• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1. kaato Fiilikset ja pari kysymystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wilhelm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vetomies sanoi:
Tiet ovat lähes kauttaaltaan niin perkeleellisen huonossa kunnossa, ettei niille ole mitään asiaa alle 20 cm joustovaroilla varustetulla pyörällä.
Ehkä kannattaisi ottaa käyttöön ns tilapäinen autovero, jolla kerättäisiin rahaa teiden kunnostamiseen ja kunnossapitoon. Tai sitten voisi verottaa tieliikennepolttoaineita. Yksityisteistä voisi periä osakkailta myös ns tiemaksua. Jopa sellainen yleinen arvonlisävero voisi olla mahdollinen. En tiedä onko mitään tuollaista koskaan kokeiltu. Ainakin pikaisten arvioiden perusteella maksukertymät olisivat millä tahansa ed.m. keinolla niin suuret, ettei mitään ongelmaa pitäisi syntyä rahojen riittävyyden suhteen.

Viikko Latviassa pikkuteitä ajellen ja tuon päälle loma Kreikassa muuttaa Suomen tiet taikaiskusta ihan loistaviksi :jippikaijee:

vetomies sanoi:
Tiet ovat lähes kauttaaltaan niin perkeleellisen huonossa kunnossa, ettei niille ole mitään asiaa alle 20 cm joustovaroilla varustetulla pyörällä.
Ehkä kannattaisi ottaa käyttöön ns tilapäinen autovero, jolla kerättäisiin rahaa teiden kunnostamiseen ja kunnossapitoon. Tai sitten voisi verottaa tieliikennepolttoaineita. Yksityisteistä voisi periä osakkailta myös ns tiemaksua. Jopa sellainen yleinen arvonlisävero voisi olla mahdollinen. En tiedä onko mitään tuollaista koskaan kokeiltu. Ainakin pikaisten arvioiden perusteella maksukertymät olisivat millä tahansa ed.m. keinolla niin suuret, ettei mitään ongelmaa pitäisi syntyä rahojen riittävyyden suhteen.

Mie oon miettinyt tuota aihetta vähän toiselta kantilta työmatkoja jyristäessä.
Kun töissä pitää käydä reilun viidenkymmenen kilometrin päässä ja suurin osa (45km) ajetaan kolminumeroista tietä, josta puolet on aika huonoa.
Työmatkoista saa pienen almun valtiolta, mutta se almu on sama tien kunnosta huolimatta. Pitäs olla niin, että ne tiet, mihin tökätään liikennemerkki ja lisäteksi "päällystevaurioita 666km", niin korvaus pitäs olla suurempi, koska paska tie rikkoo autoa enemmän kuin sileäämpi hyväkuntoinen tie.
Sen takia ajan työmatkat PzKpfw III W201 Merssulla, koska nykyautot purkautuisi varaosakirjaksi sinne tien sivuun eka vuoden jälkeen.

Pekkavee sanoi:
30 km/h on ehdottomasti liian hidasta hiekkateille. Se pyörä vaan kiemurtelee koko ajan.
Vauhtia lisää.
Se tuntuu aluksi aika hurjalta ja pelottaa, mutta kun pääsee kynnyksen yli, niin sitten homma alkaa toimia.
Ja kynnys on varmaan jossain 50 km/h.

Kyllä tuo mun ohje toimii myös huonokuntoisilla asfalteilla ja routavaurioilla.
Suurin osa katupyöristä on ihan hyviä ajaa vaikka sorateillä, kunhan vauhtia on tarpeeksi.
Ja ihan asfalttirenkaillakin.

RT:llä hiekkateillä 50-80 km/h tekee siitä vakaan tuntuisen, samalla tulee haettua tuntumaa ABS jarrujen käyttöön.
Hiljaisemmassa vauhdissa todellakin kiemurtelee.
Mistään hyrrävoimista ei varmaan kannata puhua tai saa kaivaa popparit ja limut esiin..

jlik sanoi:
Vaikka tiet ovat surkeessa kunnossa Suomessa niin voin lohduttaa että Englannissa (ainakin Oxfordin seutuvilla) vielä paljon surkeemmassa kunnossa. Jopa niin surkeessa kunnossa että omalla kotilolla ajo hirvitti (kokemusta Englannissa ajamisesta yli 15 vuotta joten vasemmanpuoleinen liikenne ei tuota mitään ongelmia).

Riippuu paikasta niin Suomessa kuin Englannissa. Olen asunut Englannissa ja käyttöautona oli Jaguar XJS TWR-korisarjalla. Kertaakaan ei raapinut maata eivätkä joustovarat loppuneet.

Suomessa viimeksi eilen kohtasin yhden päivän aikana asfalttiteillä 4 pattia, joista ei pääse normaalilla henkilöautolla yli ilman, että öljypohja osuisi niihin. Myös reiät tiessä olivat hyvin tavallisia näin rospuuttoajan ulkopuolellakin.

Bemumies sanoi:
RT:llä hiekkateillä 50-80 km/h tekee siitä vakaan tuntuisen, samalla tulee haettua tuntumaa ABS jarrujen käyttöön.
Hiljaisemmassa vauhdissa todellakin kiemurtelee.
Mistään hyrrävoimista ei varmaan kannata puhua tai saa kaivaa popparit ja limut esiin..
Joo, ei puhuta hyrrävoimista.
Sanotaan vaan, että pyörä hoitaa homman.
Kannattaa yrittää ja uskaltaa ylittää se kynnys.

vetomies sanoi:
Riippuu paikasta niin Suomessa kuin Englannissa. Olen asunut Englannissa ja käyttöautona oli Jaguar XJS TWR-korisarjalla. Kertaakaan ei raapinut maata eivätkä joustovarat loppuneet.

Joo, näin on. On siellä Englannissa ihan hyviäkin teitä. Onneksi ei tullut pohjakosketuksia omalla kotilolla mutta alusta oli todella kovilla. En ymmärrä miten osaavat tehdä teitä/katuja joissa valmiina tärinäraidat (pinta saattaa olla valmiikksi epätasainen uusillakin kaduilla.

Aloittajalle sen verran, että jos päätät ottaa rahat ja korjaat itse, niin tarkasta vanne vaikka rengas ilmassa silmämääräisesti pyöritellen. Jos tosiaan on lyönyt monttun niin pahasti, että uppoaa vanteeseen asti (epäilen aika vahvasti), niin jonkunlainen mutka sieltä löytyy.

Ja hiekalla ajelee vaan rennosti ja antaa pyörän elää ja muistaa pitää siitä jaloilla kiinni. Toki vauhdin nosto esim. 50 -》80km/h vakauttaa hommaa, mutta lisää riskejä jos perusteet ei ole hallussa. On myös hiekkateitä, jossa vaan on osattava mennä hitaasti.

R1ivattu sanoi:
Hento ote stongasta, kyllä se pyörä täräyksen jälkeen oikenee, kunhan et itse häiritse pyörääsi etujarruilla ja hartialukoilla.
Tuo oli hyvä ohje. Ei siitä tangosta kannata pitää hampaat irvessä kiinni vaan rento ote. Antaa pyörän elää siinä menossa ihan omiaan, kyllä se hoitaa itse aika paljon. Kunhan nopeutta on riittävästi eli se viisikymppiä tai yli. Hartialukko kai tarkoittaa sitäkin, että tarrataan siihen tankoon kiinni ja jarruihin on tosiaan ihan turha koskea.

Dramaattisen eron töyssyjen ja monttujen ylitykseen saa kun nostaa jaloilla pyllyn penkistä ja "jousittaa" kuskin painon omilla jalkalihaksilla. Saattaa (tietävämmät korjatkoon) olla että jos pystyy ennen reikää viemään omaa painoa taaksepäin takarenkaalle, niin helpottaa eturenkaan ylitystä montusta.

Bemumies sanoi:

No voi hitto sinähän osiuit epähuomiossa oikeaan.

Wilhelmillähän on Bemu. Mä oon ymmärtänyt että kaikista Suomeen tuotavista bemareista poistetaan jo tehtaalla Kreiselkraft. Siellä on Günther insinöörit lukeneet Google transrollaattorin avulla suomalaista motopalstaa ja bonganneet tämän totuuden.

Tietysti jos se sun mopotti on joku harmaatuontiversio, niin siinä on ollut se Kreiselkraft paikallaan ja siksi se meni nurin.

Ymmärrät nyt varmaan ettei tuollaista holtittomuutta sitten mikään takuu tai vakuutus korvaa.

shyhander sanoi:
Dramaattisen eron töyssyjen ja monttujen ylitykseen saa kun nostaa jaloilla pyllyn penkistä ja "jousittaa" kuskin painon omilla jalkalihaksilla. Saattaa (tietävämmät korjatkoon) olla että jos pystyy ennen reikää viemään omaa painoa taaksepäin takarenkaalle, niin helpottaa eturenkaan ylitystä montusta.

Tämä,"enduroajo" on itselleni ainakin ihan perusjuttu kun huomaa edessä olevan röykkyjä, sattuu selkäänkin ihan helkutisti jos ei yhtään kevennä jaloilla. Ajan melkein kerran viikkoon lenkin jossa 10 kilometriä erittäin pomppuista huonoa päällystettä, enkä ole kokenut että siinä ajaminen olisi jotenkin ylimaallinen suoritus. Enemmän pelottaa mahdolliset hiekat tai muut liukasteet mutkissa, tuollaisesta 15 senttisestä reiästä ei ole ollut edes mainittavaa vaikutusta, eri asia jos hätäännyksissään alkaa tempoilla pyörää jonnekin suuntaan. Nykyisellä en ole vielä päällystämätöntä kokeillut, bläkkärillä se oli varsin jännää. ABS cebarilla ajoin muutaman kilometrin pätkän metsäautotietä jossa tosin oli tasaisen pehmeää ei rullaavaa hiekkaa ja hämmästyin miten helppo tuollaista kevyttä kyykkkyä oli viedä hiekalla. Paras tapa opetella ajamaan huonoilla teillä on se että ajaa niitä huonoja teitä, oppii siinä väkisinkin.

Kaatumispaikan kuoppa,oliko miten iso? Johtuiko kaatuminen varsinaisesti kuopasta vai siitä että kuoppa säikäytti ja sitten mentiin? Onko tuossa alusta millaisessa iskussa tai mitä siinä on mahdollista säätöjen suhteen tehdä? Voi olla että luin huolimattomasti mutta mikä pyörä oli kyseessä? Kuvia paikasta?

Ei ole tarkoitus arvostella, eikä niitä vahinkoja sattuisi jos mikään ei menisi pieleen. Onneksi ei nyt käynyt tuon pahemmin.

Kiinnostaa tuollaiset tapaukset ja niiden perimmäiset syyt. Jo ennen kuin ensimmäistä pyörää ostin lueskelin tätä foorumia ja täytyy sanoa että lukemattomia juttuja tuli sisäistettyä sen perusteella mistä toiset täällä olivat varoittaneet kuin myös sattuneista tapauksista niin radalla kuin maantiellä. Tuli tavallaan valmiiksi opeteltua tilanteita ja juttuja joita kannattaa varoa ja joita ei muuten ehkä olisi tullut edes ajatelleeksi.

edit. Ajoin Alastarolla ulos siinä nopeassa oikeassa, juuri ennen täällä oli juttua ettei hiekalla saa koskea etujarruun. Olin tämän sisäistänyt ja tuloksena vain 100 metrin koukkaus hiekalla, jos olisin etujarrua tarjonnut tilanne olisi luultavasti päättynyt ikävästi. Nyt pysyttiin pystyssä.

wanico sanoi:

Wilhelmillähän on Bemu. Mä oon ymmärtänyt että kaikista Suomeen tuotavista bemareista poistetaan jo tehtaalla Kreiselkraft. Siellä on Günther insinöörit lukeneet Google transrollaattorin avulla suomalaista motopalstaa ja bonganneet tämän totuuden.

Tietysti jos se sun mopotti on joku harmaatuontiversio, niin siinä on ollut se Kreiselkraft paikallaan ja siksi se meni nurin.

Ymmärrät nyt varmaan ettei tuollaista holtittomuutta sitten mikään takuu tai vakuutus korvaa.

:D ...totuus loytyy foorumilta...

Mita PekkaVee ja muut kertoo vauhdin pitamisesta soralla, niin se on 100% faktaa. Meilla taalla vetelassa etelassa on muutamakin soratie 100km/h rajoituksella ja usein FJRlla mennaan sakkovauhtia. Mutkissa vaan pitaa irtosoralta pysya pois ja vauhtia alemmas.

shyhander sanoi:
Komppaan, ja lievä veto päälle juuri ennen monttua tai pattia.

Höhöö kauhia kun pyärässä muutama naarmu, niistähän sen näkee että pyärällä on ajettu eikä notkuttu kioskin kulmilla. Olen kontannu niin monet kerrat etten eres muista, kaikki oli opiksi ja rikkonaiset osat oppirahoja.
Poijaat ostakaa vaan sen hintanen peli jonka kärsii kolhia. Tämäkin pilotti uskoakseni ajaa kun Paavo Pönkkö. Kädet ja hartia jumissa kun ei uskalla mopon päällä liikkua, ei semmotteesta tule yhtikäs mitään. Ostakee joku romu ja miälellään painava, sillä kun osaa ajaa hiakalla ja kuapisssa ei ole enää onkelmaa millään pelillä. Matkailtiin euroopassa ja kaverina oli eräs Paavo josta tuo pilkka nimi Paavo Pönkkö. Miäs on kerrassaan toivoton kuski, aina naamallaan, ellei muualla niin viimeistään kun pyärää pysäköi. Tasapaino ja koortinaatio aivan olemattomat kun ei koskaan muuta tehnyt kun konttorissa istunut, kirjoja lukenut piänestä. Minä taas poikana kiipeilin puissa ja ajettiin metsissä mopoilla niin että männyt kolisi. Olen pahuksen varma jotta vanhempikin miäs sitä koortinaatiota opppii kun tekee tasapaino harjoitteita tai ajaa eres polkupyärällä polkuja.

Sanokaas voorumin matemaatikot paljonko mootori pyärä tipahtaa alas päin jos ajaetaan sata kilomertii tunnissa ja koetetaan ylittää pualen metrin levynen kuappa, joka on sata metriä syvä. Onko mahrollista, vai pitääkä mennä peräti kahta sataa jotta ei ehri purota liikaa. Voin sitten tämän ystäväni Pönkön kanssa kinata, se kun on siinä hommassa kova luu.

PanDude sanoi:
Sanokaas voorumin matemaatikot paljonko mootori pyärä tipahtaa alas päin jos ajaetaan sata kilomertii tunnissa ja koetetaan ylittää pualen metrin levynen kuappa, joka on sata metriä syvä. Onko mahrollista, vai pitääkä mennä peräti kahta sataa jotta ei ehri purota liikaa. Voin sitten tämän ystäväni Pönkön kanssa kinata, se kun on siinä hommassa kova luu.

Kannattaa ajaa ainakin lujempaa kuin tämä:

http://www.youtube.com/watch?v=oPCIidB0etw

Kannattaa myös välttää jarruttamista sadevesiviemärin kohdalla - muuten jouset ovat painuneet kasaan ja rengas ehtii mennä syvemmälle koloon.
Varmaa joku 50 km/h+ alkaisi olla turvallinen nopeus, jos ei jarruta samalla. "Joku" voisi kokeilla asiaa. Itselläni on juuri nyt kiireitä.

wanico sanoi:

Wanico. Ne lääkkeet auttaa vain jos ne muistaa ottaa joka päivä!:p

No niin tehdään nyt vielä lukijakunnalle selväksi, että meikäläisen tapaukseen ei liity sora eikä soralla ajo mitenkään. Joku vain päätti alkaa neuvomaan miten soralla kannattaa ajaa....

Oma tulkintani tapahtuneesta on, että havaitsin kuopan liian myöhään ja olen todennäköisesti jarruttanut hieman. Tämän johdosta keula on painunut entisestään ja joustot on pelattu pois jo ennen kolausta. Eli havainnointivirhe (en huomannut kuoppaa) ja toimin väärin kun jarrutin (keulaa pitäisi tosiaan keventää ei tosiaan laskea entisestään).

Näppäimistöltä käsin jälkikäteen on helppo miettiä mitä olisi pitänyt tehdä toisin. Suurin osa varmasti tietää, että nämä tilanteet tulevat yleensä todella nopeasti syliin ja aina ei tule tehtyä oikeita ratkaisuja. Näistä pitää oppia. Lisää treeniä ja ennakointia.

Back