• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä käsittelykokeeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyl voisi olla aika ankeeta koittaa tota pujottelua, jollain autokoulun GUSTOMILLA!!. eli ei mikään ihme ettei jollain onnistu. Aina alkuvuodesta kankeena itsekin pari tuhatta takana ja taas ehkä sujuisi "testit" niin miten vois odottaa joltain 40-50 vee hepulta joka on ajanut pappamopolla viimeksi.
nixweiss.gif
.

Ihan pyörästä kiinni yleensä, itse oon joskus läpäissyt sen kokeen kevarilla 15 vuotta sitten(endurolla), mutta ei tolla nykyisellä kyykyllä sitä pujottelua oikein vedä, vaikka radalla vetelen polvimaassa ja muutenkin osaan ajaa ihan hyvin.kääntösäde on liian suuri.

Tuo rajoittimeen asti veto ei yleensä toimi,koska yleensä kun osuu rajoittimeen,niin siihen se tasapaino menee heti. se on totta, että jos lähtee kaatumaan sisälle, niin kytkin ylös ja tehoja. ja roiku ulospäin. yleensä tasapaino-ongelmat johtuu jäpityksestä, käytä kehoa.

Yleensä vika on siinä, että tököttää siinä pyörän päällä kädet lukossa. pyörän kannattaa antaa kallistua alla ,käytä yläkehoa mukana ja pidä kädet rentoina ja vähän koukussa kyynärpäistä. Älä nojaa siihen tankoon. esim omalla kyykyllä kaarretta voi kiristää tuommoisen pujottelun rajoihin vain kallistamalla pyörää allaan ja ns roikkumalla ulkokaarteessa.  Pujottelussa vauhti on niin hidas, että jos kallistat mutkaan pyörän mukana, niin vauhtia saa olla, ettei kaadu sisälle. Pidä oma paino pyörän päällä, vaikka pyörä kallistuu.

Silloin kun kävin itse sen aikoja sitten, niin nauratti kyllä kun autokoulun pyörä just ja just kykeni siihen pujotteluun, kun aloitti täysin ulkokaarteesta ja otti koko tilan haltuun, sitten yksi jamppa tuli jollain 70 luvun cb hondalla, jossa ei varmaan ollut ohjainrajoitin edes kunnossa, se ajo ihan hölmöt linjat läheltä ekaa keilaa ja pyörä vaan käänty, kun ohjauksen pysty kääntämään melkein poikittain.

Siinä on pelimies joka vetää sen pujottelun jollain triumph rocket3:sella.
062802jumpie_prv.gif

Pujottelussa testataan taitoja, joita ei moottoripyörällä käytetä kuin parkkihallissa.

Mulla kaatu ekalla kerralla siihen koko käsittelykoe, ku jännitin niin armottomasti.
Mua jännitti kans siel käsittelykokeessa niin jumalattomasti, että tössäsin juur tän pujottelun heti ens vaiheessa (kyllä v#tutti ja rankasti!). Toisella yrittämällä se meni ilman mitään ongelmia.

Tössimisen jälkeen luonnollisesti määrättiin lisää ajoja koulun pyörällä, joista oli myös muutenkin hyötyä. Oli meinaan lyhyempi tutkintoajo, kuin ilman lisä ajotunteja. Itse meinaan ajoin n.10min lenkin, kun taas kaverini jonka kanssa olin samalla kurssilla, joutui ajamaan n.20min paljon vaikeamman lenkin.

Vastaohjauksella sinne vaan, jos joku ei osaa tasapainotella hiljasesta vauhdista ku kääntää vastaohjauksella niin menkää ihmees harjottelemaan. Tietenki se on vaikeempaa customilla ku kyykyllä ja endurot ei mahdu edes samaan kuvaan
smile_org.gif
.

Joka muuta väittää niin katsokaa netistä noi ohjeet ja käykää kokeilee 20km/h vauhdis ja sitte ihan alle kävely vauhdissa. Jos osaa hyvin hidasajon niin se antaa anteeks siinä pujottelussa ku ei oo liian suuri nopeus.

Ite olen näyttänyt monia kertoja miten kyseisellä radalla ajetaan, niin isolla kun pienellä pyörällä. Omasta mielestäni hidasajo on paljon vaikeampaa customilla ku muun tyyppisillä pyörillä.
Oma ennätys hidasajo radalla on jotai 5min nykysellä zx-9r:llä
tounge.gif

Hidasajossa on tarkoitus kuitenkin liikkua koko ajan..eli jos on joku trial kuski niin kait siinä saa koko päivän käytettyä..
biggrin.gif

sinänsä olis kiva nähdä 20metriä ajettua aikaan 5 minsaa. Tosin vauhtina se on 6 senttiä sekunnissa joten onhan se liikettä ja varmaan mahdollista
bowdown.gif

Mulla oli käsittely kokeessa FZ6 joka oli niin pysty että siinä käännöksessä kun käännytään koko ympyrä helpoiten selvisi kääntämällä tappiin saakka ja sitten hellittämällä kun alkoi kääntymään.Kun on vetoa päällä ei siinä mihinkään kaadu.
Helpoin tapa oli juuri tuo että reippaasti "kolautti" tappiin saakka jolloin tiesi kääntäneensä tarpeeksi.

Jollain toisella pyörällä ehkä näin ei voi tehdä.

Hiukka harjoittelua ja lisää uskoa siihen, et pyörä pysyy pystyssä myös kallistuessaan, niin hyvin menee.

Onnea vaan inssiin
033102beer_1_prv.gif

Ite selvisin noista jutuista sillä, kun kotona yksinkertaisesti vaan kelasin sitä suoritusta päässä. Mikä menee vikaan ku ei onnistu, ja mikä voi vaikuttaa. Ne mitkä viimisellä käsittelytunnilla meni vielä haparoiden, meni sitten kokeessa ihan mukavasti.
tounge.gif

Vittu mikä ohje
mad.gif
Meinaatsä vastaohjaamalla pärjätä käsittelykokeessa. Sen haluaisin mäkin nähdä
baaa.gif
No onneks mun ei tarvi enää pärjätä käsittelykokeissa, kun kortti tuli jo 1969.

No sorry, vastasin kysymykseen miettimättä yhtään mitään.
Enhänmä viiskymppinen äijä edes tiedä noista pujottelukokeista, joita noissa korttihommissa ajetaan, että siellä ajetaan kävelyvauhtia eikä niinkuin oikeasti moottoripyörällä ajetaan.
Mä kun opettelin pyörällä ajon jo 60 luvulla

Näköjään niissä käsitelykokeissa ei ole mitään yhteyttä reaalimaailman kanssa.

No voi tohon pujotteluun ehkä antaa semmoisen vinkin, niinkuin hidasajoonkin, että pienellä takajarrun painamisella saa tyhjät pois vedosta ja ei tule suuria yllätyksiä. Siis kaasua ja jarrua yhtä aikaa. Samoin, jos pyörä yrittää kaatua sisäänpäin niin lisää kaasua vaan niin se oikenee.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Ite ajoin inssin tuossa 3 viikkoa sitten ja tosiaan tuo pujottelu oli ehdottomasti vaikein. Mulla oli oikealle kaarto ongelmana pujottelussa, en tiedä mistä johtui, mutta vasemmalle kääntymiset meni ongelmitta, mutta heti kun tuli ne viimeiset kääntymiset (ajoin aina niin, että ensin vasemmalle kaarrokset), niin meinasin kaatua sisäkurvin puolelle.

Jotain hassua aivoissa vissiin kun se vasemmalle kääntyminen meni ongelmitta.

Sitten opin, että vauhtia pitää ottaa vähän jo ennakkoon, eli nähtävästi päästin vauhdin liian alhaiseksi ja sentakia meinasin kaatua. Olen ajanut paljon polkupyörällä ja tykkään kikkailla sillä ja polkupyörähän on 'herkkä' sinänsä, että se vastaa käskyihin heti. Joten luulen, että tuo ongelma tuli jotenkin tuosta ppyörällä ajosta ja reagoin liian hitaasti vauhdin hidastumiseen. Joten kun oppi hiukan ottamaan ennakkoon jo vauhtia, ni meni inssissäkin pujottelu ensimmäisellä kerralla läpi (ja muutenkin inssi ok).

pyörää odotteleva Jux.

Itse viimevuonna kortin ajaneena selvisin käsittelykokeen pujottelusta ihan melkein samoilla vinkeillä mitä täällä paljolti on tullutkin... eli vauhtia pois takajarrulla, tanko tankkiin ja kytkintä ylös jos meinaa kaatua ja se mikä auttoi paljon, oli takapuolen liikuttaminen siinä penkissä... eli jos teet 360 asteen ympyrää niin takapuoli toiseen suuntaan kun mihin pyörä kääntyy, painopiste pysyy silloin keskilinjassa. Ja kannattaa käyttää koko viivojen väli heti alusta asti niihin ympyröihin, eli jos isolla pyörällä ajat niin kaikki 6,5metriä käyttöön, aloitat kääntymisen ihan viivan reunasta ja palaat toisessa reunassa ihan viivan reunaan...
Itse harjoittelin ihan ringin ajamista tanko tankissa siinä ajoharjoitteluradalla sillä aikaa kun toinen oli pujottelemassa.
Kortti tuli hankittua EN Kawalla joka oli ainakin ihan hyvä pyörä ajella, kohtuullisen kevyt käsitellä mutta silti tehoja "huimat 36kW

hyvin se menee, jos tämmöinen kolmekymppinen mammakin sen pääsi läpi lahjomatta inssiä niin kyllä se sultakin sujuu
tounge.gif

Hidasajossa on tarkoitus kuitenkin liikkua koko ajan..eli jos on joku trial kuski niin kait siinä saa koko päivän käytettyä..
biggrin.gif

sinänsä olis kiva nähdä 20metriä ajettua aikaan 5 minsaa. Tosin vauhtina se on 6 senttiä sekunnissa joten onhan se liikettä ja varmaan mahdollista
bowdown.gif
Menee vähän offtopic, mutta intin mp-kurssilla kouluttaja kerto kun Tommi ahvala oli ollu ilmeisesti opettamassa kouluttajia niin se oli stumpannu pyörän tuossa hidasajossa, tosin ei menny kaverilla sormi suuhun vaan polkas sen käyntiin ja ajo loppuun.

Itsellä tuota pujottelua helpotti takajarrun käyttö, eli periaatteessa koko ajan vähän jarrun päällä niin meno on vakaampaa.

Tuon pujottelun muuten pystyy tekemään ainakin enduropyörällä aika vauhdikkaasti, niin että vastaohjaus jo toimii, mutta ei välttämättä kannata ryhtyä kokeilemaan customilla.

Eikös pujottelukokeessa radan leveys ja keilojen väli määräydy käytettävän pyörän kääntösäde + 0.5 metriä mukaan? Notta kyllä se pujottelu pitäisi mennä läpi vaikka Rocketilla.

Kun vaimo ajoi kortin niin sillä ongelmaksi muodostui se, että kun Fazerin tangon kääntää melkein rajoittajaan asti, niin käsi ei enää meinaa yltää ulommalle kahvalle. Yritä siinä sitten olla yläkroppa rentona kun et kunnolla yllä kaasulle asti.

Itse ole kanssa korttia ajamassa, ja viime ajotunnin jälkeen otti päähän ankarasti, kun en millään oppinut tuota pujottelua... No, viikonloppuna sitten lainattiin kaverin pyörää ja käytiin ukon kanssa harjoittelemassa noita käsittelykoe tehtäviä. Nyt hallitsen kuin vettä vain muut paitsi sen väistön (vastaohjaus), jota ei ennätetty harjoitella.

Saattaa opettaja hämmästyä, kun huomenna menen ajotunnille ja osaankin nuo... kun viimeksi oli aivan toivotonta. Arvaa varmaan, että on harjoittelemassa käyty...

Siis vinkkini; harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua.

Ja kun lähdet kääntämään siihen "ympyrään", älä käännä liian aikaisin, vaan vasta selkeästi puolivälin jälkeen. Siis ajat suoraan sen sivumerkin ohi ja vasta myöhemmin lähet kääntämään (kun n.1/4 osa tai vähemmän sivua jäljellä).

Ei ole tarvinnut koskaan ajaa A-korttia, mutta kyllä olen harjoitellut noita pujotteluratoja kun prätkän hommasin. Pujottelukokeessa auttoi:
-tasakaasu tai tyhjäkäynnin laittaminen niin isolle että jaksaa vetää koskematta kaasuun (semmoittii 1500-2000 rpm)
-kevyt takajarru päällä koko ajan stabiloimassa kulkua
-vauhti säädetään kytkimellä
Näin on vain yksi muuttuva tekijä: kytkinluisto. Muuhun ei tarvi koskea.
Sitten itse ajamiseen. Tossa yllä oli jo katseen merkitys, mutta itse huomasin laskettelutaustasta johtuen, että kun tankoa kääntelee reilusti ja myötää vartalolla vastakkaiseen suuntaan, niin vartalon kulkulinja on lähes suora. Eli pyörä mutkittelee alla enemmän kuin kuski. Katseen pitäminen kaukana helpottaa nimenomaan tuota vartalon kulkulinjan määrittelyä. Takarengas muutenkin oikoo, joten reilusti vain eturengas saa mennä ensin kauas ja sitten juuri keilan etupuolelta sisään. Terävästi vain kääntöön sisään. Ympyrää tehdessä hieman nojaa ulkokurvaan päin, jolloin pyörä on enemmän kallellaan.

Millään hitaanajon vinkeillä en varmaan osaa pujottelua tehdä.

Pyörä liikkelle, kytkin ylös, jarruihin ei kosketa. Antaa mennä vaan tyhjäkäynnillä. Kun rytmiin pääsee, niin on helppoa kuin mikä. Kun veto on päällä, niin voi tehdä ronskeja liikkeitä.

Jos tuntuu, että vauhti on liian kova ja mutkat menee suoraksi, niin yksi kikka voi auttaa. Jos vähän liioittelee sitä katseen siirtoa (=koko pään kääntöä) puolelta toiselle käännöksessä niin vaistomaisesti kääntää yleensä tiukemmin.

Juu no on sitä muillakin kun trial kuskeilla...

Mulla stumppasi hidasajossa kun olin jo käyttänyt sen 25 sekkaa, no innoissani nostin kytkintä nopeasti ja fazu stumppasi.
Laitoin kytkimen pohjaan ja pyörän rullatessa se lähti tokalla käyntiin. Se tutkinnon vastaan ottaja naureskeli.

Back