sanoi:Jos jalkaa ei voi pitää jarrun päällä (laahaa)= jarru väärässä asennossa/ sopimaton pyörä ko kuskille.
Mulle on kaikki pyörät sopimattomia, mutta ei voi mitään...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
sanoi:Jos jalkaa ei voi pitää jarrun päällä (laahaa)= jarru väärässä asennossa/ sopimaton pyörä ko kuskille.
Jossain 90-luvun vaihteen Tekniikan Maailmassa oli vertailtu eri pyörämalleilla erilaisia jarrutustapoja.Väittely asiasta on siinä mielessä hedelmätöntä, että olisi tietysti kiva saada faktoja ja tutkittua tietoa pöytään pyörämalleittain. Eli vaikka miten lyhyeksi saa jarrutusmatkan erilaisilla pyörämalleilla eri jarrutustyyleillä.
sanoi:Silloin jos olet kaltevalla pinnalla ja hätäsesti vetäset takarenkaan lukkoon olet ns. kusessa
Juu, joskus osunut aiemminkin silmään tuo teksti. Ihan asia tekstiä. Varsinkin se lihavampi pyörä miellytti silmää.. Sattuneesta syystä
Teoriassa matka lyhenee lähes 2 metriä. (1.9359m)Nyt kysymys kuuluukin: Jos kaikki muut tekijät olisivat pysyneet samoina, olisiko jarrutusmatka pidentynyt siitä, jos etujarrulla olisi sormet valmiina, ja etujarrun käyttö alkaisi esim. 0,15 sekunnin kuluttua kaasun sulkemisesta?
![]()
... eppäilen suuresti että matka olisi siitä vielä lyhentynyt ...
Mitä saa palkinnoksi jos tietää ...Mikähän tuossa ajossa meni pieleen?
Tjaah, tuntuisi kyllä jotekin että ainakin Honda VTX + minä = 415 kg pysähtyy tehokaimmin molemmilla jarruilla ja kytkin pohjassa. Kun on kytkin pohjassa on sitten herkkyttä saada takapyörä mahdollisimman nopeasti takaisin pyörimään kun ensin on jarruttanut lukkorajalle (eli lukkoon saakka)Eli moottorijarrua ja etujarrua. Se kolmas on tarkoitettu vauhdin säätelyyn hidasajossa.Ei vaan molempia jarruja.väärä jarru, olis käyttyäny etujarrua
Sorry, mä en heti ymmärtänyt että toi kyseinen jarrupoljin ei mahdollisesti olekaan säädettävää mallia. Samoin on vaikea tajuta miksi ei ottaisi kyytiläisiä aina silloin tällöin - mutta onneksi asia selvisi näin kuvan avulla ...Siis selvyyden välttämiseksi laitan tähän linkin kuvasta, jossa suht selvästi näkyy kuinka kuljettajalla on jalka jalkatapilla, mutta päkiän takana. Tosin jarrupoljinta ei näy, se voi olla siellä jossain: Kuva motoristista
Joo, pahoittelen että kuvasta ei käy ilmi jalkatapin säätömahdollisuus. Saattaa noin uudessa pyörässä ollakin.Sorry, mä en heti ymmärtänyt että toi kyseinen jarrupoljin ei mahdollisesti olekaan säädettävää mallia. Samoin on vaikea tajuta miksi ei ottaisi kyytiläisiä aina silloin tällöin - mutta onneksi asia selvisi näin kuvan avulla ...Siis selvyyden välttämiseksi laitan tähän linkin kuvasta, jossa suht selvästi näkyy kuinka kuljettajalla on jalka jalkatapilla, mutta päkiän takana. Tosin jarrupoljinta ei näy, se voi olla siellä jossain: Kuva motoristista![]()
Aika sankari pitää olla, jos saa 101 m jarrujälkeä ja vetää nutut neljänkympin alueella. Siis minun mielestäni, olikohan sillä NOKIAN jarrukengät? Ja kaikki "hyttipystyssäkylilläkovvaa"-karjuthan pitää varmasti sankarina, kun ajoi yli tuplat rajoituksesta.[jatkokymsymyss]
Kaasunalle: Mistä sankarista sää ny?
[/jatkokymsymyss]
Höh - nalle, tulit niin myöhään mukaan keskusteluun että tuo tärkein jäi huomaamatta. Osa siitä 101m lakusta on kiihdytysjälkeä ehkä jopa rolling burnista ainoastaan vähän lopussa jarrutusjälkeä.Aika sankari pitää olla, jos saa 101 m jarrujälkeä ja vetää nutut neljänkympin alueella. Siis minun mielestäni, olikohan sillä NOKIAN jarrukengät? Ja kaikki "hyttipystyssäkylilläkovvaa"-karjuthan pitää varmasti sankarina, kun ajoi yli tuplat rajoituksesta.[jatkokymsymyss]
Kaasunalle: Mistä sankarista sää ny?
[/jatkokymsymyss]
Siis että mitä?[
Eli Kyykky pysähtyi parhaiten pelkällä etujarrulla ja huonoiten pelkällä takajarrulla. Custom taasen parhaiten takiksella ja huonoiten etusella. Täysjarrutus molemmilla jarruilla kaikilla moottoripyörillä, oli tehokkain.
.
hyvää tekstiä
juu juu. huomaan että mä ajattelen asiaa vaan kyykkyjen suhteen...No ei se painopisteen siirtymisen kannalta täysin sama oo millä jarruttaa. Riippuu paljolti alustageometriasta. Takajarru kyllä aiheuttaa perää laskevan momentin takahaarukan nivelpisteeseen.
Esim. joissakin "löysissä" autoissa kun kiskoo käsijarrua niin perä niiaa oikein kunnolla.
Se mitä en vaan ymmärrä on että ensiks pitäis keskittyä takajarruun. Oman käsityksen/kokemuksen mukaan tärkein on aina etujarru. Aina. Sen kanssa ei saa odotella.
Takajarrulla saatu painopisteen madalluskin muuten häipyy välittömästi kun etunen alkaa purra.
Jos jarruttaminen on vaistominen reaktio ja opittu, silloin jalka polkaisee ensin vaikka aikoo kättä käyttää.Se mitä en vaan ymmärrä on että ensiks pitäis keskittyä takajarruun. Oman käsityksen/kokemuksen mukaan tärkein on aina etujarru. Aina. Sen kanssa ei saa odotella.
Takajarrulla saatu painopisteen madalluskin muuten häipyy välittömästi kun etunen alkaa purra.