sanoi:
Olen edelleen magman kanssa samaa mieltä tai ehkä oikeastaan hieman erimieltä, en sano että "HARJOITELKAA" vaan sanon että "HARJOITELLAAN"! Olen samaa mieltä että takajarrulla VOI joissain tilanteissa olla positiivisia vaikutuksia, mutta en väitä tai huuda sitä kuin mantraa.
Niin, ettei nyt tulisi taas turhaa nillitystä (yksipuoliseen) henkilökohtaisuuksiin menosta, niin todetaan nyt että itsekin olen osittain, tiettyyn rajaan asti samaa mieltä kuin soturi Magma.
Tuo molempien jarrujen tehokas yhteiskäyttö on tosiaan aika selvä ja yksinkertainen asia *melkein* pyörätyypistä riippumatta, ei siinä mitään. Siis niin kauan kuin ajokki liikkuu pystyssä ja suoraan eteenpäin.
Käytännössähän tuo edellä kuvattu takajarrun survaisu sopivassa paikassa (mutkassa, pyörän ollessa jo kallellaan) aiheuttaa ainakin äkkinäiselle melko todennäköisen nurinmenon, tai ainakin hallinnanmenetyksen. Toisin sanoen tulee helposti tehtyä tahaton 60-luvun tyylinen 'kaatojarrutus.' Eli tuosta mantran ehdottomuudesta kannattaa kyllä tinkiä tietyissä tilanteissa, esim. yllätystilanteissa kesken mutkan tai sinne juuri tultaessa.
Elikkäs mitään ehdotonta mantraa tuosta takajarru-etujarru -tekniikasta en kyllä ainakaan itse menisi tekemään, ja moisen hokeminen ehdottomana totuutena ja liian monessa yhteydessä antaa vaan hiukan
kuvan itse mantran hokijasta.
Eli ajetaan vaan menemään ja jarrutellaan, ja annetaan muidenkin jarrutella parhaaksi katsomallaan tavalla. Pääasia että vauhti hidastuu ja hallinta säilyy silloin ja siten kun tilanne sen kulloinkin vaatii. Eikä mennä turhaan aliarvioimaan toisten jarrutuskykyjä pelkkien nettifoorumien kommenttien perusteella.