• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

PK-Meeting Helatorstai 25.5. Östersundom

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri12r
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eihän tämän keskustelun seurauksena voi muuta päätellä, kuin että seuraavassa pääkaupunkiseudun ajelussa kärjessä ovat MagnaMan ja Wasserschwein.
Saadaan tähänkin hommaan joku roti
cool.gif

Tervetuloa
smile_org.gif
Näille ajoille täytyy sitten muistaa ottaa Hesari mukaan sinne jonon hännille...  
033102ass_1_prv.gif
Sumppa se jaksaa... Eikö sulle koskaa ole opetettu alkeellisimpiakaan käytöstapoja? Vaikka nainen lienetkin...

Edit: ei ku nythä mä vasta hokasin, sumppa on hevonen...
inlove.gif

Jos keulamies ajaa rajoitu +20 km/h niin ei ole mitään toivoa pitää letkaa kasassa.

Ja siinä tapauksessa olisi luonnollista jakaa porukka nopeampiin ja hitaampiin.
Yhdessä ajamisen idea on siinä, että ajetaan yhdessä.
Jos porukka jaetaan osiin, niin silloin ei olla yhdessä. KUN osa
haluaa ajaa kovaa ja osa ei halua ylittää nopeusrajoitusta yhtään,
niin on aivan selvää, että silloin ei ajeta yhdessä. Jos on
toivomus, että ajetaan yhdessä, niin ajetaan sitten yhdessä.
Reitin tunteva keulalle ja hitaimmat sitten heti hänen jälkeensä.
Kaikkein nopeimmat jonon hännille.

Kimppa-ajelun ideana on juuri se kimppa ja ilmeisesti se on
joillekin aivan mahdoton ajatus - tai ainakin iso rasite. Ilmeisesti
on niinkin, että vaikka kaiken muun ajan voisi kukin ajaa millaista
vauhtia hyvänsä ja sitä ei edes tarvitse selitellä kenellekkään,
paitsi mahdollisille arpakauppiaille, niin silti juuri tuon lyhyen
aikaa, jonka kimppa-ajelu kestää, on suuria vaikeuksia pysyä
kimpassa.

Käydään yhdessä vaimon kanssa kaupassa - minä käyn
kaupassa ja hän on hengessä mukana .. sohvalla lukemassa
lehtiä. Kun minä sitten ääneen ihmettelen tilannetta, niin
"osaathan sinä iso(?) mies itsekin siellä käydä .. mihin minua
siellä tarvitsee?" Käsitykset yhdessä tekemisestä
ilmeisesti vaihtelevat suurestikin.

Kaikki intin käyneet muistaa varmaan marssit jossa ensimmäiset marssi ihan normaalia vauhtia ja viimeiset äijät juoksi koko matkan, näin hieman kärjistettynä. Sama juttu liikenteessä, jossa vielä muita 'esteitä' autojen yms. muodossa. Haitariliike ja viimeisten kiire kuuluu tuohon etenemistapaan ihan luonnostaan. Itse tykkään ajella yksikseni, mutta kokoontumisessa ois kiva käydä
biggrin.gif

Pakko ottaa kantaa... tämän org:ssa olemisen aikana viime vuoden maaliskuusta olen ollut kaksissa org:n ajeluissa mukana. Ekalla kerralla tasaisessa sateessa viime syksynä ja silloin minä vedin letkaa ja tasan tarkkaan kaikki pysyivät kasassa. Eli, teoria haitariliikkeen synnystä, vaikka ajettaisiin rajoitusten mukaan, ei pidä paikkaansa.

Silloin, kun minä vedin, ajoin varmasti ajoittain yli sallitun, vaikka tuskin mikään vetomies olen  
biggrin.gif
Anyway, silloin homma toimi ja that`s it!

helatorstaina ajoin letkan viidentenä ja välillä "piti" vetää apinanraivolla, jotta edessäni ajaneet neljä kyykkyä eivät totaalisesti karanneet. No, niinhän siinä sitten kävi, että kolmannes porukasta kirjaimellisesti jäi. Tulihan loputkin sitten Porvoon Essolle viiveellä, mutta kuitenkin.

Minä olin Essolla se, joka otti asiakseen keulamiehelle huomauttaa, jonka jälkeen aika moni muukin yhtyi kommenttiini liian kovasta tahdista. Kyllä mun nopeudet olivat välillä rajoituksiin nähden, edellä mainitusta johtuen sitä luokkaa, ettei niitä voi tähän edes kirjoittaa.

Kaikkein pahimpana henkilökohtaisesti pidin sitä, että välillä vedettiin sellaisissa paikoissa, missä heikompaa hirvittää. Kaikki mukana olleet tuskin tunsivat ajettuja mutkapätkiä, allekirjoittanut mukaan lukien. Tämä tietty kasvattaa onnettomuusriskiä x 100. Itse myönnän rehellisesti, että jossain vaiheessa alkoi pelottamaan ja himmasin, jolloin kas kummaa vielä perässä pysyneet alkoivat pysyä suht hyvin kasassa, eikä vieläkään menty ainakaan alinopeutta. Sitten meitä olikin kolme ryhmää: neljän kyykyn vetomies-ryhmä. Minun vetämä mc-puolkukkahattu (tämäkin vain siksi, ettei kukaan kehdannut mennä ohi
tounge.gif
) ja sitten se mihinvittuunnoillaonnoinkiire-ryhmä.

Minä en tapahtuneesta kuitenkaan sen suurempia traumoja saanut, että kokonaiskokemus oli tästäkin ihan  
062802moto_prv.gif

Lopuksi: tarkoitus tuskin on, että näiden ajelujen takia alkaa  
kynttila.gif
syttyä... sen enempää piruja maalailematta.

Iso bandiittimies puhuu asiaa, kyllä on tässä juuri tuosta kyse. Kiinnostaisi tietää mitähän se Jassu tuohon piipittäisi, mutta tuskin vastaa mitään kun ei vissiin ole mitään Sulaahulluutta vastaan, toisin kuin näyttää jotain toisia tämän keskustelun tiimoilta olevan.

Jassu vois nyt lukea pariin kertaan yllä oleva sulaahulluutta:n kertomus helatorstain "yhteisajosta". Sen jälkeen pieni kurkistus peiliin ja mietintämyssy päähän. Siitä huolimatta minä tietenkin olen väärässä mielipiteineni, tottakai
biggrin.gif

Kukahan jeesustelee, joopa joo...

Iso bandiittimies puhuu asiaa, kyllä on tässä juuri tuosta kyse. Kiinnostaisi tietää mitähän se Jassu tuohon piipittäisi, mutta tuskin vastaa mitään kun ei vissiin ole mitään Sulaahulluutta vastaan, toisin kuin näyttää jotain toisia tämän keskustelun tiimoilta olevan.
Seven, ei tässä mistään henkilökohtaisuudesta ole kyse, enemmänkin aiemmin keskusteltiin siitä että asiantuntevia neuvoja ajojen nykytilasta antaa ihminen joka ei ole vuosiin niissä edes ollut mukana - tieto 0, mutu 100 eikä sitä edes haluta myöntää.

Sain jo eilen letkan vetäjältä raporttia tuosta sulaahulluutta-jutusta ja se oli hieman erilainen mutta niinhän se yleensäkin on kun kertoja vaihtuu. Itse en tällä lenkillä ollut, joten joudun pohjaamaan tietoni keskusteluihin siellä olleiden järjestäjien kanssa.

Mujistetaan nyt kuitenkin että jokainen ihan itse sitä kaasukahvaa kääntää, ei kukaan pakottanut Ilkkaa ajamaan polvimaassa jos joku siellä edellä sitä olisi mennytkin, siellä tulevassa risteyksessä taas porukka tulee kasaan. Lisäksi pakko vielä sanoa että mitä itse olen markun perässä ajanut niin ei se polvi ole ollut lähelläkään maata
smile_org.gif

Se mainittu viimeisen osan häviäminen muuten kuulemma tapahtui siinä, että he ilmoittamatta pysähtyivät 10 minuutin ajon jälkeen tankkaamaan sinne Boxin shellille - letkan olisi varmaan pitänyt tajuta että he jäivät sinne ?

Ja seven, noi "piitykset" ja vetoamiset siihen että olisi jotain käyttäjää vastaan ovat aika huonoja provoja - sorry nyt vaan
smile_org.gif

summa summarum: Ajoja ollaan kokoajan kehittämässä ja kaikki nämäkin mukana olleiden jutut ja mielipiteet rekisteröidään.

Seven, ei tässä mistään henkilökohtaisuudesta ole kyse, enemmänkin aiemmin keskusteltiin siitä että asiantuntevia neuvoja ajojen nykytilasta antaa ihminen joka ei ole vuosiin niissä edes ollut mukana - tieto 0, mutu 100 eikä sitä edes haluta myöntää.
Taisi tulla täysin selväksi kuinka mutua minun puheeni ovat
biggrin.gif

Ps. Tekopyhyys on perseestä
033102ass_1_prv.gif

Jos keskustelu ajonopeuksista ja letkan venymisistä alkaa sillä että ihastellaan kuinka kovaa siellä ajettiin ja sen jälkeen puhutaan että ei siellä liian kovaa ajettu, niin jossain on varmaan vikaa.

Ja vitut ne letkat mihinkään veny jos edellä ajava pitää huolta että takana oleva ei katoa mihinkään, vaikka olisi millainen rekka edessä ohitettavana.

Erimielisyydet näissä johtuvat sitten varmaan siitä että ihmisillä on eri motiiveita ajaa ryhmissä ja letkoissa, jotkut vetää kovaa, jotkut rauhallisesti.

Minun mielestäni myös piipityksen käyttäminen on provona varsin mainio, kun kyseessä on alimittainen ihminen, joka hankkinut ylimittaisen pyörän ja joutunut suorittamaan "madallutuksia" sitä käsitelläkseen. Siihen vielä kun lisää sivun kolme eipäs-juupas, millonka oot ite ollu mukana ajamassa -väittelyt, niin se olisi ikäänkuin siinä
smile_org.gif
*piip piip*
Mutta sorry nyt vaan sitten jos huumorintajuni ja provoni ovat huonoja! Ehkä ihmiset pystyvät jatkamaan elämäänsä.

Jos nimen omaan edessä ajava pitää huolen, että takana tuleva ei
pääse tai joudu 50m kauemmaksi, niin siinähän se sitten on koko
jutun juoni siistissä paketissa. Just as easy as that. Ainakin minusta
tuo on todella helppoa.
tounge.gif

Peili ... hmmmm .. se laite, jonka esittelyn yhteydessä autokoulun
opettaja sanoi, että "vähintäänkin yhtä tärkeää kuin on nähdä
eteensä, on tietää mitä takana tapahtuu
". 40v ajokokemuksella en
ihan vielä ole huomannut tuota lausahdusta millään tavoin vääräksi.
Käsi ylös .. nyt .. jos se jonkun mielestä on persiistä.
smile_org.gif

On hyvä kehitellä ajeluita siten, että jokaisella olisi mukavaa, mutta toisaalta on turha valittaa jälkikäteen, koska "vastuullista matkanjärjestäjää" ei ole. Ajot ovat ns. kaveripiirin yhteisiä tapahtumia, joissa jokainen vastaa vain ja ainoastaan omasta osuudestaan. Jos joku sattumalta koheltaa ylinopeussakot tms. niin turha siitä on muita syyttää kuin itseään.

MattiR tuossa edellisessä viestissä kertoo tuon oleellisen. Jokaisen velvollisuus on risteyksissä odottaa, että seuraavana tuleva näkee minne käännytään. Aina peilissä risteyksissä siis vähintäin yhdet valot. Kun ryhmän keula huomaa toisena tulevan kadonneen peilistä, pysähtyy hänkin seuraavaan risteykseen kunnes hänet saadaan kiinni jne... Nämä ryhmäajon säännöt ovat keksineet jo muinaiset roomalaiset, meidän ei tarvitse muuta kuin käyttää niitä. Toki muitakin sääntöjä on, kuten, tultaessa ajotapaamiseen tankit ovat täynnä...

Noh, noh, eipäs nyt lyödä Jassua liikaa muiden synneistä. Jos muistelen omalta osaltani viime kesän fiaskoksi menneitä miittejä niin minä en muista Jassun olleen mukana yhdessäkään. Myöskin vetäjiä oli useampia ja letkan rivijäsentenkin toiminnassa oli reilusti toivomisen varaa, joten kyllä tämä on enemmän tai vähemmän koko porukan ongelma.

Olipa sijainti letkassa mikä hyvänsä niin "kaveria ei jätetä"-periaate ei todellakaan toimi ja sen asian suhteen jokainen meistä voisi kirjaimellisesti katsoa peiliin.

Pakko lisätä tänne myös omat kommentit kun noita .org kokoontumisajoaja on tullut kierrettyä tässä ehkä n. 10-12kpl. Ostin ensimmäisen pyöräni viimevuonna Kawan ER-5:sen, kortin ajoin viime keväänä.
Kaikissa ajoissa mihin viime vuonna osallistuin homma toimi todella hienosti, kärki meni missä meni mutta aina risteyksissä oli joku odottamassa ja osoittamassa kärjen suuntaa. Ei minua ainakaan pätkääkään häirinnyt jos tulin myöhemmin paikalle kuin muut. Omat vauhtini sovitin aina taitojeni ja teiden kunnon perusteella.
Tänä vuonna pyörä vaihtui isompaan ja homma on jatkunut samaan malliin. Viime kerralla en tosin ehtinyt mutkapätkille joista tämäkin keskustelu on kirvonnut.

Kyllähän viime vuonna muutamia kaatumisia lenkeillä tapahtui ja mielestäni olisi nyt tärkeää muistaa se että jokainen suhteuttaa sen ajovauhtinsa taitojensa ja halujensa mukaiseksi, risteyksissä odotetaan takana tulevaa ja homma todellakin toimii kuin junan vessa.

Itse olen saanut jokaiselta ajoreissulta kivoja kokemuksia eikä kertaakaan ole tullut negatiivisia fiiliksiä. Tästä suuri kiitos vetäjille.

Minun mielestäni myös piipityksen käyttäminen on provona varsin mainio, kun kyseessä on alimittainen ihminen, joka hankkinut ylimittaisen pyörän ja joutunut suorittamaan "madallutuksia" sitä käsitelläkseen. Siihen vielä kun lisää sivun kolme eipäs-juupas, millonka oot ite ollu mukana ajamassa -väittelyt, niin se olisi ikäänkuin siinä
smile_org.gif
*piip piip*
Mutta sorry nyt vaan sitten jos huumorintajuni ja provoni ovat huonoja! Ehkä ihmiset pystyvät jatkamaan elämäänsä.
Se minkä pyörän olen valinnut on varmaan ihan oma asiani
biggrin.gif
Vai aiheuttaako se sinulle päänsärkyä ajanko supermotolla, customilla, kyykyllä vai matkavessalla ? Nähtävästi kun siitä erikseen pitää huomauttaa vai kaipaatko itsekin muutaman kuution koneeseen lisää ;)

En sinua tunne (kuten et sinäkään minua), joten en alennu henkilökohtaisuuksiin menoon - tuttujen kanssa moinen piikittely toki onkin sitten toinen juttu.

Nämä huutelut sieltä kulmantakaa ovat aika mielenkiintoisia, kun jotain pitää järjestää niin ketään ei näy mailla halmeilla mutta foorumissa huudellaan sitten vaikka itsellä ei olisi edes suunnitelmissa osallistua ajeluihin oli ne miten tahansa järkätty. (tämä ihan yleisenä toteamuksena)

Ja näiden kirjoitusten jälkeen se kynnys osallistua miitteihin kasvaa koko ajan suuremmaksi!
sad_orig.gif

Eipä juurikaan kuulosta houkuttelevalta lähteä ensinnäkin jo ajamaan ensin täysin vieraalle paikkakunnalle tapaamiseen, sitten lähteä yhteiselle ajolenkille ja löytää itsensä perille johonki, jossa joku mahdollisesti opastaa kotiin, kun kuski sattuu olemaan oikeen superkukkahattu ja ei varmasti aja ku max. +10km/h ylinopeutta ja sitte kukaan ei jää odottamaan!
eek.gif

Tiedä sitten mikä totuus on, mutta tämän "tappelun" jälkeen ei juurikaan koe hirveätä halua lähteä edes ottamaan selvää!

Eli taidan jatkaa harvojen mopoilevien ystävieni kiusaamista, että lähtevät edelleen kukkahattuilemaan mun kanssa, kun tunnen rajani eikä tee mieli niitä ylittääkään. Ensin menään hiljaa, että hyvä tulee ja oppii tuntemaan pyörän ja sitten vasta ruvetaan kanttailemaan, jos edes sitten.

Kaikenkaikkiaan tästä topikista jäi erittäin p***a fiilis päälle...
confused_orig.gif

Terveisin Entistä Epävarmempi Aloittelija

Ja näiden kirjoitusten jälkeen se kynnys osallistua miitteihin kasvaa koko ajan suuremmaksi!
sad_orig.gif
Tulet mukaan vaan. Kerrot ennen lenkkiä sille peräpään valvojalle että olet ekaa kertaa mukana ja että et tunne reittejä - sopimalla voit vielä saada lenkin päätteeksi ajo-ohjetta mihin suuntaan sun kannattaa lähteä jotta pääset oikeaan suuntaan
smile_org.gif
Jos olet tuppisuuna niin sillonhan ei kukaan voi lukea ajatuksiasi joten kaikki lähtee sinusta itsestäsi.

Back