• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

101 metriä jarrutusjälkeä - ja nurin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja arikorho
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Luulis että se auttas keventämään eturenkaalle tulevaa rasitusta jos kaasuttais iso vaihde päällä samalla ko jarruttaa etujarrulla niin että takarengas on ilmassa.

Samalla vois levittää selkää mahdollisimman leveeksi. Se, jos ei toisikaan nostetta, ois paljo komeemman näköstä.
idea3.gif

Samalla vois levittää selkää mahdollisimman leveeksi. Se, jos ei toisikaan nostetta, ois paljo komeemman näköstä.
idea3.gif
No nyt vihdoin ymmärrän miksi ajaetaan nahkatakki ylhäältä auki kesäkuumalla samalla kun tehdään burniksia jarruttaen etujarrulla ja kaasuttaen takasella lakua tienpintaan !  Se vissiin on se että silloin näyttää isommalta ja komeemmalta kun ei osaa vielä jarruttaa oikein takapää ilmassa.  
withstupid.gif

EDIT: Viitaten alkuperäiseen aiheeseen tuo kiihdytys/burnis/jarrutus vaikuttaa konkreettisimmalta tavalta miten saadaan bussi jättämään 101m lakua tiehen - ei pelkkä jarrutus. Keskustelu tehokkaimmasta jarrutustavasta tuskin on tässä yhteydessä se mikä unohtui, vaan jotain ihan muuta ? vai ?

muutama kaava, mitä mä odotin eräältä...

koitan nyt kirjottaa ihan silleen vakavasti ilman vitsailuja, piikittelyä ..vaikeeta se on mut yritetään

Tien ja renkaiden välinen tukivoima voidaan johtaa ja laskea kaavoista:

F1=(m*a*H+m*g*L2)/(L1+L2)

F2= (m*g*L1-m*a*H)/(L1+L2)

F1=eturenkaan ja tien välinen voima
F2=takarenkaan ja tien välinen voima
m=prätkän+kuskin kokonaismassa
L1=vaakasuora etäisyys eturenkaan tukipisteestä painopisteeseen
L2=vaakasuora etäisyys painopisteestä takarenkaan tukipisteeseen
H=painopisteen korkeus maasta
a= jarrutuksesta aiheutuva hidastuvuus

Muutama huomio noinkin yksinkertaisesta kaavasta..

Eli tukipisteiden voimien summa on vakio=m*g, niin tietty pitää ollakkin, koska muuten mopotin alkaisi joko nousemaan ilmaan tai painuisi maan alle.

jos kitkakertoimet tienpinnan ja renkaan välillä on vakio niin paras hidastuvuus saavutetaan usealla erikombinaatiolla, (reunaohtojen rajoissa).

Hidastuvuutta rajoittavia reunaehtoja ovat ainakin seuraavat:

-renkaan lukkiutuminen
-takasen irtoaminen maasta

Yleensä tuota lukkiintumista halutaan välttää koska samalla menetetään pyörän sivuttaispito ja lukkiutuneen renkaan kitkakeroin taitaa olla heikompi kuin pyörivän. Kuten nopsaan noista kaavoista äkätään, tien ja pinnan välisellä kitkakertoimella, samoinkuin pyörän geometrialla, painopisteen paikalla on vaikutusta tukivoimiin.

Noilla kaavoilla voidaan myös perustella magman mantra, kuten myös kyseenalaistaa se koska prätkän geometrialla ja tien kitkakertoimella on suuri merkitys lukkiintuuko etunen ja/tai takanen vai nouseeko mopotin pystyyn.

Perusteena yhteisjarutukselle on: mitään ei häviä jos osaa. jos/kun aloittaa jarrutuksen molemmilla, sitten vain pitää OSATA löysätä jarrutusta ettei noita ei toivottuja tilanteita tapahtuisi. Ongelmatilanne tulee juuri tuosta takasen lukkiintumisesta

Kyykkäreiden peruste panic jarrutuksen tekemiselle etusella on perusteltua kuivalla asfaltilla koska se takanen tahtoo irrota assusta sillä samalla hetkellä jos hiukan kovempaa sitä etujarrua runttaa.

no tällästä...

aukesko vai meniks loputkin ajatukset sekasin...

Nuo kaavat olen sitten itse johtanut ruokatunnilla joten siellä voi olla virheitä..saa tarkastaa kommentoida ja kritisoida.

sitten jos joku vaikka haluaa laskea niin anti palaa vaan..

painopisteen paikan joutuu arvaamaan, ehkä about penkin korkeus voisi olla hyvä arvaus ja tankin taakse=about keskelle? samoin tien kitkakertoimen. Kitkakertoimessa se yläraja tietty on jossain 1.0 paikkeilla.

Kuulin juttua että paras hidastuvuus saadaan jollain pikku luistolla, olisko ollut 10% (joku insnyörimielipide tai sitten koetulos)...sama kiihtyvyyden suhteen että pikkusen tärinää takamukseen taka-akselilta niin paras aika...(joku kihtyttelijämielipide)
biggrin.gif

Mä en ymmärrä vaatturin kaavoista mitään, mutta yhtäkkiä ajatellen kaks pyörää on paree ko yks, mutta jos etummaisen pyörän jarrutus aiheuttaa suuremman voiman ylöspäin kuin mitä takapyörää vetää maahan, niin takanen lakkaa jarruttamasta, ja jos takapyörä palaa takaisin maahan, niin se etupyörän jarruvoima oli pienempi kuin etu- ja takapyörän jarruvoimien summa...mutta eihän se pitäis olla noussukkaan.
ghostface.gif
biggrin.gif

Se että takajarrun rooli on vaan painopisteen madaltaminen ennen etujarrun suorituksen alkua, jotta etujarrulla olisi suurempi vastavoima kumottavanaan ennenkuin takanakki rupeaa irtoamaan maasta, tuntuis...no joo, aika pieni rooli. Mutta onhan sille takajarrulle käyttöö muuten.

... takajarrun rooli on vaan painopisteen madaltaminen ennen etujarrun suorituksen alkua....
Tota kohtaa mä en vaan tässä molempien jarrujen yhteiskäytössä ymmärrä. Kun on hätätilanne, niin kenellä on muka varaa "hidastella" etujarrun käytössä niin että ehtii takasella ensin "laskea" painopistettä? Tarkoitushan on heti ensimmäisellä sekunnin murto-osalla saada maksimaalinen hidastuvuus aikaiseksi, sehän se on tärkeintä.

Jos max hidastuvuus on vaikka toi yksi g, olkoon karkeasti 10 m/sekunti toiseen, niin sitä nopeammin pyörä pysähtyy, mitä nopeammin saat maksimihidastuvuuden aikaiseksi. Ja kun sitä et takajarrulla saa. Eikä auta väittää, että takajarrulla reagoit nopeammin, itte pidän muutamaa sormea käytännössä aina jarrukahvalla ja jalkoja päkiöistä tapeilla joten en missään tapauksessa ehdi takajarrulle ennen etujarrua. Kädet reagoivat muutenkin nopeammin kuin jalat. Ei tunnu kovin fiksulta viivytellä etujarrun käyttöä, kun on kiire pysähtyä.

On helppo vaan hokea että kaikki eak-kouluttajat ovat samaa mieltä. No kyllähän minä sen uskon, mutta tuon ylläolevan voisi joku kumota niin että myös reagointiaika voidaan ottaa huomioon.

Hmm... jalat päkiöistä tapeilla - ei taida olla nilkat vahvasti sitten kiinni niin että "seitsemän tukipisteen istunta" onnistuisi ? Vai onkohan tappien paikkaa siirretty oleellisesti ?

Joskus tietysti matka-ajossa noinkin sitä lepuuttaa jalkojaan varmaan itse kukin, mutta useimmiten kaupungissa ja mutkissa jalat on alempana valmiina vaihtamaan tai jarruttamaan ja erityisesti mahdollistavat nilkkojen tukipinnan sekä vääntömomentin hyödyntämisen koko alavartalon sitomiseksi pyörään.

Tuo tyylihän kuulostaa siltä että jos noin ajaa niin voi olla että tasapaino on tässä "101 metriä lakua" tapauksessa voinutkin pettää tukipisteen irtoamisen takia ja siksi tärkeä huomio liittyen otsikon kysmykseen "mikä unohtui" ?

Hmm... jalat päkiöistä tapeilla - ei taida olla nilkat vahvasti sitten kiinni niin että "seitsemän tukipisteen istunta" onnistuisi ? Vai onkohan tappien paikkaa siirretty oleellisesti ?

Joskus tietysti matka-ajossa noinkin sitä lepuuttaa jalkojaan varmaan itse kukin, mutta useimmiten kaupungissa ja mutkissa jalat on alempana valmiina vaihtamaan tai jarruttamaan ja erityisesti mahdollistavat nilkkojen tukipinnan sekä vääntömomentin hyödyntämisen koko alavartalon sitomiseksi pyörään.

Tuo tyylihän kuulostaa siltä että jos noin ajaa niin voi olla että tasapaino on tässä "101 metriä lakua" tapauksessa voinutkin pettää tukipisteen irtoamisen takia ja siksi tärkeä huomio liittyen otsikon kysmykseen "mikä unohtui" ?
Joo, mulla tulee päivittäin useita ojaanajoja ton takia. Johtuu rajallisista tukipisteistä.

... eikä sillä takajarrun käytöllä ei ole paljoa merkitystä muuta kuin aivan alkuvaiheessa. Lisäksi kaavoilla voisit nähdä, miksi sinunlainen vetomies voi hyötyä etu ja takajarrun yhteiskäytöstä yllättävän paljon magmasi kanssa.
Mitä sä tota Magnaa nyt jaksat morkata? Ihan asiaahan se kirjoittaa.

Otan helpon esimerkin:

- jos joku kuu-ukko pysäyttää K6 tonnigiksunsa satasesta nollaan pelkällä etujarrulla 40 metriin, niin harjoittelemalla takajarrun käyttöä jarrutuksen alussa sama tyyppi pysäyttäisi prätkänsä 39 metriin. Tottakai se on vaikeampaa ja vaatii harjoittelua.

- jollain custom-lehmällä ero on huimasti isompi (ja takajarrun merkitys on suuri koko jarrutusmatkan, ei vain aluksi), mutta siitä ei ollutkaan kysymys.

Mä nyt varmistan: kiistelläänkö me jostain?
tounge.gif

Meinaan toi sulta lainaamani teksti on ihan linjassa tämän naputtelemani kanssa.
Tä mitä? En mä mitään/ketään morkkaa? Mähän pidän magmaa viisaana ja sivistyneenä miehenä. Niinhän mä tuolla tekstissä sanon. Mun mielestä mun ja magman viesteissä huokuu veljellinen kunnioitus ja arvostus. Jos tuo on sinusta morkkausta niin sitten pyydän kovasti ja nöyrästi anteeeksi
No, sorry nyt sitten täältä päin. Kyllähän tuo menee nimenomaan veljellisen kunnioituksen ja arvostuksen piiriin.
biggrin.gif

Olen edelleen magman kanssa samaa mieltä tai ehkä oikeastaan hieman erimieltä, en sano että "HARJOITELKAA" vaan sanon että "HARJOITELLAAN"! Olen samaa mieltä että takajarrulla VOI joissain tilanteissa olla positiivisia vaikutuksia, mutta en väitä tai huuda sitä kuin mantraa.
Itse kukin tässä treeniä tarvitsee, minä hyvin paljonkin. Olen harkinnut mittanauhan kanssa parkkikselle menemistä, tulisi vähän vaikeusastetta. Esim. 80 - 0 ja mitaten tulos. Minun mielestäni jarruttaminen prätkällä on vaikeaa, verrattuna esim. nykyk*tiloihin.

Omat kokemukset takajarrun käytöstä niin äxönissä kuin harjoitellessa on olleet hieman huonoja. Olen asiasta jo aiemmin väitellyt myös magman kanssa. Kovasti haluaisinkin tietää mistä ristiriita meidän kyykkykuskien ja magman välillä johtuu. Jostain syystä olen tulkinnut, että hänellä olisi se suurempi viisaus olemassa...mutta hän vain ei ole sitä meille sanonut vaan tyytynyt toteamaan että kuuli sen kouluttajalta kurssilla EAK-kurssilla. Minusta on ikävää ettei meille tietämättömille kerrota kaikkea vaan jätetään omaksi tiedoksi.
No meinaako se takajarru kaataa sut vai mikä siinä kiikastaa?

Mitä tuohon esimerkkiisi taas tulee, se ei todellakaan ole helppo vaan varsin vaikea! Minua jäi askarruttamaan kovasti, mikä mahtaa olla todennäköisyys että tuo K6-ukko vetää nutuleen takasen lukkiutuessa tai mitä oikeasti tapahtuu kun jarrutetaan maksimihidastuvuudella vain etusella tai kun jarrutetaan maksimihidastuvudellla sekä etusella että takasella ja mikä on noiden kahden jarrutustavan edut, hyödyt ja haitat. Mikä mahtaakaan olla noiden tapojen metrimääräinen ero todellisuudessa?
Tuo olisi mielenkiintoista tietää. Veikkaan edelleen optimiolosuhteissa ja prokuskilla eron olevan vähintään metrin.

Ihan sinun esimerkkiin viitaten pohdin myös, kannattaako jarruttaa molemmilla vaikka sen metrin edun saisikin kun/jos keskimäärin joka toinen tapaus johtaisi kaatumiseen koska takanen lukkiutui? Anteeksi alennun käyttämään mutua koska en todellakaan tiedä mikä on kesimääräinen konttaustodennäköisyys em tapauksessa. Mutta siitä viis ei noiden jarrutusmatkojen erokaan ole välttämättä metri..joten spekulointi jatkuu samalla tasolla ilman oikeaa tietoa.
Tuota en ymmärrä: miten sen takajarrun lukkiintuminen johtaa kaatumiseen? Ensinnäkin musta on älyvapaata pitää sitä lukossa koko jarrutuksen ajan, ja vaikka pitäisikin, niin eihän se kaatumiseen johda?

Oltiin kaverin kanssa tekemässä jarrutusharjoituksia. Kaveri oli täysi noviisi. Puolen tunnin lämmittelyn jälkeen aloitusnopeudet oli noin 70 luokkaa, kaverille mainitsin hyvin menevän ja kivan viivan jäävän takarenkaasta. Ei meinannut aluksi uskoa takasensa menevän lukkoon, mutta asfaltista mitattiin askelin n. 15 m viivaa / jarrutus. Ja jarrutuksia oli kymmeniä. Ei mennyt nutulleen. Tosin ei ollut ultrakyykky.

Mutta sitten lisäpohdintaa:
Mikä ollis sallittu kaatumistodennäköisyys että kannattaa jarruttaa ja kuinka paljon harjoitteluun kannattaa uhrata aikaa ja kaatumisia että se olisi tuon saavutetun metrin arvoinen (tai mikä se määrä sitten olisikin)?

Minä en noihin heittämiini kysymyksiin/jatkopohdiskeluihin osaa vastata.

Ystävällisin ja veljellisin terveisin,
tietämätön motoristi,
Minä olen taatusti vielä tietämättömämpi motoristi, mutta mielestäni treenatessa ei saa kaatua. Treenisysteemi pitää olla sen verran hitaasti etenevä, ettei näin käy.

Harjoitteluun kannattaa mielestäni uhrata aikaa, vaikkakin olisi teoreettinen kaatumistodennäköisyys olemassa. Itselleni tärkein on tuo jarrutusharjoittelu, jotta en mahdollisessa paniikkijarrutustilanteessa panikoisi. Mutta kukin tyylillään, näitä vastauksia on niin helppo ajatella omalta kantiltaan, yleisiä totuuksia ei liene ole kovinkaan monia.
smile_org.gif

Ongelmatilanne tulee juuri tuosta takasen lukkiintumisesta
Suurempi ongelma IRL on etusen lukkiintuminen. Eikös juu?
Ei mulla ainakaan. Sen huomaa ja tuntee helposti. Customilla voi olla toisin.
juu ei mullakaan

ainakin firepilde vetää etusen kautta ympäri kuivalla assulla, ei mene lukkoon

Tuo mistä mä tuolla oon koittanu muistuttaa että nää jutut on niin paljon pyörä/olosuhdekohtaisia että tuon mantran hokeminen voi olla pikkusen arveuttavaa. Mut nyrkkissääntönä voi olla ihan hyvä lähtökohta käyttää/opetella tai , kuten mun tapauksessa YRITTÄÄ OPETELLA, käyttään molempia. Silloin harvoin kun saan kotoa luvan mennä radalle, jarrutan etusella.

sanoi:
Olen edelleen magman kanssa samaa mieltä tai ehkä oikeastaan hieman erimieltä, en sano että "HARJOITELKAA" vaan sanon että "HARJOITELLAAN"! Olen samaa mieltä että takajarrulla VOI joissain tilanteissa olla positiivisia vaikutuksia, mutta en väitä tai huuda sitä kuin mantraa.
Niin, ettei nyt tulisi taas turhaa nillitystä (yksipuoliseen) henkilökohtaisuuksiin menosta, niin todetaan nyt että itsekin olen osittain, tiettyyn rajaan asti samaa mieltä kuin soturi Magma.

Tuo molempien jarrujen tehokas yhteiskäyttö on tosiaan aika selvä ja yksinkertainen asia *melkein* pyörätyypistä riippumatta, ei siinä mitään. Siis niin kauan kuin ajokki liikkuu pystyssä ja suoraan eteenpäin.

Käytännössähän tuo edellä kuvattu takajarrun survaisu sopivassa paikassa (mutkassa, pyörän ollessa jo kallellaan) aiheuttaa ainakin äkkinäiselle melko todennäköisen nurinmenon, tai ainakin hallinnanmenetyksen. Toisin sanoen tulee helposti tehtyä tahaton 60-luvun tyylinen 'kaatojarrutus.' Eli tuosta mantran ehdottomuudesta kannattaa kyllä tinkiä tietyissä tilanteissa, esim. yllätystilanteissa kesken mutkan tai sinne juuri tultaessa.

Elikkäs mitään ehdotonta mantraa tuosta takajarru-etujarru -tekniikasta en kyllä ainakaan itse menisi tekemään, ja moisen hokeminen ehdottomana totuutena ja liian monessa yhteydessä antaa vaan hiukan
pftroest.gif
kuvan itse mantran hokijasta.

Eli ajetaan vaan menemään ja jarrutellaan, ja annetaan muidenkin jarrutella parhaaksi katsomallaan tavalla. Pääasia että vauhti hidastuu ja hallinta säilyy silloin ja siten kun tilanne sen kulloinkin vaatii. Eikä mennä turhaan aliarvioimaan toisten jarrutuskykyjä pelkkien nettifoorumien kommenttien perusteella.
+1 koko tälle tekstille.

*hakkaa pehmustettua ovea ja huutaa: "annostustani on lisättävä, olen samaa mieltä canepazzon kanssa"*
tounge.gif

Ongelmatilanne tulee juuri tuosta takasen lukkiintumisesta
Suurempi ongelma IRL on etusen lukkiintuminen. Eikös juu?
Ei mulla ainakaan. Sen huomaa ja tuntee helposti.
Mikä rengas tuolla tavalla käyttäytyy ?

Batlaxilla tuntui ja huomasi etupyörän lukot, nyt Corsalla saa painaa tosissaan että alkaa etupää luistamaan ja silloin jouset on jo pohjassa sekä perä ylhäällä ... Corsassa on kai pehmeämmän seoksen lisäksi myös isompi jarrutuspinta-ala etusessa lisäten pitoa. Myös ekassa burniksessa takarenkaan vaihdon jälkeen huomasi Corsan eron takapään pidossa kun yllättäen pyörä ei pyörikään vaan lähtee eteenpäin painon ollessa poissa edestä. Melkein tuntuu siltä että Corsalla pysähtyy pelkällä takasella yhtä hyvin kuin Batlaxeilla pelkällä etujarruilla ;-))

Ehkä "101 metriä lakua" tilanne olisi ollut erilainen pehmeämmillä ja paremmin pitävillä renkailla - mikä unohtui -vaihtaa renkaat ajoissa ja ajotyyliin sopiviksi ?

sanoi:
"seitsemän tukipisteen istunta"

Täähän riippuu tai mitenkä sen sanois...vallan ruokavaliosta ja ummetuksen pitkäaikaisuudesta ja voimakkuudesta.

Jos se saapikas on tapilla siinä päkiän kohdalla, niin jalkaa tarvii siirtää. Etujarrulla jarruttanu jo sata meetriä siinä vaiheessa. Ja jos se jalka on tapilla sillä kohtaa, joka lattajalalla ei oo kaareva, niin kengän kärki on jarrupolkimuksen alla. Kerkee jaaarruttaa kakssataa meetriä, vetää havannalaisen sikarin ja juoda lasin vettä ennekuin on ehtinny nostaa sen jalan ylös, taakse ja sitten laskea alas ja siirtää eteen jotta saa painettua jarrupoljinta.

Heleppoo ku orihevosen hedelmöittäminen...

sanoi:
kengän kärki on jarrupolkimuksen alla

Mulla muuten ottaa matkasportissa kärjet maahan kiinni jos ne on polkimusten alla kun mutkatiellä tulee kurvailtua ... se vasta onkin mukavaa kun jalka osuu maahan ja kontaktin voimasta repäisee toispuoleiseen haara-asentoon istumaan ... onneksi silloin lähdettiin vaan rauhallisesti liikennevaloista eikä vauhtia ollut paljoa. [Sivukommentti: Opin tuolta toisesta threadista että jotkin pyörät kuulemma keulii kurvissa tuossa vaiheessa kun välitykset siellä sivurenkaalla ajettaessa pienenee, joten ei kai tuo ole iso riski että jalka osuu maahan kesken kurvin jos ajelee kyykyllä..., mutta toisaalta luin että tällä keskusteluun innoittaneella kuskilla oli vaan matkasportti alla joten ... ]

Mut nyt päästään eteenpäin: "101 metriä lakua" ja oli unohtunut säätää se takajarrupoljin oikean jalan alapuolelle niin että ei osu jalka maahan kurveissa ja niin että sitä voi käyttää jalkaa siirtämättä heti tarvittaessa. Voi kai myös olla että unohtui laittaa siihen vaihdepolkimelle se käänteinen kuvio ettei sama riski ole vasemmassakin jalassa kun joutuu pitämään kurvissa siellä vaihteensiirtimen alla ...

ps. Pitäisiköhän tällainen korkeatasoinen keskustelu siirtää tuonne yleistä keskustelua osastoon ennen kuin tulee lopullinen niitti kukkahattukerhoon kirjoittelusta ?

Juu, niin ne ottaa kengänkärjet ja -syrjät joskus. Paree sekin kuin jarru- tai vaihdepoljin raapis maata, arvelen. Ja jos rupee etupyörä kohoamaan, niin nostaa sitten vain hiukan jalkaa.

En rohkene lausua mitään arvioita keskustelun tasoista puutteellisen koulutukseni, sivistymättömyyteni sekä muitten myötäänsä vaikuttavien tekijöiden perusteella. Mutta varmaankin hyödyllisiä.

Jos jalka on jarrun päällä niin paniikissa jalka jarruttaa ensin joka tapauksessa. Ihmisellä on jaloissa nopeammat refleksit kun käsissä, joten paniikissa jalkajarrusta on vaikka kui paljon apua.
Jos jalkaa ei voi pitää jarrun päällä (laahaa)= jarru väärässä asennossa/ sopimaton pyörä ko kuskille.

Juu, vissiin tossa on se alkutilanne että sormet on kaikki kaasukahvan ympärillä. Joku voi pitää yhtä-kahta-kolmea sormea jarrukahvalla ja tosiaan kinttu voi olla sellaisessa kohdin että menee kauemmin aloitukseen. Muuttaa koko paletin.

Mutta näkee että Honda ainakin on suunnitellut hyvin samoihin raameihin eri luokkien laitteensa.

Sikäli ois kehitysjuttuna mielenkiintoista joku toinen ratkaisu jarrukahvalle ja -polkimelle, jossa ergonomiset erot kuskien kesken vois ottaa paremmin huomioon ja siirtoaika lyhyempi polkimelle ja kahvalle. Sitikan DS:ssä oli semmonen tatti jarrupolkimen tilalla joskus -65...
cool.gif

Back