Joo, tämä on tiedossa. Aftermarket -osien myynnin rajoittaminen sekä kieltäminen kuullostaa hiton hienolle. Nyt kun kielletään jälleenmyynti ja valmistaminen niin hepskukkuu, montako alan yrittäjää katoaa suomesta ja euroopan kartalta? Tämä puolestaan saa aikaan melkoisen vajeen verotuloihin myöskin tässä armaassa isänmaassamme, ja taas nostetaan veroja jostain muualta. Loppupelissä tämä rakentamisen ja varustelun käsite ei ole euroopassa kovin pieni sittenkään. No juu, turha spekulaatio koska eihän noin voi käydä, eihän?
EU:n sekä suomen talouskasvun kehittymisen myötä ihmisyyden arvokkainta ominaisuutta -luovuus-, on alettu rajoittamaan mitä kummallisemmilla jutuilla. Itsetekeminen niin käsityönä kuin omaksi edukseen ei ole enää siis mahdollista koskien prätkiä, ja autojen kohdalla näin on ollut ainakin viimeisen 5 vuotta jos ei kauemminkin, en tiedä koska en ole koskaan omistanut uutta autoa, töitä sensijaan olen näiden kanssa tehnyt. En ole omistanut koskaan uutta moottoripyörääkään näiden takuun rajoittamien ehtojen takia, sekä osien saatavuuden että erilaisten rajoittavien vaatimusten ja muiden ihanuuksien takia. Sensijaan olen omistanut nykyisen pyöräni nyt kuusi vuotta, tehnyt siihen itse osia ja muokannut ulkonäköä mieleisekseni koska semmosta kampetta mikä tämä on nyt, ei saa kaupasta. Oman turvallisuuteni merkeissä tämä kapine tuomitaan mahdottomaksi ylläpitää, ajaa ja omistaa. Kuullostaa niin vitun hölmöltä että ei mitään rajaa. Pyörä on muutoskatsastettu. Kyse on
harrasteajoneuvosta eikä suinkaan jokapäiväisestä kehonsiirtovälineestä, johon nämä tulevat päätökset ja pykälät tuntuvat kovasti viittaavan. En suinkaan ole tämän asian kanssa yksin, vaan harrastajakuntaan kuuluu paljon luovia rakentajia, lahjakkaita metallialan osaajia, asentajia, maalareita, peltiseppiä, satulaseppiä, koneistajia, hitsareita jne. jotka rakentavat pyöränsä itse, työllistää ja yrittää mutta myös harrastaa. Sinänsä toi aftermarket -kielto ei olisi este tämän tietyn harrastajakunnan toimiin koska osia syntyy helposti itse. Mutta se että tästä touhusta tehään luvanvaraista puuhaa, johon vaan valmistajien määräämillä huolloilla on lupa, tappaa paljon kulttuuria ja luovuutta sekä jopa taidetta jolla on tähän saakka saanut ajaa. Näitä arvoja pitäisi ehdottomasti päästä kehittämään, perustaa yrityksiä ja panostaa kädellätekemisen taitoihin nykyistä enemmän.
Mitä helvetin hyvää tommosessa tulevaisuudessa oikein on? Pelastuuko maailma kun meillä motoristeilla on turvallista olla kotona ja keksiä uusia virikkeitä entisten laittomuuksien tilalle? Vaihtoehtona tietenkin on ajaa uudella pyörällä joka on yhtä hieno kuin nykyaikainen täysturvallinen auto jota huolletaan ja korjataan 200e/tunti jokaisen huoltokäynnin aikana ja siksi ettei mene takuu..
Tähän paatokseeni on tämän foorumin varakkaamman ja ylimielisen kansanryhmän syytä olla puuttumatta asenteella että "vitun köyhä", koska kyse on tekemisestä ja tekemisen ilosta, oivalluksista ja ideoista sekä onnistuneista lopputuloksista. Kokeilisitte itsekin..