S1000RR

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ek@
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
2015 vuosimallin S1000RR, viikonloppuna Alastarolla shifterin toiminta oli aiemmasta poikkeavaa, vaihteen vaihto oli välillä hyvin "karkea", vaihde meni aina päälle mutta katkoaika tuntui pitkältä, joten pyörä nykäisi melkoisesti. Tein laatikon adaptaation, mutta se tainnut mennä oikein, täytyy uusia. Luin myös kytkinkahvan anturista, joka voi aiheuttaa tuota, täytyy tuokin tsekata.

Jos itse anturi olisi menossa entiseksi, niin oireet lienevät jotain muuta?

Se kytkinkahvan anturi kannattaa tarkistaa. On todella heppoinen tuote, jonka mösöö helpolla toimimattomaksi. Ne pelti lisut, joihin kytkinkahva osuu, kandee pikkuisen reunoistaan hiomanauhalla siistiä. Lisäksi ite laitoin aikanaan silikonirasvaa toiminnan jouhevoittamiseksi.

Mielestäni bemuissa pystyy helposti testaamaan toimiiko tuo kytkinkahvan anturi. Pystytkö käynnistämään vaihde päällä, kytkin pohjassa? Entäs jos puristat kytkintä kokoajan kun laitat virrat päälle ja starttaat, vaihde päällä siis?
Jälkimmäisessä tapauksessa bemu luulee että tuo anturi on rikki, eikä anna startata vaihde päällä.

Meillä on kaikki vaihtovaikeudet ja nykäisyt ym, johtuneet sifterin anturista. Se on tosi herkkä ja jos se on vähänkin "vinossa" niin ei toimi aina ihan oikein. Kahessa eri bemussa ongelmia, toinen rupes pelaa kun suoristettiin sitä anturin asentoa (keskipukki painoi sitä vähän vinoon) ja toinen vaihettiin suosiolla cordonaan.
Eli tarkista se anturin asento, että on se tanko on ihan varmasti suora ja kiinni kunnolla. Se on kyllä helppo siitä ottaa irti ja kokeilla toisen pyörän anturilla.
Ja kannattaa myös tarkistaa onko shifterin liitin irronnut liimauksestaan. Sen ei pitäisi liikkua siinä pannan alla. Se jos pääsee liikkumaan vinoon niin ei toimi.

Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä, kytkimen mikrokahva vaikuttaa toimivan, antaa käynnistää vaihde päällä kytkin pohjassa. Samoin antoi käynnistää kytkimen ollessa jo pohjassa ennen virran kytkemistä. Täytyy putsata ja siistiä ne peltiläpykät silti.

Anturin kulma taida olla täysin optimi, joten täytyy tuota säätää, muutoin oli tanko kunnolla kiinni ja shifterin liitin ei ollut löystynyt. Huomasin tosin, että anturin johdossa ei ole vedonpoistoa ja johto on hyvin väljä, joten sen puoleiseen liittimeen pääsee likaa sisälle.

Täytyy säädellä ja päästä kokeilemaan.

mulla 2017 malli, 103000 tuhatta nyt ajettu, moottoreita tosin on vaihdettu muutama kerta, Kytkinkahvan mikrokytkimien peltiläpyskät on tosi tarkat ettei niitä väännellä, ei tarvii paljoa olla väärässä asennossa niin häiriöitä voi olla. Useita kertoja kahvoja vaihtanut ja siinä tuon huomannut.
Tuo että vaihtoaika tuntuu pitkältä ja nykäisee, viittaa just siihen läpyskä vähän virheasennossa ja sormi kahvalla niin ei pelaa.
anturin johto ei ole ainakaan 2017 mallissa arka vedelle,sama piuha pitäis olla -15 mallissa,niin syvissä vesissä olen sen kokeillut.
sähköisen kaasun liittimen kanssa muutaman kerran ongelmia, tiputtaa tyhjäkäynnille jos huono kosketus.
Mulla ihan orkkis systeemit molemmat, ja noilla kilsoilla ei ole kulumisen takia ollut ongelmia.

Back