• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä käsittelykokeeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jeah!!! Kortti taskussa, tänään oli inssi ja meni läpi. Espoossa klo 16.00:n ruuhkassa ajelin, eikä ihmeempää huomauttamista. 100km takana  
062802jumpie_prv.gif

Joo, vaihdoin harjoittelupyörän enduroon ja jo rupesi pujottelu sujumaan! Tosin ekalla ei mene melkein koskaan, mutta eikö käsittelykokeessa ole kaksi yritystä per tehtävä? Hassua sinänsä, mutta nyt alkoi "stop&go" tökkimään, eli moottori tahtoo sammua liikkeelle lähdettäessä!
mad.gif

Miten tsemppasitte kokeissa ja reputtiko moni? Mulla on kässäri ja inssi 15.6, kattoo sit kuin äijän käy?!
omg.gif

Joo meikäkin sammutteli eilen oikein urakalla. Muutenkin oli sellainen päivä että oli kaks vasenta jalkaa ja kättä. Noo, tänään on taas ajotunnit ja ei ne ainakaan enää huonommin voi mennä!

En tiiä kyl sitte oonko ite ylikriittine kun opettaja oli et nythän ne kaikki tehtävät jo menee ihan hyvin mut mie en oo tyytyväinen, kun ei ne aina mee. Ehkä joka toinen kerta.

Sammuttelusta pääsee jos raiskaa kytkintä. Kunnolla kaasua ja luistoa kytkimellä. Eihän se sun pyörä ole.
siitä ei kannata jättää kiinni.

Tsemppii ja älä ressaa ni menee paremmin.

Läpi meni!!!
062802jumpie_prv.gif

Pujottelu tuntui vaikealta ja olikin ainut, josta olisi voinut jäädä kiinni. Harjoittelin sitä ennen kokeen alkua ja inssi sanoikin sitten, että meni niin hyvin tuossa äsken se pujottelu, että se kelpaa. Ja menihän se hyvin, kun en edes tajunnut jännittää, kun ajattelin vain, että tässä vielä harjoittelen, enkä tajunnut, että inssi katsoo...

Nyt sitten vain omaa pyörää ostamaan.
062802moto_prv.gif

Läpi meni!!!
062802jumpie_prv.gif

Pujottelu tuntui vaikealta ja olikin ainut, josta olisi voinut jäädä kiinni. Harjoittelin sitä ennen kokeen alkua ja inssi sanoikin sitten, että meni niin hyvin tuossa äsken se pujottelu, että se kelpaa. Ja menihän se hyvin, kun en edes tajunnut jännittää, kun ajattelin vain, että tässä vielä harjoittelen, enkä tajunnut, että inssi katsoo...

Nyt sitten vain omaa pyörää ostamaan.
062802moto_prv.gif
Voi hitsi! Onnea hirveästi! Kävispä mulle samoin
wink.gif

Yritän saada mahdollisimman pian ens viikolle inssin, jos maanantaina menee kävittelyt hyvin. Haluan päästä äkkiä kokeilemaan!
062802moto_prv.gif

Jee, läpi meni tänään minullakin sekä käsittelykoe että inssiajo
062802jumpie_prv.gif
.

Maanantaina pomppasin käsittelykokeessa, mutta tänään meni kaikki käsittelytehtävät kerralla nappiin. Käsittelykokeen jälkeen en oikein osannut jännittää enää itse inssiajoa.

062802moto_prv.gif

Joo, vaihdoin harjoittelupyörän enduroon ja jo rupesi pujottelu sujumaan! Tosin ekalla ei mene melkein koskaan, mutta eikö käsittelykokeessa ole kaksi yritystä per tehtävä? Hassua sinänsä, mutta nyt alkoi "stop&go" tökkimään, eli moottori tahtoo sammua liikkeelle lähdettäessä!
mad.gif

Miten tsemppasitte kokeissa ja reputtiko moni? Mulla on kässäri ja inssi 15.6, kattoo sit kuin äijän käy?!
omg.gif
Ensimmäisellä kertaa käsittelykokeessa sössin sen kaarreajon (tai millä nimellä se on...portit tms...) Minulla oli liian kova nopeus (yli 40), joten en saanut ohjattua pyörää takaisin viimeisille porteilla.

Vinkkejä käsittelykokeeseen eli jos tehtävä ei onnistu ensimmäisellä yrityksellä niin älä lähde heti yrittämään toista kertaa vaan rauhoitu ennen toista yritystä ja mieti, mikä meni pieleen.

Käsittelykoe nappiin ekalla yrityksellä täälläkin.
smile_org.gif
[mut ylimääräisiä ajokertojahan ajelin ihan suosiolla...]

Inssikin meni loistavasti, kunnes törmäilin yhden kotilokuskin kanssa risteyksessä.
mad.gif
- no, siirtyy pyörän haku... kunhan ei tartte nähdä keiloja vähään aikaan niin kaikki hyvin... Inssikin tolle naureskeli, kun oikeesti en tiedä mitä ihmettä ajattelin, oli varmaan joku tilapäinen mielenhäiriö kun en inssinkään varottelua radiosta kuullut vaikka kurkku käheänä oli karjunut.

Tää on taas niitä tapauksia ,jotka voi suosiolla ohittaa olankohauksella ja todeta "ne naiset...". Onneks siihen voi aina vedota.
wink.gif

Jee, läpi meni tänään minullakin sekä käsittelykoe että inssiajo
062802jumpie_prv.gif
.

Maanantaina pomppasin käsittelykokeessa, mutta tänään meni kaikki käsittelytehtävät kerralla nappiin. Käsittelykokeen jälkeen en oikein osannut jännittää enää itse inssiajoa.

062802moto_prv.gif
Onnea onnea! Mua alkaa jännittämään aina vaan enemmän
confused_orig.gif
Nooh... jospa se joskus menee läpi, jos ei muuten niin säälistä
biggrin.gif
no ei vaiskaan

Joo kai sitä pitää omistakin kämmäilyistä tilittää
smile_org.gif
Mulla oli siis eilen aamulla inssi ja käsittelyt meni läpi ilman sen ihmeempiä säätöjä. Pujottelu oli vaikeampaa kuin harjotteluissa kun tötsät oli korkeampia ja se niiden muodostama suorakaide oli metrin liian pieni. Inssi sano että saan joka puolelta ajaa puoli metriä yli. Vähän huteraa se oli kun yritti tarkasti olla kaatamatta niitä korkeita keiloja varpailla, mutta läpi mentiin silti.

Kaupunkiajossa sitte sattui se kämmi, minkä takia inssiä pitää yrittää ensiviikolla uudestaan  
mad.gif

Tulin valoristeykseen ja olin kääntymässä vasemmalle. Edestä tuli paljon suoraan menijöitä ja valuttelin hiljalleen lähelle risteyksen keskikohtaa odottelemaan omaa vuoroa. Yhtäkkiä yksi vastaantulija pysäyttää ja alkaa antaa mulle tietä vaikka olisi saanut vihreillä mennä. Siinä sitten hetki katsottiin sen tädin kans toisia silmiin ja ihmeteltiin. Pienen ihmettelyn jälkeen minä sitten menin kun täti oli päättänyt tilaa antaa. Siitä pomppas inssi ja papereihin tuli merkintä risteyskonfliktista. Inssisetä perusteli sitä sillä että mopolla ei kärsi alkaa tuolla lailla soveltamaan kun se täti olis sitte yhtäkkiä voinutkin päättää tulla ja mopolla häviää aina. Ihan järkevä perustelu ja varmasti tuosta opin olemaan soveltamatta mopon sarvissa.

V*tuttaa kyllä aika mehevästi aina kun parkkipaikalla mopon ohi kävelee, mutta eipä tästä voi syyttää kuin itseään, tyhmä mokahan tuo oli  
withstupid.gif

smile_org.gif
Mulla oli siis eilen aamulla inssi ja käsittelyt meni läpi ilman sen ihmeempiä säätöjä. Pujottelu oli vaikeampaa kuin harjotteluissa kun tötsät oli korkeampia ja se niiden muodostama suorakaide oli metrin liian pieni. Inssi sano että saan joka puolelta ajaa puoli metriä yli. Vähän huteraa se oli kun yritti tarkasti olla kaatamatta niitä korkeita keiloja varpailla, mutta läpi mentiin silti.

Kaupunkiajossa sitte sattui se kämmi, minkä takia inssiä pitää yrittää ensiviikolla uudestaan  
mad.gif

Tulin valoristeykseen ja olin kääntymässä vasemmalle. Edestä tuli paljon suoraan menijöitä ja valuttelin hiljalleen lähelle risteyksen keskikohtaa odottelemaan omaa vuoroa. Yhtäkkiä yksi vastaantulija pysäyttää ja alkaa antaa mulle tietä vaikka olisi saanut vihreillä mennä. Siinä sitten hetki katsottiin sen tädin kans toisia silmiin ja ihmeteltiin. Pienen ihmettelyn jälkeen minä sitten menin kun täti oli päättänyt tilaa antaa. Siitä pomppas inssi ja papereihin tuli merkintä risteyskonfliktista. Inssisetä perusteli sitä sillä että mopolla ei kärsi alkaa tuolla lailla soveltamaan kun se täti olis sitte yhtäkkiä voinutkin päättää tulla ja mopolla häviää aina. Ihan järkevä perustelu ja varmasti tuosta opin olemaan soveltamatta mopon sarvissa.

V*tuttaa kyllä aika mehevästi aina kun parkkipaikalla mopon ohi kävelee, mutta eipä tästä voi syyttää kuin itseään, tyhmä mokahan tuo oli  
withstupid.gif
Voi harmi, mutta seuraavalla kerralla kortti tulee ihan varmasti
thumbs-up.gif
Ei muuta kuin otat varman päälle, niin kyllä se menee läpi.
062802moto_prv.gif

Minulla oli sellainen tilanne, että olin vaihtamassa kaistaa, laitoin vilkun vasempaan ja katsoin taakse... Takaa tuli pakettiauto joka minun mielestä kiihdytti liian nopeasti minun taakse. Otin vilkun pois, vilkaisin uudestaan taakse ja pakettiauto antoi minulle tilaa tulla eteensä. Vilkku takaisin vasemmalle, vilkaisu taakse ja kaistanvaihto. Tässä vaiheessa mietin, että pomppasinkohan nyt (olin jo lähellä päätepistettä), mutta katsastusmies kommentoi myöhemmin vain, että ei saada jäädä sitten ohitettavan auton eteen hidastelemaan vaan kunnon kiihdytys alta pois
wink.gif

Tsemppiä uusintaan !

smile_org.gif

mad.gif

withstupid.gif
Miten muuten tuollaisessa tilanteessa tehdään; siis kun käsittelykoe on jo onnitunut, mutta ei kaupunkiajo. Siis että pitääkö KAIKKI taas aloittaa alusta? (pitää kai, mutta pitää kysyä ja varmistaa) Tulee varmaan taas paineita lisää käsittelyyn, jos ne ei onnistukaan just sillä kertaa
eek.gif
Ja sitten tulis taas uusi inssi..
Ja aiemmin kysyinkin, että pomppaakohan siitä, jos liian monta kertaa joutuu huomauttamaan vilkun päälle jäämisestä
omg.gif
Mulla on nimittäin ollut sitä vaivaa
withstupid.gif

Olis jo maanantai ja pääsis ajamaan! Sitten vois ehkä katsoa sitä inssiä meikäläisellekin
buttrock.gif

Moi
Ei sinun tarvitse enää uusia käsittelykoetta kun se on jo läpi eli uusinnassa joudut ajamaan vain sen inssiajon.

Minä taas oon ajanu autokorttini pöndellä jossa oli ne muutamat liikennevalot ja Young Drivers aina painotti ettei mennä risteykseen ennenku siel on tilaa ylittää se kans. Noh, minä olin sitten pärräinssissä kääntymässä (vasemmalle kääntyvien kaistalla) vasemmalle. Odottelin ihan nätisti koska suoraan tuli väkeä aivan h.. tosi paljon. Noh, kattelin siinä et turhapa tästä on mihkään edetä kun ei toi vastaantulevien virta mihkään lopu... Arvelin etten noilla vihreillä ehi sinne enää mitenkään. Noh, siitähän se inssi pomppas, ois pitäny ajaa sinne keskelle tietä ja mennä sitten päin punaisia loppuun käännös (sieltä ois varmaan jo seuraavilla vihreillä tulija ajanu mun päälle mutta siitä näemmä viis, sinne vaan pistämään mopo soiroksi tai jotain... viitaten tuon edellisen kertojan risteyskonfliktiin, teki siellä mitä hyvänsä ni aina tulee sanomista ;) ). Tokihan inssi ajatti mut läpi semmoisen yksisuuntaisten katujen knoppisuman mitä en oo nähny missään muualla joten siitä sai mut liriin lopulta.

Ja mitä sanoo inssi. Mukava mies mutta logiikka liri pahemman kerran: Mie oikein tarjosin sinulle mahdollisuutta korjata, näitkö miten ajoin siel vasemmalla?? Mie sille tokasin että jos mie ite aattelen olevani oikeassa ja sie hortoilet pitkin piennarta ni en kai mie siun mukaan ajoani apinoi? Mistäs mie tiesin olitko siellä kattomassa peilien käyttöä tai jotain?? Noh, muutaman minuutin debatin jälkeen ukko sinnikkäästi kieltäytyi antamasta leimaa lappuun ja ei ku lisätunteja. Ps. Nyt ketjun mieslukijat säälii jo inssiä mutta painotan että minä _en_ ryhtynyt hankalaksi väittelin vaan lain ja maalaisjärjen hienouksista, ja inssi oli vähän puun ja kuoren välissä koska perusteluni oli loistava.
smile_org.gif

Seuraavalla kerralla meinasin saada yhden kaistalleni leikkaavan bussin tekemään musta postimerkin (sellainen käännös missä bussi ei kaiketi pysty kääntymään pelkällä omalla kaistallaan mutta luulis että joku laki pakottais sentään _sen_ väistämään ennenkuin käyttää vastaantulevaa kaistaa jossa on väkeä. Jos ois ollu auto ni ois takuulla kolahtanu, pyörällä sentään pystyi väistämään mutta aika vähän otti pannuun se että bussikuski oletti mun automaattisesti vetävän sinne kanttarin viereen *sadattelua*). Tosta jos ois inssi pompannu ni oisin haastanu varmaan koko HKL:n oikeuteen, sen verran tuli painokelvotonta tekstiä siellä kypärän sisässä tilannetta seuratessani. Onneksi meikäläisellä oli vain kuuloke, ei mikkiä.
smile_org.gif

Sanoin siinä tokan inssin alussa sedälle sitten että nyt jos irrotat tuolla ajon aikana kätes pyörästä ja rupeet vetään tiputanssia ni mie tasan varmasti teen perässä joten varo liikkeitäs, en oo näet kovin lahjakas akrobaatti. Tämä inssi menikin sitten ihan jees tuota bussiepisodia lukuunottamatta ja kortti oli viimein plakkarissa. Voitte arvata että hatutti jonkin verran, itse mopokoulunhan aloitin joskus heinäkuussa mutta kun inssit ja tommoset oli lomalla niin käsittelykokeet veny ja inssit veny, saati sitten inssin uusinta... Sain kortin lopulta vähän ennen syyskuun puolta väliä joten ajoa kertyikin huimaavat ehken viisi viikkoa... Ja pyörähän oli ostettu jo heinäkuussa, ukko sillä ilokseen ajeli välillä ja kaks päällä mentiin ympäriinsä. Sitä kiireempi oli tänä keväänä hakea mopo tallista.
smile_org.gif
Että jos joku pistää vielä paremmaksi niin olen kyllä kuulolla. Edelleen ei ole toista ilmoittautunut jota inssisetä ois kansiolla kopsauttanu ohtaan. Ja huom. Tämä tehtiin vanhanaikaisella käsittelykokeella viime kesänä joka oli kuulemani mukaan tosi paljon helpompi kuin nykyinen??

Ps. Opettajakin oli jo niin yltiöoptimistinen mun saatua kaiken pinnistämisen jälkeen käsittelykokeen läpi että antoi inssin pompattua lisätunnit ilmaiseksi ihan vaan silkasta epätoivosta kun ei päässyt musta määräajassa eroon.
blush.gif

Eli tsemppiä vaan, ei teistä yksikään varmasti huonompi ole kuin minä.
sport05.gif

Back