• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yksi videoitu onnettomuus käyty läpi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Spirit
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
PoS sanoi:
Ei ole. Pitkät päällä ajaminen ehkä parantaa näkyvyyttä, mutta vaikeuttaa merkittävästi nopeuden ja etäisyyden arviointia. Älä aja pitkät päällä.

jokainen pitkät päällä ajava tekee karhunpalveluksen muiden mopoilijoiden etäisyyden arvioitiin......

ja kai sääntöjä pitäs osata ite noudattaa ennen kuin odottaa muiden myös noudattavan..........

jos pelottaa tiellä ilman pitkiä......... on suomessa metsiä yksin ajella.........

Se pelottaa, että motoriteissa on henkilöitä, jotka ajattelevat, että nähdyksi tuleminen on vähemmän tärkeätä, kuin teoreettinen mahdollisuus nähdyksi tulemisen jälkeen arvioida etäisyyttä tai nopeutta.

Kun kaksi ajoneuvoa lähestyyvät toisiaan vaikka 36 metriä sekunnissa nopeudella, niin lillukanvarsia etäisyysarviot toisen mahdollisimman aikaiseen havaitsemiseen verrattuna.

Ei ihme, että kohtaamisonnettomuuden ovat mp-onnettomuuksien kärkipäässä.

vstrom sanoi:
Ok, nyt ymmärrän. Tonninen kyykky kaikille aloittelijoista alkaen pakolliseksi ja vain lyhyet valot ja nekin alas suunnattuina!

No saisko sellaisen loivennuksen tingattua vielä, että crossi/ enska/ supermoto sallittais. Niis on usein aika huonot valot ja kehnosti suunnattu.

Kyllähän tuon ymmärtää 80-luvun vehkeillä ja onhan monessa nykypiikissä ja enskapelissäkin sellaiset valot että tuosta voi olla jopa jotain hyötyä.
Sitten kun alkaa olla kunnon valoja ja lisävaloja, ei hommassa ole päätä eikä häntää. Sysätään huomiointivastuuta liikenteessä vastapuolelle ja sitten tehdään havainnoinnista vaikeampaa.
Aika vähän noita tolloja enää onneksi tien päällä näkee. Veikkaan että kyseessä on lähinnä vanhempaa väkeä joilla on ajotavat sieltä hehkulamppujen ja etujarrun välttelyn aikakaudelta.

skuikka sanoi:
Kyllähän tuon ymmärtää 80-luvun vehkeillä ja onhan monessa nykypiikissä ja enskapelissäkin sellaiset valot että tuosta voi olla jopa jotain hyötyä.

Näinpä juuri, tuolla menee laitteita, joissa kaukovalo on hyvän lähivalon tasoa, joten mikäs siinä on kaukovalolla ajellessa. Omissa laitteissa ei ole ollut yhtään sellaista, jolla olisin viitsinyt kiusata muita kaukovaloilla. Yleisohjetta en kaukovaloilla ajelemisesta tekisi.

Tuossa videon tilanteessa näyttäisi perusongelma olevan se, että kuski ei varautunut hyvin tavalliseen uhkatekijään, vaan posotti risteysalueelle ei vain ylinopeutta, vaan vauhtia hidastamatta. Sen kautta hän varmisti, että toimintakykyä tilanteen ratkaisemiseen ei ole, jos tilanne syntyy. Mietin, että olisikohan kaveri kuitenkin nähnyt tuon auton tulevan, mutta olettanut sen kääntyvän oikealle kaistalle, hän ajoi itse vasenta kaistaa. Sitten tilanne tuli silmille kun oletus ei mennytkään oikein.

Ei ole mitään järkeä ajaa nykyisillä valoilla pitkät päällä päivällä, kirkkautta on aivan eri tavalla kun menneiden aikojen pappatuntureissa ja muissa isommissa ompelukoneissa. Niilläkin ajettiin pitkät päällä päivällä kun lyhkästen lanka oli palanut....

Etäisyyden arviointi, vilkkujen näkymättömyys koska ovat usein ajovalojen vieressä, häikäisy tunneleissa jne. Nämä on riesana kun ajellaan nykyaikaisilla pitkillä päivällä. En näe mitään perustetta, kuten en myöskään sille että kotiloissa sitä kerpeleen takasumaria poltetaan heti kun tulee pisara tai hiutale tuulilasiin.

vstrom sanoi:
Hyvä tapa parantaa mp:n näkyvyttä muille tielläkulkijoille on ajaa valoisena vuorokaudenaikana koko ajan pitkät päällä.

Mun mielestä toi ei ole hyvä. Kun oon itse ajanut mopolla, niin vastaan on tullut toisia mopoja juurikin pitkät päällä. Ai että ku ottaa meikäläistä silmiin niin että kipeää tekee. Noissa pyöreissä ajovaloissa tavallisetkin valot ovat hyvin näkyvät. Eri juttu on bandiitti - jos on noi haileen himmeät pitkät päällä, nii porukka kyselee, miksi ajat parkit päällä :blink: Bandiitissa on maailman huonoimmat valot nääs.

Paljon paremmin ja vastaantulevan silmiä armahtaen toimii päävalon linjan alapuolelle kiinnitetyt "huomiovalot". Laitoin Bandiittiin (sittemmin myös vstromiin) sellaiset ja häikäisyn estämiseksi tein niihin pienet varjostimet niin, että näkyvät edestä, mutta eivät heitä hajavaloa ihan lähellä olevan vastaantulijan silmiin. Vaikka ovat vain 3w ledit, niin ovat pistävän valkoiset (mutteivat häikäise!) ja niitä on vaikea olla havaitsematta.

Tulos: ennen ledejä autoja lappoi vähän joka suunnasta eteen melkein joka kerta, kun olin ajelemassa. Ledien asentamisen jälkeen ei ole juurikaan kukaan tullut eteen. Ledien ei tarvitse häikäistä, mutta valokolmio herättää autoilijan mielenkiinnon ihan eri tavalla. Kun itse näin tuollaisen ensimmäistä kertaa, havaitsin sen jo noin kilometrin päästä ja ihmettelin, että mikä ihme tuolta lähestyy. Sen jälkeen tilasin ledit pyörääni.

No siotten on näitä Orm Onnekkaita, jotka laittaa lisäpitkät pyörän alakulmiin ja varmuuden vuoksi ajavat pitkillä vastaan... Ei hyvä.

No, tämä on vaan mun kokemus. Toiset muistaakseni luottaa koviin ääniin ja onhan se niin, että kun oikein kunnon jytinän kuulee, niin alkaa pälyillä, että missä se Hornetti on tekemässä pakkolaskua. Harmi vaan, että jopa Skodassa on niin hyvä äänieristys, että jää kuulematta!

Tietysti kaikkein tehokkain tapa on laittaa pyörään vilkkuvat tietynväriset ledit :D

Veikkaan, että siniset vilkkuvalot olis estäneet videollakin tapahtuneen kolarin (muistaen, että en juuri koskaan ole voittanut veikkauksessa yhtään mitään).

Koheltaja sanoi:
En näe mitään perustetta, kuten en myöskään sille että kotiloissa sitä kerpeleen takasumaria poltetaan heti kun tulee pisara tai hiutale tuulilasiin.

Sitä sumaria poltetaan sen takia, että joku Orm Onnekas ajelee perässä liki takapuskurissa kiinni. Ainakin täällä Päijät-Hämeessä on näitä autoilijoita, jotka ei tajuu turvavälistä mitään eivätkä osaa ohittaakaan, vaikka tilaa tekisi ja vauhtia hidastaisi. Muutenhan siitä takasumarista ei ookaan mitään hyötyä. Sen vois korvata takapitkillä. Toimis tehokkaammin.

Pääsääntöisesti kaikki tilanteet missä itseltä on tuntunut siltä, että autoilija ei ole huomannut minua ovat yleensä tapahtuneet silloin kun päällä on ollut musta-harmaa nahkapuhku ja musta kypärä. Kun päällä on ollut musta-punainen nahkapuku tai musta-puna-valko tekstiilitakki sekä valkoinen kypärä, niin näitä tilanteita ei ole ollut juurikaan. Tästä olen tehnyt yksinkertaisen tulkinnan, että näkyminen kannattaa:bye:

yöLiitäjä sanoi:
Sitä sumaria poltetaan sen takia, että joku Orm Onnekas ajelee perässä liki takapuskurissa kiinni. Ainakin täällä Päijät-Hämeessä on näitä autoilijoita, jotka ei tajuu turvavälistä mitään eivätkä osaa ohittaakaan, vaikka tilaa tekisi ja vauhtia hidastaisi. Muutenhan siitä takasumarista ei ookaan mitään hyötyä. Sen vois korvata takapitkillä. Toimis tehokkaammin.

Totta tuokin, mutta toisaalta se takasumuvalosankari monesti on nukahtanut köröttämään moottoritien vasemmalle kaistalle kympin alinopeuttta. :D

Jannu tekee videolla saman perusvirheen minka tein itsekin vuosikausia, kunnes kavin Ride Forever treenissa.
Hatajarrutuksessa vetaa todella herkasti kytkimen pohjaan, mika ei-ASB pyorassa pistaa heti takanakin lukkoon.

En kylla ole itse viela joutunut vastaavaan hatatilanteeseen, voihan se olla etta se kytkimen kaytto on niin selkaytimessa etta siihen tulisi koskettua kuitenkin.

vstrom sanoi:
Hyvä tapa parantaa mp:n näkyvyttä muille tielläkulkijoille on ajaa valoisena vuorokaudenaikana koko ajan pitkät päällä.

Ajokauden aikana saattaa joku neropatti jakeluautonkuljettaja ( kaksi kpl viime ajokaudella ) vilkutella protestiksi pitkiä, mutta muutoin asia tuntuu ymmärrettävän hyvin.
Mp:den saunavalojen tehokkuusluokkaa olevilla ajovaloilla ei todellista häikäistystä valoisan aikaan saa, mutta etusuuntaan olennaisesti paremman havaittavuuden.

Kyllähän se mp:n näkyvyyttä parantaa, mutta kyllähän autokin jää joskus havaitsematta - ja olisi voitu havaita, jos sillä olisi ollut pitkät päällä. Olisko sitten kivaa ajella, kun mp:t ja autotkin tulisivat jatkuvasti pitkillä valoilla vastaan. Epäilen. Eli en käytä pitkiä valoja valoisan aikana pyörässä (enkä autossa).

PrivateeR sanoi:

Niin siis paniikkijarrutuksessa sita takajarrua polkaistaan sen verran tukevasti etta ilman ABSia se on herkasti lukossa, varsinkin jos samaan aikaan vedetaan kytkin pohjaan.
Jos kykenee jattamaan kytkimen rauhaan niin moottorin veto auttaa estamaan takasen lukkittumisen.

Joopa sanoi:
Niin siis paniikkijarrutuksessa sita takajarrua polkaistaan sen verran tukevasti etta ilman ABSia se on herkasti lukossa, varsinkin jos samaan aikaan vedetaan kytkin pohjaan.
Jos kykenee jattamaan kytkimen rauhaan niin moottorin veto auttaa estamaan takasen lukkittumisen.
Taidan elää rinnakkaisessa universumissa sitte... Yhdessäkää mun prätkässä ei ole ollu ABSia, ja kytkimellä en ole IKINÄ saanu takarengasta lukkoon, päinvastoin se vapauttaa takarenkaan rullaamaan vapaalla.

Ja mitä oon ajanu vähä ripeämpiin jarruihin radalla, ni ilman kytkintä raakana alaspäin vaihtaessa se takarengas on ollu lukossa satoja kertoja, nimenomaan moottorijarrun ansiosta.

Mutta ehkä mun pitää vain opetella ajamaan.

Back