Lisätään Anatoolin aloittamalle listalle vielä nämäkin joista on keskusteltu hieman aiemmin, siis ennen .orgin keksimistä:
7. Auton nelipyöräjarrut heikentävät turvallisuutta koska kaikilla ei niitä ole
8. Nestejarrut heikentävät turvallisuutta koska neste voi vuotaa pois.
9. Talvirenkaat heikentävät turvallisuutta koska kaikilla ei niitä ole
10. Halogeenivalot heikentävät turvalllisuutta koska kaikilla ei niitä ole
Tuolla asenteella voi muuttaa takaisin luolaan kauhistelemaan nykyajan menoa.
"nykyajan kotkotusten" korjaamisessa on tosiaan se huono puoli, ettei sitä voi tehdä tunnelmallisesti tien laidassa. Ei voi itse korjata, kun ei ole kärkiä ja kondensaattoria. On toki muita rikkoutumisalttiita komponentteja, mutta niiden vikaantumisväli on oikein suunniteltuna pidempi.
Sitten lisäkommentteja muille "asiantuntijoille".
MP ABSeja on kovin monentasoisia ja eri generaatioiden historiaa on jo vuosikymmeniä. Jos pelkää säikähtävänsä kahvan tärinää, kannattaa hankkia sellainen ABS jossa kahva ei tärise vaan jähmettyy paikalleen paineenrajoituksen aikana. Joko autoihin saa näin sivistyneesti toimivia ABSeja?
Soramopoa pitää kuulemma kääntää jarrulla, joten ymmärrän hyvin että sellaisesta pitää ABS olla pois kytkettävissä. Muussa tilanteessa moottoriradan ulkopuolella en näe syytä poistaa ABS käytöstä ja minun ajaessani ei tarvi poistaa radallakaan.
BMW:n servojarrut olivat minusta oikein mainiot, vaikka merkittävimpänä puutteena koin itsekin tehostuksen puuttumisen silloin kun moottori ei käy. Aika ärhäkkäästi puraisevilla jarruilla saa tosin helposti nupattua painavan mopon nurin hätäilemällä hitaassa U-käännöksessä. BMW oli silti ainoa moponi tähän saakka, jota en onnistunut kaatamaan kertaakaan.
Sitten kun tuosta syystä BMW:nsä jyrkältä rampilta seinään karauttaneen Äijän auto on simahtanut tien varteen, niin minä en muuten ota häntä hinaukseen oman autoni taakse, track record on sen verran huono.
Jos kuljettajien sanotaan ulosmittaavan uuden tekniikan edut ajotavassaan, niin miksi tämä ei näy uusien autojen onnettomuusriskissä?
Hondani kelpaisi ilmankin DCBS jarruja, mutta ABSien kanssa en ole toisaalta huomannut mitään DCBS:sta johtuvaa ongelmaa jarruissa.
Eräs toinen huono puoli Pannarin ABS:ssa sen sijaan on. Se on optimoitu selkeästi varmistamaan renkaan pyöriminen eikä minimoimaan jarrutusmatka, mutta eihän ABS poista kuljettajalta yhtään ainoaa jarrutusharjoitusta. Oma valintani olisi hetkellisen lukkiutumisen uhallakin lyhintä mahdollista jarrutusmatkaa hakeva ABS siitäkin huolimatta, ettäpaineenrajoitus ei aktivoidu ennen kuin kuljettaja on jo kämmännyt. Kyllä ABSeillakin varustetun pyörän renkaita voi vingutella jarrutuksessa. Mutta ei liikaa...
Isompi ongelma jarrutuksessa on Pannarin järjettömän painon seurauksena joko haarukassa tai jossain päin rungossa ilmenevä jousto, jota ei minun ajotaidollani saa esiin kuin erittäin kovassa jarrutuksessa lämpimin renkain suuresta nopeudesta. Tuo ilmenee värinänä vaikkapa Kemoran paluusuoran jarrutuksessa
Tuo värinä tosin ei ole ABS:n aiheuttamana, koska Hondankaan ABS ei täristä, vaan kyse on "uuden" tekniikan ongelman sijasta siitä, ettei pyörän "vanha" tekniikka ole aivan tilanteen tasalla.
Minä ajan mieluummin ruiskukoneella, mutta onneksi elektroniikkaa pelkääville on on vielä jäljellä wanhan hyvän ajan mopoja, joiden kanssa voi tunnelmoida sateessa kärkiä viilaten.
Ruiskumopoista ei ole ollut koskaan tarvinnut talviseisonnan jälkeisessä startissa tehdä muuta kuin painaa starttinapista ja lähteä ajamaan. Kaasarikoneissakaan ei samoilla säilöntäopeilla ole ollut mitään isompia, mutta tankkia on silti joskus käytetty pois.
Se on sitten toinen juttu, haluanko itse ostaa uuden tekniikan ENSIMMÄISEN version ENSIMMÄISEN vuosimallin? Ehkä en, vaan odotan faceliftiä, jossa beta-testaajien palaute on otettu huomioon. Mutta tämä ongelma ei aiheudukaan uudesta tekniikasta, vaan siitä että se on markkinatilanteen vuoksi tuotu kauppaan hieman epäkypsänä.
Ihan hyvä kun testaavat järjestelmän nyt ensin kuntoon noilla kyykkymopoilla, niin saadaan sitten parin vuoden kuluttua seuraavan sukupolven Pannariin suoraan toimivaa tekniikkaa