskovat hallitsevansa ajoa ja pysyvänsä mukana kärjessä, siirtyvät lähelle jonon kärkeä kun ollaan tekemässä lähtöä.
Ei ole vaikeeta, ja on toiminut tähän asti
Onkohan todella .. tuostahan juuri jengi valittaa ..
Itse en ole tippunut vielä mistään vauhdista pois, mutta sitä
ihmettelen, että ette ole viitsineet lukea yhteisajon alkeellisimpiakaan
ohjeita. Kannattaisi käydä vilkaisemassa. Suattaisi mualima avartua.
wink.gif

Kas TÄSSÄ ohjeet.
Nuo ovat AINA olleet ihan OK. Miksi ne nyt yht'äkkiä ovat lakanneet pätemästä?
Vai onko asia niin, että nuorukaisten pitää ihan itse keksiä uusia sääntöjä?

Tässä pieni lainauksen pätkä. Onko esim. tuossa jokin kohta shittiä?
"<u>Vähemmän ajaneet ajavat letkan kärjessä heti
ryhmänjohtajan takana</u>, koska hännillä ajavat joutuvat
mahdollisesti ruuvaamaan sinkkinaru kireämmällä eli ajamaan
kovempaa. Vähemmällä kokemuksella siitä voi seurata hätäilyä ja
turhia tilanteita sekä ylimääräisiä odotteluja esimerkiksi
risteysalueiden jälkeen."

Ihme, että näinkin yksinkertaisia asioita pitää joillekin selitellä - eikös vain?
Kuten jo aiemminkin olen todennut, niin ryhmähommat eivät vain luonnistu joiltakin lainkaan
ja silloinhan olisi tietenkin täysi vapaus käyttää harkintaa asian suhteen - ja pitäisikin.

sanoi:
Kas TÄSSÄ ohjeet
Tietääkseni noita ohjeita on noudatettu, poikkeuksena tuo ryhmäkoko joka on ollut suurempi kuin se 10.

Mitä tulee siihen letkan hajoamiseen ja osan porukasta katoamiseen sieltä jonon hänniltä johtui tästä.

Minä ajoin sitä pyörää joka ikäänkuin oli kadonneen ryhmän vetäjä.
Vauhti ei ollut liian kovaa, vaan ajettiin rajoitusten mukaan +-10km/h marginaalilla vaihdellen.
Tie oli tosin ajoittain melko mutkainen ja ehkä vaativa joillekkin.
Enivei, minä huomasin että peräpää alkaa tippua kyydistä ja aloin hiljentämään vauhtia jotta loppupää pysyy mukana.
Oletin tietysti että edelläajava odottolee meitä seuraavassa risteyksessä jos jäämme liiaksi(olin ollut siihen asti edelläajavan peilien kantamassa), koska aina aiemminkin näin on tapahtunut.
Yllätys oli melkoinen kun saavuimme loppupään kanssa yhdessä seuraavaan risteykseen jossa ei ollutkaan kukaan odottamassa.
Syy siihen miksi näin kävi oli kaiketi siinä että edelläajanut pyörä ja kuski olivat ensinmäistä kertaa mukana näillä ajeluilla, ainakaan minä en ollut häntä nähnyt aiemmin.

Eli loppupeleissä vika on mielestäni siinä että varsinkin uusille ja miksei muillekin ei korostettu tätä takana tulevan pyörän odottamista ennen ajoon lähtöä.

Vika ei todellakaan ollut liian suuressa nopeudessa.

Tämän voin sanoa rehellisesti itse mukana olleena.

Jatkossa tämä kommunikaatio ongelma lienee helppo korjata hyvissä ajoin ennen ajoon lähtöä.

Lisäksi haluaisin korostaa kaikille jotka eivät ole ajeluilla olleet syystä tai toisesta, niin kyllä sinne uskaltaa lähteä mukaan ihan sen ensinmäisenkin kerran.

Tämä tapaus tällä reissulla on minun kohdallani ainakin ensinmäinen jossa letka on kadottanut häntäpään, ja olen ollut mukana useita kertoja.
062802moto_prv.gif

sanoi:
Kas TÄSSÄ ohjeet
Tietääkseni noita ohjeita on noudatettu, poikkeuksena tuo ryhmäkoko joka on ollut suurempi kuin se 10.

Mitä tulee siihen letkan hajoamiseen ja osan porukasta katoamiseen sieltä jonon hänniltä johtui tästä.

Minä ajoin sitä pyörää joka ...
Hups .. ihan noin pientä ongelmaa en tarkoittanut ..
Tätä "joukosta jäämistä" on ollut aiemminkin .. jo useana vuonna
ja ilmeisesti on vastaisuudessakin, jos sama meno jatkuu.

Jonkin sortin ongelmahan tämä selvästi on, sillä muutenhan
tätä määrää palautetta ei olisi tullut - vai olisiko?

Kuten sanoin, niin itsellä ei ole ollut ongelmia, mutta kuitenkin
minulla, kuten kommenteista voi päätellä ja aika monella
muullakin, on toisenlainen käsitys kimppa-ajosta.
Onko se kimppa-ajoa, KUN osa porukasta jää tai itse asiassa
jätetään esim. vauhdin vuoksi. No juu .. ilmeisesti kovaa-ajavilla
sitten pitää olla ihan oma sakkinsa, mutta pidetään siitä sitten
erikseen edes sen verran melua, että kaikki osaavat hakeutua
oikeisiin porukoihin.

Tästä nimenomaan on kyse - eikä mistään sen kummemmasta.

Mitään rikostahan ei tietenkään ole sattunut, mutta onhan se
tietyllä lailla kohteliastakin, että osaa porukasta ei "hukata".
Toivottavasti ei kuitenkaan tarvitse kohteliaisuuden alkeita
ruveta pähkäilemään? Mutta juu .. tehdään sitten jako kahtia
vastaisuudessa heti, sikanopeisiin ja normaaleihin, ettei sitten
tule sikanopeille "turhia" traumoja ja palautetta. Jotain
traumojahan on varmaan syntynyt, kun "isoa" vauhtia pitää
oikein puolustella. Ilmeisesti käsitykset siitä mikä on "kovaa" ja
mikä on toisenlaista "kovaa" vaihtelee jonkin verran?
biggrin.gif

[
Kas TÄSSÄ ohjeet.
Nuo ovat AINA olleet ihan OK. Miksi ne nyt yht'äkkiä ovat lakanneet pätemästä?
Vai onko asia niin, että nuorukaisten pitää ihan itse keksiä uusia sääntöjä?
Normaalit yhteisajosäännät eivät koskaan ole kelvanneet. Koko ajan korostetaan orgin "yhteisajoissa", että jokainen saa ajaa kuten huvittaa ja omalla vastuulla luonnollisesti. Ja näinhän se näköjään yhä edelleen toimii.

Tuo on se syy miksi en ole enää osallistunut orgin yhteisajoihin enkä voi hyvällä omallatunnolla suositella ajoja kokemattomille kuskeille.

Normaalit yhteisajosäännät eivät koskaan ole kelvanneet. Koko ajan korostetaan orgin "yhteisajoissa", että jokainen saa ajaa kuten huvittaa ja omalla vastuulla luonnollisesti. Ja näinhän se näköjään yhä edelleen toimii.

Tuo on se syy miksi en ole enää osallistunut orgin yhteisajoihin enkä voi hyvällä omallatunnolla suositella ajoja kokemattomille kuskeille.
MagnaMan .. enpä olisi uskonut, että olen sinun kanssasi jostain samaa mieltä.
WoV .. hieno juttu .. You made my day ...
tounge.gif

Niin, ehkä se olisi parasta ennen lenkille lähtöä selvästi kertoa onko tarkoitus ajaa letkassa vai ei. Itse uutena tulokkaana olen olettanut että ajetaan letkassa, vaan oma vauhti kun ei tahdo siihen (pikkuteillä) riittää jos muut eivät himmaile. Kyllähän sitä suorilla jokainen osaa kahvaa kääntää, mutta mutkissa tulee väkisin rakoa parempiin ajajiin. Tulee sitten vain huono omatunto kun on aina se joka rikkoo ketjun. Jos ei ole tarkoituskaan ajaa letkassa, niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa kunhan vain siellä risteyksissä odotellaan.

Tämä on yllytys:
Lapsikin osaa ajaa ylinopeutta, mutta ota riski ja koe kerrankin
ihmeelliset vibat ja yritä ajaa edes viikko nopeusrajoitusten
mukaisesti - tulet kokemaan aivan uusia ja uskomattomia
elämyksiä.
tounge.gif

**************** HS 27.5.2006 *********
Kaahareilta runsaasti kortteja kuivumaan

Julkaistu: 27.5.2006 22:29

Liikkuvan poliisin Helsingin yksiköt tapasivat perjantaina ja lauantaina liikenteessä peräti 26 kovaa ylinopeutta ajanutta kaaharia. Kortti otettiin kuivumaan kaikilta.

Esimerkiksi perjantai-iltana nuori mies ajoi poliisin tutkaan Länsiväylällä Lauttasaaren sillalla 163 kilometrin tuntivauhtia. Nopeusrajoitus paikalla on vain kahdeksankymppiä. Moottoripyörän kyydissä oli myös matkustaja.

Toinen kaahari oli nuori varusmies, joka ajoi Tuusulanväylällä Kehäykkösen kohdalla 174 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoitus oli kahdeksankymppiä. Tällä nuorella mieskuljettajalla oli kyydissään kolme matkustajaa.

Liikkuvalla poliisilla oli muutenkin kiireinen viikonloppu pääkaupunkiseudulla. Lauantaiaamuna se puhallutti 1 127 autoilijaa Helsingissä ja Vantaalla. Rattijuoppoja jäi kiinni kaksi ja lisäksi kymmenen kuljettajan kohdalla alkometrin viisari värähti. Heidän kohdallaan lukema jäi kuitenkin alle rangaistavuusrajan.

Liikkuva poliisi jatkaa tehostetusti rattijuopumusvalvontaa myös sunnuntain vastaisena yönä.

STT

Wau, runsaasti mielipiteiden vaihtoa, hyvä
smile_org.gif

Omat kokemukseni:

Ensimmäistä kesää mukana "yhteisajoissa" mukana (6 ajoa takana) ja olen nauttinut jokaisesta kerrasta paljon. Suosittelen torstai-ajoja kaikille, rohkeasti mukaan vaan. Jokaiselle löytyy letkasta paikka ja sopiva vauhti. Olen kokeillut letkan eri kohtia ja voin vakuuttaa että tuo haitariliike on tosi kärjen vauhdista huolimatta. Myönnän että välillä on kovaakin menty, mutta en ole tuntenut koskaan, että olisin pakotettu ylittämään omaa harkintaani.
Helatorstaina oli mukava ajokerta jälleen, valitettavasti kävi miten kävi ja väittäisin että tämä johtui siitä, että ollaan viimeaikoina totuttu Petri12r:n tapaan vetää porukkaa, eli risteyksissä kaikki odottaa. Nyt kun veto tapahtuikin eri mentaliteetillä eikä kaikki ollut samalla aaltopituudella (kaikki eivät tajunneet peilejä vilkuilla) niin eksyttiin. Ei tässä sen ihmeempää, ehdotankin että jatketaan Petri12r:n tyylillä ja kaikilla on hauskaa niinkuin tämän kesän ajoissa on tähän saakka ollut. Enkä nyt kritisoi viime kertaista suunnan-näyttäjää, hyvät reitit oli ja nostan hattua rohkeudesta ottaa komento, homman kulku ei vaan olut kaikille selvä, lähtöpisteessä alkoi jo epätoivo valtaamaan kun johtohahmoa ei näkynytkään, itse en letkan vetäjäksi tuntemattomilla seuduilla uskaltautuisi...

-o-

Ei kommentoitavaa. Tai no onpa sittenkin.

Olen ollut monella ajelulla vetämässä letkaa ja otan kyllä joistain loppupään "hukkaamisista" syyt niskoilleni. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja tosi harva vielä kuollessankaan. Kommenteista ja kritiikistä on otettu oppia ajolenkkikokemusten perusteella ja nykyisin lenkit menevätkin yleensä mukavasti. En ollut mukana tällä Österin keikalla, joten siitä en kommentoi sen enempiä. Näkisin täällä kuitenkin mieluummin kommentteja sellaisilta, jotka oikeasti ovat olleet mukana lenkeillä tämän ja viimevuoden aikana, kuin sellaisilta, jotka eivät ole mukana olleet.

Jos joku haluaa olla esimerkkinä näissä ajeluissa siinä, miten nämä ajelut tulee toteuttaa, tervetuloa vetämään tätä joukkoa. Luovutan ERITTÄIN mielelläni paikkani näille asiantuntijoille. Tulisin itsekin mielelläni "valmiiseen pöytään".

Tämä keskustelu on ollut erittäin ikävää luettavaa varsinkin, kun tässä on menty enemmän henkilökohtaisuuksiin menevällä pohjalla kuin rakentavalla pohjalla.

Jos joku ei tiedä, nämä orgin torstai-ajelut ovat täysin vapaaehtoispohjalta tapahtuvaa touhua. Näistä kukaan ei saa palkkaa. Kahvit ja bensatkin saa ihan itse maksaa.

Toivon kuitenkin, ettei tämä keskustelu pelottelisi uusia tai vanhoja ajolenkin kävijöitä pois torstai-meetingeistämme.

Petri12r, kaikki kunnioitus tekemästäsi "duunista" ajojärjestelyjen tiimoilta.

Ongelma ei ole mitenkään keneenkään henkilökohtaisesti osoitettavissa tai pikkuvirheiden tuijottelussa.

Ongelma on periaate, jolla orgin ajot tehdään eli jokainen ajaa omaan tahtiin ryhmäajona. Tuo on oikeasti mahdoton yhtälö...

Back