• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vastaohjaus eli työntöohjaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pekkavee sanoi:
Ihmisen reaktioaika liikenteessä on jotain 1-2 sekuntia.
Siinä ajassa pitää miettiä mitä teen.
- jarrutanko ?
- väistänkö?
- jos väistän, niin väistänkö vasemmalle vai oikealle ?

Tuossa kuluu vaan aikaa ja mitään ei pysty tekemään liikenteessä silmänräpäyksessä.

Itse väistöliike on nopea tehokkaalla vastaohjauksella, kuten tuosta mun aikaisemmin olleesta videosta selviää,
ihan numeroina.
Noin sekunti koko hommaan.
Videokuvaaja halusi laittaa noita numeroita siihen juttuun, insinööri kun on kuten minäkin.

Mutta reaktioaika on sitten toinen juttu.

Pyörä kulkee

80 km/h nopeudessa 22 m/s
100 km/h nopeudess 28 m/s ja
120 km/h nopeudessa 33,5 m/s

Niin ja kaikki ei edes tajua miten nopeasti se kulkuneuvo kulkee, kun esim ajataan siinä 4 metrin päässä edellä ajavasta, pyörällä, autolla jne....
Kyllä itseä vähän hirvittää, koska se hyöty on niin pieni ja se että tiedät että toinen ei näköjään ymmärrä mitä tekee ja sinun näkökulmasta se ottaa tietoisen riskin ja mikä on höyty.
Kun toiset ei osaa ajatella tuota vaikka pitäisi.....

Pekkavee sanoi:
Ei mitenkään.
Älä huoli.
Kyllä se pyörä pysyy pystyssä kunhan osaat ajaa vaikka missä. Ja vaikka millä vauhdilla.

Taito se on sekin, että jättää miettimättä argumentit, jotka eivät tue omaa käsitystä. :bye:

Uskaltaako tässä nyt enää ajelemaan.....
jos sattuu hiemankaan reippaammin
tuulemaan suoraan sivusta vaikka oikealta puolelta
ja latu menee suoraan? :p.

Itäisten tietäjien logiikan mukaan ajaudutaan
väistämättä vasemmalle puolelle jorpakkoon.....
tai sitten pötkähdetään vasemmalle kyljelle tuulen takia......
tai ei sentään.... eihän se mopo kallistu kuin
vastaohjaamalla.... mutta sitten ajaudutaan
vasemmalle jorpakkoon.....
Toiseen suuntaan vastaohjaamalla.... ajaudutaan oikealle
jorpakkoon..... jos ei sitä ennen tuuli kippaa koko settiä
vasemmalle kyljelle keskelle latua..... EI SAATANA :kääk:.

Mitäs nyt?
Auttakaa nyt ihmeessä :D.

Vai onko sittenkin olemassa jokin tasapainoon/
kallistumiseen vaikuttava outo asia :D.

Nopeuden muutoksen vaikutuksen kallistumaan, samana
jatkuvassa kaarrossa kyllä ymmärtää,
mutta suoraan ajetaan kovassa sivutuulessa....
Ei taida sinkin kiristys tai löysäyskään....:;):

Bone sanoi:
Eli ajat suoraa aukeaa jolla tuuli puhaltaa oikealta.

Jotta pystyt ajamaan suoraan, et voi "vastaohjaamalla" kallistaa tuulta päin
kuten kallistat pyörää vastaohjaamalla oikealle kääntyessäsi.
"

No, miten sinä sitten kompensoit tuulen aiheuttaman sivuttaisliikkeen/voiman.

Vastaohjausta juuri sen verran, että pyörä "kaartuu" tuulen suuntaan. Tuulen voima ja kaartuminen kompensoivat toisiaan ja lopputulos; Pyörä kulkee suoraa.

Jos ei mitään tee, niin tuuli oikealta vie pyörän ja kuskin vastaantulevalle kaistalle.

Eikös puuskittaisessa sivutuulessa voi ohjaamisen jättää kokonaan mopolle ? Ainakin itselle sivutuulessa on helpointa ajaa suoraan, kun antaa tangon liikkua sen mitä se liikkuu. pyörä jostain syystä haluaa mennä aina suoraan.
Jonkun kerran on ollut hartialukkoa sivutuulessa, kun se alkaa keventää kuskia/mopoa ja tulee fiilis että kohta lennetään. Näin tuolla isojen vesien vaikutusalueilla.

Tää on kyllä aika hauska ketju. 😀 Hyvähän se on että riittää huumoria näinkin pitkään ketjuun.

Itse olen tuon sivutuulen vaikutuksen kompensoinut pakkaamalla sivulaukut niin että painavampi laukku on sillä puolella josta tuulee.
Oikein tuulisella säällä voi sivulaukkua hätätilassa täyttää vaikka P-alueella lisäämällä hiekkaa aina sitä varten mukana kulkevaan muovipussiin.:bisseä:

qazwsx sanoi:
Itse olen tuon sivutuulen vaikutuksen kompensoinut pakkaamalla sivulaukut niin että painavampi laukku on sillä puolella josta tuulee.
Oikein tuulisella säällä voi sivulaukkua hätätilassa täyttää vaikka P-alueella lisäämällä hiekkaa aina sitä varten mukana kulkevaan muovipussiin.:bisseä:

Toi on muute hyvä vinkki, mutta koska mulla ei ole sivulaukkuja, niin toimisikohan myös jos täyttäisi tuulisen puolen lahkeen ja ajosaappaan hiekalla, vai meneekö siinä painopiste liian alas?

Oman kokemukseni mukaan tuulen vaikutus vähenee ajettujen kilometrien mukaan. Tulee niinsanotusti selkäytimestä se sen kompensointi ilman, että asiaa täytyy yhtään ajatella. Muistan kyllä vielä hyvin ajan, jolloin näin ei ollut. Tuulisella kelillä ajaminen oli todella raskasta. Jos sivutuuli häiritsee, neuvoni on: aja enemmän!

qazwsx sanoi:

Niksipirkka :jippikaijee:

Nitrous sanoi:
Sama juttu kuin vaikkapa palloa heittäessä. Kun katsot kohdetta, vartalo tekee heittoliikkeen tiedostamatta niin, että pallo lähtee enempi tai vähempi kohteen suuntaan. Myös pyörällä ajaessa kroppa pyrkii tiedostamatta viemään pyörää siihen suuntaan mihin kuski katsoo. Molemmissa esimerkeissä on kyllä mahdollista pienellä harjoittelulla katsoa eri suuntaan kuin heittää/ajaa, mutta se vaatii tietoista harjoittelua ja tekemistä pyörän päällä.

Oukkej !

Kroppa ei siis vie pyörää mihinkään.... ja sitten
se taas vie.... kun katsoo mihin on menossa :p.

Nice!:thumbup:

Taffu sanoi:
Toi on muute hyvä vinkki, mutta koska mulla ei ole sivulaukkuja, niin toimisikohan myös jos täyttäisi tuulisen puolen lahkeen ja ajosaappaan hiekalla, vai meneekö siinä painopiste liian alas?

Itse vaihdan puntista toiseen. Se kompensoi vaikka viidennen asteen taifuunin.

finn sanoi:
Vanhana purjehtijana sanoisin, että pyörään ja kuskiin vaikuttaa "suhteellinen tuuli".... suhteellisen tuulen muodostaman voiman joutuu vastaohjauksella kompensoimaan. Helppoa vai mitä!:jpstyle:

Mietitkö vielä hieman tuota edelläolevaa suhteessa viimeiseen postaukseesi.

Jauliksen vinkistäkin voisi irrota jotain.

jjjjj taitaa myös olla aika lailla jäljillä.... ja siinä onkin mielenkiintoista oivallettavaa.....
Mennään "ilman käsiä" suoraan kallistuksella, jossa pyörän "geometria" ajattaisi
väkisin oikean puolen ojaan.

"Kunnon sivutuulella" ei nyt tarkoiteta mitään hurrikaania, vaan avoimilla paikoilla
oikeasti kovaa tuulta, silloilla tai pelloilla. Tanskan sillat on aika hyvä testipaikka,
jossa esim. pilarit tuovat menoon pikantin lisämausteen:D

kum1ankka sanoi:
Oman kokemukseni mukaan tuulen vaikutus vähenee ajettujen kilometrien mukaan. Tulee niinsanotusti selkäytimestä se sen kompensointi ilman, että asiaa täytyy yhtään ajatella. Muistan kyllä vielä hyvin ajan, jolloin näin ei ollut. Tuulisella kelillä ajaminen oli todella raskasta. Jos sivutuuli häiritsee, neuvoni on: aja enemmän!

Juuri näin. Erityisesti vaikuttaa renkaiden ajokilometrit. Uusissa renkaissa ei ole vakiona tasapainottavaa keskialueen tasaista aluetta. Sen joutuu ihan itse tekemään moottoripyörän renkaaseen vaikka autojen renkaissa on jo useamman kymmenen vuotta sitten keksitty tämä. Itse vetelen rälläkällä ja joskus olen heti rengasliikkeen portilla suditellut takarenkaan muodon kohilleen.

Bone sanoi:
Eli ajat suoraa aukeaa jolla tuuli puhaltaa oikealta.

Jotta pystyt ajamaan suoraan, et voi "vastaohjaamalla" kallistaa tuulta päin
kuten kallistat pyörää vastaohjaamalla oikealle kääntyessäsi.
Tasapaino kyllä säilyy, mutta äkkiä loppuu se naapurinkin latu kesken.....
kun mopo kaartaa jatkuvasti vasempaan. Meneekö näin, jos ei, miten se on mahdollista?
Jos sivutuulessa pystyy ajamaan suoraan.... miten se tapahtuu?
....
Muistetaanpa nyt lähtötilanne. Ajo suoraan voimakkaassa sivutuulessa.
Tasapainon säilyttäminen (tuuleen nojaaminen/kallistaminen) vastaohjaamalla johtaa siis
väistämättä vastaantulevien kaistan yli ojaan..... vaikka ei silmänräpäyksessä.

Kova sivutuuli, suoraan ajaminen, kääntyminen ja kallistaminen vastaohjaamalla.....
Tuossa ihan mielenkiintoista yhtälöä pelkästään ja aina "ratistakääntäjälle."

Mitä ihmettä?????

Tänäänhan tuota oli taas hyvä kokeilla käytännössä.
8 m/s puuskaista oikealta sivulta. Ihan hyvin meni "ratista kääntelemällä".

Nitrous sanoi:
Toi toimii kyllä gorekamoilla, mutta yritäpä samaa 1-osasessa nahkapuvussa...

Kyllä se sinnekin uppoaa kun on riittävän hienoa hiekkaa :) Tuulen kääntyessä (tai mikä jottei radallakin paluusuoralle tullessa) sitä hiekkaa voi sitten siirrellä potkimalla sitä hiekkajalkaa ylöspäin, niin se valuu sinne toiseen lahkeeseen.

Back