• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä käsittelykokeeseen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onko teoriakokeessa nykyisin ainoastaan kirjallisia kysymyksiä 10 kappaletta eikä kuvia ollenkaan?
Mikäli edellisestä kuvakokeen suorituksesta on aikaa korkeintaan vuosi.

Päiväkin yli ja pääset pähkäilemään Pienen Punaisen Henkilöauton arvoituksia...
wink.gif

Autokoulusta kertoivat, että kuvallisista tehtävistä on kuulemma luovuttu. Enää tarvitsee siis onnistua vastaamaan oikein 7 kysymykseen 10:stä.

062802jumpie_prv.gif
Menihän se inssi minullakin läpi! Mahtavaa! Ja ei kun harjoittelemaan Viragolla...
062802moto_prv.gif
sport05.gif
Onnea Sasu!
062802jumpie_prv.gif

Olen kade. Huomenna käsittelykoe ja oon ihan kauhusta kankee.
Voin kuule sanoa, että jännitys varmaan kaikkoaa samantien kun istut satulaan. Tai ainakin mulla kävi niin. Ennen ajokoetta tärisin ja vapisin aivan hulluna, kahvitkaan ei meinannut pysyä kupissa.. Mutta kun ajamaan lähti niin ei kyennyt jännittään, kaikki energia meni siihen, että tarkkaili muuta liikennettä, sekä siihen, että keskittyi käsittelytehtäviin. Onhan tää aika uskomatonta
buttrock.gif

Ei kun tsemppiä!
thumbs-up.gif

Autokoulusta kertoivat, että kuvallisista tehtävistä on kuulemma luovuttu. Enää tarvitsee siis onnistua vastaamaan oikein 7 kysymykseen 10:stä.
Jaahas, vai siihen on nyt sitten menty...

Mun tietoni pohjautuikin viime syksyyn, siis jopa aikaan ennen käsittelykokeiden uusiutumista.

Ja tietenkään tuo "lyhennetty" teoriakoe ei näy hinnoissa missään, päin vastoin, taisi tuokin teoriakokeen hinta nousta tuossa vuodenvaihteessa. Että näin taas...
veryangry.gif
Toisaalta taas jo liikennekokemusta omaavalle tuo kuvakoe onkin ihan turha, kun ne liikennetilanteet siinä on ihan normaaleja jokapäiväisiä tapahtumakuvauksia ja aikaakin on paljon enemmän miettiä kuin oikeassa tilanteessa.

Mä olen viimeisen kahden vuoden aikana käynyt yhteensä kaksi kertaa teoriakokeessa ja kaksi kertaa inssissä+kerran käsittelykokeessa (A- ja CE-kortit) ja rupesi käymään ne paikalliset inssiäijät niin tutuiksi, ettei osannu lainkaan jännittää!
biggrin.gif

Lisäksi inssin vastaanottajaksi osui vanha tuttu, joten siinä meinas lähtö koko ajoon viivästyä, kun tuli heitettyä läppää konttorin pihalla.
smile_org.gif

Kaikille kokeeseen menijöille vaan isosti
thumbs-up.gif
, kyllä se hyvin menee! On ihan turha sanoa, että älkää jännittäkö, koska sitä tekee kuitenki. Toisaalta pieni jännitys on ihan paikallaan, keskittyypähän sitten kunnolla välttelemään mokia, vai?
wink.gif

No niinhän siinä sitten kävi että hirveästi jännittämäni käsittely meni ihan hyvin läpi. Sitten ei enää jännittänyt inssi yhtään. Noo, kosautin sen niiiiin tyhmään juttuun että sietääkin ajaa uudestaan. Kaikki mitä hermoilin meni hyvin, esim. vilkku ei unohtunut päälle. Ajoinpa sitten vaan tiellä missä on kaksi kääntyvää kaistaa samaan suuntaan sillai, että jotenkin ajelehdin siitä ulommalta kaistalta sisemmälle. Siis voi räkä, enhän mie nyt autollakaan aja sillai. Ei muuta kun neljä ajokertaa lisää (120 e + inssimaksu).

mie taas sössin käsittelykokeen (pujottelu) ekalla kerralla, mutta ajokoe meni nappiin. kaksi viikoa sitten sain kortin ja kohta kaksi tonnia ajettu jo. on se pirun mukavaa hommaa!

typerää muuten et kun käsittelykokeen mokaa niin ei saa edes yrittää sitä ajokoetta vasta ku ens kerralla. koko kokeestahan sitä on maksanut, eikä vaan ekasta kymmenminuttisesta..

No niinhän siinä sitten kävi että hirveästi jännittämäni käsittely meni ihan hyvin läpi. Sitten ei enää jännittänyt inssi yhtään. Noo, kosautin sen niiiiin tyhmään juttuun että sietääkin ajaa uudestaan. Kaikki mitä hermoilin meni hyvin, esim. vilkku ei unohtunut päälle. Ajoinpa sitten vaan tiellä missä on kaksi kääntyvää kaistaa samaan suuntaan sillai, että jotenkin ajelehdin siitä ulommalta kaistalta sisemmälle. Siis voi räkä, enhän mie nyt autollakaan aja sillai. Ei muuta kun neljä ajokertaa lisää (120 e + inssimaksu).
Harmittaa varmasti kun kortin saanti siirtyi mutta onneksi on kesää jäljellä
smile_org.gif
Saitko jo uuden inssiajan?
Mulla ois inssi kans maanantaina, puntit tutisee jo nyt pelkästä ajattelusta, joten saa nähä kuis ämmän käy  
smile_org.gif

Täytyy vaan luottaa itteensä ja toivoo, että kaikki menee niin kuin pitää.  Ettei tarviis tuhlata rahoja lisätunteihin ja pääsis mopotinkin tuosta parkkiruudusta liikkeelle ettei pelkkänä koristeena ole  
tounge.gif

Onnea vaan kaikille kortin saaneille ja tsemppiä inssin uusijoille, johon ryhmään kuulun itsekin!
wink.gif

On se vaan niin käsittämätöntä, että itsekin onnistuin tössimään inssin ajamalla vastaantulijoiden kaistalla. Mulla on yksi Vespakesä takana, jolloin ajoin 3000km pääasiallisesti täällä stadissa, enkä kertaakaan käynyt vastaantulijoiden kaistalla - mitä tästä opin? No, ainakin sen että onnistuneen käsittelyn jälkeen ei kannata heivata aivoja narikkaan ja relata liikaa (mä pelkäsin nimenomaan kässäriä, en inssiä), ja tää sit kostautui...

...no, uusi yritys 4,7 - eiköhän se siitä mene!
062802moto_prv.gif

Päivällä inssin jälkeen miuta vaan nauratti toi inssin sössiminen. Mutta nyt mies käänsi veistä haavassa...  
bawling.gif
Se meni ostamaan meille ninjan.  
smile_org.gif

sad_orig.gif
Toivottavasti se kortti tuloo sit reilun viikon päästä. Miullakii se homma meni jotenkii siinä pielee ku ote herpaantu sen hyväksytyn käsittelykokeen jälkee.

Inssi meni läpi täälläkin! 100 km ajoa tullut tänään
062802moto_prv.gif
ja on pikkuisen kädet hellinä.. Kyllä oli paahteessa kammottava suorittaa inssiä, ja ei kyllä täydellisesti mennyt, mutta läpi kuiteskin.

Voi itku! Vähästä jäi kiinni :-(
Ai sulla on ollut sama vika ku mulla AINA ajotunneilla tuppas vilkku jäämään päälle! Onneks ei inssissä kuitenkaan jääny (olikin päättänyt, että EI VARMANA nyt jää!)
No joo... Tulee vähän ajotunneille hintaa
confused_orig.gif

Ja ONNEA Localle!
033102beer_1_prv.gif

Minä en oo edes vielä isommille teille kerinnyt/rohjennut. Koska oon nyt totutellut tuohon meidän pyörään (a.koulussa Bandit ja meillä Virago... Mulla ainakin on totutteleminen eroon, siis lähinnä ajoasentoon ja erilaiseen ohjattavuuteen) Jos sitä huomenna menis jo isommille teille, ettei tule liian isoa kynnystä siirtyä suurempiin nopeuksiin
blush.gif

Ei muuta kuin tsemppiä uusintaan, seuraavalla kerralla kortti tulee varmasti  
062802jumpie_prv.gif
 Joo, aika ryöväystä on inssin uusiminen ja muutenkin koko mp-kortin hankkiminen on nykyisin extra kallista. Alkukustannukset tämän harrastuksen pariin ovat sika kalliit, mutta joka pennin arvoiset.

Itselläni on nyt kortti ollut pari viikkoa ja on tullut huristeltua päivittäin. Nyt juhannuksena on tarkoitus tehdä ensimmäinen pitempi reissu moottoripyörällä.

Niinhän siinä sitten kävi, että se h...vetin pujottelu meni mönkään. Jätin siinä toka yrityksen kaikista viimeisimmäksi, tein siis ne muut tehtävät ensin ja ne menivät kaikki ensimmäisellä yrityksellä. Fiilis on pikkaisen turhauttava, mieli maassa mutta ei auta kuin tasan 2 viikon päästä yrittää paremmalla onnella (ja taidolla)

Jees, huonosti kävi minullekin ensimmäisellä yrittämällä. Hidasajo meni vielä läpi suht hyvin, mutta pujottelun ryssin sitten totaalisesti. Siinä vaiheessa ketutti jo sen verran paljon, että en edes lähtenyt muita tehtäviä vääntämään läpi. Harjoituksissa vielä kaikki tehtävät menivät ihan hyvin ja liikenteen joukossa ajamisessa ei ole mitään ongelmaa. Käsittelykokeessa sitten vaan hermot pettivät. (joo joo, seli-seli...)

Nyt olen kasvavan kauhun vallassa odotellut uusintainssiä. Tappiomieliala on päällä jo valmiiksi ja omiin kykyihinsä pitäisi muka vielä luottaa tarpeeksi. Edelleen harjoituksissa pujottelukin on mennyt aina vaan sujuvammin, mutta saa nähdä kuinka käy. (asennevamma iski)

No, palataan haaskalle muutaman päivän päästä.

Tsemppiä vaan uusintoihin, kyllä ne käsittelytehtävät siitä menevät!
smile_org.gif

Mä sain onneksi sen käsittelyn suoritettua, joten enää on inssi 4.7, toivottavasti sit menee läpi?(eka meni penkin alle)
crazy.gif

Onkohan muten täällä Stadissa nuo inssijonot yhtään helpottaneet? Sain seuraavan inssin vasta 3 viikon päähän, eli se on siis ensi tiistaina. Kypsää odotella viikkotolkulla inssiä, etenkin kun koulusta saisi aikoja vaikka samalle viikolle!
mad.gif

Miten tarkkoja inssit muuten on siitä, jos esimerkiksi vilkku jää päälle tai ryhmittymiset eivät mene ihan nappiin?

Espoossa on näköjään kans aikasta pitkät inssijonot, kun sain uuden ajan vasta 2 viikon päähän. Ihan ku pujottelun sössiminen ei jo olis tarpeeksi kypsyttävää, niin pitää vielä tyhjän panttina tässä kärvistellä...

Miten tarkkoja inssit muuten on siitä, jos esimerkiksi vilkku jää päälle tai ryhmittymiset eivät mene ihan nappiin?
Riippuu paljon inssistä, millä tuulella sattuu olemaan...
nixweiss.gif

Tuo kun on sellanen ammatti, että kunhan lakien ja asetusten puitteissa toimivat, niin aika mielivaltaisesti saavat päättää, että ketä lasketaan läpi ja ketä ei. Tää on siis vaan mun omaa mutua, mutta noin periaatteessa siis ihan mahdollista hyllyttää toinen samasta virheestä mistä toisen kokelaan päästää läpi.

Ja kysymys ei ole mistään katkeruudesta, olen läpäissyt kaikki teoriat, inssit ja käsittelyt ekalla kerralla (ABECE-kortti), mutta tuota pohdiskelin aikanaan, kun käsittelykokeessa yks tyyppi hylättiin samankaltaisesta virheestä josta seuraavana ajanut pääsi läpi.
eek.gif

Ja täällä meidän nurkilla pelätään yhtä tiettyä inssisetää, joka tunnetusti ei kattele sormien läpi mitään ja vanhan käsittelyn aikana ajatti 90%:ti pujottelua ja väistöjarrutusta, jotka kai mielletään vaikeammaksi kuin hidasajo ja suora jarrutus.

Meidän ryhmän kohdalla vaan sattu uskomaton munkki tai äijä oli oloonsa tyytyväinen sinä päivänä, meillä ajatti hidasajoa ja väistöjarrutusta, joten etenkin ryhmän toinen tyttökokelas oli onnesta soikeena, kun oli edellisellä viikolla kaatanut pyörän pujottelussa.
confused_orig.gif

Toisaalta tuo nykyinen käsittelykoe on siitä hyvä, että pitää osata ne kaikki tehtävät, kun tuossa vanhassa mallissa tosiaan saatto selvitä ilman pujottelua kokonaan, vaikka olis ollut siinä ihan käsi. Onpahan sitten käsittelytaito varmistettu kaikilla osa-alueilla.

Käytiin piruuttaan kaverin kanssa kokeilemassa omilla pyörillä tota pujottelua, oli vähän erilaista omalla isolla matkapyörällä kuin autokoulun olikohan se nyt viissatkulla, mutta meni se tollakin.

Ja Rockille supertsempit uusintainssiin, nyt se menee läpi ihan varmasti! Suosittelen ajelemaan lähialueen katuja läpi autolla vähän ennen inssiä ja hahmottamaan valmiiksi, mitkä vois olla "vaaranpaikkoja" mopottimella, sitte jos sattuu inssissä ajamaan samasta kohdasta, niin on jo valmiiks tehny ajatustyötä, että miten mistäkin paikasta ajelee.

Mä ajelin tuolloin inssin aikoihin työkseni noita kadunpätkiä joka päivä, joten kun lähes kaikki risteykset oli läpeensä tuttuja, niin ei tarvinu suotta jännittää ja miettiä, että miltä kaistalta kääntyy, mistä menee suoraan, tuleeko samoilla valoilla muita, miten kevyen liikenteen väylät menee, jne.

Eli tutustumalla etukäteen mahdolliseen ajolenkkiin, voi jossain kohtaa välttää sitte jonku kämmin, joka kusauttaa koko inssin.

Onnea matkaan kaikille!
thumbs-up.gif

Back