Minua näissä "kukkahattujen" keskusteluissa eniten potuttaa se heidän puoleinen itsekkyys, että heidän tapansa olisi se jokin, joka parantaa liikenteen ongelmat ja riskit. Se on narsismia, kun sanoo että minun tapani paras tapa huomioida kokonaisuus.
En minä kiellä sitä ollenkaan, etteikö vähempikin riittäisi tehoa, mutta kuten nitrous sanoo, keneltä se on oikeasti pois se, että jollain pyörässään paljon tehoa. Ei sen tehon kanssa ylinopeutta ajeta. Ei se tarkoita sitä, että tehokkaalla pyörällä aina kiihdytellään. Ei kaikki ole niin hulluja kaahareita tehokkailla pyörillään, jota puimurimies antaa ymmärtää.
Puimurimies ei näissä keskusteluissa ole osoittanut yhtään laajalla näkemyksellä olevaa teesiä, jolla voitaisiin parantaa yleisesti liikenneturvallisuutta. EI yhtään tilastollista tosiasiaa, jonka työstämisestä olisi enemän hyötyä, kuin tehojen rajoittamisesta.
Kaikenmaailman kyyläämisen lisääminen on omiaan lisäämään ahdistusta ja kapinahenkeä. Minä en kertakaikkiaan pysty näkemään kameratolppien asentamisessa mitään liikennekokonaisuuden parantamiseksi olevia seikkoja. Näen vain sen, että ns. helpoimmalla mahdollisella tavalla yritetään parantaa löystynyttä liikennekuria, mistä kertoo tien nro 51 0-toleranssikoe.
Tehon ja nopeuden -rajoittimet kuuluu samaan kyttäysfilosofiaan.
Kuten sanoin aiemmin, kaikki nämä valvontalaitteet on tekniikkaa ja ne pystyy kiertämään. Ihan alkaen tutkavalvontalaitteista, laservalvontalaitteista, kameratolpista. Kameraan on olemassa hyvin yksinkertainen laite, jolla saa pilattua nopeudenvalvontalaitteen kuvan tallenteen, ilman että tolpan kohdalla tarvitsee jarruttaa.
Nämä ylenmääräiset valvonnat ja kiristyvät säädökset ajaa ihmisen kauas siitä, mikä on tarkoituksenmukaista. Edelleen vetoan samaan järjestelmään, jota käytetään ilmailussa, jossa on ajallisesti ehdollistettu ajokortti. Tietopuolinen, käytännön ja menetelmäpuoliset kokeet pitää huolen, että kaikki osaa asiansa. Siinä ei tarvita mitään hulluja järjestelmiä valvomiseen, koska systeemi on ankara. Montako kertaa olette saaneet lukea lehdestä, että lentäjä on tehnyt jotain sopimatonta ja että poliisin olisi tarvinnut puuttua siihen?
Ilmailukäytäntö antaa yksilölle vapauden toimia ehdottomassa säännön verkostossa, ilman, että sitä tarvitsee kyylätä. Tämmöistä minä toivoisin sen olevan myös liikenteessä.
Tämäkin ehdotus lienee ihan turha, koska kukkahattu näkee asian niin, että säännöt on jo olemassa ja niitä pitää noudattaa. Kiristämällä lisää narua saadaan varmaan kaikki tottelemaan, kuten armeijassa. Jos ei totella, kiristetään lisää...
-M