• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Yamaha FZS 1000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Yamaha1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Fasufisu sanoi:
Tuommoista oon miettinyt, kun rouva mielellään tulee kyytiin mutta valittaa, että jalat koukussa pitää istua. Skootterissahan sai istua jalat lähes suorassa. Onko kukaan keksinyt, miten matkustajan jalkatappeja saisi alemmas tai eteen päin? Oikeaa tappia ei paljoa pysty alentamaan kun tulee pakoputki vastaan.

Rakenna joku teline takarenkaan taakse ja pistä mamma istumaan selkä menosuuntaan :p

ajvaara sanoi:
Rakenna joku teline takarenkaan taakse ja pistä mamma istumaan selkä menosuuntaan :p

No sitten varmaan sais ajella yksinään. Ei huono vaihtoehto sekään, mutta kun se on panostanut ajovaatteisiinkin niin kaipa se pitää ottaa kyytiin.

Normaalisti matka-ajoon painottuvissa katurenkaissa eteen 2,7bar ja taakse 2,9bar noin 20 asteen lämpötilassa renkaan ollessa kylmä.

Töötistä kannattaa ensimmäisenä tarkistaa sulake, kalvo voi jäädä jumiin ja sulake palaa. Toinen tarkastukohta on itse aparaatin liittimet. Laite löytyy muistaakseni jäähdyttimen läheltä moottorin etupuolelta. Liittimet on ihan painamalla kiinni ja aika alttiit korroosiolle.

- T -

Kannattaa kokeilla etusessa vähän alempaakin painetta. Omissani olen päätynyt noin 2,5 bariin. Alempi paine antaa paremman ohjaustunnon ja pyörä pysyy valitulla ajolinjalla kaarteessa vakaammin. Jos painetta alentaa liikaa, pyrkii pyörä "haukkaamaan" sisäkaarteeseen päin. Jo 0,1 baria tekee havaittavan eron. Parhaalta tuntuva paine riippunee pyörästä ja kumista, tietty myös kuskin mieltymyksistä.

Jos painetta on vähemmän, lämpenee rengas enemmän ja varmaan kuluukin. Lämpiäminen taas nostaa rengaspainetta, joten ajossa paine voikin olla lähellä suositusta, mutta kumi on lämpimämpi. Etunen yleensä kestää kauemmin kuin takanen, joten en kulumisesta kantaisi huolta.

En ole tullut mitanneeksi ajopaineita multissa. Kotarissa näkyy paineet mittaristossa ja lämpiämisen vaikutus on nähtävissä.

Mut kokeile huvikses, ei kuitenkaan kannata mennä 2,3 barin alle, alkaa pyörä kääntyä liian halukkaasti ja haistaa urat.

Fasufisu sanoi:
Tuommoista oon miettinyt, kun rouva mielellään tulee kyytiin mutta valittaa, että jalat koukussa pitää istua. Skootterissahan sai istua jalat lähes suorassa. Onko kukaan keksinyt, miten matkustajan jalkatappeja saisi alemmas tai eteen päin? Oikeaa tappia ei paljoa pysty alentamaan kun tulee pakoputki vastaan.

Jos on pienestä kiinni, niin onko mahdoton homma korottaa harakan istuinta vaikkapa tuuman verran?

Sellainen seppä varmaan löytyy paikkakunnasta riippuen.

JMH sanoi:
Jos on pienestä kiinni, niin onko mahdoton homma korottaa harakan istuinta vaikkapa tuuman verran?

Sellainen seppä varmaan löytyy paikkakunnasta riippuen.

No kävi kyllä sekin mielessä. En kuitenkaan kesken ajokauden viitsi viedä penkkiä verhoilijalle, ehkäpä sitten lokakuussa. Moottorikelkan penkkiäkin pitäisi korottaa ennen ajokautta. Kelkka on tietenkin 1000 cm3 Yamaha. Toisn tuossa 3-pyttyisessä on vain 100 hv, mutta kerkiääpä silläkin.

2000 km ajettu ja on kyllä mahtava peli. Tytär ( 19 v. ) uskaltautui kyytiin pari päivää sitten ja tykästyi paljon. Mietti, että pitäisköhän ajaa mp-kortti itsekin. Äitinsä kamppeet lainasi ja oli mukava olla kyydissä.:)

Tööttiä vähän tutkailin kun ei toimi. Virtaa tulee toiseen liittimeen tööttiin asti kun nappia painaa. Toiseen kai ei kuulu tullakaan? Eli itse tööttäysaparaatti rikki?

Onko toisessa piuhassa kunnollinen yhteys maahan? Mittasitko piuhan jännitteenmyös tööttiin kytkettynä nappia painaessa? Joskus on käynyt niin että irti olevan piuhan päähän tulee kyllä jännite, nutta hapettunut liitos tms rajoittaa kuitenkin virtaa niin ettei töötti soi. Jos on ylimääräistä piuhaa saatavilla niin testaa töötti suoraan akusta niin saat varmuuden.

Mulla oli Suzukissa töötti joskus jumissa ja lähti vähä reilummin ruuvimeisselillä kopauttamalla toimimaan. Kai se oli käytön puuttesta vaan jämähtäny...

No nyt on alkanut häiritseen semmoinen ominaisuus, että kun 1- tai 2- vaihteella löysää kaasun hetkeksi ja sen jälkeen taas kiihdyttää niin pitää tosi varovasti vääntää kaasua, ettei tule sellaista äkkinykäisyä. Ikään kuin kerisi jostain löysät pois ja sitten nykäisee liikkeelle. Tosi varovasti kun kaasuttaa niin ei tule tuota ilmiötä eikä isommilla vaihteilla. Onko mulla vain ketju löysällä vai onko jossain voimansiirrossa jotain väljää? Ketju nousee kengänkärjellä ainakin pari senttiä kun istun itse pyörän päällä. En oo tuota marko fzs:n kristysneuvoa vielä kokeillut. Tää on siis eka oikea mp (400 cm3 skootteri oli ennen ), niin vähän opettelussa kaikki.

Fasufisu sanoi:
No nyt on alkanut häiritseen semmoinen ominaisuus, että kun 1- tai 2- vaihteella löysää kaasun hetkeksi ja sen jälkeen taas kiihdyttää niin pitää tosi varovasti vääntää kaasua, ettei tule sellaista äkkinykäisyä. Ikään kuin kerisi jostain löysät pois ja sitten nykäisee liikkeelle. Tosi varovasti kun kaasuttaa niin ei tule tuota ilmiötä eikä isommilla vaihteilla. Onko mulla vain ketju löysällä vai onko jossain voimansiirrossa jotain väljää? Ketju nousee kengänkärjellä ainakin pari senttiä kun istun itse pyörän päällä. En oo tuota marko fzs:n kristysneuvoa vielä kokeillut. Tää on siis eka oikea mp (400 cm3 skootteri oli ennen ), niin vähän opettelussa kaikki.

Kun moottorijarrulta siirtyy vedon puolelle niin kyllä se aina nykäisee jos avaa huolimattomasti vaikka ei missään ylimääräistä löysää olisikaan. Kaikki on tietenkin suhteellista. Vaikea sanoa pelkän kirjoituksen pohjalta, mutta voi tuo nykäisy skoottelin jälkeen tuntua isolta kun tulee voima aika paljon rajummin ulos.

marko.fzs sanoi:
Kun moottorijarrulta siirtyy vedon puolelle niin kyllä se aina nykäisee jos avaa huolimattomasti vaikka ei missään ylimääräistä löysää olisikaan. Kaikki on tietenkin suhteellista. Vaikea sanoa pelkän kirjoituksen pohjalta, mutta voi tuo nykäisy skoottelin jälkeen tuntua isolta kun tulee voima aika paljon rajummin ulos.
Niin no onhan tässä sata heppaa enemmän kuin oli skootterissa. Vähän ihmetyttää vaan kun saa niin varovainen olla kaasun kanssa.

Siitä ketjun kiristämisestä vielä: Tarviiko löysätä muuta kuin vasemmanpuoleista mutteria taka-akselista? Ja sitten niitä pikkumuttereita pyörittämällä kiristää ketju?

Fasufisu sanoi:
Siitä ketjun kiristämisestä vielä: Tarviiko löysätä muuta kuin vasemmanpuoleista mutteria taka-akselista? Ja sitten niitä pikkumuttereita pyörittämällä kiristää ketju?

Mutteri vasemmalta puolelta auki ja löysäät kiristys pulttien lukitus mutterit kummaltakin puolelta. Eli mutteri on takahaarukkaa vasten ja pultin kanta akselia vasten.

Jos pultti tuntuu olevan tiukassa älä väännä väkisin. Rost off pulttiin ja yritä kiertää vaikka vähän sisään päin ja sitten vasta ulos. On todella hankala korjata jos pultti menee poikki. Ai mistä tiedän.

Kannattaa muuten suihkia niihin pultteihin tervaa niin ei jämähdä kiinni enää.

marko.fzs sanoi:
Mutteri vasemmalta puolelta auki ja löysäät kiristys pulttien lukitus mutterit kummaltakin puolelta. Eli mutteri on takahaarukkaa vasten ja pultin kanta akselia vasten.

Jos pultti tuntuu olevan tiukassa älä väännä väkisin. Rost off pulttiin ja yritä kiertää vaikka vähän sisään päin ja sitten vasta ulos. On todella hankala korjata jos pultti menee poikki. Ai mistä tiedän.

Kannattaa muuten suihkia niihin pultteihin tervaa niin ei jämähdä kiinni enää.

Kiitos hyvästä vastauksesta. Nytpä löysin englanninkielisestä ohjekirjasta kohdan jossa sanottiin ketjun vapaaliikkeen olevan 40 - 50 mm pyörän seistessä ilman kuormaa. No mittasin sen ja on ihan ok.
Tiedätkö tai tietääkö kukaan paljonko ketju saa liikkua pituussuunnassa vapaasti vaihde päällä? Eli pyörä keskituella ja vaihde päällä kun pyörittää takarengasta niin tuossa ketju liikkuu n. 2 cm ennen kuin vaihdelaatikko estää liikkumisen. Siis kun laitan ketjun mahdollisimman taakse vaihde päällä, niin menee 2 cm eteenpäin vapaasti. Tuo vapaa liike aiheuttaa sen nykäyksen kun kaasuttaa reippaasti pikkuvaihteella. Onko normivälys vai onko vaihteistossa jotain mennyt väljäksi? Nimim. "epäilen kaikkea".

Fasufisu sanoi:
Kiitos hyvästä vastauksesta. Nytpä löysin englanninkielisestä ohjekirjasta kohdan jossa sanottiin ketjun vapaaliikkeen olevan 40 - 50 mm pyörän seistessä ilman kuormaa. No mittasin sen ja on ihan ok.
Tiedätkö tai tietääkö kukaan paljonko ketju saa liikkua pituussuunnassa vapaasti vaihde päällä? Eli pyörä keskituella ja vaihde päällä kun pyörittää takarengasta niin tuossa ketju liikkuu n. 2 cm ennen kuin vaihdelaatikko estää liikkumisen. Siis kun laitan ketjun mahdollisimman taakse vaihde päällä, niin menee 2 cm eteenpäin vapaasti. Tuo vapaa liike aiheuttaa sen nykäyksen kun kaasuttaa reippaasti pikkuvaihteella. Onko normivälys vai onko vaihteistossa jotain mennyt väljäksi? Nimim. "epäilen kaikkea".

Kyllä kuulostaa ihan normaalilta. Vaatii vaan totuttelua. Takajarrua laahaamalla hidasajossa saa tuota kivasti rauhoitettua.

marko.fzs sanoi:
Kyllä kuulostaa ihan normaalilta. Vaatii vaan totuttelua. Takajarrua laahaamalla hidasajossa saa tuota kivasti rauhoitettua.
Hienoa. Tähän mennessä kaikki mitä olen epäillyt on ollut normaalia.
Toivottavasti menee jatko samalla tavalla jonkin aikaa. Skootterillahan oli helppoa kun oli vain kaasu ja jarru.
Alkuun en tuota välystä huomannut mutta johtunee siitä, että nyt olen alkanut vähän "rouvimmin" ajamaan kun tuo vehje tulee tutuksi pikkuhiljaa. Edelleen olen kyllä tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin. Maantiellä mukavan vakaa ja kaupungissa tosi helppo käsiteltävä. Voimaa on tarpeeksi ainakin minulle.

Onko tietoa noista alkuperäisistä värivalikoimista. Tarkoitus tuoda Italiassa 2004 ensirekisteröity pyörä, joka on aika perusvalkoinen kuvissa (ei hopea tai harmaa). Myyjä sanoo, ettei ole jälkimaalattu, mutta kun kaikki teipit ja merkit puuttuu, niin vähän epäilen. Onko Jammussa värikoodi jossain?

axor sanoi:
Onko tietoa noista alkuperäisistä värivalikoimista. Tarkoitus tuoda Italiassa 2004 ensirekisteröity pyörä, joka on aika perusvalkoinen kuvissa (ei hopea tai harmaa). Myyjä sanoo, ettei ole jälkimaalattu, mutta kun kaikki teipit ja merkit puuttuu, niin vähän epäilen. Onko Jammussa värikoodi jossain?

Ei oo kyllä koskaa tullut missään vastaan alkuperäistä valkoista.Mutta lähetä se vin-koodi tonne:

https://www.motorcyclespareparts.eu/yamaha-parts/color-codes.aspx

Jos vaikka sieltä selviäis tuo väri.

Back