• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha YZF-R1

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jamaha miesten kannattaa kokeilla jotain euroopan ihmettä niin saa käsityksen mitä on paska vaihteisto mopossa. Esim. apriliat tai bimmerit hyvänä esimerkkinä.

Olisko kenelläkään hyvää ohjeistusta kytkinlevyjen vaihtoon rytkösessä? en ole rytkosen kytkintä koskaan avannut - enkä haluaisi että osat lentää taivaalle kun vedän kytkinkopan pultit auki. Varsinaista rakettitiedettähän tuo levyjen vaihto ei ilmeisesti ole - ja levysarjat ovat näemmä halpaa kuin saippua.

kuvasarja olisi luksusta;)

motusalem sanoi:
Olisko kenelläkään hyvää ohjeistusta kytkinlevyjen vaihtoon rytkösessä? en ole rytkosen kytkintä koskaan avannut - enkä haluaisi että osat lentää taivaalle kun vedän kytkinkopan pultit auki. Varsinaista rakettitiedettähän tuo levyjen vaihto ei ilmeisesti ole - ja levysarjat ovat näemmä halpaa kuin saippua.

Vuosimalli auttais asiaa, mutta taitaa aika samanlaisia noi kytkyttimet olla kaikissa malleissa..

Koppa auki - kytkimen painelevy irti - levyt pois - uudet tilalle samassa järjestyksessä - jne..

Eli eipä sieltä mitään lennä naamalle ja vaikea on mitään rikkoa pelkkien levyjen vaihdossa. Ainoa hieman vaikeuksia tuottava paikka on kytkimen käyttövivuston saaminen oikeaan asentoon kasattaessa. Service manuaali auttaa asiassa, löytyy netistä joka vuosimalliin, ja jos on kyse kalsarimalleista, niin minulta saa manuaalin sähköisenä kun laittaa mailiosoitteen yv:nä..

- T -

Mystistä sanon minä... vaihoin -07 rykköseeni metzelerin M5:t alle, sekä eteen että taakse. Edessä on jarrupaloina tehokkaat ferodo Xrac palat. Nyt sit kun vaihoin uudet nakit tuntuu siltä että todella tiukoissa jarruissa koko vietävän pyörä alkaa vobeltamaan. Harkitussa jarrutuksessa se on täysin hallittavissa, mutta ns hätäjarrutuksessa tms en olesi täysin varma asiasta.

Eli kysymys kuuluu... Mitä ihmettä olen oikein onnistunut sähläämään akseleiden takaisin kiinnityksessä??? En mä ainakaan samoilla jarrupaloilla, mutta vanhoilla renkailla huomannut radalla jarruttaessa minkäänlaista voblausta... Ainoastaan sen, ett perä pyrki aavistuksen tulemaan oikean kautta ohi sit kun perä alkoi nousta irti maasta. Mutta sitäkään en tiedä johtuiko se mahdollisesti ajoasennosta...

Onko rykkösissä ollut muilla vastaavia ilmiöitä? Entä voisiko väljä ohjauslaakerissa auheittaa moista?

motusalem sanoi:

Juutuubistakin varmaan löytyy pätkiä..

sky sanoi:
todella tiukoissa jarruissa koko vietävän pyörä alkaa vobeltamaan.

Ohjauslaakerin väljyys aiheutti omassani nylkytystä, ei vatkausta. Ei sillä voinut perä ilmassa jarruttaa kun nypytti niin pahasti. Jos kyseessä on nimenomaan se, että pyörä wobblaa (ohjaus heiluu ja pyörä vatkaa sivuttain niin omaa mutua:

-Käytitköhän jarrulevyjä irti. Olisivatko tulleet eri asemoinnilla kiinni ja ottavat epätasaisesti eri kohdassa kierrosta.
-Olisiko toisessa levyssä jotain todella sitkeää rasvaa
-Jos seisaaltaan katsot vauhdissa pyörivää eturengasta, niin pyöriikö se väpättämättä suorassa. Runkovika?
-Keskititkö etupyörän manuaalin asennusohjeen mukaan? En muista rykköstä, mutta kotarissa laitetaan akseli mutterilla kiinni, pumpataan keulaa kunnolla eestaas ja sitten kiritään akselipultit.

No täytyneen käyttää pyörä pukeilla ja tutkia asiaa lähemmin. En mä tiiä mitään etuakeselin oikeasta kiinnityksestä, heitin vaan paikoilleen ja väänsin momenttiin...:D Niin mä tein kawan kanssaki ilman ongelmia useamman kerran...

Mut eikai kawaa ja yamahaa voi verrata näissä asioissa keskenään!:grin: Paitsi että yllä jo todettiin että ihan samanlaisia ne lootatkin on noissa supersporteissa...:jpstyle:

R1 -03 (RN09). Akran kokoränni. Paljon on muillakin näissä näkyny näitä putkistoja. Ottaako muilla alakate kiinni putkeen sulaen siihen kiinni vai onko mulla vaan niin kierot katteet sattunu? Oon nyt yrittäny pyöritellä ettei yltäs, mut ei vaan asetu. Vai pitääkö vaan alkaa katteita leikkailemaan..

jaska_73 sanoi:
Ne on varmaan tehny ton renkaan johonkin missä on serpenttiini teitä eikä tänne lakialle mihinä ei juuri mutkia ole. :;):

Näyttäis olevan uus samanlainen, mutta uudessa on keskelläkin vielä pintaa.

WP_000002.jpg

Kuinkas monta kilsaa M5lla pääsi?

Eipä se pilot power 2ct:kään ihmeitä kestäny takana. Noin 5tkm. :dunno: Onko näihin rykkösiin millä kilometreillä vaihdettu jakoketjua, vai sitten kun on ääntä alkanut pitämään? :paikallatuulee:

jaska_73 sanoi:
Eiköhän se mene että mitä pitävämpi sen vähempi se kestää kilometrejä. :thumbup:

Myös suoraan verrannollinen siihen millanen vetomies sillä ajaa... Mitä enempi tehdään pitkiä ja lyhyitä vetoja joka ikisellä suoralla, niin sitä nopeammin se rengas katoaa alta.:WAZAAP:

Jompp3 sanoi:
Eipä se pilot power 2ct:kään ihmeitä kestäny takana. Noin 5tkm. :dunno:

Mulla on kestänyt alkukesän pp2ct takana 9500km, tuohon sisältyi ainakin 3 x Alastaroa. Etunen meni vaihtoon eilen, just ennen kuin sille tuli 15tkm täyteen :)-

R1ivattu sanoi:
Mulla on kestänyt alkukesän pp2ct takana 9500km, tuohon sisältyi ainakin 3 x Alastaroa. Etunen meni vaihtoon eilen, just ennen kuin sille tuli 15tkm täyteen :)-

No ei se rengas radalla keskeltä kulu, se vaan että kun käy ajeleen radalla varsinkin ilman rengaslämppäreitä niin ei ne renkaat pidä enään kunnolla muutaman ratapäivän jälkeen. Oikeestaan ne pitää huippuhyvin vain sen ekan päivän ja kohtuullisesti pari päivää päälle. Mutta siis sehän riippuu ihan kuskin vauhdista. Tosi nopea kuski tuhoaa rengasparin puolessa päivässä radalla:)

jaska_73 sanoi:
Eiköhän se mene että mitä pitävämpi sen vähempi se kestää kilometrejä. :thumbup:

Näinhän se on, mut aikast vähän toi silti on.
Ite oon päässy M3lla melkein triplat, sisältäen joka kesäiset varttimailit jne. eikä sekään mikään saippuapala ole :)

sky sanoi:
No ei se rengas radalla keskeltä kulu, se vaan että kun käy ajeleen radalla varsinkin ilman rengaslämppäreitä niin ei ne renkaat pidä enään kunnolla muutaman ratapäivän jälkeen. Oikeestaan ne pitää huippuhyvin vain sen ekan päivän ja kohtuullisesti pari päivää päälle. Mutta siis sehän riippuu ihan kuskin vauhdista. Tosi nopea kuski tuhoaa rengasparin puolessa päivässä radalla:)

Kadulla takasta syö kaikkein eniten se, että kylmälle renkaalle annetaan kunnolla runtua. Kun malttaa ajella renkaan lämpimäks ennen kovempia availuja, kestää kumikin ihan eri tavalla. Suomen radoilla takasen saa kulumaan päivässä tai jopa allekin, mutta taitaa sormin pystyä laskemaan ne ukot, jotka etusen ajaa päivässä "loppuun" Suomen radoilla (pl. rataperse).
Jos radalla ajelee vauhteja, joihin katurengas ei riitä, lienee syytä sitten vaihtaa rengastustakin oikeampaan suuntaan. Oman kokemuksen mukaan PP kestää ajaa ainakin kymmenkunta päivää keskinopean vauhteja eikä pito oleellisesti muutu.

Oukkei. Kysytäänpä sitten mistä jengi on hommannut jarrupalat parhaaseen hintaan? -04 malli ja eteen+taakse. Mitään über ratapaloja en tartte, ihan tavalliset käy. Ihanko perus stormilta tms. Vaiko netistä?

Back