• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Smoto haastoi oikeuteen eronneita jäsenkerhojaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja westy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Varmaa on se että eniten jutussa häviää suomalaiset motoristit.
Itse olen epäuskoisena sivusta seurannut tämän jutun kehittymistä eikä koko jutussa ole järjen häivääkään. Kuka tahansa jutun voittaakin, häviäjinä ovat motoristit ja jos jotain voi voittajiksi kutsua niin ne ovat varmaan sitten juristit.

En väitä ettei Smoto olisi tehnyt töitä motoristien eteen (en tiedä tarpeeksi sen toiminnasta), mutta kuinka moni kerho uskaltaa vielä liittyä Smotoon kun kesken jäsenkausien voidaan tehdä muutoksia koko vuotta koskeviin asioihin kuten jäsenmaksuun ja syystä eroavat haastetaan oikeuteen. Kuinka paljon näistä jo valmiiksi tarpeeksi pienistä resursseista menee nyt edunvalvonnan sijaan omien kivittämiseen?

Yhtä kaikki myös sen suhteen että kuka on oikeassa. Sillä ei oikeastaan ole tässä mitään väliä, koska Smoto häviää silti. Jos Smoto voittaisikin silti ihmisille jää vain mieleen se että Smoto haastoi kanssamotoristit oikeuteen. Kova on työ uskotella uusille kerhoille että kaikki on toisin.

Ei mitään järjen hiventä. Huoh.

koska jäsenmaksut ja vastaavat ovat vapaaehtoisia maksuja.
Jäsenmaksu ei ole vapaaehtoinen missään yhdistyksessä. Sensijaan jäsenyys on. Jos olet vapaaehtoisesti jäsen niin maksu on pakollinen ja ulosottokelpoinen.
Onhan laki ja asetus voinut muuttua viimeisen parin vuoden aikana mutta kun itse olin aktiivina rahastonhoitaja parissa eri yhdistyksessä niin silloin ei ainakaan ollut ulosotto tai perintä mahdollista.

Varmaa on se että eniten jutussa häviää suomalaiset motoristit.
Itse olen epäuskoisena sivusta seurannut tämän jutun kehittymistä eikä koko jutussa ole järjen häivääkään. Kuka tahansa jutun voittaakin, häviäjinä ovat motoristit ja jos jotain voi voittajiksi kutsua niin ne ovat varmaan sitten juristit.

En väitä ettei Smoto olisi tehnyt töitä motoristien eteen (en tiedä tarpeeksi sen toiminnasta), mutta kuinka moni kerho uskaltaa vielä liittyä Smotoon kun kesken jäsenkausien voidaan tehdä muutoksia koko vuotta koskeviin asioihin kuten jäsenmaksuun ja syystä eroavat haastetaan oikeuteen. Kuinka paljon näistä jo valmiiksi tarpeeksi pienistä resursseista menee nyt edunvalvonnan sijaan omien kivittämiseen?

Yhtä kaikki myös sen suhteen että kuka on oikeassa. Sillä ei oikeastaan ole tässä mitään väliä, koska Smoto häviää silti. Jos Smoto voittaisikin silti ihmisille jää vain mieleen se että Smoto haastoi kanssamotoristit oikeuteen. Kova on työ uskotella uusille kerhoille että kaikki on toisin.

Ei mitään järjen hiventä. Huoh.
Myös minun mielestä lopullinen mielikuva, joka jää Smotosta on sen "elämän ja kuoleman" kysymys. En sano, että Smoto lakkaa olemasta, vaan totean, että ainakaan Smotosta ei tule niin vahva, kun se voisi kokonaisuutena olla. Smotosta eronneet kerhot (veteraanit mukaan lukien) edustavat yhdessä huomattavasti isompaa ryhmää kuin Smoton todellinen jäsenmäärä on.

Tilanne uusien sääntöjen jälkeen onkin erilainen. Smoto:n jäsenmaksu päätetään syksyllä ennen kuin kerhot päättävät omansa. Näin toimien kerhot voivat ennakkoon ottaa kantaa asiaan. Vuonna 2008 Smoto päätti kerhoilta perittävän jäsenmaksu suuruuden sen jälkeen, kun kerhot olivat jo päättäneet oman jäsenmaksunsa. Tässä tilanteessa kerhojen hallituksen jäsenet eivät voineet maksaa korotettua jäsenmaksua, koska heillä ei ollut talousarvion hyväksymisen kautta valtuutusta omalta kerholtaan. Kerhon hallituksen on siis noudatettava omia sääntöjään.

Miksi tilanne oli tällainen.

Itse olin useammassa Smoton vuosikokouksessa, jossa epäkohdasta keskusteltiin. Smoto:n hallitus jätti lukuisia sääntömuutoksia tekemättä (asian voi tarkistaa yhdistysrekisteristä, sillä sen lukuisiin lisätieto pyyntöihin ei vastattu). Myöskään se ei valmistellut aiheeseen liittyviä asioita valmiiksi. Ristiriita oli siis olemassa, josta itsekkin eri yhteyksissä huomautin. Mikäli Smotossa olisi ajateltu yhtään pitemälle, olisi asiat hoidettu kuntoon ja siten saatu niihin oikea marssijärjestys. Voi olla (en tiedä) että Smoto ei lähtenyt tälle muutoksen tielle, koska sen talous oli toistuvasti ajettu karikkoon. Kerhot pelastivat (jo aiemmin kaksi kertaa) Smoton korotettujen jäsenmaksujen kautta. Mikäli jäsenmaksu olisi päätetty ennen Smoton tilinpäätöksen valmistumista, olisi taloudellinen ongelma voinnut olla suurempi. Kuten sanoin, en tätä osiota tiedä, mutta en myöskään löydä asialle muuta järjellistä selitettä.

Edelleen lainaan uudelleen ylläolevan kommenttia, sillä se on varsin osuva....

" Yhtä kaikki myös sen suhteen että kuka on oikeassa. Sillä ei oikeastaan ole tässä mitään väliä, koska Smoto häviää silti. Jos Smoto voittaisikin silti ihmisille jää vain mieleen se että Smoto haastoi kanssamotoristit oikeuteen. Kova on työ uskotella uusille kerhoille että kaikki on toisin.

Ei mitään järjen hiventä. Huoh."

nyt ollaan tilanteessa, että näillä mennään, joskin avaimet on edelleen Smoton käsissä....
062802moto_prv.gif

"

koska jäsenmaksut ja vastaavat ovat vapaaehtoisia maksuja.
Jäsenmaksu ei ole vapaaehtoinen missään yhdistyksessä. Sensijaan jäsenyys on. Jos olet vapaaehtoisesti jäsen niin maksu on pakollinen ja ulosottokelpoinen.
Onhan laki ja asetus voinut muuttua viimeisen parin vuoden aikana mutta kun itse olin aktiivina rahastonhoitaja parissa eri yhdistyksessä niin silloin ei ainakaan ollut ulosotto tai perintä mahdollista.
Kuulostaa todella oudolta... En kyllä ikinä nielis tollasta jos ei varsin hyvää faktalähdettä tuolle löydy.

mutta kuinka moni kerho uskaltaa vielä liittyä Smotoon kun kesken jäsenkausien voidaan tehdä muutoksia koko vuotta koskeviin asioihin kuten jäsenmaksuun ja syystä eroavat haastetaan oikeuteen.
Eikös aikaisemmin kirjoitettu ketjussa, että tuon asian suhteen on smoton sääntöjä muutettu. Seuraavan vuoden jäsenmaksut päätetään kuluvan vuoden syyskokouksessa?

mutta kuinka moni kerho uskaltaa vielä liittyä Smotoon kun kesken jäsenkausien voidaan tehdä muutoksia koko vuotta koskeviin asioihin kuten jäsenmaksuun ja syystä eroavat haastetaan oikeuteen.
Eikös aikaisemmin kirjoitettu ketjussa, että tuon asian suhteen on smoton sääntöjä muutettu. Seuraavan vuoden jäsenmaksut päätetään kuluvan vuoden syyskokouksessa?
Sääntöjä on ehkä muutettu mutta onko asennetta? Kolkutellaanko jatkossakin käräjillä kun tulee erimielisyyksiä? Ei tämä mielestäni koske pelkästään jäsenmaksuasiaa vaan ihan yleistä tapaa käsitellä asioita.

Ja tuuba senkuin jatkuu...

En viitsi enää oikoa noita asiavirheitä, joita tuolla ylempänä vilisee, mutta seuraava asia pisti silmään. Westy kirjoittaa:

sanoi:
Varmaa on se että eniten jutussa häviää suomalaiset motoristit. Syyttävä sormi osoittaa aina kaveria, mutta on myös hyvä kysyä, mitä itse olen tehnyt asian positiivisen ratkaisun eteen... eli ne kolme sormea osoittaa itseä kohti....

No joo. Syyttävä sormi taitaa sielläkin osoittaa kaveria, koska "positiivisen" ratkaisun eteen ei tehty sielläkään päässä yhtään mitään. Kaikilla noilla eronneilla kerhoilla olisi ollut mahdollisuus erota SMOTO:sta myös sillä tavalla, että kenenkään tarvitsisi mennä käräjille. Sieltä kuitenkin lähdettiin ovet paukkuen pihalle ja julkisesti lörpöteltiin kaikenlaista kukkua jäsenmaksun kolminkertaistumisesta.

Sinänsä muutenkin hassua, että jotenkin tämä väännetään SMOTO:n syyksi (samoin kuin kaikki mahdollinen muukin). Se ei kuitenkaan ollut SMOTO joka jätti maksuja maksamatta.

Toistan vielä vähän itseäni. SMOTO voidaan pikkuhiljaa laittaa kiinni. Miksikö? No ensinnäkin lienee aika ilmeistä, että toimihenkilöitä ei SMOTO:on enää löydy; ei kukaan halua olla kusitolppana. Ei sillä että niitä aikaisemminkaan olisi jonoksi saakka ollut... Joka tapauksessa asia on niin, että ellei ole tekijöitä, ei nykyistäkään vähää tapahdu.

Toiseksi lienee niinikään ilmeistä, että isot kerhot eivät tule enää SMOTO:on liittymään. Siitä seuraa, että SMOTO:lla ei ole mahdollisuuksia kasvaa niin isoksi putiikiksi, että sillä olisi riittävästi painoarvoa edunvalvojana saati rahoituspohjaa työntekijän palkkaamiseksi. Tällöin herää kysymys, miksi koko putiikkia kannattaa enää pitää pystyssä.

Avaimet eivät ole SMOTO:n käsissä. Ne ovat kerhojen ja harrastajien käsissä. Olen todella yllättynyt, jos niitä avaimia vielä joskus taiten käytetään.

Kovin täällä maksuista puhutaan, on kovia korotuksia ja puhutaan isoista tonneista summina. Kuitenkaan kukaan ei ole miettinyt mitä kerhot tekevät jäsenmaksuilla?

Virago Clubin jäsenmaksu on tällä hetkellä 25 euroa per jäsen. Tuosta pitäisi maksaa smotolle 3,60 eli smoton osuuden jälkeen kerholle jää vielä 21,40 per jäsen.

Hdcf:llä jäsenmaksu on 35 euroa ja ekan vuoden jäsenmaksu 45 euroa. Tuostahan jää sellaiset 31,40 + ekasta vuodesta 10 euroa päälle maksua kerholle.

Jos kerhon talous ei kestä tuota 3,60 euron smoton osuutta, niin pitäisikö jäsenmaksua nostaa? Enpä usko kenenkään eroavan kerhosta jos jäsenmaksu nousee 3,60 eurolla.

Sanomattakin on selvää että tarvitaan yhteistä edunvalvontaa, mutta siitä ei olla valmiita maksamaan muutamaa euroa vuodessa. Summalla jolla nykyhinnoin saa reilut kaksi litraa bensaa.

Jotenkin tuntuu että tässä ottaa yhteen ihmiset ja egot. Näin pienistä summista ei kukaan täysjärkinen ketä vähänkin tajuaa moottoripyöräilystä jotain jätä smotomaksuja maksamatta.

Toistan vielä vähän itseäni. SMOTO voidaan pikkuhiljaa laittaa kiinni. Miksikö? No ensinnäkin lienee aika ilmeistä, että toimihenkilöitä ei SMOTO:on enää löydy; ei kukaan halua olla kusitolppana. Ei sillä että niitä aikaisemminkaan olisi jonoksi saakka ollut... Joka tapauksessa asia on niin, että ellei ole tekijöitä, ei nykyistäkään vähää tapahdu.

Toiseksi lienee niinikään ilmeistä, että isot kerhot eivät tule enää SMOTO:on liittymään. Siitä seuraa, että SMOTO:lla ei ole mahdollisuuksia kasvaa niin isoksi putiikiksi, että sillä olisi riittävästi painoarvoa edunvalvojana saati rahoituspohjaa työntekijän palkkaamiseksi. Tällöin herää kysymys, miksi koko putiikkia kannattaa enää pitää pystyssä.
Aika rautasta analyysiä
buttrock.gif

Lokakuussa (?) sitten nähdään, onko kuitenkin intoa "kusitolpaksi", jollakin
lookaround_orig.gif

Avaimet eivät ole SMOTO:n käsissä. Ne ovat kerhojen ja harrastajien käsissä. Olen todella yllättynyt, jos niitä avaimia vielä joskus taiten käytetään.
Avaimet olivat SMOTO:n käsissä ja niiden pitelijät kusivat homman, ei kai tossa mitään ihmeellistä ole?
"Hieno" saavutus, kenen ansiota sitten olikin.
Tässäkin väärin. SMOTO voi ryssiä vain siten, että hoitaa jonkun edunvalvonta-asian päin vittua. Sen sijaan itse SMOTO:n tai sen että joku ylipäätään valvoo etuja, sen voivat ryssiä vain kerhot ja harrastajat ihan itse. "Hieno" saavutus todellakin.

Aika rautasta analyysiä  
buttrock.gif

Lokakuussa (?) sitten nähdään, onko kuitenkin intoa "kusitolpaksi", jollakin  
lookaround_orig.gif
Oliko toi sun mielestä oikeen analyysia? Oho...

Varmaan löytyy niitäkin, jotka yrittävät tapella tutkainta vastaan. Pitää vain olla aika pöhlö, jos niihin hommiin lähtee. Jäsenpohja on ohut, rahoituspohja on ohut ja kentältä kuulee kaikenlaista vittuilua. Mitä järkeä? Ai niin, pääsee ajamaan niitä omia etujaan...

Varmaan löytyy niitäkin, jotka yrittävät tapella tutkainta vastaan. Pitää vain olla aika pöhlö, jos niihin hommiin lähtee. Jäsenpohja on ohut, rahoituspohja on ohut ja kentältä kuulee kaikenlaista vittuilua. Mitä järkeä? Ai niin, pääsee ajamaan niitä omia etujaan...
Minä en ole lausunut muistaakseni mitään "omien etujen" ajamisesta.

Vittuilukin on tuttua omakohtaisestikin. Se ei siten ole uusi asia; ei mitään uutta auringon alla.

Tutkainta vastaan mahdollisesti tappelevien toivoisi sitten olevan oikealla tavalla pölhöjä.

Pitää vain olla aika pöhlö, jos niihin hommiin lähtee.
Ahhh, it all makes sense now
tounge.gif

Ei vaan, tilanne on oikeasti tosi ikävä. Kenellekään ei liene epäselvää, että edunvalvontaa tarvitaan. Jos joku on eri mieltä, varmaan pikku briiffiä on tarjolla. Mä olen edelleen sitä mieltä, että fiksumpaa olisi käyttää olemassaolevaa järjestöä, kuin aloittaa uuden rakentaminen tyhjästä.

Mikä on se tie, millä tästä päästään eteenpäin? Osaako joku sanoa? Miten nykyinen tilanne saadaan nollattua? Lisää avoimuutta? Lisää sananvaltaa kerhoille? Mitä?

Ja tuuba senkuin jatkuu...

Kaikilla noilla eronneilla kerhoilla olisi ollut mahdollisuus erota SMOTO:sta myös sillä tavalla, että kenenkään tarvitsisi mennä käräjille. Sieltä kuitenkin lähdettiin ovet paukkuen pihalle ja julkisesti lörpöteltiin kaikenlaista kukkua jäsenmaksun kolminkertaistumisesta.

Sinänsä muutenkin hassua, että jotenkin tämä väännetään SMOTO:n syyksi (samoin kuin kaikki mahdollinen muukin). Se ei kuitenkaan ollut SMOTO joka jätti maksuja maksamatta.

No tässä vähän faktaa;
1. Smoton hallinto ei ollut rekisteröinyt sääntömuutoksiaan v.2002 jälkeen.
2. Vuoden 2008 jäsenmaksu on laskutettu väärin perustein. Ei pohjaudu laskutushetkellä voimassa oleviin Smoton omiin sääntöihin. Vaan vasta syyskuussa 2008 PRH vahvistamiin uusiin sääntöihin.
3. Olisivathan kerhot voineet erota tietenkin aiemminkin. Ne vaan luottivat siihen, että Smoton hallitus toimii asiassa vastuullisesti eikä aja talousasioita umpikujaan.
4. Eronneet kerhot myös ilmoittivat ennakkoon Smoton hallituksen edustajille Kerhojensa eroavan jos korotuksissa ei kuunnella heidän mielipidettään. Edustivat n.65% kokouksessa edustettuna olevaa Smoton jäsenistöä. Hävisivät äänestyksen. Smoton jäsenmaksu nousi 0,80€ -> 2,60€/jäsen = 325% korotus.
5. Kokouksessa tehtiin myös päätös (IBA ehdotus joka on pöytäkirjaan kirjattu päätöksenä) jossa vuonna 2009 olisi poistettu ns. jäsenmaksuleikkuri. Tämä olisi 8 kertaistanut juuri 325% nousseen jäsenmaksun esim. suurimmalta kerholta ilman, että heidän äänimääränsä olisi Smoton kokouksissa noussut.
Olisiko tuossa perustetta eroamiseen ? Tiedot on otettu suoraan ko. 2008 kokouksen pöytäkirjasta.

3. Olisivathan kerhot voineet erota tietenkin aiemminkin. Ne vaan luottivat siihen, että Smoton hallitus toimii asiassa vastuullisesti eikä aja talousasioita umpikujaan.
4. Eronneet kerhot myös ilmoittivat ennakkoon Smoton hallituksen edustajille Kerhojensa eroavan jos korotuksissa ei kuunnella heidän mielipidettään. Edustivat n.65% kokouksessa edustettuna olevaa Smoton jäsenistöä. Hävisivät äänestyksen. Smoton jäsenmaksu nousi 0,80€ -> 2,60€/jäsen = 325% korotus.
Noista kahdesta ekasta kohdasta en tiiä mitään, joten en kommentoi niitä. Sen sijaan:

3. Samalla luonnollisesti sitoutuivat noudattamaan SMOTO:n sääntöjä ja maksamaan jäsenmaksunsa. Jos jäsenkerhon oma talousarvio kusee (mitä en usko), voi jäsenkerho järjestää ylimääräisen kokouksen, jossa päätetään lisätalousarviosta. Samaööa siellä voi sitten vaikka päättää, että vuoden loppuun mennessä erotaan SMOTO:sta, niin loppuu se karmeiden summien maksaminen...

4. Jos ette tee niin kuin mä sanon, mä en enää leiki teidän kanssa? Tämäkö on sitä rakentavaa toimintaa? Sääntöjen mukaan eroaminen muuten tapahtuu kirjallisesti. Ja tuota 325% asiaa en enää toista, oikea laskutapa löytyy Santun viestistä tuolta aiempaa ketjusta.

Eikös tuo jäsenmaksuleikurin poistaminen nimenomaan olisi ollut isojen kerhojen etu? ->  enemmän äänivaltaa...
Isot kerhot olisivat olleet valmiit maksamaan huomattavasti enemmän smotolle jos jäsenmaksuleikkuri olisi poistettu. Ei leikkuria, täysimaksu jokaisesta jäsenestä ja kaikki kolme eronnuttakin olisivat maksaneet kaikista jäsenistä täyden maksun.

Sitä en tiedä ketkä Smotossa tuosta eivät pitäneet, koska asia piti äänestää nurin.

Olisihan hdcf voinut rekisteröidä joka chapterin omaksi ry:ksi jolloin joka chapterilla olisi max. 750 äänen äänimäärä smotossa. Menee vain niin pelleilyksi ettei kannata, normaali yksi ääni/jäsen (jonka nyt luulisi olevan normaalin demokraattisen päätöksenteon ydin) ei sopinut smton pienille kerhoille.

Ja omana mielipiteenä, maksan mielellään kerholle vaikka vitosen tai kympin lisää/vuosi jos se käytetään smoton tai muun kanavan kautta edunvalvontaan, pieni raha tässä harrastuksessa. Mutta kun maksan haluan että ääneni on myös kerhon kautta käytössä kun päätöksiä tehdään.

Noista kahdesta ekasta kohdasta en tiiä mitään, joten en kommentoi niitä. Sen sijaan:

3. Samalla luonnollisesti sitoutuivat noudattamaan SMOTO:n sääntöjä ja maksamaan jäsenmaksunsa. Jos jäsenkerhon oma talousarvio kusee (mitä en usko), voi jäsenkerho järjestää ylimääräisen kokouksen, jossa päätetään lisätalousarviosta. Samaööa siellä voi sitten vaikka päättää, että vuoden loppuun mennessä erotaan SMOTO:sta, niin loppuu se karmeiden summien maksaminen...

4. Jos ette tee niin kuin mä sanon, mä en enää leiki teidän kanssa? Tämäkö on sitä rakentavaa toimintaa? Sääntöjen mukaan eroaminen muuten tapahtuu kirjallisesti. Ja tuota 325% asiaa en enää toista, oikea laskutapa löytyy Santun viestistä tuolta aiempaa ketjusta.
1. Ei pidä sotkea FEMAn ja Smoton jäsenmaksua. Laskentatoimen matematiikan mukaan 325% korotus on oikein laskettu.
2. Eronneet eivät sitoutuneet.
3. Irtisanoutuivat kirjallisesti.
4. Smoton säännöissä on irtisanomisaika ja se ei ole 12kk.
5. Ei liene eronneiden vika, että Smoto ei laskuttanut jäsenmaksujaan 1.1.2008 voimassa olevien sääntöjensä mukaan. Jos näin olisi menetelty ei soppa olisi kiehunut yli?
6. Siinä päätökseksi kirjatussa IBA:n ehdotuksessa jäsenmaksut olisivat eronneilla kerhoilla 3-8 kertaistuneet vuodesta 2008 vuoteen 2009, mutta äänimäärät olisivat jääneet 750:een per kerho  
ghostface.gif

1. Ei pidä sotkea FEMAn ja Smoton jäsenmaksua. Laskentatoimen matematiikan mukaan 325% korotus on oikein laskettu.
2. Eronneet eivät sitoutuneet.
3. Irtisanoutuivat kirjallisesti.
4. Smoton säännöissä on irtisanomisaika ja se ei ole 12kk.
5. Ei liene eronneiden vika, että Smoto ei laskuttanut jäsenmaksujaan 1.1.2008 voimassa olevien sääntöjensä mukaan. Jos näin olisi menetelty ei soppa olisi kiehunut yli?
6. Siinä päätökseksi kirjatussa IBA:n ehdotuksessa jäsenmaksut olisivat eronneilla kerhoilla 3-8 kertaistuneet vuodesta 2008 vuoteen 2009, mutta äänimäärät olisivat jääneet 750:een per kerho  
ghostface.gif
1. Merkitystä on vain sillä, paljonko maksu lopulta on. Jos jättää leikkurit ja FEMA-osuudet huomiotta, voi saada toisenlaisia prosentteja, mutta niillä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Miksi tällaista väärää infoa pitää väkisin levitellä?

2. Eronneet olivat sitoutuneet sääntöihin liittyessään SMOTO:on. Koska kirjallinen eroilmoitus tuli vasta 2008 maalis(?)kuussa ja ero astui SMOTO:n sääntöjen mukaan voimaan kuukauden kuluttua tästä, syntyi jäsenmaksuvelvollisuus vuodelle 2008.

3. Ks. kohta 2.

4. Ks. kohta 2.

5. Tuohon en osaa ottaa kantaa, täytyisi tutkia asia.

6. Päätös ja ehdotus, joojoo. Toteutuessaankin se olisi koskenut vuotta 2009, mutta sitä ei koskaan toteutettu. Mikähän tämänkin läpän pointti mahtaa olla?

Back