• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yleistä keskustelua kurapyöräilystä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja skuikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
skuikka sanoi:
SE 950 Kotarilla ajelen, En oikein tiedä miksi mutta se on minusta hauskaa.

Ei tää mitään perusteluja kaipaa, sehän riittää jos se on itsestään hauskaa :)
Kuten myös se että JMH painaa sillä 625:lla ja POS 690:llä.
Pääasia että on hauskaa ja vehkeet on itelle just sellasia kuin haluaa.

Mulla olis tossa pöydällä valmiina tarjous 2021 samanlaisesta shercosta kuin mulla nyt on, saattaa olla että joutuu investoimaan, kun onneton menin myymään ton varapyöränä olleen sheriffin kaverille::grin:

Ja tosiaan, en väitä etteikö 250:ssäkin teho piisaisi. Sitä vaan pitää komentaa isommalla kädellä että sen saa sieltä käyttöön. Olen vähän miettinyt että voisin omia tuon meidän Shercon pariksi kuukaudeksi omaan käyttöön. Voisi tehdä ajorytmille hyvää ajaa tuollaisella välillä.

Uusi 690 on ihan eri pyörä mitä ne oli 10 vuotta sitten ja kannattaa käydä kokeilemassa. En tosin ole ajanut 690:llä vaan 701:llä joka tuli jo aiemmin samalla rungolla ja koneella, siinä huomasi selkeän eron -12 ja-13 malliin jotka itellä oli. Enskapyöräksi en noita ole koskaan mieltänyt, parhaimmillaan on metsä-sorateillä joissa se on ehkä yksi parhaita nykyisistä pyöristä. Ajaa sillä reissuakin kun vähän varustelee.

skuikka sanoi:
Ja tosiaan, en väitä etteikö 250:ssäkin teho piisaisi. Sitä vaan pitää komentaa isommalla kädellä että sen saa sieltä käyttöön. Olen vähän miettinyt että voisin omia tuon meidän Shercon pariksi kuukaudeksi omaan käyttöön. Voisi tehdä ajorytmille hyvää ajaa tuollaisella välillä.

Musta olis hauska kuulla millanen ero sulla tulis kierrosajassa noilla laitteilla, jos nyt ylipäätään koskaan kellotat noita kierroksia.
Tietysti jos toi sherco on rouvan ajossa, niin saattaapi saada vähän alusta jumppaakin tehdä.

Koheltaja sanoi:
Uusi 690 on ihan eri pyörä mitä ne oli 10 vuotta sitten ja kannattaa käydä kokeilemassa. En tosin ole ajanut 690:llä vaan 701:llä joka tuli jo aiemmin samalla rungolla ja koneella, siinä huomasi selkeän eron -12 ja-13 malliin jotka itellä oli. Enskapyöräksi en noita ole koskaan mieltänyt, parhaimmillaan on metsä-sorateillä joissa se on ehkä yksi parhaita nykyisistä pyöristä. Ajaa sillä reissuakin kun vähän varustelee.

Jep, joskus aiemmin ajanut tollasta -13 mallia ja tänä kesänä ajelin kaverin 690smc -20 mallia...
ihan eri planeetaltahan ni laitteet oli.
Mulla olis aika kuume just tollaseen 701:een, mutta nimenomaan motona.

Tuleekohan tässä vielä joku päivä tömärikuskiksi ryhdyttyä. Noissa uudemmissa alkaa olla tehoakin sen verran että ne täyttää noita 950:n saappaita aika paljon paremmin katu/rataleikeissä.
Pitää muuten tähän väliin kehua 790 Adveakin. Sain koeajaa sellaista Asikkalan enskaradalla tuossa syssymmällä. Osaavat ryökäleet vieläkin tehdä hyvän tuntuisia mopoja. Niiden tankkien kanssa ei minun touhuissa oikein tule toimeen mutta oli kyllä vaivaton peli kokoisekseen ajaa.

Se on helvetin hyvä joo, tavallinen ja ärrä kokeiltuna. Menee uskomattoman hyvin. Alatankit tekee ihmeitä kyllä.

Meillä käy silloin tällöin yksi jamppa ajamassa messissä 790R:llä, ja oikein hyvin se tulee. Reitit tietty pitää valikoida sen perusteella että sillä ylipäänsä mahtuu, mutta muuten se kyllä työntää ihan käsittämättömiin paikkohin sen möykyn kanssa.

samserious sanoi:
Musta olis hauska kuulla millanen ero sulla tulis kierrosajassa noilla laitteilla, jos nyt ylipäätään koskaan kellotat noita kierroksia.
Tietysti jos toi sherco on rouvan ajossa, niin saattaapi saada vähän alusta jumppaakin tehdä.

Stravaan jää automaattisesti kierrosajat. Toissa talvena jotain spooriaikoja vertailin. Parin kiekan jälkeen alkoi Superin enkat paukkua. Pirun horjakan tuntuista kun olen aika iso ukko ja Shercon ohjaamo on kymmenkunta senttiä lyhyempi kuin Kotarissa. Luulen että jokusen pitemmän treenin kun sillä ajaisi ja tosiaan alustan jumppaisi minun kokoiselle, alkaisi ero kasvaa aika nopeasti Shercon hyväksi.
Se ajamisen rytmi ja kaikkien liikkeiden mittakaava on niin erilainen kun pyörillä on niin suuri kokoero ja koneet niin eri luontoisia että loikka on pitkä vaikka samoilla tempuilla niitä molempia kuskataan. Shercot on muutenkin varmaan pienirunkoisimpia pyöriä millä olen ajanut. Ihanan ketteriä mutta minulle ahtaan tuntuisia.

PoS sanoi:
Se on helvetin hyvä joo, tavallinen ja ärrä kokeiltuna. Menee uskomattoman hyvin. Alatankit tekee ihmeitä kyllä.

Meillä käy silloin tällöin yksi jamppa ajamassa messissä 790R:llä, ja oikein hyvin se tulee. Reitit tietty pitää valikoida sen perusteella että sillä ylipäänsä mahtuu, mutta muuten se kyllä työntää ihan käsittämättömiin paikkohin sen möykyn kanssa.

Minua alkoi melkein ärsyttää ne tankit. Siinä oli kohtuu sirot suojaraudat tankkien suojana ja ne alkoi ekalla kiekalla karahdella bermeissä maahan. No ei sitä enskapeliksi ole tarkoitettu eikä nuo tankit haittaisi pätkääkään jos se olisi huonompi ajaa. Mutta kun kaikki muu taittuu hankalaankin maastoon niin onhan nuo ärsyttävä rajoite.

Aiheeseen liittyvä kevennyskuva lähiradalta. Yhden jalkatapin tuolle olen uhrannut. :D

Liitetiedostot

• leveäkuljetus.jpg
    leveäkuljetus.jpg
    15,1 KB · Katselut: 92
Ihanan näköinen kohta!:thumbsup:

Joo, mun edellinen enska oli tosiaan -13 mallin 250crf ja ero tohon -17 shercoon oli ihan älytön.
Mulla meni varmaan reilu puolikesää ihan vaan siihen, että sain modattua tota shercoa itselle sopivaksi(mäkin oon kumminkin yli 180 pitkä ukko)
Mutta sit kun sai kaiken osumaan kohdalleen, niin on ollut kyllä mulle just nappi valinta.
Paljon siihen on tosin muutettu asioita, isoin oli silti teettää se alusta tossa Nurmelalla, ei oo tarvinut sen jälkeen iskareita syyttää vaikka haluaisi:D

Keskustellaas hetki piikkirenkaista. Edessä ja taka on nyt jotkut 24mx ac10 misukat. Takana pelaa just niin hyvin enskaillessa ku 19-tuumanen nyt yleensäkin boi toimia, mut keula on jotenki holtittoman olonen ja hakee vähän joka suuntaan.

Seuraavaksi alle tulee Bridge... sitä ei oo koskaan ollu ku aika huonokuntosena käytettynä, mut tykkäsin tuntumasta. Millä muulla väki ajelee?
Tehoista sen verran, et 125:ssa on mulle jo ihan riittäväati. Luonteeltaan ehkä helpoin oli kaverin 250 2t jollain pehmeellä enska kartalla. Puiden välissä joku 250 pikku nelari kiltillä kartalla ois se nopein.... 450 on kuitenki ollu omaan mieleen, kun etenki pehmeässä hiekassa aina tapahtuu, kun kahvaa kääntää.

Noista möhköistä ei oo sitten kokemusta, eikä ne kyl houkuta muutenkaan tiukempaan rymyämiseen.. tolla kevyelläkin vehkeellä loppuu aika usein lapaset kesken kunnon suomi endurossa.aa

Spooriako ajat? Siihen hommaan on omanlaisensa nastoitus. Etusen reunapiikit ei sojota sivulle vaan enemmän renkaan säteen suuntaan ettei ne hauko spoorin reunaan ja venkoiluta pyörää.
Olen itse tilannut Kisarenkaalta renkaani. Kertoo mihin tarkoitukseen pitää olla niin saa siihen sopivan renkaan. Superiin lyödään vähän enemmän ja vähän syvemmälle nastat niin kestävät mukana vaikka vähän pidossa häviääkin. Satapiikki palvelee myös nastarengasasioissa, joku kolmaskin oli mutten nyt saa nimeä päähäni.

suizaki sanoi:
Keskustellaas hetki piikkirenkaista. Edessä ja taka on nyt jotkut 24mx ac10 misukat. Takana pelaa just niin hyvin enskaillessa ku 19-tuumanen nyt yleensäkin boi toimia, mut keula on jotenki holtittoman olonen ja hakee vähän joka suuntaan.

Tossa ac10 mallissa (ainaki mitkä meillä oli) sojottaa ne piikit aika sivuille, että spooriin ei ainakaan ollu hyvät. Hakee sinne spoorin reunoihin ja kiipee siitä ylös. Heitettiin mäkeen, ei jääny käyttöön, kun ei siitä ajamisesta tullu mitään niillä. Ehkä jossain crossiradalla vois toimiakin, mutta kun ei niillä tule ajettua.

Edit. Skuikka kerkes ensin :D

Toi onkin hyvä. Mitäs noissa nyt sitten muuttuu... piikkien määrä ja pituus. Sivupiikkien suuntaus. Nappulan/ rungon eläminen.

Ei mitään käryä eri renkaden eroista. Sen tiedän, että tarpeeksi vanhoista ja kovettuneista irtoaa piikit aika vauhdilla. Siinäpä se.

Edit: siellähän olikin kaks jo maininnut sivupiikkien suuntauksesta.

Joo ac10 en ajais kyllä spooria ollenkaan...
Mä en tosin aja spooria muutenkaan mielelläni, vitu&%aa se yhdessä urassa perse penkissä hinkkaaminen:D
Mun makuun enduroa ajetaan tapeilta.

Mulla on ollut tähän asti käytössä Mitaksen pyörää tuolta satapiikistä. Edessä ollut toi klassinen xt444, ei valittamista mun ajoissa. Tuota X-grippiä on kehuttu paljon ja voitettukin kisoja, sitä tekis mieli kokeilla, mutta taitaa rungot olla tällä hetkellä loppu.
Silläkin on iso merkitys ajaako mousseilla vai sisureilla, sekä kesällä että talvella.

skuikka sanoi:
Spooriako ajat? Siihen hommaan on omanlaisensa nastoitus. Etusen reunapiikit ei sojota sivulle vaan enemmän renkaan säteen suuntaan ettei ne hauko spoorin reunaan ja venkoiluta pyörää.
Olen itse tilannut Kisarenkaalta renkaani. Kertoo mihin tarkoitukseen pitää olla niin saa siihen sopivan renkaan. Superiin lyödään vähän enemmän ja vähän syvemmälle nastat niin kestävät mukana vaikka vähän pidossa häviääkin. Satapiikki palvelee myös nastarengasasioissa, joku kolmaskin oli mutten nyt saa nimeä päähäni.

Varsinaisia spooreja meilä ei vielä ole, siis sellasia syviä. Nastoitus on toki tiedossa, mutta sanoisin, että ei tuo runkokaan ihan vakain ole. Tämän huomannut lähinnä ns. välikelilĺä, kun on muutama sentti lunta ja miten pyörä käyttäytyy kivikossa / juurakossa.
Kyllä siis noillakin ajaa ja bonuksena pito on kuitenkin kohtalainen ja kestänyt ihan hyvin.

https://www.satapiikki.fi/epages/satapiikki.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20130626-11092-229135-1/Products/21BR90A

Tuosta siis vähän kärsineenä hyvät kokemukset. Tuollainen tulee keulaan, kun valkoista renkaansuoja-ainetta sataa lisää.

samserious sanoi:
Joo ac10 en ajais kyllä spooria ollenkaan...
Mä en tosin aja spooria muutenkaan mielelläni, vitu&%aa se yhdessä urassa perse penkissä hinkkaaminen:D
Mun makuun enduroa ajetaan tapeilta.

Mulla on ollut tähän asti käytössä Mitaksen pyörää tuolta satapiikistä. Edessä ollut toi klassinen xt444, ei valittamista mun ajoissa. Tuota X-grippiä on kehuttu paljon ja voitettukin kisoja, sitä tekis mieli kokeilla, mutta taitaa rungot olla tällä hetkellä loppu.
Silläkin on iso merkitys ajaako mousseilla vai sisureilla, sekä kesällä että talvella.

Toi mitaksen runko taitaa kestää vähän paremmin pakkasta, kuin Bridge, jonka ainut vika on nappuloiden repeeminen pakkasella. Enduron pariin oon eksyny lähinnä harrastamisen helppouden takia. Aika usein tulee käytyä töistä kotimatkan varrella ajamassa... sitä tulee sitten ajettua, mitä on tarjolla. Talvella se on aika usein spooria, joka on osin sen verran pattista, että kaikesta huolimatta tulee kiivettyä tapeille. Herkuttelupäivinä sitten crossia, parhaimmillaan jäärataa. Jäälle on eri pyörä.

suizaki sanoi:
Tämän huomannut lähinnä ns. välikelilĺä, kun on muutama sentti lunta ja miten pyörä käyttäytyy kivikossa / juurakossa.

Nää kelit kyllä vaatis sen välikelin renkaankin, en mäkään tosin jaksa sellasia vääntää päälle, mutta ne tohon muutaman sentin lumeen olis kyllä 10+ valinta.

Ei oo tollasesta bridgestä kokemusta, mutta tuskin toi mikään huono rengas on:thumbup:

Mitakset on kyllä joo kestänyt pakkasta erinomaisesti, ei oo mennyt viime setistä nappulaakaan poikki.
Mä tosiaan ootan piikkien kanssa, että sitä lunta on kunnolla. Jätän noi välikelin ajot kokonaan väliin, kun ei oo kolmansia vanteita:D

samserious sanoi:
Mitakset on kyllä joo kestänyt pakkasta erinomaisesti, ei oo mennyt viime setistä nappulaakaan poikki.
Mä tosiaan ootan piikkien kanssa, että sitä lunta on kunnolla. Jätän noi välikelin ajot kokonaan väliin, kun ei oo kolmansia vanteita:D

Välikelillä mennään valmiiksi huonokuntoisilla piikeillä. Helkkari, nyt tuli valinann vaikeus, kun tuo 444 mitas alko myös houkuttaan.

Back