• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Pyyntö splittaajille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NOx
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
TripleTwin sanoi:
Voihan olla, että se Skoda-kuski avasi oven tuulettaakseen, tyhjentääkseen tuhkiksen tms. eikä tahallaan kevarin eten.

Kuinka usein olet normaalissa ruuhkassa nähnyt jonkun avaavan oven yllättäen? Itse olen vajaan vuosikymmenen liikkunut pk-seudulla ja muistelen nähneeni yhden tuhkakupin tyhjennyksen pitkäkilpisestä ja sekin kipattiin ikkunasta ja kertaalleen on jollekin kyydissä olijalle tullut huono olo, jota helpotettiin heittämällä pitkää sylkeä tien viereen. Kantakaupungin liikennevaloissa näkee jonkin verran kyydistä jääntejä, mutta nekin yleensä tapahtuvat kadun reunassa, ei keskellä tietä. Eli kyllähän tuo vahingossa oven avaaminen on mahdollista, mutta pirun epätodennäköistä.

Ilmoittautukohan silminnäkijä todistajaksi skoda-kuskin tahallisuuden suhteen? Saattaaisi olla apuja... mahdollisesti tulevassa oikeudenkäynnissä.

Motoristi1958 sanoi:
Ensinnäkin, kiitokset aloittajalle muistutukseksi miten voi käydä aktiiviselle splittaajalle, joka olen, vain kun en viitsi jonoissa maleksia ja mitähän se sitten muille kuuluu, kun splittaaminen itsessään ei aiheuta minkään valtakunnan vaaraa muille.
Tässä tapauksessa splittaaja ei todellakaan aiheuttanut vaaraa kenellekään, ei edes itselleen, mutta sokota-kuski aiheutti ja tahallisesti: motoristille välittömästi ja muille välillisesti, kun liikenne varmaankin pysähtyi jne, mistä edelleen voi aiheutua muuta ikävää.

Sinulla on aika vaarallinen suhtautuminen liikenteeseen. Katsot oikeudeksesi toimia oman mielesi mukaan, kun et mielestäsi aiheuta muille vaaraa ( " ja mitähän se muille kuuluu "). Toimiessasi liikennesääntöjen vastaisesti aiheutat vaaran ja onnettomuuden mahdollisuuden. Siksi se kuuluu muillekin liikenteessä liikkuville.
Toivottavasti tuurísi kestää tuolla asenteella!

Motoristi1958 sanoi:
Tässä tapauksessa splittaaja ei todellakaan aiheuttanut vaaraa kenellekään, ei edes itselleen,

Jostain syystä, vaaraa aiheuttamatta edes itselleen, joutui onnettomuuteen? Aika ristiriitaista.

Mulla kävi apaut 10 vuotta sitten (autolla) silleettiin että kadun varteen parkkeeratusta autosta äijä avas oven ja oli hyppäämässä ulos katsomatta peileihin jollon mä rusautin oven irti. Onneks ei äijä ehtiny tuuppaa itteensä väliin. Poliisi paikalle ja heidän tulkintansa paikan päällä oli se että se on sen oven avaajan vika. Samaan tulokseen tuli vakuutusyhtiötkin eli sen ukkelin vakuutuksista maksettiin mun ja sen kulut (eli oikeuteen ei menty vaikka se mies sitä vaatikin kun sen bonukset tippuu). Poliisien ja vakuutusyhtiön perusteluna oli se että on täysin mahdotonta huomata missä parkkeeratussa autossa joku istuu niskatuen takana. Poliisi myös katsoi että olin noudattanut riittävää varovaisuutta liikenteessä enkä ollut ajanut ylinopeutta. Se auton oven avannut mies sai sakot törkeästä liikenteen vaarantamisesta kun parkkeerattu auto rinnastettiin liikenteessä olevaan autoon (tämän logiikka ei kyllä muhun purrut mutta so not).

Avasko toi piikin eteen oven avannut sen oven tahallaan tai katsomatta peiliin tarkotuksenaan käydä sulkemassa takakontti tms (tästähän tuskin koskaan varmuutta saadaan, en jaksa uskoa että ko. kuski tunnustaa kuulusteluissa avanneensa oven tahallaan mopon eteen) niin lopputulemahan lie sama? Onko se parkkeerattu auto vs liikenneruuhkassa seisova auto jotenkin eri viivalla juridisesti vai ei, kun mun kokemuksen mukaan liikenteessä liikkujan sekä parkissa oleva rinnastettiin ja kuskien pitäis kaikissa tilanteissa varmistaa muu liikenne. Se että onko splittailu miten sallittua tai ei niin siitä tuntuu olevan mielipiteitä puoleen ja toiseen enkä siihen ota kantaa, olen itse splitannut suoraan maijan eteen eikä siitä tullut sanomista kun pysyin omalla kaistalla.

Mutta, mä olen samoilla linjoilla GuessWhon kanssa, jos mä moista käytöstä nään liikenteessä niin mä saan pahemmat syytteet kuin se kuski ikinä... Luulen että jos tommosen tilanteen näkee niin saa oikeesti olla lehmän hermot jos meinaa pysyä rauhallisena.

Toivottavasti sille piikkikuskille ei oikeasti tullut mitään vammoja, sitähän me ei itse asiassa tiedetä vaikka paikalla nouskin pystyyn jne, adrenaliini peittää kivut oikein mukavasti.

Taas tätä lukiessa ei voi kuin ihmetellä mistä näitä :ohmy: sikiää.. :p

On se nyt kumma kun toi niin yleinen splittaus muuttuu hirmu vaaralliseksi kun ylitetään Suomen rajat (siis takaisin päin palatessa).. :thumbup:

ts18056 sanoi:
Jostain syystä, vaaraa aiheuttamatta edes itselleen, joutui onnettomuuteen? Aika ristiriitaista.

Varsin erikoista logiikkaa, varsinkin kun ottaa huomioon, että toinen osapuoli aiheutti "onnettomuuden" tahallaan.

adenauer300 sanoi:
Tällainen tapaus poimittuna eräältä toiselta foorumilta:

xxx kirjoitti:
Näin tänään tilanteen jossa kevarilla ajellut kaveri ajeli autojen välistä liikenneruuhkassa....

Täytyy todeta, että ei ole ruudinkeksijä toi ovenavaaja, jos sen tahaltaan teki. Ei tulisi pieneen mielenekään koittaa kaapata moottoripyörää ovella auton sisään. Eihän se sisälle tule, mutta ainahan se voi esim kaatuessa tulla osittain sisään ja katkoa pari kylkiluuta tms:jpstyle:

Medi sanoi:
Varsin erikoista logiikkaa, varsinkin kun ottaa huomioon, että toinen osapuoli aiheutti "onnettomuuden" tahallaan.

Kun liikutaan lain rajamailla, on valmistauduttava kaikkeen. Ja silloin ei voi sanoa "vaaraa aiheuttamatta".

TripleTwin sanoi:
Voihan olla, että se Skoda-kuski avasi oven tuulettaakseen, tyhjentääkseen tuhkiksen tms. eikä tahallaan kevarin eten.

Maakunnissa havaittua: Jo muutama vuosi sitten Jyväskylän Rantaväylällä Mattilanniemen kohdalla oli hieman jonoja, muistaakseni asvalttitöiden takia. Siinä sitten kiinnittyi huomio yhteen autoon. Keskellä jonoja auton ovi avautui ja viisikymppinen jo vähän harmaantunut ukko nousi auton "kynnykselle" roikkumaan ja nosti toisen kätensä varjostamaan himmeätä katsettaan tähytessään vielä hieman epäselvään tulevaisuuteen...

Veikkaisin, että ei nähnyt yhtään pidemmälle kuin jos olisi pysynyt autossa.

Medi sanoi:

ts18056 sanoi:

ts18056 sanoi:
Kun liikutaan lain rajamailla, on valmistauduttava kaikkeen. Ja silloin ei voi sanoa "vaaraa aiheuttamatta".

Totta, hereillä on oltava, koska liikenteessä on seassa näitä oman elämänsä sheriffejä ja "kouluttajia", joiden oikea paikka olisi linja-autossa, matkalla terapiaan.

Vaaratilanteen aiheuttamisen tulkitsemme edelleen eri tavalla, mutta olkoon sitten niin.

TripleTwin sanoi:

Germaaniassa Munchenin pohjoispuolella helvetillisessä helteessä oli kunnon stau n. 2010 heinäkuun loppupuolella. Silloin oli kymmeniä ovenavaajia samassa kolmen ja puolen tunnin ruuhkassa kun meinas autoissakin varmaan tulla hiki. Ei splittailtu ei.
Tietyöjonot ovat kanssa normaali paikka näköjään availla ovia ja kurkkia miten ruuhka liikkuu ainakin sielläpäin Suomea missä normaalisti ei ole ruuhkia. Tosin noissa ollaan aina peräkkäin, ei juurikaan vierekkäin :jippikaijee:

Järkäle sanoi:
Maakunnissa havaittua: Jo muutama vuosi sitten Jyväskylän Rantaväylällä Mattilanniemen kohdalla oli hieman jonoja, muistaakseni asvalttitöiden takia. Siinä sitten kiinnittyi huomio yhteen autoon. Keskellä jonoja auton ovi avautui ja viisikymppinen jo vähän harmaantunut ukko nousi auton "kynnykselle" roikkumaan ja nosti toisen kätensä varjostamaan himmeätä katsettaan tähytessään vielä hieman epäselvään tulevaisuuteen...

Veikkaisin, että ei nähnyt yhtään pidemmälle kuin jos olisi pysynyt autossa.

No kyllähän tommoset haudan partaalla olevat, ellei haudasta nostetut, viisikymppiset tekee mitä sattuu, kai...:p

Jos jono seisoo, niin eihän missään ole kielletty ovea avaamasta. Pitää vaan katsoa ettei vaaraa aiheudu. Veikkaisin ettei jokaisen tavallisen tallaajan mielessä käväise, että siellä autojonojen välissähän voi joku sukkuloida, kovaakin.

hidas57 sanoi:
Veikkaisin ettei jokaisen tavallisen tallaajan mielessä käväise, että siellä autojonojen välissähän voi joku sukkuloida, kovaakin.

Tien/kadun reunassahan tuo on tavis-autoilijallakin automaaginen toiminto tarkistaa ettei avaa ovea kenenkään eteen, sillä siitä vierestähän mahtuu helposti vaikka autolla ohi. Mutta tuonne kaistojen väliin harvemmin autolla mennään => ei todellakaan osata aavistaa että sieltä joku voi autoa kaposemmalla pelillä tulla :blink:

Sopiskohan tähän(kin) kohtaan se wanha sanonta: Loud pipes, save lives :thumbup:

HiTec sanoi:
Ihan kertauksena:

Ajokoulun opettaja kertoi poliisin linjanneen, ettei kahden samaan suuntaan menevän kaistan välissä ohittamiseen(=splittaamiseen) puututa, jos liikenne seisoo tai matelee kävelyvauhdilla, eikä ohittaessa käytetä muuta liikennettä huomattavasti suurempaa nopeutta vaaraa aiheuttaen.

hidas57 sanoi:
No kyllähän tommoset haudan partaalla olevat, ellei haudasta nostetut, viisikymppiset tekee mitä sattuu, kai...:p

Jos jono seisoo, niin eihän missään ole kielletty ovea avaamasta. Pitää vaan katsoa ettei vaaraa aiheudu. Veikkaisin ettei jokaisen tavallisen tallaajan mielessä käväise, että siellä autojonojen välissähän voi joku sukkuloida, kovaakin.

Tuohan se monesti on se ongelma - ei tuu mieleen kattoa.

Tuo on semmosia asioita jonka pitäis olla tapa, ihan selkäytimessä - aina kun ollaan tien vieressä tai missään missä voi liikkua muitakin, vilastaan sinne peiliin tai olan yli, eikä mietitä että pitäiskö kattoo/onkohan kettään tulossa/ lähellä /näkeekö kukaan/jne - myös kadun puolella, polkupyörällä lienee laillista ohittaa auto oikealta.

Se vaan pitäis tehä sen enempää miettimättä, rutiinilla, ottaa tavaksi.

samaan kategoriaan kuuluu:
- vilkun käyttö ja esteettömän reitin varmistus, ei vain vilkaista et tuleeko autoja, ennen kuin vaihtaa kaistaa/kääntyy risteyksessä
- liikennevaloihin pysähtyminen punaisilla- se keltanen varottaa että se punanen on tulossa jotta siihen ehtii pysähtyä ettei tartte punaisilla mennä.
- turvavyön laittaminen ennen kuin lähtee ajamaan (täsä yks päivä ihmettelin kun perheen äiti näytti mallia takapenkin lapsille ja veti turvavyötä päälleen muutaman sata metriä ajettuaan)

Anteeksi paatos, mut taas on tullu ihmeteltyä ja väisteltyä kevään villitsemiä autoilijoita sekä kevyen liikenteen edustajia.

ts18056 sanoi:
Vaaraa aiheuttamatta, itselle tai muille?

Niin, sansse. Omasta mielestäni on kyllä jokseenkin omillaan kun jonojen väliin lähtee, joten käytän tätä tekniikkaa sen mukaisesti, säästeliäästi.

Eipä minulla splittausta vastaan mitään ole ja oven avaus vahingoittamis tarkoituksessa on erittäin tuomittavaa.

Kuitenkin ihmetyttää miksi autojen välissä mopolla ajo on ihan jees ja vaikka röökin natsan auton sisäpuolelle tiputtanut autoilija joka avaa oven on pahin k*rpä koko maailmassa ja taatusti avasi sen oven tahallaan jälki puheissa.

Kuinka hyvin voitte tarvittaessa perustella oikeudessa, että kyllä autoilijan olisi pitänyt tietää että splittaan muutoin valoihin pysähtyneessä jonossa? Tai joku teini raottaa auton takaovea helteellä 80- luvun kadetissa niin motoristi lauma tulee ja hakkaa hengiltä?

Jos splittaat niin splittaa, mutta jos turpaas otat ja saat siitä vielä sakot niin aika jeesustelua on tänne tulla itkemään lähtökohtaisesti olet itse tiennyt rikkovasi liikennesääntöjä.

Ja kyllä, jos joku tahallaan splittaajaa teloo niin kyllä siitä pitäisi saada rangaistus korkeimman mukaan. Niinkuin kaikkien muidenkin liikenteessä kulkevien "opettajien". Splittaus lailliseksi tai mikä parempaa niin mopoille oma kapea kaista ruuhkaisille alueille ja liikennevalojen yhteyteen aina kun samaan suuntaan menee kaksi kaistaa pois lukien motarit:jpstyle:

Back