• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä käsittelykokeeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koko ajan veto päällä, takajarrulla kontrollia ja katse kauas. Eiköhän se siinä olis aika lailla tuo hidasajon/pujottelun abc...
thumbs-up.gif

Juu pyörän kääntösäteen mukaan tietennii määritetään se 360asteen rinkulan koko.

Se pujottelu on ihan iisi kun alkaa kääntää het siinä tolpan kohdalla eikä varsinaisesti katso sitä seuraavaa tolppaa kun silloin ei ole "kokonaisuus hallinnassa". Eli katse tolpasta sinne sen oikealle/vasemmalle puolelle mihin sen pyörän haluat, muuten menee tolppaa päin jos sitä tuijottaa.

Se kokoympyrä menee sitten kun sitä lakkaa ajattelemasta ja katsoo vaan koko ajan "olkansa yli taakse eli sinne suuntaan minne on tavoite mennä ts. kääntää päätänsä silleen pätkittäin niinkuin tanssijat ja ottaa kiintopisteen. Kokorinkilään tarvitaan siis yksi kiintopiste sieltä pujottelun suunnasta ja yksi sieltä 180 astetta toiseen suuntaan, niitä sivupulikoita varten ei tartte erikseen pisteitä. Itselläkin käännös vasemmalle meni oikein kivasti mutta oikealle kääntäessä se ei mene ollenkaan niin luontevasti ja rajoja hipoen sekin rinkula tehtiin kun tuppasi hartiat menemään lukkoon... Eli rennosti vaan, kytkimellä hollaat vauhdin sopivaksi ettei mopeeti stumppaa. Tärkeintä tässä on rennosti vaan kurvuutella, ei liian kovaa eikä varsinkaan liian hiljaa, jos ei pyörä kulje semmoisella itselle sopivalla vauhdilla niin että tuntuu olevan tilanteen herrana niin sitten äkkiä jäykistyy kun alkaa tuntua huteralta.

Jarrutusosiossa voi vähän fuskata sitä vauhtia, se voi olla vähän alle 40 eikä sitä inssi huomaa kun liu'uttaa kytkin pohjassa lopun matkan ennenkuin aloittaa jarrutuksen, niin saa jarrutuksen aloituksen hollattua juuri merkille ja näin jätettyä itselle vähän pelivaraa jarrutukseen. ;)

Ja sitten vaan pelko pois, ainoa mitä siinä voi menettää on murusen itsetuntoa. Mulla meni käsittely nätisti läpi mutta inssiä piti käydä sitten moikkaamassa kaksi kertaa ennenku sain leiman lappuun.
smile_org.gif
Ja ajotunneilla en meinannu päästä liikenteen sekaan ollenkaan kun käsittely tuntui siltä että itku silmässä sitä väännettiin varmaan viis ajokertaa kuudesta ennenku meni läpi. Että jäi se liikenneosio sitten vähemmälle. Ja ajotunnit aloitettiin kevarilla, lehmänhermoinen ajomaikka juosten vierellä ja välillä suunnilleen apupyöriä tarjoten.

Alku aina hankalaa, allekirjoittaneelle pa*kakoordinaatioiselle rautakanki-imitaatiolle jopa suorastaan turhauttavaa.

-Kaisa

Tuo takajarrun laahaaminen on mielestäni se ratkaisevin hidasajossa. Itse ainakin käytän tätä ihan arkiajossa esim. liikennevaloissa. Lyhyenläntänä ei tarvitse varvastella tai kurotella maahan, kun voi ryömiä eteenpäin tai pysyä lähes paikallaan jalat tapeilla takajarrun ja kytkimen avulla. Jarrua käyttämällä ei ole niin väliä onko mäessä vai tasasella, vastusta kun voi säätää. Ei siis ole ainakaan minun kohdaltani menneet autokoulun hidasajo-opitkaan ihan hukkaan. Tulee käytettyä muutenkin kuin parkkiksella.

Millasella pyörällä joudut pujottelemaan? Itsellänihän oli sillon joskus vuonna kivi enska alla ja sellasella ainakin suht. helpohkoa pujotella, jollain kyykyllä homma olisi saattanut olla paljonkin vittumaisempaa
smile_org.gif

Mie haluan kanssa tietää millä pyörällä aiheen aloittaja on menossa kokeeseen.

Itse pärräsin 600-kuutioisella Diversionilla.
062802moto_prv.gif

Niin, mullahan ei sitä korttia vielä ole, joten kokeneemmat korjaa jos menee päin puuta. Oman opettajan neuvot ovat kuitenkin toimineet mulla loistavasti, joten jakelen niitä tännekin.
thumbs-up.gif

Kaasua tulisi kai olla n. 2,5-3 mailla, kytkintä hitaalla ja vakaalla liikkeellä niin että vauhti pysyy kurissa. Eli siis vauhtia nimenomaan säädetään kytkimellä, ei takajarrulla. Takajarru vaan tuo vähän lisää tasapainoa ja vaikuttaa renkaiden jättöön.

Noilla neuvoilla mulla vauhti/tasapaino on pysynyt suth hyvin, kun vaan sen katseen muistaa pitää kaukana edessä siinä pujottelussa ja hyvin kaukaa ympyrään kääntyneenä siinä päätyrenkulassa. Ekalla kerralla sain pyörän nurin kun neuvot unohtu ja pari keilaakin... joten edistystä on tapahtunut.
tounge.gif

Ja jalka ei mene maahan jos et käännä liikaa, eli katsot vaan ettei jalkatapit tai pakoputki vedä keilaa nurin, ja tiukkoja pieniä käännöksiä (ei mitään tankoa tappiin) - aja melkein kuin suoraa, vähän vaan käännät et keilat jää vuorotellen pyörän molemmille puolille. Tuo mielikuva toimi mulla, meinasin kans kääntää eka liikaa ja sit meni jalat maahan tai pyörä nurin (kun oli polvi edellispäivän treenien jälkeen niin p****n kipeä etten halunnut sillä paljon ottaa vastaan).
blush.gif

Ja tietenkin pujottelussa kaikki muutkin hitaanajon jutut xtra tärkeitä, polvet tiukasti tankkiin, vatsa tiukkana, hartiat ja kädet rentona, ja käsien tasapainotusliike tasaista eikä liian hidasta.

Ja hieman OFF TOPIC, mutta minä kans ajattelin pari ylimääräistä tuntia ajaa - kolhin mieluummin sen koulun pyörän kuin oman juuri uunista ulos saadun.
biggrin.gif
Opettajakin on kiva ja tunnilla hauskaa. Ja 29 e tunnilta on ihan menevä hinta vaikka kallista onkin. Elämä on - tämä harrastus ei halpaa kai koskaan...

Kiitoksia...

...hyvistä vinkeistä edelleen! Se pyörä jolla ajan, on Jammun 600 cc., ihan peruspyörä. Tänään pujottelu jo sujui paremmin!
biggrin.gif

Pujottelussa on hyva ajaa lujempaa kuin hidasajossa, varsinkin jos on yhtaan epatasainen ajokentta (ei sitten sammu vahingossakaan ylamaen kaarteessa), on muuten helpompaa kaantaa, jos vahan enemman vauhtia.

Jos ei meinaa kasien/hartioiden rentous loytya (oleellista, jotta kaantaminen tapahtuisi ilman etta ensin taistelee kyynarlukkoja vastaan), niin ota hiukan etukumaraa ja keinotekoisesti ohjaa kyynarpaita hiukan alaspain --> lukkoa ei paase syntymaan vaikka jannittaisi muuten.

Jos tila ei meinaa riittaa, niin suunnittele oikea ajolinja ja katseensuunta: harjoitetulla ajolinjalla saa yllattavan paljon lisatilaa seuraavaan kaannokseen, jos vertaa sellaiseen, joka ajaa radan keilojen valista keskelta tai ei paadyissa huomioi tulevaa keilavalia. Ennakoi katseella - autokoulun ope voi tunnilla kavella vierella nayttamassa oikea-aikaisen ja oikean katseensuunnan. Alaka laske katsetta pujomerkkeihin saati muutenkaan alas, ainakaan lahelle.

Itella oli vaikeuksia ton kanssa, kunnes tajusin, etta siina vaiheessa kun paa sanoo, etta tila ei riita menna pujomerkkien valista (paa kaskee hiljentamaan ja tahtaamaan), pitaakin oikeasti ottaa vahan kaasua lisaa ja miel. nostaa katsetta (hakeutuu alitajuisesti ahtaaseen kohtaan = alas).

Semppia! Yksi vihje (toimii jos vanha koemalli on viela olemassa): Jos ei meinaa millaan menna, niin ota tunti ajoa just ennen kasittelykoetta ja menkaa varaamaan se harjoittelupaikka maikan kanssa ihan pujottelua varten. Kun tutkinnonvastaanottaja tulee paikalle ja nakee sut 'hienosti' harjoittelemassa pujottelua, niin voi kayda niinkuin mulle: ukko sanoi 'toi pujottelu menee nakojaan hyvin, otetaas kokeeseen hidasajo ja jarrutus'.'  
biggrin.gif

Harva useita vuosia ajanut motoristi oikeesti osaa pujotella noin tiukasti enaa vuosien paasta, kun toi koe vaatii. Aika karsee huomata EAK-kursseilla, et noi ajokokeen perusjutut on monille ihan vieraita. Muista kortin saannin jalkeen yllapitaa oppimiasi taitoja!

" Kun tutkinnonvastaanottaja tulee paikalle ja nakee sut 'hienosti' harjoittelemassa pujottelua, niin voi kayda niinkuin mulle: ukko sanoi 'toi pujottelu menee nakojaan hyvin, otetaas kokeeseen hidasajo ja jarrutus'.' "

No joo kaikki on varmaan huomanneet, että nykyään käsittelykokeessa on kuusi tehtävää, joista tehdään kaikki, eli kaikki on pakko osata, jotta pääsee läpi. Hitto kun ei ole enää tuota tsäkämahdollisuutta välttää koko pujottelu.

Minulla myös on ongelmia tuossa uukkarin/ympyrän tekemisessä. Kääntyminen alkoi sujumaan suht hyvin parkkipaikalla, mutta sivutiellä, jossa oli kohtuu syvät ojat molemmin puolin iski kangistuminen yläkroppaan. Jäin oikeasti tuijottelemaan sinne ojaan, joten pyöräkin meinaa mennä sinne, ja liian hidas vauhti, jotta pyörä ei (muka) menisi sinne ojaan. Hittolainen, kun opettaja on kyllä opastanut nuo ohjeet jolla pyörä kääntyy, mutta kroppa tekee omiaan ja ojat kummittelee. Täytyis varmaan ajaa joku kerta sieltä ojan kautta...
Noh, autolla ajaessahan sitä nimenomaan tuijotellaan sinne (ainakin välillä) etukulman paikkeille, että mahtuu kääntymään jne. Tämäkin voi olla osa syytä...
Kyllä ihminen on outo eläin... Onneksi on muitakin, joilla on sama ongelma ja saa hyvin noita ohjeita täällä kokeneemmilta
bowdown.gif
!
Menenkin tästä reenaamaan superpappiksella johonkin salaa...
lookaround_orig.gif
blush.gif

Itse ajelin inssin tossa n.kuukausi sitten.Ja sama homma pujottelu vaati harjoitusta(onneksi oli oma pyörä valmiina)ja homma rupesi toimimaan,kun uskalsi kallistaa pyörää tarpeeksi ja tajusi pitää katseen jossain muualla kuin etupyörässä.Elikkäs jos kääntyy vasemmalle siirtää vasemman kankun penkin oikean reunan päälle,niin pystyy kallistamaan pyörän aikaslailla kallelleen ja on erittäin paljon helpompi pitää tarvittava vauhti päällä ettei se jalka ota maahan vauhdin puuttesta. (oma mielipide).

Tervehdys kaikille!

Olen tälläinen 4-kymppinen äijä ja päätin jo viime vuonna, että Mp-kortti olisi saatava, joten aloitin alkutalvesta Mp-kurssit. Kirjalliset hyvin läpi ja nyt on ollut 2 ajotuntia (siis 2x3 ajokertaa) käsittelyjä. Mieltäni riivaa yksi juttu ja ajattelinkin kysyä kokeneemmilta neuvoa. Siis kaikki muut käsittelytehtävät, kutn "stop&go", esteen väistö ja jopa hidasajo menivät ensi yrittämällä nappiin, mutta...se p-keleen pujottelu ei ota onnistuakseen. Ajo-opettajani antaa kovin nihkeästi neuvoja/palautetta, ja ajattelin kysyäkin että mikä "juju" tuossa pujottelussa on. Mielestäni olen rento, jalat tankissa kiinni ja katse kääntyy, mutta jalka osuu aina maahan eikä aluekaan riitä. Tämä vähän tuskastuttaa meikäläistä, etenkin kun muut käsittelyt sujuvat tosi hyvin. Mulla ei ole vielä omaa pyörää (tilauksessa tosin on), joten harjoittelukaan ei onnistu kuin kalliilla ajotunneilla. Ottaa niin sanotusti pattiin, kun tämä juttu on jäänyt tähän kanittamaan
confused_orig.gif
Mielelläni kuulisin kokemuksianne! Oliko teillä kenties ongelmia ko. osa-alueella ja miten lopulta hanskasitte homman? Kiitos etukäteen vinkeistä!
Älä hätäile, minullakin tämä pujottelutehtävä onnistuu vähän päivästä riippuen. Itseasiassa pujottelu onnistuu hyvin, mutta niiden silmukoiden teko molemmissa päissä on jo hankalampi juttu. Oma opettaja on onneksi jaksanut antaa hyviä neuvoja, vaikka itse tahdon välillä jo tuskastua...
wink.gif

Siinä silmukan teossa älä päästä vauhtia liian hitaaksi, koska se vaatii jo akrobatiaa, että saat pidettyä pyörän pystyssä.
Suoralla osuudella pujotteluosuuden jälkeen (tätä on vähän vaikea selittää ilman kuvaa) aja ihan reunassa ja aloita käännös vasta kun pyörä on kokonaan suorassa !  Käytä koko tila hyväksesi ! Takajarrun ja kytkimen käyttö on avain tehtävän onnistumiseen + katseen suuntaminen oikeaan paikkaan.

Nyt on tullut kaksi ajokertaa harjoiteltua tuota pujotteluhommaa. On se vaan hitto kun tulee liian useesti laitettua JALKA MAAHAN.  
blush.gif
Pelottaa liikaa että kaadan sen pyörän. Voi mölli, voiko ton asian oppia?! Ihan ekaa kertaa kun harjoteltii ni ne täysympyrät, tai siis soikiot, meni ihan täydellisesti, kun en ajatellut, mutta tänään kun tarkoituksella piti tehdä niin eihän siitä tullut yhtään mitään. Kuinka monta tuntia teillä, joilla on ollut pujotteluvaikeuksia, on kestänyt tuon homman oppiminen? Harmi kun ei voi harjoitella kuin autokoulun tunneilla. Tarvinnee jokusen lisätunnin...

^ Vähän haastetta hommaan.
062802jumpie_prv.gif

Jos nuo käännökset tuntuvat toiseen suuntaan vaikeammilta niin pujotteluun voi taktikoida niinkuin minä tein että vaikeat alta pois. Sihtaa vaan pönttöjen väliin niin että ensimmäinen ympyränpirulainen on juurikin sinne oikealle. Menee nimittäin sen jälkeen loppu pujottelu helposti kun ei enää tarvitse pelätä pahinta.
thumbs-up.gif
Sitäpaitsi pahinta tässä tapauksessa on että joutuu ajamaan käsittelykokeen uudestaan, eli siinä menettää vain vähän aikaa, joten ei paha sekään. Ei siis koidu kuolemaksi jos sen reppaa.

Off Topic: Itse jouduin inssin kanssa melkein nahisteluun asti kun reppasi mut semmoisesta knoppipaikasta itse inssiajossa jota kukaan jonka oon sinne vieny ei oo osannu ajaa oikein. Tokalla kerralla meni jo niin kikkailuksi että meinasi kopsahuttaa miuta sillä kansioläpyskällä ohtaan. Ja läpi se silloin meni, vielä kiitteli positiivisuudesta ja iloisuudesta. Pistäkää paremmaksi.

tounge.gif

Nyt on tullut kaksi ajokertaa harjoiteltua tuota pujotteluhommaa. On se vaan hitto kun tulee liian useesti laitettua JALKA MAAHAN.  
blush.gif
Pelottaa liikaa että kaadan sen pyörän. Voi mölli, voiko ton asian oppia?! Ihan ekaa kertaa kun harjoteltii ni ne täysympyrät, tai siis soikiot, meni ihan täydellisesti, kun en ajatellut, mutta tänään kun tarkoituksella piti tehdä niin eihän siitä tullut yhtään mitään. Kuinka monta tuntia teillä, joilla on ollut pujotteluvaikeuksia, on kestänyt tuon homman oppiminen? Harmi kun ei voi harjoitella kuin autokoulun tunneilla. Tarvinnee jokusen lisätunnin...
Me on väännetty suurinpiirtein joka ajotunti myös tuota pujottelutehtävää ja välillä se onnistuu välillä ei. Kertaakaan en ole saanut sitä onnistumaan ensimmäisellä yrittämällä (!!!) vaan pitää olla tarpeeksi toistoja niin sitten alkaa sujumaan.
No, maanantaina olisi minulla inssi ja viikonlopun ajattelin treenata omalla pyörällä käsittelytehtäviä.

Mitenköhän tiukkoja ne on noiden käsittelytehtävien suhteen ? Jalka ei saa tietysti koskea maahan, mutta entä jos aavistuksen menee rajojen yli vaikkapa pujottelutehtävässä niin onko se heti hylätty ?

blush.gif
sanoi:
Me on väännetty suurinpiirtein joka ajotunti myös tuota pujottelutehtävää ja välillä se onnistuu välillä ei. Kertaakaan en ole saanut sitä onnistumaan ensimmäisellä yrittämällä (!!!) vaan pitää olla tarpeeksi toistoja niin sitten alkaa sujumaan.
No, maanantaina olisi minulla inssi ja viikonlopun ajattelin treenata omalla pyörällä käsittelytehtäviä.

Sama juttu täällä! Mulla pitäisi huomenna olla vikat ajotunnit mutta pakko ottaa pari lisätuntia, kun ei ole ehditty vielä ollenkaan liikenteeseen. Kaikki ajotunnit ovat menneet käsittelyjä ja etenkin pujottelua harjoitellessa. Se ei kerta kaikkiaan meinaa sujua, tuurillaan ehkä. No, miehän en luovuta  
smile_org.gif
.
Mutta kerrohan sitten ensi viikolla miten inssi meni. Pidetään peukkuja  
062802jumpie_prv.gif

Rohkeutta siinä käännöksessä ja jos tuntuu että mopo kaatuu nostat kytkintä eli lisäät vetoa.

Helpointa on aloittaa se kääntyminen niin jyrkästi että tanko kolahtaa tappiin saakka. On vaikeaa ruveta jyrkentämään lopussa sitä käännöstä kun alkaa tila loppumaan. Silloin myös valitettavasti katsekkin siirtyy siihen tötteröön minkä sisäpuolelle pitäisi päästä ja kun sitä katsoo ei ainakaan pääse.

Nimim. viime kesänä kolmekymppisenä pujotellut

edit. typo
Mulla oli kanssa vaikeuksia ton pujottelun kanssa.

Tuossa olikin just ne tärkeimmät neuvot
joilla minäkin sen sitte läpäisin, ja sellasen jutun huomasin itse,
että ihan hiukka lisää vauhtia nii johan sujuu

Onnea vaan harjotteluun  
thumbs-up.gif

Rohkeutta siinä käännöksessä ja jos tuntuu että mopo kaatuu nostat kytkintä eli lisäät vetoa.

Helpointa on aloittaa se kääntyminen niin jyrkästi että tanko kolahtaa tappiin saakka. On vaikeaa ruveta jyrkentämään lopussa sitä käännöstä kun alkaa tila loppumaan. Silloin myös valitettavasti katsekkin siirtyy siihen tötteröön minkä sisäpuolelle pitäisi päästä ja kun sitä katsoo ei ainakaan pääse.

Nimim. viime kesänä kolmekymppisenä pujotellut

edit. typo
Mulla oli kanssa vaikeuksia ton pujottelun kanssa.

Tuossa olikin just ne tärkeimmät neuvot
joilla minäkin sen sitte läpäisin, ja sellasen jutun huomasin itse,
että ihan hiukka lisää vauhtia nii johan sujuu

Onnea vaan harjotteluun  
thumbs-up.gif
Jep, täytyypä kokeilla, että lisään vähän enemmän vauhtia, jos sais pujottelut onnistumaan kerralla.

Hitsi kun olis vähän onneakin maanantaina mukana ja pääsis kerralla läpi  
033102beer_1_prv.gif

Kiitos kannustuksesta. Itestä tuntu et ku jo puolet ajotunneista on käyty ni pitäis osata. Mut ei se ilmeisesti muiltakaan välttämättä viel kolmen tunnin jälkee suju.

OT: Tää on muute ainut paikka mihin voin tilittää ku itellä ei oo yhtää motoristituttua.  
bawling.gif
Ja esim. työkaverit ei kyl jaksa enää yhtää kuunnella. Ne vaa kyselee et etkö vielkää oo käyny liikentees ajamassa ja ottaa lasittuneen katseen ku alkaa höpöttää pujotteluista ja väistöistä yms.  
lookaround_orig.gif

Back