• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutus ratapäivälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kuinka suosittuja ratapäivät ovat? Kuinka suuri osa moottoripyöräilijöistä käy ajamassa radalla?
Ei minulla siitä mitää faktaa ole, mutta kun katselee ratojen varaustilanteita ja vertaa vaikkapa siihen n. 6 vuoden takaiseen aikaan jolloin itse eksyin sinne ensimmäistä kertaa, niin tunkua tuntuu olevan.

Samaan aikaan pyörien määrä on kyllä lisääntynyt sen verran paljon, että tuskinpa se radalla käviöiden prosentuaalinen osuus kaikista "motoristeista" on kasvanut.
Ei tääkään mitää faktaa ole mut yllättävän moni orggilainen ainakin käy radalla enemmän ja vähemmän.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=72366
Vaikea arvoida, mutta sanoisin, että prosenttuaalisesti ehkä vain häviävän pieni osa radalla lopuksi ajaa. Ainakin jos pois suljetaan ne, jotka käy kerran kokeilemassa.
Olisiko 1-2% mitään? Tuokin tekee jo useita tuhansia ratailijoita suomen pyöräkannasta laskettuna..

Itekkin vaihdoin viimekeväänä Tapiolasta Turvaan juuri ratalippojen varalta.
Siis hetkinen... Millois Tapiola on muka lopettanut ratalippojen korvaamisen?!?
Eivät ainakaan oo tuollaisesta kovin isosti ilmoittaneet.
Vakuutusehdoista en ainakaan löytänyt pykälää minkä mukaan eivät korvaisi ei kilpailuun tähtäävässä ajoharjoittelussa tapahtunutta vahinkoa.
Ajoharjoittelussa pitäisi varmaan olla joku virallinen kouluttaja paikalla että korvauksia irtoaisi. Näin ainakin minulle kerrottiin Tapiolasta kun sinne soittelin viime kesänä ja kyselin autovakuutuksen kattavuutta radalla rässittäessä.

Jos korotettukin omavastuu jää kuitenkin n.10 prosenttiin pyörän hinnasta, niin siinä vaiheessa se mielestäni vielä kannattaa.
Sitten on vielä ne lunastusturvat, jotka korjaa kivasti asiaa. Omalla kokemuksella: If:n lunariturva nosti yli 4v vanhan pyörän arvon samaan kuin mitä siitä uutena maksoin, ja siitä sitten vähennettiin korotettu omavastuu. Lopullinen korvaus oli erittäin hyvä hinta käytetystä pyörästä... myymällä pyörä ei välttämättä olis päässyt samaan.
Toki kaskon bonarit tippui samalla, eli siinä voi väittää voitolle jäävänsä...

Scuuba hyvä ottaa nyt vain sen herneen nenästään ja lukee uudelleen ajatuksella mitä sanoin.

Jeesustellut en ole...pois sellainen minusta...

Moni vakuutusyhtiö ei korvaa ratalippoja, syykin lienee selvä.
Otahan se kukkahattu pois köpi. Asiallisesti järjestetyn tapahtuman aikana kaadettu pyörä pitäisi minun mielestäni mennä vakuutuksen korvauksen piikkiin.

Sinulla tuntuu olevan joku asennevamma radalla ajamista kohtaan? Eihän se kaikille sovi, se on selvä.

Jos korotettukin omavastuu jää kuitenkin n.10 prosenttiin pyörän hinnasta, niin siinä vaiheessa se mielestäni vielä kannattaa.
Sitten on vielä ne lunastusturvat, jotka korjaa kivasti asiaa. Omalla kokemuksella: If:n lunariturva nosti yli 4v vanhan pyörän arvon samaan kuin mitä siitä uutena maksoin, ja siitä sitten vähennettiin korotettu omavastuu. Lopullinen korvaus oli erittäin hyvä hinta käytetystä pyörästä... myymällä pyörä ei välttämättä olis päässyt samaan.
Toki kaskon bonarit tippui samalla, eli siinä voi väittää voitolle jäävänsä...
Tapiolan korotettu omavastuu taisi olla 50 % jos en ihan väärin muista. Siitä kun vielä laskee kaikki maksetut vakuutusmaksut ja tippuneet bonarit pois niin ei paljon käteen jää. Myymällä käyttökelpoiset osat mällätystä pyörästä pääsee paremmille tienesteille.

Otahan se kukkahattu pois köpi. Asiallisesti järjestetyn tapahtuman aikana kaadettu pyörä pitäisi minun mielestäni mennä vakuutuksen korvauksen piikkiin.

Sinulla tuntuu olevan joku asennevamma radalla ajamista kohtaan? Eihän se kaikille sovi, se on selvä.
Mitä sä Jyri lässytät...ei mulla mitään radalla ajamista vastaan ole. Eikä ees kukkahattua. Lopeta mussutus.

Lainaan sanojasi vielä kerran, josko itsellesi edes omat sanasi aukeaisi:

Ongelmana tässä on lähinnä se, että kaheli kaahaaminen radalla naamioidaan ohjatuksi harjoitteluksi ja siitä syystä turhia ja typeriä kaatoja sattuu.

Täytyy sanoa että oon Köpin kanssa samoilla linjoilla myös. Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa ennalta-arvaamattomat, äkilliset vahingot. Jos mennään radalle oikeasti ajamaan aikaa vastaan, eikä hitaaseen ryhmään opettelemaan ajotaitoja, niin kaatumiset ja muut kolhut ei mun mielestä ole enää kovin ennalta-arvaamattomia...
nixweiss.gif

Täytyy sanoa että oon Köpin kanssa samoilla linjoilla myös. Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa ennalta-arvaamattomat, äkilliset vahingot. Jos mennään radalle oikeasti ajamaan aikaa vastaan, eikä hitaaseen ryhmään opettelemaan ajotaitoja, niin kaatumiset ja muut kolhut ei mun mielestä ole enää kovin ennalta-arvaamattomia...
nixweiss.gif
Tämän jälkeen voidaankin ruveta vääntäämään, missä ryhmässä kolisee eniten..
biggrin.gif

Kovaa voi ajaa myös järjen kanssa ja hitaassakin ryhmässä voi koheltaa ilman mitään tolkkua. Kyllä se riski oikeasti niillä kuljettajilla on isoimmillaan, jotka eivät omia rajojaan tiedä. Ja niitä löytyy ihan joka ryhmästä.

Kilpaharjoittelu on asia erikseen.

nixweiss.gif
Kellä tulee helpommin kaatumisia ja kolhuja?
a) "hitaassa ryhmässä" ajavalla
b) "keskiryhmässä" ajavalla
c) "nopeassa ryhmässä" ajavalla

Ja jos sulla on heittää jotain tilastoa kehiin, niin ole hyvä.

Jos taas toi sun kommenttis ei oo mitään muuta kuin "mutua", niin....  
nixweiss.gif

Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa vakuutusehdoissa määritellyt asiat. Ja vakuutuksen ottaja sitten iha itte päättää, että onko se vakuutus sen arvonen vai ei.

nixweiss.gif
ja kuinka monella laptimeri kiinni pyörässä ?

Kovaa voi ajaa myös järjen kanssa ja hitaassakin ryhmässä voi koheltaa ilman mitään tolkkua. Kyllä se riski oikeasti niillä kuljettajilla on isoimmillaan, jotka eivät omia rajojaan tiedä. Ja niitä löytyy ihan joka ryhmästä.

Kilpaharjoittelu on asia erikseen.
Tuolla toisessa topicissa tästä olikin jo vääntöä. Miten määritellään kilpaharjoittelu?

No Pohjolan naisen kanssa tästä juuri juttelin ja muijan tuntuma oli että heidän mielestään jos lisenssin omaava kuljettaja ajaa kilpapyörällä rataa kelloa vastaan, on kyseessä kilpaharjoittelu. Lupasi selvitellä asiaa ja soittaa takaisin, jolloin meinaan pyytää saman myös paperilla.

Mutta kyllähän asia nyt niin vaan on, että kaikki ihan omassa pikku päässään tietää milloin kilpailua varten harjoitellaan, ja milloin kurvaillaan ihan omaksi ilokseen vaan.

huomasin tuossa että joku olisi ymmärtänyt pohjolan korvaavan hitaassa ryhmässä tulleen vahingon.pohjola EI korvaa hitaassa ryhmässä sattuneita vahinkoja. vaikka paikalla olisi eak kuolutuksen saanut kouluttaja, ellet ole suoranaisesti tämän ko. henkilön opetuksessa. eli tarkoittaa vain eak kurssilla olevaa harjoittelua.tämä on sitten muuten fakta

kannattaa tutustua tapiolan ehtoihin. firmasta saa pyytämälä sähköpostin keväällä jossa on rata tapahtumat ja ryhmät(hidas) joissa yritys korvaa pyörään tulleet vahingot, sekä listan ulkopuolisessa ajoharjoittelussa 50% pyörän vahingoista. omavastuun määrää en nyt muista. näin ainakin vielä viimme kesänä konttorilla valistettiin.ja tuon listakin sähköpostiin viimme kesänä tuli.

if korvaa kyllä radalla pyörään tulleet vahingot,reilusti korotetulla omavastuulla. vakuutusmaksuilla on yhtiössä huolehdittu että sinne ei liikaa tehokkailla mopoilla ajavia ole tulossa asiakkaiksi

on kyllä ymmärrettävää miksi vakuutus yhtiöt ei radalla ajoa mielellään korvaa.täydet korvaukset lisäisivät VARMASTI riskin ottoa liikaa.Olisi kuitenkin hyvä jos yhtiöt tarjoisiva jonkinlaisen turvan silloin kun joku haluaa ajaa kovempaa(jokainen sen kuitenkin pyörällä jossakin tekee...myöntäkää pois),siis kovempaa ei täysiä... tapiola on ehkä ajatuksessa pisimmällä koska selvästi kannustaa rataharjoitteluun(huom. jos pitää mitä lupaa). tosihan on, että radalla tulleissa vahingoissa yleensä ottavana osapuolena materiaali. yleisessä liikenteessä henkilövahingot ovat vakavempia ja käsittääkseni tällöin moninkerroin kalliimpia vakuutus yhtiölle kuin radalla tullut vahinko.ja niin kun tuossa muissa viesteissäkin oli mainittu, niin ei se vahinko siellä radalla aina oma vika ole.

itte hommaan varmasti kilvettömän pyörän kun vain tuo vauhdin halu tuosta jossakin vaiheessa kasvaa,kun pakukin löytyy jo tuosta pihasta.mielestäni se on ainut järkevä vaihto ehto. siihen asti pitää koittaa malttaa kanttiailla vähän varmemman päälle nautiskellen.siitähän hommassa on kysymys.

turvallista kesää -08

Kiitoksia vastauksista. Tullu siis useempaan otteeseen tässä ilmi että Turva ja If korvaa 4x omavastuulla vahingot radallakin.

Minkäs hintaisia nää ko. vakuutukset sitte on? Jos siis ottaa pelkän mopovakuutuksen 1300cc busalle?

turva halpa ja if ihan v***n kallis. ifissä teho/painosuhteen mukaan, viime kesänä kyselin vakuutukset läpi turva oli halvin ratalipat korvaavista yhtiöistä ( tapiola, if ja turva )

huomasin tuossa että joku olisi ymmärtänyt pohjolan korvaavan hitaassa ryhmässä tulleen vahingon.pohjola EI korvaa hitaassa ryhmässä sattuneita vahinkoja. vaikka paikalla olisi eak kuolutuksen saanut kouluttaja, ellet ole suoranaisesti tämän ko. henkilön opetuksessa. eli tarkoittaa vain eak kurssilla olevaa harjoittelua.tämä on sitten muuten fakta
Jopasmokoma vissiin muhun viittaa. Kyse ei ollut kaskosta vaan tapaturmavakuutuksesta. En omasta mielestäni kaskosta väittänytkään puhuvani, vaan vastasin kysymykseen kilpaharjoittelun määritelmästä

Mun milestä Pohjolan määritelmä kilpaharjoittelulle on potentiaalisesti hyödyllinen tämän touhun pelisääntöjä selkiytettäessä

Kiitoksia vastauksista. Tullu siis useempaan otteeseen tässä ilmi että Turva ja If korvaa 4x omavastuulla vahingot radallakin.

Minkäs hintaisia nää ko. vakuutukset sitte on? Jos siis ottaa pelkän mopovakuutuksen 1300cc busalle?
Turvan laskurilla laskien täyskasko 2008 busaan 70% bonuksilla (jonka uus asiakas saa "pyytämättä") -> 483 euroo. Liikennevakuutukseen saa lähtö 20% -> 1182e.

Hmm, löytyykö muuten täältä lipanneita jolla turvan vakuutus? Kertokaa ihmeessä kuinka kävi korvausten kanssa.
Löytyy. Kaadoin Ahvenistolla Super Duken viime kesänä, soitto vakuutusyhtiöön ja mopo SVT:n pihaan jossa teki tarkastukset. Pyörän keulalla vielä Ahveniston orggi tarra. Sanoin et siellä lipsahti. 15% vahingingosta oli omavastuu sillä se oli kalliimpi kuin 4x omavastuu. Eli korvasti ehtojen mukaan, kotivakuutukseen meni varusteet.

Back