• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tietokonejarrut tulevat moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eihän kysymys ole ABS:ssä siitä, että "kone" tekee nyt kaiken puolestasi.
Eikö. Tästä topicista tulee mieleen se mummo uutisista, joka peruutti jyrkät rappuset alas autolla koska "peruutustutka ei hälyttänyt" ...
Taas kannatti luottaa tekniikkaan.  
033102beer_1_prv.gif
No toi peruutushomma on vähän huono vertaus. Se tutka nimittäin havainnoi esteitä, eikä pudotuksia. Sama, kuin väittäisit, että ABS petti, vaikka ei jarruttanut ennen törmäystä...
tounge.gif

Eihän kysymys ole ABS:ssä siitä, että "kone" tekee nyt kaiken puolestasi.
Eikö. Tästä topicista tulee mieleen se mummo uutisista, joka peruutti jyrkät rappuset alas autolla koska "peruutustutka ei hälyttänyt" ...
Taas kannatti luottaa tekniikkaan.
033102beer_1_prv.gif
Eikö kaikki postaukset näy sinne? Minusta tässä(kin) threadissa on useampi kuin yksi postaaja ehdottanut ettei ABS poista kuljettajan vastuuta jarruttamisen harjoittelemisesta.

Mistä sen ABSin tekniikan toimimisen merkkivaloa lukuunottamatta huomaa? Tavoitteenahan on koko ajan päihittää se prosessori jarruttamalla itse tiukemmin kuin mitä ABSin paineenrajoitus sallii.

Hoh hoh. Tietokonejarrut. Juup...ja tietokonekuski.
Elämä noin tiedostetusti......yleensä käsittää sen luojansa, eli jumalansa. Tässä tapauksessa ilmeisesti ihmisen..
tounge.gif

Tietokonejarrut...
biggrin.gif

Teknologia on kuin saarnaajan myrkytön käärme. Kunnes saarnaaja joutuu itse pulaan, ja ne tietämättömät tulevat ja laittavat saarnaajan päälle oikean käärmeen jotta saarnaaja pelastuu.
biggrin.gif
(saarnaajan viimeinen minuutti.)
tounge.gif

Jos kerran noi tulee, ni sit mä pidättäydyn vanhoissa malleissa.
En todellakaan anna koneen valita, kunka alla oleva ajoneuvo käyttäytyy.
Vaikka virheetön en ole itsekään, mut mieluummin kuolen oman töpön seurauksena kuin sen, että minusta tuli matkustaja sarvissa.
.. ja 23: mopon omistajana vastaan hankkineeni sen nimenomaan kun ei siinä oo kompuutteria!
Monessakin mielessä vanhat pyörät on parhaita.
Tekniikka on yksinkertaista, tiedät missä menee pieleen, jos joku paikka prakaa..
Vanhin mun pyöristä on -87 ja se on ihan hyvä vehe ;)

Se, että moottoripyörästä tulee turvallisempi, ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö kuljettajan enää tarvitse osata pyöränhallintaan, ennakoivaan ajoon jne. liittyviä juttuja.

Abseilla voidaan vain päästä eroon eräästä hankalasta probleemasta, joka (sinänsä harvinaisiin) ääritilanteisiin liittyy, ja harvempi varmaankaan jää kaipaamaan paniikissa tehtyjä lukkojarrutuksia, nurin menemisiä, tai liiallisen pitkiä pysähtymismatkoja. Poislukien niin kovat jarrutukset, että rengas voi lukittua, ajaminen on samanlaista, oli pyörässä abs tai ei. Esim. omasta ajostani se muodostaa varmastikin yli 95%.

Nämä pyristelyt tätä vastaan kuulostavat enemmän sellaisilta essonbaarissa kuulluilta kauhutarinoilta, höystettynä omalla vilkkaalla mielikuvituksella, ja epäileviä tuomaita taitaa vahvasti yhdistää myös se, että eivät ole juurikaan ajaneet nykyaikaisilla moottoripyörä-abs:eilla. Ne on kehittyneet kovasti sitten 1980-luvun.
Ja sulle ei näytä mahtuvan ajatuksiin, että meistä jotkut haluaa AJAA oikeasti omaa pyöräänsä.
Minä en halua autoakaan, jossa automaatti hoitelee hommat, koska tylsistyn ajon aikana ja kadotan tuntuman ajamiseen.
Voi olla, että olen vanhanaikainen ihminen, mutta haluan tehdä kaiken ITSE, silloin tiedän ketä syyttää, jos jotain menee pieleen.
Tarpeekseni sain siitä kuskista, joka kesällä yritti peruuttaa pyöräni kumoon Pulkkilassa...sanomalla, että kun ei se peruutustutka hälyyttänyt...niin olishan se sun pyöräs voinut kaatuakkin?

Se, että moottoripyörästä tulee turvallisempi, ei todellakaan tarkoita sitä, etteikö kuljettajan enää tarvitse osata pyöränhallintaan, ennakoivaan ajoon jne. liittyviä juttuja.

Abseilla voidaan vain päästä eroon eräästä hankalasta probleemasta, joka (sinänsä harvinaisiin) ääritilanteisiin liittyy, ja harvempi varmaankaan jää kaipaamaan paniikissa tehtyjä lukkojarrutuksia, nurin menemisiä, tai liiallisen pitkiä pysähtymismatkoja. Poislukien niin kovat jarrutukset, että rengas voi lukittua, ajaminen on samanlaista, oli pyörässä abs tai ei. Esim. omasta ajostani se muodostaa varmastikin yli 95%.

Nämä pyristelyt tätä vastaan kuulostavat enemmän sellaisilta essonbaarissa kuulluilta kauhutarinoilta, höystettynä omalla vilkkaalla mielikuvituksella, ja epäileviä tuomaita taitaa vahvasti yhdistää myös se, että eivät ole juurikaan ajaneet nykyaikaisilla moottoripyörä-abs:eilla. Ne on kehittyneet kovasti sitten 1980-luvun.
Ja sulle ei näytä mahtuvan ajatuksiin, että meistä jotkut haluaa AJAA oikeasti omaa pyöräänsä.
Minä en halua autoakaan, jossa automaatti hoitelee hommat, koska tylsistyn ajon aikana ja kadotan tuntuman ajamiseen.
Voi olla, että olen vanhanaikainen ihminen, mutta haluan tehdä kaiken ITSE, silloin tiedän ketä syyttää, jos jotain menee pieleen.
Tarpeekseni sain siitä kuskista, joka kesällä yritti peruuttaa pyöräni kumoon Pulkkilassa...sanomalla, että kun ei se peruutustutka hälyyttänyt...niin olishan se sun pyöräs voinut kaatuakkin?
Älä noista rassaa...koulu on pilannut monta lapiomiestä.
tounge.gif

Ja maailmanparantajat kaivavat omaa hautaansa vaikka valittavat hautuumaan käyvän ahtaaksi.
wink.gif

Kirkko nostaa hintoja kun valittaa maan vähyyttä.?
Ratkaisu: Kuolleet pitää haudata pystyyn. Ei tarvi kuin porareikä ja pää pinnalle niin ei tarvi kiveäkään. otsaan voi rustata sen muistosäkeen..
tounge.gif

Näin suomi säästää...
Kukahan säästäisi suomalaiset meidän itse valitsemilta päättäjiltä?
Lasse Lehtinen on oikeassa. Kohta ryssä vaatii tukikohtaa suomesta...näin se on. Koska suomalaiset eivät liittyneet jo viime vuonna varsovan liittoon.
tounge.gif

Mä en ole vieläkään varma siitä, että onko Kekkonen kuollut??
Jos on niin surunvalittelut sille sen vaimolle.
wink.gif

Suomi on suoli...
shaun.gif

Jos ei tosiaan itse halua ajaa, niin kannattaa käyttää julkisia, esimerkiksi junaa?

Mielestäni moottoripyörän abseihin tuo "haluan itse ajaa"- argumentti sopii vain sellaisen kuskin suusta, joka kyykkypyörällä usein jarruttaa etupyörän lukkoon kaatumatta ja itse en ainakaan ilmoittaudu kyseiseen kerhoon.

muistuu mieleeni kun aikoinaan opetettiin kaatamaan pyörä takajarrua apuna käyttäen.
kuikahan nuo 70-luvun opetukaset toimis apsipyörällä?

ja ku ajatus lentää...joskus jkatoin amerikkalaista toiminta/räiskintäleffaa jossa sankari pääs ketkuja karkuun just tolleen pistämällä pitkään sladiin pyöränsä ja liukumalla rekan perävaunun alitte...siinä ku ois ollut apsit ni ois vain pysähtyny ja oottanu et rekka peruuttaa etestä poies...
huonona puolena tosin et hampit ois ehtiny räiskiä normimäärän reikiä sankariin ja leffasta ois menny vasta 15 min...tunti ja vartti oltas sitte ihmetelty et kuis näin kävi--pontista tuli raato.

Vai tietokoneohjatut jarrut... mitähän seuraavaksi, tietokoneohjattu polttoaineensyöttö vai. Minä ainakin haluan annostella kaasun ihan itse, enkä minkään tietokoneen avustamana...

Itseasissa minä en luota edes tavallisiin jarruihin, koska haluan jarruttaa ITSE. Niinpä jarrutan ainoastaan kengänpohjilla että tuntuma säilyy.

Jos ei tosiaan itse halua ajaa, niin kannattaa käyttää julkisia, esimerkiksi junaa?
Kuten jo aiemmin todettu, ihan itse saa edelleenkin ajaa. Saa jopa ajaa mutkat suoriksi, autojen kylkiin tai ihan minne nyt milloinkin, jos ei ole ihan yhtä tarkkana kuin aiemminkin.

Se vaan, että sitten kun se tiukka tilanne tarkkaavaisuudestasi huolimatta iskee päälle, niin elämä on pikkuisen helpompaa (tietty tapauksesta riippuen, ei aina mutta melko usein) ja eläminen ja ajaminen suuremmalla todennäköisyydellä jatkuu myös tosipaikan jälkeen.

Kyllä se nyt on mahdottoman vaikea joidenkin niellä nämä asiat. Yhä vaan tulee samaa itkunsekaista "mutta-kun-ei-saa-itse-ajaa"-mutinaa. Se ei pidä paikkaansa, paitsi ehkä niillä, joiden pitää jotenkin päästä hallitsemaan moottoripyörää jarrun avulla, ja taitavat olla aika pikkuinen vähemmistö. Kaikki muu paitsi jarruttaminen on heidänkin ajamisessaan aivan kuten ennenkin.

Oma ajamiseni on pääasiassa matkaa ja nurkissa pyörimistä, ja siitä ei ole käytännössä mitään pois absin takia.

En nyt ihan ymmärtänyt kuinka ABS-jarrut estää sinua oikeasti ajamasta sitä pyörää. Jos järjestelmä ainoastaan estää sinua lukitsemasta renkaita jarrutuksessa, niin saanko kysyä missä tilanteessa sinä tarvitset mp:llä lukkojarrutusta?
Vai onko se ihan vaan henkisellä puolella jokin kummajainen, että rajoittaa ajamisen vapautta, kun pyörässä lisää elektroniikkaa? Eikä aikakaan voi johtua pelosta ettei ABS toimi tai tekee jotain kummallista ja sitten kaatuu. Koska jos noin paljon pelkää pyörän päällä, niin tuskin silloin pyörällä ajelisi ollenkaan.

Ihme parkua. Tulee tai ei; ei kiinnosta, niin kauan kuin ei tarvitse lisämaksua pulittaa siitä että saan pyöräni kaupasta ilman mitään abseja.
Jos sporttikyykyn tai sporttinakun ottaa abseilla niin kyllä se pyörä on siinä vaiheessa jo piloilla.  
033102ass_1_prv.gif
Tämä oma mielipiteeni, jarrut aiheuttavat suuren osan hauskuudesta.

Jälleen kerran; ottakaa absit, luotiliivit, apupyörät, keulimisen estolaitteet, nopeudenrajoittimet - aivan mitä tahansa, niin kauan kuin otatte sen vain omaan pyöräänne.
Ne absithan voi kytkeä pois päältä, joko painikkeesta tai jos ei sellaista ole, niin nyppäämällä abs-sulakkeen irti, sitten on temppuilijoita varten lukkiutuvat jarrut.
jotka painaa salettiin joku 10kg
Mitä väliä sillä on kun 180 senttiä korkea kuski painaa 71 kg täysissä ajovarusteissa?

Ettei vain olisi yhdellä ja toisella kuskilla se 10 kiloa liikaa ja vieläpä kauempana mopon massakeskipisteestä  
033102bebe_1_prv.gif
Onko riisitauti, lihassurkastuma vai muu aliravitsemus noilla mitoilla?
confused_orig.gif
liikaa ei ole mutta 90kg kuitenkin
biggrin.gif

ihan sama vaikka olisin 30kg tai 130kg en silti haluaisi "ylimäärästä" painoa mopooni... eihän kenenkään luulisi haluavan ajaa mahd painavalla mopolla??

eihän kenenkään luulisi haluavan ajaa mahd painavalla mopolla??
Meitä on moneksi. Kokeile joskus lähteä kaksipäällä reissuun esim. kesäloman ajaksi, ja kuljeta molempien kaikki matkatavarat pyöräsi päällä. Tuppaa tulemaan vähän sitä kokonaispainoa. Siinä ei 5 tai 10 lisäkiloa hardwaressa tunnu enää missään.

Kotoa nakkikioskille ja takaisinhan sitä voi kyllä ajella vaikka miten kevyellä mopolla.

Meitä on moneksi. Kokeile joskus lähteä kaksipäällä reissuun esim. kesäloman ajaksi, ja kuljeta molempien kaikki matkatavarat pyöräsi päällä. Tuppaa tulemaan vähän sitä kokonaispainoa. Siinä ei 5 tai 10 lisäkiloa hardwaressa tunnu enää missään.

Kotoa nakkikioskille ja takaisinhan sitä voi kyllä ajella vaikka miten kevyellä mopolla.
ei tullu hankittua tota muoviluotia 2 päällä ajamisen takia ja painosta on aina haittaa ajomukavuudelle (tietenkin meitä on moneksi enkä yhtään vähäksy muiden mielipiteitä)

Kuten jo aiemmin todettu, ihan itse saa edelleenkin ajaa. Saa jopa ajaa mutkat suoriksi, autojen kylkiin tai ihan minne nyt milloinkin, jos ei ole ihan yhtä tarkkana kuin aiemminkin.

Se vaan, että sitten kun se tiukka tilanne tarkkaavaisuudestasi huolimatta iskee päälle, niin elämä on pikkuisen helpompaa (tietty tapauksesta riippuen, ei aina mutta melko usein) ja eläminen ja ajaminen suuremmalla todennäköisyydellä jatkuu myös tosipaikan jälkeen.

Kyllä se nyt on mahdottoman vaikea joidenkin niellä nämä asiat. Yhä vaan tulee samaa itkunsekaista "mutta-kun-ei-saa-itse-ajaa"-mutinaa. Se ei pidä paikkaansa, paitsi ehkä niillä, joiden pitää jotenkin päästä hallitsemaan moottoripyörää jarrun avulla, ja taitavat olla aika pikkuinen vähemmistö. Kaikki muu paitsi jarruttaminen on heidänkin ajamisessaan aivan kuten ennenkin.

Oma ajamiseni on pääasiassa matkaa ja nurkissa pyörimistä, ja siitä ei ole käytännössä mitään pois absin takia.
Herää kysymys?
Miksi sun pitää tunkea se abs jonkun kurkusta alas, joka ei sellaista systeemiä halua?
Minä tykkään ajaa vanhoja pyöriä, joissa itse hallitsen pyörän.
En voi sille mitään, jos joku haluaa automatiikkaa päättämään puolestaan.Se heille suotakoot.
Itse tykkään ajaa omaa pyörääni ja pidän siitä, että ratkaisut teen ihan itse.
Ja tuosta Streethawkille sen verran, et joskus joutuu tekeen lukkojarrutuksen.
Aivan aikuisten oikeasti.
Viiime kesänä tein.Ei ole pyörä helppo hallita silloin, mut en todellakaan olis halunnut abseja siihen tilanteeseen.
Mul o jokunen vuosi takana ajoa ja monenlaisia tilanteita.
Pechaa kohtaan tunnen lähinnä sääliä.
Jos ihmisen mielest on "itkunsekaista valitusta" se, että jollakulla on toisenlainen mielipide kuin hänen omansa...niin ei voi kuin valittaa.
" Kaikki muu paitsi jarruttaminen on heidänkin ajamisessaan aivan kuten ennenkin."
Tuonkin kommentin taakse vaadittais sitä, että hän käy katsomassa muiden ajotapaa.
On kovasti helppo ...luulla ...tietävänsä miten mut ihmiset ajaa...jollei ole kuin näkemys omasta ajotavastaan?
En muista herra tavanneeni tai hänen kanssa ajelleeni?
Ehkäpä se elämä...edistyessään auttaa huomaamaan, et on maailmassa muitakin mielipiteitä kuin oma.
Ja oikeaksi luultu.

Koska jos noin paljon pelkää pyörän päällä, niin tuskin silloin pyörällä ajelisi ollenkaan.
Mistä ihmeestä te vedätte näitä johtopäätöksiä?
Mul saattaa olla takana hiukan enemmän vuosia pyörän päällä kuin teistä monellakaan.
Mistä ihmeestä vedät johtopäätöksen, et pelkään pyörän päällä.
Jos pelkäisin ...tuskin ajaisin 1500 pyörää?

Mul o jokunen vuosi takana ajoa ja monenlaisia tilanteita.
Pechaa kohtaan tunnen lähinnä sääliä.
Jos ihmisen mielest on "itkunsekaista valitusta" se, että jollakulla on toisenlainen mielipide kuin hänen omansa...niin ei voi kuin valittaa.
Kiitos. En ryhdy ajokokemuksen määristä väittelemään.

Eikä siinä mitään, saahan jokainen ajella ihan sellaisella pyörällä ja jarruilla kuin itse sopivaksi katsoo.

Olin vastaan sitä, että ABS:ää vastusteltiin sellaisin argumentein, jotka eivät pidä paikkaansa. Kuten esim., että niitä ei kannata hankkia järjestelmän häiriöalttiuden takia.

En myöskään allekirjoita sitä, ettäkö pyörän hallinta siirtyisi ABS:n mukana jonnekin muualle kuin kuljettajalle. Ainakaan oman ajotapani tietäen niin ei käy.

Mutta voin niellä sen, että jonkun muun ajotapa ja koko käyttötarkoitus pyörälle voi olla tyystin erilainen kuin omani. Hänelle se absiton tosiaankin voi olla jopa parempi vaihtoehto. En usko, että heitä on kuitenkaan kovin monia kirjavassa joukossamme. Ja valtaosalle abs siis edelleen on plussa.

ei tullu hankittua tota muoviluotia 2 päällä ajamisen takia ja painosta on aina haittaa ajomukavuudelle (tietenkin meitä on moneksi enkä yhtään vähäksy muiden mielipiteitä)
Siis kuka hankkii moottoripyörän, jotta sillä voisi ajaa 2-päällä? Sehän on vähän kuin laittaisi autoon peräkärryn ja ajelisi huvikseen ympyrää.

Myös pitkälle reissulle voi lähteä vähäisin tavaroin ja siten, että akkatarakalla ei istu kukaan. No, itsellänihän ei takapenkkiä edes ole. Pyöräily on pilalla siinä vaiheessa, jos joutuu jonkun taakseen ottamaan.
pftroest.gif

Back