• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tietokonejarrut tulevat moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No, itsellänihän ei takapenkkiä edes ole. Pyöräily on pilalla siinä vaiheessa, jos joutuu jonkun taakseen ottamaan.  
pftroest.gif
Morsian satulan alla?

Herää kysymys?
Miksi sun pitää tunkea se abs jonkun kurkusta alas, joka ei sellaista systeemiä halua?
Minä tykkään ajaa vanhoja pyöriä, joissa itse hallitsen pyörän.
Kait se on pakko heittää omakin lusikka soppaan. Johtuisikohan mahdollisesti siitä ettet ole vielä antanut muuta kuin "minust tuntuu" vastauksen. Kiinnostaisi tosiaan tietää mitä se ABS vie pois siitä omasta hallinnasta? Ymmärrän kyllä että jotkut eivät sitä halua mutta erittäin huono perustelu ABSin lynkkaamiselle on tuo ettei pyörä olisi enää omassa hallinnassa, ABSihan puuttuu peliin vasta siinä vaiheessa kun kuski on (yleinsä) menettänyt hallinnan.
Mul saattaa olla takana hiukan enemmän vuosia pyörän päällä kuin teistä monellakaan.
Hyvin paljon mahdollista mutta vastaukset antavat sinusta aika keskenkasvuisen kuvan.

Alkuperäiseen aiheeseen. Odotan mielenkiinnolla että pääsisin kokeilemaan kyseistä systeemiä ja kyllä mielelläni otan sen sitä harvinaista tilannetta varten kun sille oikeasti on tarvetta, tietysti haluan myös nappulan josta sen voi ottaa pois päältä. Noh itse tosin tiedän koneen pystyvän tarkempaan työhön kuin ihminen, vaikka olisit kuinka huippukuski niin yhtä hyvän/paremman suorituksen tekeminen missä tahansa tilanteessa 100% ajasta ei ole inhimillisesti mahdollista.

Myös pitkälle reissulle voi lähteä vähäisin tavaroin ja siten, että akkatarakalla ei istu kukaan. No, itsellänihän ei takapenkkiä edes ole. Pyöräily on pilalla siinä vaiheessa, jos joutuu jonkun taakseen ottamaan.
pftroest.gif
No se on sinun mielipiteesi, ei mikään yleispätevä "totuus".

Tässä toisenlainen. Viime talvena ajeltiin muijan kanssa 2-päällä täältä Sydneyyn, puoli vuotta ja reilu 30.000km. Hienosti viihdyttiin. Voin sanoa, että roinaa oli pyörän päällä kyllä täysin järjenvastainen määrä, mm. vararenkaat. Mutta esim. telttailuvarustuksia taas ei ollut, vaan nukuskeltiin aina neljän seinän sisällä. Harmin pujut ei tultu käyneeksi vaa´alla kaiken sen kamamäärän kanssa, uskon että 500kg olisi paukkunut (pyörä painaa 200).

Olisi voinut lomien läpimenon kanssa tulla pikkuisen ongelmia, jos olisin ehdotellut, että otappas lentolippu, siksi näin.

Radalle en lähtisi kaksipäällä, mutta muuten ei pyöräilyni ole suinkaan pilalla, jos on apukuski mukana. Oli lyhyesti sanottuna parasta, mitä on ikinä tullut tehtyä.

Ai niin joo, ja absit oli helevetin hyvät tuollakin retkellä. Eikä muuten reistanneet sielläkään edes yhtä kertaa.

Herää kysymys?
Miksi sun pitää tunkea se abs jonkun kurkusta alas, joka ei sellaista systeemiä halua?
Minä tykkään ajaa vanhoja pyöriä, joissa itse hallitsen pyörän.
Kait se on pakko heittää omakin lusikka soppaan. Johtuisikohan mahdollisesti siitä ettet ole vielä antanut muuta kuin "minust tuntuu" vastauksen. Kiinnostaisi tosiaan tietää mitä se ABS vie pois siitä omasta hallinnasta? Ymmärrän kyllä että jotkut eivät sitä halua mutta erittäin huono perustelu ABSin lynkkaamiselle on tuo ettei pyörä olisi enää omassa hallinnassa, ABSihan puuttuu peliin vasta siinä vaiheessa kun kuski on (yleinsä) menettänyt hallinnan.
Mul saattaa olla takana hiukan enemmän vuosia pyörän päällä kuin teistä monellakaan.
Hyvin paljon mahdollista mutta vastaukset antavat sinusta aika keskenkasvuisen kuvan.

Alkuperäiseen aiheeseen. Odotan mielenkiinnolla että pääsisin kokeilemaan kyseistä systeemiä ja kyllä mielelläni otan sen sitä harvinaista tilannetta varten kun sille oikeasti on tarvetta, tietysti haluan myös nappulan josta sen voi ottaa pois päältä. Noh itse tosin tiedän koneen pystyvän tarkempaan työhön kuin ihminen, vaikka olisit kuinka huippukuski niin yhtä hyvän/paremman suorituksen tekeminen missä tahansa tilanteessa 100% ajasta ei ole inhimillisesti mahdollista.

Ihan kivaa kokeilua sulle.Kokeile pois.Olen selittänyt perusteeni tuolla ketjussa jo aiemmin, jollei jaksa lukee, ei ehkä kannata kommentoida.
Minua ei kiinnosta,old school.

Mutta voin niellä sen, että jonkun muun ajotapa ja koko käyttötarkoitus pyörälle voi olla tyystin erilainen kuin omani.

Ja valtaosalle abs siis edelleen on plussa.
Nyt minä sen keksin. Ehkä ne absit eivät olekaan aivan turhat. Ne joilla on absit pyörässä, toimiiko rolling bornout ihan lennosta ja donitsit pyörittelee vaivatta? Jarrukahva pohjaan ja tuppi nurin; antaako etupyörä sopivasti myöden absien ansiosta? Pakko käydä jossain koetestaamassa.  
062802jumpie_prv.gif

033102beer_1_prv.gif

Minulla oli 2 x 45.000 km absittomat Panit ja nyt on ollut 50.000 km absillinen Pani. Absillista ei käy moittiminen, vaikkakin tietyissä tilanteissa saattaa jarrutusmatka olla karvan verran pitempi verratuna absittomaan.

Tien päällä normaaliajossa on absille menty muistaakseni kerran, harjoituksissa sitäkin useammin. Ehkä sitä on nynny motoristi, kun ei normiajossa tarvi olla menossa renkaat lukosssa. Toisaalta, jarruttava pyörä hidastaa menoa
smile_org.gif

Absillisella voi myös jarruttaa niin, että ollaan tilassa "karvan verran ennen abs", mutta se vaatii treenaamista, jotta se syntyy luonnostaan.

En ihan ymmärrä, mikä tarve on normaaliajossa saada pyörät lukkoon. Kerran vedin etusen lukkoon motarivauhdissa ja se ei tunnu hyvältä, vaikka vain pari metriä meni.

Mitä tulee vikariskiin, omani ovat toimineet moitteetta ja vikatilanteessa ne toiminevat normaalijarrujen tavoin.

Dual CBS:stä ei myöskään ole huonoa sanottavaa maantieajossa. Rata-ajo on sitten oma lukunsa.

Mutta voin niellä sen, että jonkun muun ajotapa ja koko käyttötarkoitus pyörälle voi olla tyystin erilainen kuin omani.

Nyt minä sen keksin. Ehkä ne absit eivät olekaan aivan turhat. Ne joilla on absit pyörässä, toimiiko rolling bornout ihan lennosta ja donitsit pyörittelee vaivatta? Jarrukahva pohjaan ja tuppi nurin; antaako etupyörä sopivasti myöden absien ansiosta? Pakko käydä jossain koetestaamassa.  
062802jumpie_prv.gif

033102beer_1_prv.gif
Olisiko niin, että ABS ei aktivoidu alle 10 km/h nopeuksissa, suurinpiirtein. Eli "normaali" vekotin tuolloin.

062802jumpie_prv.gif

033102beer_1_prv.gif
Olisiko niin, että ABS ei aktivoidu alle 10 km/h nopeuksissa, suurinpiirtein. Eli "normaali" vekotin tuolloin.
Mutta jos nopeusmittari on takarenkaan perusteelta, paikallaan burnailee, kun nopeus nousee yli 10kph, etujarru alkaa hiljalleen antaa myöden?

062802jumpie_prv.gif

033102beer_1_prv.gif
Mutta jos nopeusmittari on takarenkaan perusteelta, paikallaan burnailee, kun nopeus nousee yli 10kph, etujarru alkaa hiljalleen antaa myöden?
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

062802jumpie_prv.gif

033102beer_1_prv.gif
Ei ole kokemusta, Pani ottaa nopeuden kardaanilta(?) eli sama asia kuin takarenkaalta
smile_org.gif

Ei ole rahaa burnata, renkaat maksaa ainakin minulle rahaa.

Ihan kivaa kokeilua sulle.Kokeile pois.Olen selittänyt perusteeni yuolla ketjussa jo aiemmin, jollei jaksa lukee, ei ehkä kannata kommentoida.
Voisin käyttäytyä lapsellisesti ja sanoa että kuka sinä olet arvioimaan mitä olen lukenut mutta jätän väliin ja kerron suoraan että olen kyllä lukenut koko ketjun
tounge.gif
. Noh kuten sanoin ei ole minulta pois jos et tykkää/halua, kunhan olisin halunnut kuulla millä tavalla ABSit vie pois pyörän hallintaa mutta taitaa olla liikaa toivottu.

PS. Niin en laske sitä hallinnaksi että jarruttaa hätätilanteessa renkaat lukkoon ja anteeksi epäilyni mutten usko että olet niin hyvä että hätätilanteessa onnistut jarruttamaan juuri lukkiutumisen rajalla ja samalla keskittymään muihin toimintoihin.

Ihan kivaa kokeilua sulle.Kokeile pois.Olen selittänyt perusteeni yuolla ketjussa jo aiemmin, jollei jaksa lukee, ei ehkä kannata kommentoida.
Voisin käyttäytyä lapsellisesti ja sanoa että kuka sinä olet arvioimaan mitä olen lukenut mutta jätän väliin ja kerron suoraan että olen kyllä lukenut koko ketjun
tounge.gif
. Noh kuten sanoin ei ole minulta pois jos et tykkää/halua, kunhan olisin halunnut kuulla millä tavalla ABSit vie pois pyörän hallintaa mutta taitaa olla liikaa toivottu.

Jos olisit lukenut, olisit lukenut perustelunikin.Vai kuinka?
Ja eip paljon kiinnosta minua mitä sinä luulet, tuntemattomien ihmisten pyöränhallinnasta , muistaakseni en ole sinunkaan kanssasi ajellut?  
cool.gif
tounge.gif
cool.gif
...sanoisin näin jos olisin lapsellinen ?

062802jumpie_prv.gif

033102beer_1_prv.gif
biggrin.gif

biggrin.gif

biggrin.gif
Ei hitto tämähän on pakko päästä kokeilemaan vielä tänä syksynä. Voi sitä joka koeajon luovuttaa abs-pyörällä.
smile_org.gif

Ahaa, sinä tiedät siis minua paremmin minkälainen oli tilanne jossa jouduin vetämään liinat kiinni.
No kerros miltä se näytti, noin sinun silmin ;)
Hienoahan se olisi, jos ei liikenteessä tulis tilanteita, jotka on ennalta arvaamatomia? Vai kuinka?

Täytyy kyllä todeta että ihmeen negatiivisia mielipiteitä kanssamotoristeilla elektroniikan lisääntymisestä pyörissä.
Tai sit mä olen vain outo......
lookaround_orig.gif

Kertokaas juu, mikä mahtaa olla sellainen (ei-´pommittamiseen´ liittyvä) tilanne asfaltilla ajettaessa, missä on pysähtymisen/väistämisen kannalta abseja enemmän hyötyä siitä, että saa lukittua renkaat? Elokuvissa nähtyjä ei lasketa.

Back