• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Tietokonejarrut tulevat moottoripyöriin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HiTec
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihme parkua. Tulee tai ei; ei kiinnosta, niin kauan kuin ei tarvitse lisämaksua pulittaa siitä että saan pyöräni kaupasta ilman mitään abseja.
Jos sporttikyykyn tai sporttinakun ottaa abseilla niin kyllä se pyörä on siinä vaiheessa jo piloilla.  
033102ass_1_prv.gif
Tämä oma mielipiteeni, jarrut aiheuttavat suuren osan hauskuudesta.

Jälleen kerran; ottakaa absit, luotiliivit, apupyörät, keulimisen estolaitteet, nopeudenrajoittimet - aivan mitä tahansa, niin kauan kuin otatte sen vain omaan pyöräänne.

Ihme parkua. Tulee tai ei; ei kiinnosta, niin kauan kuin ei tarvitse lisämaksua pulittaa siitä että saan pyöräni kaupasta ilman mitään abseja.
Jos sporttikyykyn tai sporttinakun ottaa abseilla niin kyllä se pyörä on siinä vaiheessa jo piloilla.
033102ass_1_prv.gif

Jälleen kerran; ottakaa absit, luotiliivit, apupyörät, keulimisen estolaitteet, nopeudenrajoittimet - aivan mitä tahansa, niin kauan kuin otatte sen vain omaan pyöräänne.
Ne absithan voi kytkeä pois päältä, joko painikkeesta tai jos ei sellaista ole, niin nyppäämällä abs-sulakkeen irti, sitten on temppuilijoita varten lukkiutuvat jarrut.

033102ass_1_prv.gif

Ne absithan voi kytkeä pois päältä, joko painikkeesta tai jos ei sellaista ole, niin nyppäämällä abs-sulakkeen irti, sitten on temppuilijoita varten lukkiutuvat jarrut.
jotka painaa salettiin joku 10kg

Taas lienee puhe 1980- ja 1990-lukujen abseista. Voit noin suunnilleen puolittaa tuon lukeman, jos puhut nykyisistä. Ennen oli kompuutterit ja hydrauliyksiköt erikseen ja kumpikin isoja mötiköitä, nykyisin kaikki tekniikka miinus lisähydrauliletkut pystytään mahduttamaan eurokossun kokoiseen tilaan.

Kyllähän toi elektroniikka tulee pyöriin yhä enemmän ja enemmän. Välillä joudutaan kuitenkin ottamaan pakkia, esim. BMW Gessuta parin vuoden jälkeen tehostin otettiin 2007 mallissa pois. Autopuolella Mesessä myös ns. sähköiset jarrut otettiin kolmen vuoden jälkeen pois ja siirryttiin takaisin perinteiseen järjestelmään. Syynä kai molemmissa oli lukuisat ongelmat ja käyttäjien tyytymättömyys. Matkapyörällä kun ajelen niin tykkään noista Dual-jarruista. ABS ei pyörässä ole ollut eli ei kokemuksia. Kotilossa ihan OK.
sport05.gif

jotka painaa salettiin joku 10kg[/QUOTE]
9 kg. Hondan tapauksessa rakenne on pyritty tekemään siten, että jousittamaton kuorma kasvaisi mahdollisimman vähän. Ja vaikka lykätään 9 kg lisää painoa, niin vieläkin sekä 600 cc ja 1000 cc CBR ovat molemmat luokkansa kevyemmässä päässä. Selvisi samalla sekin miksi Honda on viimeisen muutama sukupolven niin ajanut kaluston painoa alas. Nyt on varaa lyödä ylimääräisiä kiloja eikä silti tule tässä suhteessa kilpailijoilta turpiin.

Tälläkin palstalla on jo moni sanonut, että on hyvä voida painaa jarrut "pohjaan" hätätilanteessa ja antaa elektroniikan hoitaa hommansa...  kokeiletteko te niitä koskaan hallitusti? (että pelaa vielä)

tarkotan sitä että ABS systeemi kaikkine antureineen ja boxeineen on aika vikaherkkä aparaatti ja jos luottaa siihen sokeasti ja puristaa kahvan vaan "pohjaan" niin entä kun härveli ei toimikkaan niin sitte hypitään stongan yli ennenkun tajutaan mitään...

ja joo ei tarvii kertoa että tollasta ei varmaan ole koskaan tapahtunut se on kuitenkin periaatteessa mahdollista!

ei herneitä
smile_org.gif
Onhan toi mahdollista, mutta se on sitten oma valinta jos abseihin tai johonkin muuhun järjestelmään luottaa kuin Jeesuksen uuteen tulemiseen. Itse olen luonteeltani skeptikko, joten Ducalla ajellessa hölläsin itse kahvaa jos absit puuttui peliin.

Takanakin kanssa puolestaan runttasin aina huoletta polkimen pohjaan, kun ei ST4S:n takajarrulla muutenkaan mitään virkaa ollut. Lippojen yhteydessä kun absiboxi hajos, niin tuli ajeltua vikavalo päällä jonkin verran ja ihan nätisti nuo jarrut toimi vikatilassakin. Sen voin kertoa että se boxi ei ole ihan halpa. Kuulemma oli vakuutusyhtiön setäkin yskinyt hetken kun boxin laskua oli esitelty. "2400e, kiitosh!"

033102ass_1_prv.gif

Miksi maksaa niistä jos ne heti seuraavaksi ottaa pois käytöstä?
Kun tuossa joku mainitsi, pelkkä "abs-boxi" maksaa 2400e. Järkevää.

Tulee mieleen, että radalla irti ja radalta takaisin tultaessa sulake paikalleen tieliikennettä varten? Monellakin kalustoa on tasan yksi laite.

No, sama se. Kukin tyylillään. Itse aion kyllä tyypittää nuo uutuusmallit ja ensimmäistä kertaa koeajoilla tulee olemaan päähuomio jarruissa. Katsoo sitten. Ideasta kyllä pidän, tekniikan pitää mennä eteenpäin!

033102ass_1_prv.gif

Mun pyörä painaa 4kg enemmän mitä absiton malli. Ajokamatki painaa yli 4 kg.

Kovinpa täällä monet ajavat niitä kaikkii pyöriin pakollisiksi mukamas "turvallisuuden" nimissä.

Kannattaisiko opetella jarruttamaan.
Niin, koska ne katupyörissä lisäävät turvallisuutta. Ainakaan matka-ajossa tai tavallisessa nurkissa pyörimisessä asiasta ei ole minkäänlaista epäselvyyttä, abs on parempi kuin ei-abs. Rataajot ja temppuilut on sitten eri juttu.

Olen ajanut toistakymmentä vuotta absittomilla pyörillä, joten jarrutustekniikkaa olen joutunut opiskelemaan myös ilman niitä. "Opettele jarruttamaan" on kyllä ihan hyvä neuvo, mutta se ei silti välttämättä auta, jos kunnon paniikkitilanne tulee.

On helppo sanoa että kylläpä minä klaaraan sellaisetkin, mutta mikä on totuus, sen näkee vasta tosipaikan tullen. Tosielämässä sitä voi olla vaikeampaa pystyä joka kerta siihen omaan parhaaseensa, vaikka olisi testiolosuhteissa millainen jarruttaja-guru.

033102ass_1_prv.gif

tässä on asia kiteytetty aika hyvin kohilleen!

en kiellä etteikös noista apseista hyötyä olis normaalikäytössä.

mut mikx ihmeessä ku kerta pyöränvalmistajat ajattelevat pelkästään meitin turvallisuutta ni joku haluaa sitte rahastaa?

tässä herää muin kapinamieli

ST1300 Pan European 21990,-

ST1300 ABS Pan European 23.990,-

jollakin muulla tuo apsin ero on tonnin kalliimpi.
ja sama pyörä....

Suzukin ABS kustantaa kaikissa pyörissä 500 euroa ekstraa (vaikka komponentit siis varaosina epäilemättä maksaisi maltaita). Aika soppelin hintainen lisähenkivakuutus.

mut mikx ihmeessä ku kerta pyöränvalmistajat ajattelevat pelkästään meitin turvallisuutta ni joku haluaa sitte rahastaa?

ja sama pyörä....
ainakin joskus kun tuo uusi pani tuli markkinoille oli tuossa absi mallissa muitakin herkkuja kuin nuo absit lisää verrattuna normimalliin mm. sähkösäätöinenpleksi.

Ja monia malleja ei edes saa enää ilman lukkiutumattomia jarruja, esim. ZZR 1400. Viime vuoden malli oli viimeinen ilman. Korjatkaa jos olen väärässä.

ja sama pyörä....
ainakin joskus kun tuo uusi pani tuli markkinoille oli tuossa absi mallissa muitakin herkkuja kuin nuo absit lisää verrattuna normimalliin mm. sähkösäätöinenpleksi.
se oli vuonna 2002...2003 lähtien samoja pyöriä.hinta vain eri.
ei tarkoita sitä ettei olisi saatavilla..suomeen ei vain tuoda vlttämäti molempia malleja.

Tähän hommaan mulla on peräti mielipide.
smile_org.gif

Tässä taloudessa on kaksi autoa. Itse ajan volkkarin pakulla ja emäntä Toyotan yariksella. Näihin vehkeisiin on mielestäni ihan tervetulleita abs - jarrut + elektroniikka, helpottamaan äkkitilanteita jne.

Motskari on mulle erijuttu. Se ei ole mulle ympärivuotinen, sekä "pakollinen" kulkuneuvo paikasta paikkaan. Motskari on mulle hauskanpitolaite, jonka haluan olla tietynlainen.

Olisin siis pettynyt, jos menen kauppaan ostamaan "supersport" - moottoripyörää ja siinä olisi tietokone ohjaamassa jarruja ym. juttuja.

Perkele soikoon! Sen takia hommasin motskarin, notta se on se vekotin, millä jätän autot ja pidän hauskaa!

Se on se vekotin jonka moottorin voin talvella tallissa purkaa ja viritellä!

Se on se vekotin jolla minä päätän, notta miten se kulkee ja missä!

Tämmöisiä threadin aiheisia juttuja lueskellessa musta rupeaa tuntumaan, jottei mikään tunnu olemaan enään mun päätettävissä?

Jättäköön perkele ostamatta sitten motskarin, jollei sen automaailmasta tutut ominaisuudet kuulu siihen!

Kohta tuolta tulee varmaan joku insinööri pistämään myrkyt mun kanoihin ja pottupeltoon, kertoen notta "tämä on Matti sinun parhaaksesi mietitty ja nyt voitkin sitten olla huolehtimatta tästä sun tästä!"

Saatana!

Mä haluan mun motskarini ilman abssiä, ebässiä ja cmäxxiä!

Haluan istuttamani pottuni ilman roundappia ja kananmunani ilman sarssia!

Abässät ja yupeet voi mun puolesta pistää niihin julkisenliikenteen busseihin ja juniin. Ne voi myöskin tunkea yariksiin ja pooloihin, mutta pitääkö ne kaikkiin tunkea? Veneisiin kanssa sitten?

Kohta mä varmaan joudun käymään kusellakin automaattisuppilon luona, jottei vaan roisku tippaakaan ja maailma on parempi?
nixweiss.gif

Back