vstrom sanoi:
Hyvä tapa parantaa mp:n näkyvyttä muille tielläkulkijoille on ajaa valoisena vuorokaudenaikana koko ajan pitkät päällä.
Mun mielestä toi ei ole hyvä. Kun oon itse ajanut mopolla, niin vastaan on tullut toisia mopoja juurikin pitkät päällä. Ai että ku ottaa meikäläistä silmiin niin että kipeää tekee. Noissa pyöreissä ajovaloissa tavallisetkin valot ovat hyvin näkyvät. Eri juttu on bandiitti - jos on noi haileen himmeät pitkät päällä, nii porukka kyselee, miksi ajat parkit päällä

Bandiitissa on maailman huonoimmat valot nääs.
Paljon paremmin ja vastaantulevan silmiä armahtaen toimii päävalon linjan alapuolelle kiinnitetyt "huomiovalot". Laitoin Bandiittiin (sittemmin myös vstromiin) sellaiset ja häikäisyn estämiseksi tein niihin pienet varjostimet niin, että näkyvät edestä, mutta eivät heitä hajavaloa ihan lähellä olevan vastaantulijan silmiin. Vaikka ovat vain 3w ledit, niin ovat pistävän valkoiset (mutteivat häikäise!) ja niitä on vaikea olla havaitsematta.
Tulos: ennen ledejä autoja lappoi vähän joka suunnasta eteen melkein joka kerta, kun olin ajelemassa. Ledien asentamisen jälkeen ei ole juurikaan kukaan tullut eteen. Ledien ei tarvitse häikäistä, mutta valokolmio herättää autoilijan mielenkiinnon ihan eri tavalla. Kun itse näin tuollaisen ensimmäistä kertaa, havaitsin sen jo noin kilometrin päästä ja ihmettelin, että mikä ihme tuolta lähestyy. Sen jälkeen tilasin ledit pyörääni.
No siotten on näitä Orm Onnekkaita, jotka laittaa lisäpitkät pyörän alakulmiin ja varmuuden vuoksi ajavat pitkillä vastaan... Ei hyvä.
No, tämä on vaan mun kokemus. Toiset muistaakseni luottaa koviin ääniin ja onhan se niin, että kun oikein kunnon jytinän kuulee, niin alkaa pälyillä, että missä se Hornetti on tekemässä pakkolaskua. Harmi vaan, että jopa Skodassa on niin hyvä äänieristys, että jää kuulematta!
Tietysti kaikkein tehokkain tapa on laittaa pyörään vilkkuvat tietynväriset ledit
Veikkaan, että siniset vilkkuvalot olis estäneet videollakin tapahtuneen kolarin (muistaen, että en juuri koskaan ole voittanut veikkauksessa yhtään mitään).