• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutus ratapäivälle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PrivateeR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia vastauksista. Tullu siis useempaan otteeseen tässä ilmi että Turva ja If korvaa 4x omavastuulla vahingot radallakin.

Minkäs hintaisia nää ko. vakuutukset sitte on? Jos siis ottaa pelkän mopovakuutuksen 1300cc busalle?
Turvan laskurilla laskien täyskasko 2008 busaan 70% bonuksilla (jonka uus asiakas saa "pyytämättä") -> 483 euroo. Liikennevakuutukseen saa lähtö 20% -> 1182e.
WTF!! Liikennevakuutukseen ei tuu lähtönä 60% ..... ÄÄÄÄH!

Kiva kiva... Eli toi vakuutus tulis pitkän päälle edullisemmaks ku Pohjolan nykyinen + ratakaadot korvataan? Nykyinen Pohjolan vakuutus on 1100e / vuosi.

Mutta kiitos tiedosta!

Otahan se kukkahattu pois köpi. Asiallisesti järjestetyn tapahtuman aikana kaadettu pyörä pitäisi minun mielestäni mennä vakuutuksen korvauksen piikkiin.

Sinulla tuntuu olevan joku asennevamma radalla ajamista kohtaan? Eihän se kaikille sovi, se on selvä.
Mitä sä Jyri lässytät...ei mulla mitään radalla ajamista vastaan ole. Eikä ees kukkahattua. Lopeta mussutus.

Lainaan sanojasi vielä kerran, josko itsellesi edes omat sanasi aukeaisi:

Ongelmana tässä on lähinnä se, että kaheli kaahaaminen radalla naamioidaan ohjatuksi harjoitteluksi ja siitä syystä turhia ja typeriä kaatoja sattuu.
Kysyin sulta Köpi jo aiemmin tässä ketjussa että minkälaiset vahingot mielestäsi pitäisi kaskosta korvata. Kerrohan nyt!!!

Täytyy sanoa että oon Köpin kanssa samoilla linjoilla myös. Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa ennalta-arvaamattomat, äkilliset vahingot. Jos mennään radalle oikeasti ajamaan aikaa vastaan, eikä hitaaseen ryhmään opettelemaan ajotaitoja, niin kaatumiset ja muut kolhut ei mun mielestä ole enää kovin ennalta-arvaamattomia...
nixweiss.gif
Jos radalla ajetaan aikaa vastaan (eli otetaan kierrosaikoja) ei missään yhtiössä ole kasko voimassa!

Täytyy sanoa että oon Köpin kanssa samoilla linjoilla myös. Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa ennalta-arvaamattomat, äkilliset vahingot. Jos mennään radalle oikeasti ajamaan aikaa vastaan, eikä hitaaseen ryhmään opettelemaan ajotaitoja, niin kaatumiset ja muut kolhut ei mun mielestä ole enää kovin ennalta-arvaamattomia...
nixweiss.gif
Jos radalla ajetaan aikaa vastaan (eli otetaan kierrosaikoja) ei missään yhtiössä ole kasko voimassa!
Mistäs yhtiö sen tietää, onko aikoja otettu??? Eikä ole edes järkevää asettaa lähtöpremissiksi ajanottoa, jos kyse on sunnuntaipyöräilijästä rataa kokeilemassa kasko vakuutetulla pelillä.

Transpondereilla varustettuna eli virallisella ajanotolla taidetaan vetää vaan kisoissa??

nixweiss.gif
Mistäs yhtiö sen tietää, onko aikoja otettu??? Eikä ole edes järkevää asettaa lähtöpremissiksi ajanottoa, jos kyse on sunnuntaipyöräilijästä rataa kokeilemassa kasko vakuutetulla pelillä.

Transpondereilla varustettuna eli virallisella ajanotolla taidetaan vetää vaan kisoissa??
Tottakai perusrehellinen suomalainen kertoo totuuden vakuutusyhtiölle?  
tounge.gif
Muutoinhan on kyseessä vakuutuspetos...

Siihen en ota kantaa onko tuo tulkinta järkevä mutta näin yleensä vakuutusyhtiöt tulkitsevat tällähetkellä. Ajoharjoittelu muuttuu kilpailuun harjoitteluksi mm. silloin kun otetaan kierrosaikoja. Eihän ne tarvii mitkään kisat olla kun voi ponderin laittaa pyörään ja viedä majakan radan varteen. Aika usein näkee ratapäivillä kaverit kellottamassa toistensa aikoja...

Väitit tuolla aiemmin että Kemora on suljettu alue? Perustuiko se tietoon vai oliko vaan pelkkää mutua?

nixweiss.gif
Kellä tulee helpommin kaatumisia ja kolhuja?
a) "hitaassa ryhmässä" ajavalla
b) "keskiryhmässä" ajavalla
c) "nopeassa ryhmässä" ajavalla

Ja jos sulla on heittää jotain tilastoa kehiin, niin ole hyvä.

Jos taas toi sun kommenttis ei oo mitään muuta kuin "mutua", niin....  
nixweiss.gif

Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa vakuutusehdoissa määritellyt asiat. Ja vakuutuksen ottaja sitten iha itte päättää, että onko se vakuutus sen arvonen vai ei.
Nyt ei ole heittää tarkkaa tilastoa kehiin, mutta oman kokemuksen mukaan päivästä riippuen "kaatokunkun" tittelistä kilpailevat keski-ja hidasryhmä painottuen kuitenkin tuonne keskiryhmään. Nopeassa (siinä vakuutusyhtiön mielestä vaarallisimmassa) sattuu todella harvoin konttaamisia.

Kiitoksia vastauksista. Tullu siis useempaan otteeseen tässä ilmi että Turva ja If korvaa 4x omavastuulla vahingot radallakin.

Minkäs hintaisia nää ko. vakuutukset sitte on? Jos siis ottaa pelkän mopovakuutuksen 1300cc busalle?
Turvan laskurilla laskien täyskasko 2008 busaan 70% bonuksilla (jonka uus asiakas saa "pyytämättä") -> 483 euroo. Liikennevakuutukseen saa lähtö 20% -> 1182e.
WTF!! Liikennevakuutukseen ei tuu lähtönä 60% ..... ÄÄÄÄH!

Kiva kiva... Eli toi vakuutus tulis pitkän päälle edullisemmaks ku Pohjolan nykyinen + ratakaadot korvataan? Nykyinen Pohjolan vakuutus on 1100e / vuosi.

Mutta kiitos tiedosta!
No jos sulla on nyt 60% bonus liikennevakuutuksessa, niin eikös sen vahinkohistorian voi siirtää?
Liikennevakuutus 60% ois 591e, ja 70% täyskaskon kans yhteensä 1074e.
Ja jos otat sen kotivakuutuksenki, nii tais tostaki tulla viel muutamapinna jotain alee.

Ja Turvassa noi bonukset kasvaa 10 pinnaa per vuosi.

nixweiss.gif
Kellä tulee helpommin kaatumisia ja kolhuja?
a) "hitaassa ryhmässä" ajavalla
b) "keskiryhmässä" ajavalla
c) "nopeassa ryhmässä" ajavalla

Ja jos sulla on heittää jotain tilastoa kehiin, niin ole hyvä.

Jos taas toi sun kommenttis ei oo mitään muuta kuin "mutua", niin....  
nixweiss.gif

Vakuutuksilla on tarkoitus kattaa vakuutusehdoissa määritellyt asiat. Ja vakuutuksen ottaja sitten iha itte päättää, että onko se vakuutus sen arvonen vai ei.
Nyt ei ole heittää tarkkaa tilastoa kehiin, mutta oman kokemuksen mukaan päivästä riippuen "kaatokunkun" tittelistä kilpailevat keski-ja hidasryhmä painottuen kuitenkin tuonne keskiryhmään. Nopeassa (siinä vakuutusyhtiön mielestä vaarallisimmassa) sattuu todella harvoin konttaamisia.
Jees, mulla on ihan sama mutu viime kesältä. Baut kymmen ratapäivää ja kaatoja hitaassa oli 10-20 kpl, keskiryhmässä alle 5, ja nopeessa ryhmässä yks ajo hiekalle asti ja kupsahti nurin ku vauhti loppu. Ett toi Jagge on varmaa ollu sit ihan aivan muilla ratapäivillä?  
nixweiss.gif

pohjola EI korvaa hitaassa ryhmässä sattuneita vahinkoja. vaikka paikalla olisi eak kuolutuksen saanut kouluttaja, ellet ole suoranaisesti tämän ko. henkilön opetuksessa. eli tarkoittaa vain eak kurssilla olevaa harjoittelua.tämä on sitten muuten fakta
tämäpä alkaa kiinnostaa. missäköhän tapauksessa tämä fakta on toteutunut, kerro lisää?

viime kesänä ahvenistolla tuli hitassa lippoja useampikin (adezin lisäksi), oliko kellä kaskovakuutus pohjolassa?

Myös Tapiolassa on vakuutukset voimassa radalla seuraavin ehdoin: Kasko on voimassa radalla seuraavin ehdoin: Jos ohjattua harjoittelua niin omavastuu normaali, ei ohjatussa omavastuu 50 % vahingon määrästä!

Jees, mulla on ihan sama mutu viime kesältä. Baut kymmen ratapäivää ja kaatoja hitaassa oli 10-20 kpl, keskiryhmässä alle 5, ja nopeessa ryhmässä yks ajo hiekalle asti ja kupsahti nurin ku vauhti loppu. Ett toi Jagge on varmaa ollu sit ihan aivan muilla ratapäivillä?  
nixweiss.gif
Mun mutu viime kesältä, että keskinopeassa sattuu ja tapahtuu suurimmalla todennäköisyydellä. Vauhdit on kovempia, mutta osaamistaso vielä vaihtelee porukassa. Nopeastakin muistan yhden kaadon.

Toisaalta katsottuna en muista yhtään järjesteltyä ratapäivää, jossa ei olisi ollut ainakin yksi kaato mukana. Vapaissa en muista nähneeni yhtään kaatoa, mutta siellä on vähemmän porukkaa.

Ennen kuin radalle suunnittelevia alkaa pelottaa, niin useat kaadot on johtunut omasta rajojen ylittämisestä, eli tuohon riskiin voi vaikuttaa itse todella paljon. Varmoja päälle ajamisia ei minun tietooni ole tullut (yhtä motoparkin formulat+pyörät sessiota lukuunottamatta ja tämä taisi olla jonkinlainen vapaa vuoro).

Lisäksi sattuihan tuolla orgin pk-ajeluissakin viime kesänä lukuisia haavereita, joten kadulla ei ole sen turvallisempaa.

orgin päiviltä joissa olen paikalla ollut, näin äkkiseltään muistan kaatoja:

nopeat: 0
keski: 1
hitaat: 6

Kannattaa myös tarkistaa että mitä vakuutusyhtiö pitää ohjattuna harjoitteluna. Eli viimekaudella itse sain vastauksen pohjolasta, tapiolasta ja pohjantähdestä, että EAK kouluttaja ei riitä. Ajo opettaja pitää olla paikalla ja ohjaus pitää tosiaan olla henkilökohtaista (kuten tuossa jo mainittiin). Eli itse ymmärsin tämän niin, että jos menee autokoulussa omalla pyörällä radalle ja lippaa niin sitten korvataan.

Ennen kuin radalle suunnittelevia alkaa pelottaa, niin useat kaadot on johtunut omasta rajojen ylittämisestä, eli tuohon riskiin voi vaikuttaa itse todella paljon.
Aika hyvin pystyy ennustamaan ketkä tulee päivän aikana heittäytymään kun seuraa menoa aamupäivällä. Kyllä ne merkit on usein ilmassa jo ennenkuin mitään tapahtuu.

Tyypillisesti silloin tapahtuu kun intoa ja uskoa on enemmän kuin taitoa ja älyä.

Vapaissa en muista nähneeni yhtään kaatoa, mutta siellä on vähemmän porukkaa.
Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aloittelijan kannattaisi suunnata vapaaseen harjoitukseen opettelemaan kustomin käsittelyn alkeita. Nopeuserot vapaissa harjoituksissa kasvavat helposti vaarallisen koviksi. Kenelläkään ei ole kivaa kun joku tulee 150km/h nopeampaa konttiin. Siinä ei paljoa lohduta, että vika on perääntulevan.

Itse meinasin ajaa aikoinaan jonkun aloittelevan R6-kuskin konttiin todella kovaa Botniaringillä. Jos kaveri olisi alkanut kääntää mutkaan 0.2s aikaisemmin, olisimme molemmat olleet sairaalassa. Nyt mentiin täysin vierekkäin mutkaan. Se toinen kaveri pelästyi, mutta pysyi radalla.

Kun näkee kyykkypyörän radalla, olettaa että se menee edes johonkin. Ko. pyörä oli jo Botniaringin paluusuoran loivan vasurin ohi kun avasin suoralle. Vähän ennen 100 kylttiä huomasin, että pyörä on edelleen siinä edessä eikä liiku mihinkään. Menin normaalia aiemmin jarrulle, mutta silti teki todella tiukkaa saada pyörä sisälinjalle. Itse ajoin silloin 1.12 aikoja, ja kaverin täytyi ajaa 1.30+. Ainakin huomattavasti hiljempaa kuin yksikään muu katupyörä joka oli silloin radalla. Minun vikanihan mahdollinen kontakti olisi ollut, sillä oletin implisiittisesti, että pyörä liikkuisi edes lähelle normaalivauhtia.

Vapaissa en muista nähneeni yhtään kaatoa, mutta siellä on vähemmän porukkaa.
Tuo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aloittelijan kannattaisi suunnata vapaaseen harjoitukseen opettelemaan kustomin käsittelyn alkeita. Nopeuserot vapaissa harjoituksissa kasvavat helposti vaarallisen koviksi. Kenelläkään ei ole kivaa kun joku tulee 150km/h nopeampaa konttiin. Siinä ei paljoa lohduta, että vika on perääntulevan.
Joo, ei missään tapauksessa kannata.

Millaisia kokemuksia ihmisillä tääl on Turvan ja IFin korvauksista? Onko miten tuskan takana korvaukset?

Jompaankumpaan noista meinaan tod.näk. vakuutukset siirtää (siis kaikki), mutta en viel osaa sanoa, kumpaan.

Back