Joo - jos ei ole kokemusta pitää päättää mihin uskoo tai ketä on valmis uskomaan... siis jos ei itse uskalla kokeilla. Tärkeintä ei siis ole päästä perille vaan kiihdyttää sellaiseen liikkeeseen jota ei voi pysäyttää ... ennen kuin on aivan ajattelematta... jolloin itsestään selvät asiat tapahtuvat, niin kuin niiden voisi olettaakin tapahtuvan - mutta ehkä vasta silloin kuin osasi vähiten odottaa ? Se mitä silloin teet, se pitää päättää hyvissä ajoin etukäteen, ettei tarvitse jälkikäteen mittanauhaa mittaamaan paikkaa jossa on kuiva tie mutta kastuneet renkaat.Eikohan tossa oo paremminkin kysymys uteliaisuudesta erilaisten moottoripyörien teknisiä valmiuksia kohtaan. Että osaisi itse harjoitella oikein ja parantaa oikeita alueita jarrutuksessa niin että se menisi ääritilanteessa vaistonvaraisesti parhaalla tavalla.Lopettakaa tappelu ja menkää jonneki kentälle mittanauhan kanssa kattomaan miten ite saatte lyhyimmän jarrutusmatkan![]()
Tähän saakka on puhuttu vasta jarruttamisesta, entä kytkin... Moottorissa on massaa, takapyörä pyrkii pyörimään eteenpäin - vai pyrkiikö ? Miten tämän massan saa pysäytettyä tehokkaimmin ? Miksi optimaalisessa jarrutusprosessissa suositellaan testitulosten perusteella että kytkin pitää painaa pohjaan ?
Kaksi etusormea jarrulla, loput kaasulla rajoittavat kaasun liikkeen niin että sen kaasun käyttäminen optimaalisesti ei ole mahdollista - jollei asenna "kaasukahvan nopeuttajaa". Lisäksi oma kokemus on että pari sormea kaupunkiajossa jarrulla on sama kuin että kohta keulitaan kun se kaasukäsi on töyssyissä vähän epästabiili siinä kaasukahvan ympärillä. Mutta se on se matkasportin luonne vaan sellainen... vähän äkkiväärä pienillä vaihteilla. Pitää pitää huoli kaapungissa siitä kytkimestä koko ajan... ja se on muuten niin jäykkä kytkin että se vaatii vähintään kolme, mieluummin neljä sormea.
101 m lakua - mikä meni pieleen ? Liian vähän sormia jotta olisi jaksanut puristaa kunnolla loppuun saakka ?
Olen todella pahoillani muuten siitä tämän keskustelun aloittaneesta kaatumisesta, kokemuksesta tiedän että vaikea on pysähtyä jos auto tulee äkkiä ja ennalta arvaamatta eteen. Mitä näihin muihin juttuihin tulee, bussikuskit kyllä yleensä tietävät että 101 metriä on niin pieni luku ettei sellaisista jutuista kannata mitään välittää, me puhutaan paljon mieluummin niistä 402 metristä ...
Over and out !