• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Voi jeesus mitä porukkaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

PoS

Super Retard
MotOrg ry jäsen
Aika HC kamaa on tämä video. Yksi kaveri kertoo että skootterilla ajo on vaikeampaa kuin isolla pyörällä ajaminen (mopojätkille suoraan Bussit vai?) ja Jokilampikin pääsee kertomaan, että on hyvä, kun em. kaveri, jolle itselleen mopo on vaikea menopeli, pääsee junioreille opettamaan, miten ajaa
omg.gif

Siis mitä? Tällainen sakki muka ketään opettaa? Taitaa olla vähän liian löysät vaatimukset noilla, jos niinkin perusasia kuin katseen käyttö on hakusessa...

Mopo voi yllättää liikenneopettajankin

Olen kyllä samaa mieltä että skootteri on vaikeampi hallittava kuin moottoripyörä, jos on moottoripyöriin tottunut. Varsinkin nopeissa väistöissä ja jarrutuksessa. Ainakin omalla kohdalla. Kun ei ole mitään siinä jalkojen välissä mistä ottaa tukea. Ei voi puristaa tankkiakaan. Ja pienet pyörät ja löysä runko ei sekään tee hommasta yhtään helpompaa, kun ääritilanteisiin mennään.

Hyvä vaan että saavat noihin mopoilioihin älliä... ehkä...
nixweiss.gif

Tuossa viime kesänä mopopoika veti äkkijarrutukset mun edessä kun tulin hänen taakse, kun en sitten aatellut ohittaa risteysalueella..
Risteyksen jälkeen kun aloin ohittamaan sitä niin poikapa päätti ruveta kiilaamaan, että on ihan syytä laittaa ne jonkinlaiseen kouluun/kokeeseen...
thumbs-up.gif

Mutta joo tosiaan että opettajat sanoo että skodulla on vaikeempi ajaa niin huh huh...

En missään nimessä ole sitä mieltä, etteikö mopoilijoita pitäisi opettaa. Nykyisessä teknologiapainotteisessa turvallisuuskehityksessä, jos edes jonkunnäköistä efforttia tehdään ajotaitojen parantamiseksi niin hyvä. Hirvittää vaan, että jos ei autokoulun opettajat osaa perkele mopolla ajaa.

täällä sitä vouhotetaan että mopoilijoille koulutusta yms. mutta kyllä mä olisin enemmän huolissaan näista jotka on saanut moottoripyöräkortin lahjaksi ja sitten ostetaan vanhoilla päivillä iso moottoripyörä kun ei osata edes välttävästi ajaa autoa..ajellaan niillä 1950 luvun opeilla edelleen ja mp ei ole millään tavalla hallussa.. nuoret sentään oppii mutta vanha koira ei...vaimitensenyoli..

No en tiiä tuosta ... turhaa vouhkaamista...onhan sitä itsekin mopolla ajettu ihan polvenkorkuisesta. Rajojaan ei kannata mopollakaan ylittää.

täällä sitä vouhotetaan että mopoilijoille koulutusta yms. mutta kyllä mä olisin enemmän huolissaan näista jotka on saanut moottoripyöräkortin lahjaksi ja sitten ostetaan vanhoilla päivillä iso moottoripyörä kun ei osata edes välttävästi ajaa autoa..ajellaan niillä 1950 luvun opeilla edelleen ja mp ei ole millään tavalla hallussa.. nuoret sentään oppii mutta vanha koira ei...vaimitensenyoli..
Kuule sama se on junnuillakin, ajetaan jollain mopolla kortti ja kuvitellaan osaavansa ajaa isolla pyörällä, onhan sitä kuitenkin tullut harjoiteltua ER-5:lla...
biggrin.gif

er-5 pesee kaikenmaailman tossumopot ja skootterit käsiteltävyydessä ja helppoudessa mennen tullen.

Joskus tyyppäsin frendin skodea, ihme paska. En uskaltais mennä liikenteeseen moisella kiikkerällä potkulaudalla.

*Huoh*

Mistä näitä tulee? Montako sataa tuhatta kilometriä olet nyt itse ehtinyt turvallisesti vetää eri kulkineilla?

Joskus piti ajaa skootterilla muutama kuukausi ja pitää kyllä sanoa että sillä pelotti enempi ajaa täysiä kuin sillä laitteella jonka takia skootterilla jouduin ajamaan.

Linkin videopätkään viitaten täytynee lopettaa kouluttajan hommat kun ei ole avattavaa pottaa eikä riittävää pelonsekaista kunnioitusta mopoihin tai moottoripyöriin...

Hirvittää vaan, että jos ei autokoulun opettajat osaa perkele mopolla ajaa.
Heh juu tuossahan harjoiteltiin sitä moposkootterilla ajoa, joka tosiaan on *hiukan* erilaista kuin se moottoripyörällä ajo.

Minä en ainakaan olettaisi että jokainen liikenneopettaja tässä maassa omaisi jo valmiiksi mopon, auton, bussin, rekan, moottoripyörän, VR:n tavara- ja henkilöjunan, Pendolinon, ruotsin laivan ja naapurin muijan ajotaitoja.

Eli hyvä että harjoittelevat!

Ja mainitsemasi Jokilampi on kyllä läpäissyt sen luokan vaativat testit joihin itse et uskaltaisi edes mennä osallistumaan, joten ehkä kannattaisi huudella vähemmän nimimerkin takaa.
biggrin.gif

Moposkoottereista en tiedä, mutta ainakin nää uudet 125cc vespat on tosiaan "vaikeampia" ajettavia mitä esim. oma Hornetti.
Kannattaa käydä koe-ajolla! Tulis varmasti monelle yllätyksenä miten rimpuloita ovat oikeesti.

jessus... mäkin oon sit ihan hirveen vaarallinen ku on lahjaks saatu a ja bussi...

..ajellaan niillä 1950 luvun opeilla edelleen ja mp ei ole millään tavalla hallussa.. nuoret sentään oppii mutta vanha koira ei...vaimitensenyoli..
jos kerta löytyy joku joka ajelee vieläkin 50-luvun opeilla niin ilmeisesti on edelleenkin hengissä..

eli oppi ei oo kaatanut ojaan?

kaikki kunnioitus liikenne- ja ajoopetusta kohtaan...mutta kukaan ei ole vielä oppinut koulunpenkillä ajamaan. saanut vain hyvät teoreettiset valmiudet lähteä opettelemaan alaa käytännössä ja ominpäin.

Enemmän olisin huolissani siitä että ajoit minkä tahansa kortin niin saat oikeuden ajaa noita skoottereita.

Ja mitähän sellaista mullistavaa kehitystä on tapahtunut moottoripyörien ajamisessa jota ei olisi tiedetty 50-luvulla? Onko fysiikan lakeihin tullut muutoksia?  Ja eikös se harrikoittenkin tekniikka ole sieltä ajoilta ennen sotia?

Mistä näitä... eiku...
biggrin.gif
pftroest.gif

Niin, kuis paljo sitä kokemusta on takana...
Leikki leikkinä...
pftroest.gif

Moposkoottereista en tiedä, mutta ainakin nää uudet 125cc vespat on tosiaan "vaikeampia" ajettavia mitä esim. oma Hornetti.
Kannattaa käydä koe-ajolla! Tulis varmasti monelle yllätyksenä miten rimpuloita ovat oikeesti.
Vespankin omistaneena voin allekirjoittaa. 80-luvun pappatunturi on huomattavasti helpompi ajettava. Ja Vespa painaa sentään toista sataa kiloa...kiinalainen muovirimpula on varmaankin vielä kamalampi ajettava.

Eikös joka vetomiehellä pidä olla moposkode jemmassa sitä varten kun kuponki lähtee? Kaikkeen tottuu sano mäyräkoira, kun jääpuikkoa nuoli.

Back