• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Moottoripyöräilijä kuoli hirvikolarissa Ähtärissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hannula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Lahjakorttilainen täälläkin, hullun tuurilla vissiin menty kun toimenpiteitä vaatineita vaaratilanteita mp:llä on ollut 2 kpl (autolla n. 0 kpl) koko elämän aikana ja nekin omaa syytä. Tilastoa vinouttaa se että olen liikkunut koko ikäni 2-pyöräisillä, autoa en ole omistanut. Olen yrittänyt noita vähiä kurssejakin käydä tässä viime vuosina ettei tapahtuisi enempää, tai jostakin muusta syystä.

Meillä kaikilla tällä foorumilla lienee YHTEINEN harrastus. En ymmärrä miksi pitäisi mollata esim miten kukakin on korttinsa saanut, millä ajaa, miten paljon, käykö radalla, ajaako sateessa vai ei jne jne.
Kaikilla varmasti on hymy huulilla ajaessa vaikka lähtökohdat ovat erilaiset jne. Meidän pitäisi olla samalla puolella ☺:bye:
Todella surullista kyseiselle kuskille, ettei enää saa nauttia rakkaasta harrastuksestaan..annetaan hänen olla rauhassa!

Hannula sanoi:
Lahjakorttilainen täälläkin, hullun tuurilla vissiin menty kun toimenpiteitä vaatineita vaaratilanteita mp:llä on ollut 2 kpl (autolla n. 0 kpl) koko elämän aikana ja nekin omaa syytä. Tilastoa vinouttaa se että olen liikkunut koko ikäni 2-pyöräisillä, autoa en ole omistanut. Olen yrittänyt noita vähiä kurssejakin käydä tässä viime vuosina ettei tapahtuisi enempää, tai jostakin muusta syystä.

Aika identtinen historia täälläkin paitsi että Sinä olet reenannu.

Jos katsoo otsikkoa, niin onkohan nyt ihan oikea paikka provosoida/provosoitua jostakin "lahjakortista"?

_viiva sanoi:
Jos katsoo otsikkoa, niin onkohan nyt ihan oikea paikka provosoida/provosoitua jostakin "lahjakortista"?

Vähän riippuu...yleistä keskustelua vahingon syistä ts. liikenneturvallisuudesta kuitenkin. Kynttiläketjussa tällainen ilman muuta olisi asiatonta.

Smurffis sanoi:
Meillä kaikilla tällä foorumilla lienee YHTEINEN harrastus. En ymmärrä miksi pitäisi mollata esim miten kukakin on korttinsa saanut, millä ajaa, miten paljon, käykö radalla, ajaako sateessa vai ei jne jne.
Joillakin on kova tarve korostaa että "lahjakorttikuskit" ovat vaarallisia. Nämä lippalakkijätkät pitäis lippistä kypäränkin sisällä jos se vaan sinne sopis. Lippalakkihan on riski liikenteessä aina, olipa se lippa sitten eteen tai taakse päin. Sitten ne keulii vastaan tulevan auton keulaan vaikka autokoulussa juuri pari viikkoa sitten kiellettiin tekemästä noin. Mikä meni pieleen että nuorella kaverilla karkasi mopedi käsistä.

Joe sanoi:
Joillakin on kova tarve korostaa että "lahjakorttikuskit" ovat vaarallisia. Nämä lippalakkijätkät pitäis lippistä kypäränkin sisällä jos se vaan sinne sopis. Lippalakkihan on riski liikenteessä aina, olipa se lippa sitten eteen tai taakse päin. Sitten ne keulii vastaan tulevan auton keulaan vaikka autokoulussa juuri pari viikkoa sitten kiellettiin tekemästä noin. Mikä meni pieleen että nuorella kaverilla karkasi mopedi käsistä.

Se lippalakki on yhtä vaarallinen siellä corollan sisällä keskiikäisen päässä kuin teiniteron päässä prätkänpäällä:thumbsup:

Lahjakorttimies ilmoittautuu tässä nyt. Olen koulut käynyt sen et kato pari kuvaa ja pujottele. Ihan tulee et oon nyt PRO. Mut kait se on lahjakortti kun setä makso.

sky sanoi:
Se lippalakki on yhtä vaarallinen siellä corollan sisällä keskiikäisen päässä kuin teiniteron päässä prätkänpäällä:thumbsup:
Juurikin näin, lippalakki on aina riski liikenteessä.

Kylläpä tästä on tullut tunteita herättävä keskustelu! Ihan laittoi miettimään uskallanko tähän mitään sanoa.
Olen sitä mieltä että ihan omasta tahdosta on kiinni haluaako oppia uusia asioita vai onko sitä ihmislajia joka tietää asiat paremmin kuin toiset eikä halua kuunnella tai hakea tietoa.
Tämä siis lahjakortti ihmisille erityisesti, jatkuvaa itsensä kehittämistä se pitää olla vaikka ihan autokoulusta olisi korttinsa hakenut.

Olen havainnut että mahtailijoilla on mahtailijoiden ajopelit. Kun kerran on ostanut suorituskykyä ei ego salli että kukaan ajaa kovemmin, pakko sitä on näyttää että minä poika se olen joka mutkat taitaa. Sellainen ihminen kuin ajopeli pätee valitettavan moneen. Minä tällä tehottomalla museokapistuksella, ei tee mieli kaahata, antaa maisemien lipua ja nautitaan matkasta. Muuttuisinko rämäpääksi jos alla olisi jokin uutuus 220 hevosvoiman tehoilla? Epäilen että näin kävisi, kuka sitä nyt viitsii katulaillisella RR-pyörällä ajaa rauhallisesti. Perusluonne sekin jo määrää miten sitä mennään, meillä töissä on sellainen örmykörmy kehonrakentaja. Broileripeteksi salaa haukutaan, miettinyt kauhulla jos tämä yksilö joskus saa mieleensä MP:n hankkia, kun nytkin kiihtyy nollasta sataan alle sekunnissa. Isolla katumaasturilla ajaa, iso mies tarvitsee ison auton. :)-

Ei se mikään lahjakortti ole.
16-kesäisenä piti käydä autokoulussa pari tuntia kuuntelemassa jotain löpinää, sitten teoriakoe ja valkoinen kolmio rätkän ahteriin.
Sitten kun oli kuukausi ajettu kolmion kanssa, niin inssi ja rätkäkortti taskuun.
joten ei sitä ole lahjaksi saatu, vaan sen eteen on tehty töitä...
Sitten kun 18-vuotiaana sai autolla-ajokortin, niin se rätkäkortti siirrettiin sinne korotettuna.

Ai niin, kuka teistä on joutunut pitämään 80-lätkää kaksi vuotta? Minä olen:thumbup:

lario sanoi:
Ei se mikään lahjakortti ole.
16-kesäisenä piti käydä autokoulussa pari tuntia kuuntelemassa jotain löpinää, sitten teoriakoe ja valkoinen kolmio rätkän ahteriin.
Sitten kun oli kuukausi ajettu kolmion kanssa, niin inssi ja rätkäkortti taskuun.
joten ei sitä ole lahjaksi saatu, vaan sen eteen on tehty töitä...
Sitten kun 18-vuotiaana sai autolla-ajokortin, niin se rätkäkortti siirrettiin sinne korotettuna.

Ai niin, kuka teistä on joutunut pitämään 80-lätkää kaksi vuotta? Minä olen:thumbup:

Ei kai tollasta tapausta kukaan olekaan lahjakorttilaiseksi väittäny :bisseä: ja näinniinku munmielestä, jos se A siihen korttiin onkin tullu autokortin ajamisella, niin jos on motoristi ajattelultaan ja sydämeltään niin eiköhän se kortti silloin ole ihan ansaittu!

Kyllä se nimenomaan oli "lahjakortti". Toki piikkikorttia ei saanut lahjaksi 16-vuotiaana, vaan se piti ihan itse suorittaa. Mutta olipa sitä piikkikorttia tai ei, niin B-kortin suorittamalla korttiin painettiin ihan lahjaksi AB.

Mutta mistä ihmeestä tässä tapauksessa syntyi kuva että on "lahjakorttilainen"? Osa keski-ikäisistä ei kerennyt saada lahjakorttia, ja vaikka olisikin, niin saattaa olla jo kymmeniä vuosia harrastamista takana.

Mitä sillä on väliä vaikka ois saanu sen kortin vaikka muropaketista :boring:
Hirvi kun ryntää tielle niin ihan täysin tuurista kiinni kajauttaako siihen vai ei...

Sampo-FIN sanoi:
Olen sitä mieltä että ihan omasta tahdosta on kiinni haluaako oppia uusia asioita vai onko sitä ihmislajia joka tietää asiat paremmin kuin toiset eikä halua kuunnella tai hakea tietoa.
Tämä siis lahjakortti ihmisille erityisesti, jatkuvaa itsensä kehittämistä se pitää olla vaikka ihan autokoulusta olisi korttinsa hakenut.

Mikä sitten olisi se tapa millä moottoripyöräilijöiden jatkokoulutus pitäisi järjestää niin että ulkopuoliset, viranomaiset, turvallisuusomaiset sun muut omaiset pahastuisivat siitä vähiten? Moottorirata olisi siihen hyvä ympäristö, mutta tuolla jo yksi porukka parkuu kuorossa kun on niin kamalan vaarallista ettei ainakaan kaskon pitäisi olla voimassa kun rahat loppuu muuten rehellisiltä oravanpyöränkuluttajilta kesken ja lapset ei saa ruokaa. Sitten motoristiparka alkaa ynnäilmään että uskaltaako velkakirjan kohdettaan lähteä radalle viemään ollenkaan, ja kukaties päättää olla harjoittelematta ja osaamatta entistä enempää. Oikea tapa töppäillä tapahtuu vissiin vain osaamattomuuttaan ja tyhmyyttään kun sen keskellä liikennettä tekee ja tarkasti osuttuna ottaa kanssaliikkujia kirkkomaihin matkaseuraksi.

No, tässä kerhossa homma hoidetaan taas ympäristön paineessa ensi viikolla sellaisessa paikassa missä tila rajoittuu kolmelta sivulta mereen ja sivistyksen suuntaan on lisäsuojana 5 metriä korkea maavalli. Kai se on sitten riittävän turvallista, ellei joku taas kiikarit tanassa päätä ettei kuule nukkua rauhassa kun 1,5 kilometrin päässä motoristit ajaa max. 60 km/h, tai sitten jotenkin muuten luovasti paheksuen soittaa tarkastuksen paikalle kuten pari vuotta takaperin kävi. Kyseinen setä kaksipyöräisellä paikalle kurvattuaan kyllä naaman liikkeitä tulkiten totesi päissään melko nopeasti että tämä ilmianto taisi olla neurologisista ongelmista lähtöjään ja poistui etsimään mielekästä tekemistä työpäiväänsä. Tämähän ei vielä ongelma ole, mutta kun näitä rappeumia alkaa olemaan vakuutusyhtiöiden päättävissä elimissä ja vähän kaikkialla missä on päättäjiä tai ainakin turvallisuusihmisiä töissä funtsimassa kaikenlaista itselleen vierasta, niin sitten meneekin jo kinkimmäksi täällä suorittavalla tasolla.

Kamalan vaikea laji tämä moottoripyöräily pysyä elossa kuolemaansa asti. Ihan tässä aikuinenkin herkistyy.

Hannula sanoi:
Mikä sitten olisi se tapa millä moottoripyöräilijöiden jatkokoulutus pitäisi järjestää niin että ulkopuoliset, viranomaiset, turvallisuusomaiset sun muut omaiset pahastuisivat siitä vähiten?

Kutsumalla ne katsomaan yhtä koulutuspäivää? Pitämällä tilastoa päivien ajajamääristä ja kaadoista ja esittämällä niitä? Koska tilastojahan viranomainen rakastaa.. Kutsumalla itsensä kertomaan siitä, millaista koulutusta järjestetään ja valitsemalla sanansa oikein? (Oi, tässä mä olisin hyvä! Mä niin osaisin kertoa viranomaisille viranomaiskielellä, miten turvallisuushakuista ja hyvin organisoitua ratapäivien koulutus onkaan. Ja tarpeellista maantieturvallisuuden edistämiseksi. Siitähän pitäisi suorastaan saada vakuutusmaksuihin alennusta, että on osallistunut johonkin jatkokoulutukseen..) :D :p

3JJ sanoi:
Kyllä se nimenomaan oli "lahjakortti". Toki piikkikorttia ei saanut lahjaksi 16-vuotiaana, vaan se piti ihan itse suorittaa. Mutta olipa sitä piikkikorttia tai ei, niin B-kortin suorittamalla korttiin painettiin ihan lahjaksi AB.
Mun mielestä piikkikortti mitätöi lahjakortin syvimmän olemuksen, mikä on musta se että prätkäajolupa tulee vaikka koskaan ei olis nähny kuvaakaan prätkästä. Pikillä kun parivuotta ajaa niin sama se on jos ajaa A kortin autolla, kokemusta kuitenkin on jo kaksoyöräisestä niin paljon enemmän ku missään autokoulussa voisi saada.

Tirli sanoi:
Kutsumalla ne katsomaan yhtä koulutuspäivää? Pitämällä tilastoa päivien ajajamääristä ja kaadoista ja esittämällä niitä? Koska tilastojahan viranomainen rakastaa.. Kutsumalla itsensä kertomaan siitä, millaista koulutusta järjestetään ja valitsemalla sanansa oikein? (Oi, tässä mä olisin hyvä! Mä niin osaisin kertoa viranomaisille viranomaiskielellä, miten turvallisuushakuista ja hyvin organisoitua ratapäivien koulutus onkaan. Ja tarpeellista maantieturvallisuuden edistämiseksi. Siitähän pitäisi suorastaan saada vakuutusmaksuihin alennusta, että on osallistunut johonkin jatkokoulutukseen..) :D :p

Näin se menee, mutta toki tilastot pitäisi olla valmiit ennen koulutusta :)

tää on kyllä niin totta ,mutta suomessa se menee niinpäin että jatkokoulutuksesta pitää maksaa koulutusfirmalle,vakuutusyhtiölle ja varsinkin TRAFILLE + tietty veroja , ennenkuin sillä on mihinkään mitään merkitystä...

onnea vaan yritykseen ,mä voin tulla selän taa seisomaan vakuuttavasti ja nyökyttelemään

Back